550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Ser lovande ut

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Ser lovande ut
      Tack, kul att du tittar in igen. Vi får väl se känns lite jobbigt. Har inte riktigt hittat lusten igen efter senaste bakslaget....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Dag 11
        japp nu var det måndag igen, första ”riktiga” dagen efter alla ledigheter. Alla är tillbaka, ja även om vi jobbar hemifrån så det var full fart tills nyss, åkte direkt till lokalen efter jobbet och matade fiskarna samt plockade en spann full med sten från ett kar och en spann med små rotbitar. Kom hem precis nu, men känner att jag är alldeles för trött för att ta tag i karet. Det är ju klart nu men så fort jag sätter igång med grenar och stenar kommer jag väl grumla upp dimman igen.

        För övrigt är det frid och fröjd i alla kar. Har ett par blue diamond som leker och lägger rom konstant nu. Kanske är det de som skall få flytta till lekkar. Dessutom kom Kah fram idag, han har ju stått bakom växterna nu i över en vecka , men idag kom han fram och började äta igen. Kommer nog aldrig bli riktigt klok på diskusar och deras beteende men det gjorde mig verkligen glad.

        Dessutom hörde hunduppfödare av sig, min valp Biscotti ( tror faktiskt han kommer att få det namnet eller kanske Bisse ) ja vi får väl se. Åter till tråden.... min valp Biscotti ( låter rätt bra eller hur) Biscotti var första valpen som hade tagit sig ur korgen. Det ser jag som ett gått omen. Jag skall ju ha en riktig bruks pudel , hoppas han kan bli eftersöks hund vid jakt, ja vi får se. Han är 20 dagar nu. En dryg månad nu sedan flyttar han hem.

        Ja lite akvarium men ändå några av mina spaningar för dagen.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Dag 11
          japp nu var det måndag igen, första ”riktiga” dagen efter alla ledigheter. Alla är tillbaka, ja även om vi jobbar hemifrån så det var full fart tills nyss, åkte direkt till lokalen efter jobbet och matade fiskarna samt plockade en spann full med sten från ett kar och en spann med små rotbitar. Kom hem precis nu, men känner att jag är alldeles för trött för att ta tag i karet. Det är ju klart nu men så fort jag sätter igång med grenar och stenar kommer jag väl grumla upp dimman igen.

          För övrigt är det frid och fröjd i alla kar. Har ett par blue diamond som leker och lägger rom konstant nu. Kanske är det de som skall få flytta till lekkar. Dessutom kom Kah fram idag, han har ju stått bakom växterna nu i över en vecka , men idag kom han fram och började äta igen. Kommer nog aldrig bli riktigt klok på diskusar och deras beteende men det gjorde mig verkligen glad.

          Dessutom hörde hunduppfödare av sig, min valp Biscotti ( tror faktiskt han kommer att få det namnet eller kanske Bisse ) ja vi får väl se. Åter till tråden.... min valp Biscotti ( låter rätt bra eller hur) Biscotti var första valpen som hade tagit sig ur korgen. Det ser jag som ett gått omen. Jag skall ju ha en riktig bruks pudel , hoppas han kan bli eftersöks hund vid jakt, ja vi får se. Han är 20 dagar nu. En dryg månad nu sedan flyttar han hem.

          Ja lite akvarium men ändå några av mina spaningar för dagen.
          Tycker Biscotti är ett utmärkt namn! Sen har de små liven ändå en tendens att få en massa olika smeknamn. Dock ville jag inte behålla vår hunds kennelnamn. Ingrid Bergman... så det fick bli Mini istället aka minigris, grisen, kossan osv osv
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Biscotti var ett finfint namn!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av ampe

              Tycker Biscotti är ett utmärkt namn! Sen har de små liven ändå en tendens att få en massa olika smeknamn. Dock ville jag inte behålla vår hunds kennelnamn. Ingrid Bergman... så det fick bli Mini istället aka minigris, grisen, kossan osv osv
              Hahahaha, ja på den kenneln jag valt att ta min valp ifrån fick man faktiskt välja stamtavla namnet också , på denna kullen var kravet dock italiensk efterrätt..... så Biscotti fick det bli, och nu tycker jag namnet känns bra... Biscotti,

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Biscotti var ett finfint namn!
                Visst är det, har ju inte träffat valpen än, vi får väl se om namnet passar hunden också...

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Hahahaha, ja på den kenneln jag valt att ta min valp ifrån fick man faktiskt välja stamtavla namnet också , på denna kullen var kravet dock italiensk efterrätt..... så Biscotti fick det bli, och nu tycker jag namnet känns bra... Biscotti,
                  Vi fick som synes inte välja... alla valpar var Old Hollywood style. O så fick vi... Ingrid Bergman...
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Dag 12
                    Igår kväll blev det ändå lite ork kvar så lite stenar och några små rötter placerades i.
                    Idag har jag....hm.... under arbetstiden gjort lite fler vattenbyten för att få i gammalt vatten från de kar som är igång, kramade också ut lite filter svampar från karen som går bakom bakgrunden. Så nu hoppas jag att jag tillfört lite nya bakterier också. Vattnet var klart innan jag började men som sagt..... skölj alltid sand innan ni använder den. Jag har inrett minst ett dussin kar, ja mer faktiskt utan att skölja sand men i detta karet blev det bara dimma. Och trotts massor av byten så ligger detta mjöl kvar. Så hur det blir när fisken är i... ja det är frågan.

                    så det morgon går jag igenom mina dropptester och kollar allt jag kan kolla. Så är allt ok, ja då kanske jag startar med att flytta fisk. Men vi får väl se. Helst skall all fisk vara i före helgen så jag kan sätta igång med nästa kar här hemma och minst flytta två från lokalen, ja det är den kommande helgens plan. Vem vet kanske klarar jag att hon la planen.

                    Förövrigt ja, Snake och Kah lever båda men är fortfarande tunna. De har dessutom förlorat sina damer. Lady har tagit RT nu och har mutat in ett revir och Big Boy har fått Lea. Så snabbt det går.... jag hoppas att kunna mata upp både Snake och Kah till deras forna glans.

                    Lägger med foton. Karet är ju inte klart, jag kommer tillföra allteftersom ja eller ta bort men nu finns det tillräckligt för att alla skall kunna hitta sin nisch hoppas jag. Nackdelen med att ha karet i min smala hall är ju att det är svårt att få en hel bild av det.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 5D10E57C-77E6-45E2-A380-F660999DFB2C.jpeg
Visningar: 162
Storlek: 525,6 KB
ID: 2425802
                    om vi börjar i vänstra kanten så är ju det tänkt att kunna bli ett bra tillhåll för ett par.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 5D10E57C-77E6-45E2-A380-F660999DFB2C.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 525,6 KB
ID: 2425806
                    hm... samma bild igen, ja mellan varje revir har jag lite sten och växterna skall ju skärma av lite

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 7D7A37E0-7F77-40C8-8188-304EFFA6A1AB.jpeg
Visningar: 178
Storlek: 496,0 KB
ID: 2425800
                    detta är nästa bit fram mot mitten av karet. Jag har lagt massor av små rotbitar i blöt i en hink så när de sjunker skall jag förhoppningsvis kunna skapa fina ställen för corydorasen. Tror att det blir bara panda i detta karet.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 084F8A9B-3E11-4E08-9269-3FD40190ACE5.jpeg
Visningar: 162
Storlek: 611,7 KB
ID: 2425803
                    mitten partiet.... mycket växter.... jag märker att jag gärna placerar grenar och växter nära framrutan och lämnar rätt fritt bakom. Tycker fortfarande bättre om det än när allt är bak och fria utan är fram, jag förstår ju att man gör så för att se fisken . Men jag tycker det känns som jag lyckas när jag vet att det finns ett tiotal stora diskusar i karet och jag inte ser en ända. Sedan får man sitta och spana ett tag innan man lokaliserat alla.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 124DC978-0A31-414E-8D8C-ECEF7ED7990B.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 727,1 KB
ID: 2425801
                    ja så sista högra delen. Det var hela karet. Ännu inte helt klart men förhoppningsvis är det snart det.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 5D10E57C-77E6-45E2-A380-F660999DFB2C.jpeg
Visningar: 128
Storlek: 525,6 KB
ID: 2425807 hmm... igen detta kort.... varför

                    Klicka på bilden för större version

Namn: D83FC9E0-8DFB-49DB-848F-B3835DEE81F0.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 346,4 KB
ID: 2425804
                    ett försök att ta hela karet

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 00276735-8907-47AE-AA22-028EF2F087BE.jpeg
Visningar: 168
Storlek: 304,8 KB
ID: 2425805
                    och ett till försök från andra kanten

                    Kommentar

                    • EzAndre
                      • December 2015
                      • 92

                      Trevliga bilder, Ekenberg.
                      Jag tycker du har en mycket bra utgångspunkt, tycker det blev bra med röd växt i ena sidan

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Tycker det ser jättefint ut!
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Heja dig Thomas! Tycker det ser fint ut!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Dag 13

                            Akvariumet är glasklart. Mätbara vattenvärden bra. Temperaturen rätt. Så i morgon vid lunch skall tre fiskar få flytta in. Ser allt bra ut blir det kanske några till kvällen. Spännande, ja och lite nervös men om allt funkar flyttar jag det resterande på fredag.....
                            Sedan är det ju helg igen och då skall nästa 540 städas ur helt, inredas på nytt och under nästa vecka nästa gäng fiskar flyttas...
                            Vi får väl se om planen funkar.....

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Härligt att få följa dina dagar med akvarierna.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Följer och läser med spänning Ekenberg. Håller med övriga om inredningen av 600 blev bra. Du har säkert redan gjort det, men skriver i fall i fall, glöm inte några näringstabletter runt växternas rötter. Inte mycket näring i ny steril sand.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...