550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Dag 7
    det blev en dag för eftertanke och det blev en bra dag. Jag tror jag rasat på så snabbt att jag aldrig givit mig tiden att tänka. Så det kändes faktiskt viktigare att dokumentera min resa med alla olika akvarium jag nu haft under de senaste åren än att fortsätta med inredningen. Det kanske är nu jag landar som Maths sa i ett tidigare inlägg. Jag känner mig plötsligt rätt lugn och klar på vägen framåt.

    Jag är nöjd med mina två grenar, det skall bli två till imorgon sedan är det bara att köra igång med växterna och alla finns ju i de olika karen så det är ju bara att plocka. Dagens och gårdagen tillbakablick har fått mig att förstå att precis med mitt jobb har jag svårt att säga nej och tar på mig mer än jag klarar av. Så nu är det stopp jag skall inte ha en enda fisk till.....

    Idag när jag var i lokalen blev jag sittande länge. Adoketa cikliderna är facinerande lika så Corydorasen , jag har ännu inte fått någon lek på mina goldstripe, vet inte om de är extra kinkiga för att de är VF . Hantlarna har ju växt på bra och är riktigt biffiga nu . Och jordägarna och orange headen har ju yngel mest hela tiden men de blir alltid uppätna av de andra fiskarna. Känns ju lockande att ge dessa egna kar och odla lite......men som sagt....nu var det ju minska ner jag skulle göra.

    Jag tror jag är klar för att inreda kar nu. Imorgon slutar jag tre och då kör jag.......

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Dag 8
      Jobbade till tre och åkte sedan till lokalen. Matade fiskarna som är kvar där och passade på att ta hem de växter jag ville ha.
      Var hemma igen vid fyra och körde igång. Tänkte vänta lite med grenarna och köra på med grus och växtlighet.....
      Ja och det är precis så långt jag kommit. Nu när vattnet är uppfyllt är det bara en ända stor Lützen dimma i karet. Så vet faktiskt inte äns själv om jag är nöjd. Foton får därför vänta tills det klarnat. Men det jänns iallafall mycket bättre idag. Tror det kan bli riktigt bra....ja när väl diskusarna kommer i.....

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Härligt att höra att det känns bättre. Det kommer bli asbra. Bakgrunden är riktigt fin den med. Lite grenar på det där så är du hemma

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Dag 8
          Jobbade till tre och åkte sedan till lokalen. Matade fiskarna som är kvar där och passade på att ta hem de växter jag ville ha.
          Var hemma igen vid fyra och körde igång. Tänkte vänta lite med grenarna och köra på med grus och växtlighet.....
          Ja och det är precis så långt jag kommit. Nu när vattnet är uppfyllt är det bara en ända stor Lützen dimma i karet. Så vet faktiskt inte äns själv om jag är nöjd. Foton får därför vänta tills det klarnat. Men det jänns iallafall mycket bättre idag. Tror det kan bli riktigt bra....ja när väl diskusarna kommer i.....
          Du ser! Det släpper! Nu kommer du köra på och få världens finaste kar! Det känner jag på mig!
          Senast redigerad av ampe; 09 January 2021, 11:13. Anledning: Jäkla telefon som stavar om ord för mig.
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Dag 9
            Vad sjutton....här tänkte jag sätta mig framför det nya karet, fundera, flytta ,ändra, finjustera.....men det är precis lika dimmigt fortfarande, detta är något helt nytt för mig. Visst det kan ta ett dygn innan karet är kristall klart.... men jag ser knappt något.
            ok, varje dag lär man sig något nytt. Idag var det detta...en kunskap jag kunde vara utan. Så ny tömmer jag karet igen, trist eftersom jag jobbat med att få upp vattenkvaliteten med vatten från mina andra kar. Men Att vänta ett dygn till för att överhuvudtaget se in. Det vill jag inte. Har någon av er andra här haft samma problem? Vad har jag gjort fel?

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Dum fråga men har du sköljt sanden ordentligt?

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                Dum fråga men har du sköljt sanden ordentligt?
                Nix, det är något jag aldrig gör med ny sand. Men har tidigare inte fått detta problem. Använder ju Råda sand.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Okej, då skulle det ju kunna vara anledningen till dimman denna gång, även om du tidigare inte fått problem.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Okej, då skulle det ju kunna vara anledningen till dimman denna gång, även om du tidigare inte fått problem.
                    Så är det nog.... hoppas det funkar utan att jag behöver göra om allt. Nu har jag tunt allt igen och skall fylla på jätteförsiktigt så är det väl bara att hålla tummarna...

                    Kommentar

                    • EzAndre
                      • December 2015
                      • 92

                      Du kan alltid prova med JBL biotopol eller Tetra aqua safe. Jag brukar alltid använda någon av dessa. Brukar hjälpa till med kristall klart vatten., plus dödar farliga ämnen.
                      Du får inte glömma lägga upp någon bild sen

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Jag har råda sand i mitt kar, jag sköljde igenom det ganska ordentligt, tyckte det var ganska skitigt. Vi kanske hade otur båda två mwd skitiga säckar

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av EzAndre
                          Du kan alltid prova med JBL biotopol eller Tetra aqua safe. Jag brukar alltid använda någon av dessa. Brukar hjälpa till med kristall klart vatten., plus dödar farliga ämnen.
                          Du får inte glömma lägga upp någon bild sen
                          Ja, jag brukar inte använda dessa medel men mitt tålamod börjar tryta....

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Superpescado
                            Jag har råda sand i mitt kar, jag sköljde igenom det ganska ordentligt, tyckte det var ganska skitigt. Vi kanske hade otur båda två mwd skitiga säckar
                            Sanden bar skulden.... där fick jag för att jag tog den enkla vägen.....

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Dag 10
                              jag börjar med gårdagen ..... hela dagen gick åt att göra vattenbyten på det nya karet. Efter tre byten var vattnet rätt och. Och i morse var det perfekt.

                              så jag ångrar ju grymt att jag inte sköljde sanden. Nå, idag har jag iallafall kunnat plantera, och när jag var hyfsat nöjd.... ja då var vattnet dimmigt igen. Så definitivt sanden. Jag känner mig rätt nöjd. Visserligen är ju nu den mesta av bakteriekulturen borta efter alla vattenbyten. Så nu blir det ett till ikväll där jag tillför vatten från karen i vardagsrummet, men de har ju redan fått så många byten så det är väl knappt bakterier kvar. Så jag kommer även tillföra filtermedia ( köpte idag på tropen samtidigt som jag köpte tre kilo oxhjärta)

                              så tyvärr är det svårt att documentera med bilder..... men lägger ut dem ändå. Får försöka att förklara tankarna i stort så får jag visa mer exakt när det är klart. Grenarna är för diskusen, de gillar ju verkligen att putsa dessa och lägga sin rom på. Fyra till fem par skall kunna ha genar. Det blir elva diskus i karet så mer än fem par är inte möjligt. Lite javaorbunkar i bakgrund. Flytormbunkar för att dämpa ljuset och sedan plantor för att skapa olika rum. Jag hoppas ju att det skall funka lika bra som när jag hade stordiskusarna och paren liksom hittade sina platser. Imorgon kommer jag tillföra lite stenar på botten och senare små grenar och rötter samt löv och kottar för corydorasen och få vattnet lite mjukare. Men i det stora hela är basen klar..... även om vattnet inte är klart...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 7DA37058-0220-4F92-B3FC-9931158F2EBE.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 319,6 KB
ID: 2425697

                              Klicka på bilden för större version

Namn: E7FB0F66-78F8-47A7-B0D2-F3684B28AC19.jpeg
Visningar: 123
Storlek: 499,8 KB
ID: 2425698

                              Klicka på bilden för större version

Namn: AD5A6B56-F6E9-4BBB-92EB-97099AA8614F.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 450,1 KB
ID: 2425699

                              Klicka på bilden för större version

Namn: A7F54AC8-5C24-4D58-8253-162DC4E5463A.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 528,0 KB
ID: 2425700

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 5BC1D04C-4D6A-4A7F-93E5-BF8816CBD658.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 532,9 KB
ID: 2425701

                              Klicka på bilden för större version

Namn: CD5CD890-478A-46BC-A743-6DB0F5225BFC.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 562,1 KB
ID: 2425702

                              Klicka på bilden för större version

Namn: CEE821B0-E7CC-47F2-BC34-7F3AC4FFE92E.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 511,5 KB
ID: 2425703

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Det där kommer bli så bra när det vuxit till sig lite, enligt min åsikt tycker jag det är bra att du inte kör för mycket växter. Bakgrunden är så fin att den inte ska döljas för mycket.
                                men lite stenar tror jag kommer ge det där lilla extra

                                Kommentar

                                Arbetssätt...