550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Jag har suttit här och funderat, funderat på vad som gör det så svårt. Jag har tittat på alla akvarium jag haft igång under de senaste åren, ja det vill säga lika länge som jag har haft min telefon. Det är ju där jag har alla foton nu.

    Så nu kommer jag bjuda på en kavalkad av akvarium från de senaste fyra åren, möjligtvis fem....

    Jag börjar från början, och då var det ju Malawi som gällde . I Malawi karen använde jag mig mest av sten och sällan eller aldrig växter. Mitt intresse för just Malawi ciklider fanns tidigt men exploderade nog efter det att jag besökt de tre sjöarna, Lake Malawi, Lake Victoria och Lake Tangayika. Så mina miljöer byggde på minnet av de stränder jag var vid. Och där var bara massor av knytnävsstor stenar. Och fin sandbotten, så mina akvarium fick det utseendet. Ibland fanns det någon rot också.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0016.JPG
Visningar: 201
Storlek: 252,2 KB
ID: 2425461
    mitt 375 med mbuna ciklider. Alla från egen odling under cirka 25 år.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0005.JPG
Visningar: 148
Storlek: 239,1 KB
ID: 2425462
    mitt 540 med mestadels olika Aulonocara . Detta var efter jag slutat odla, tidigare var de delade så att de inte kunde para sig med fel art.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0017.JPG
Visningar: 148
Storlek: 338,2 KB
ID: 2425463
    mitt 450 liters . Ett kar jag var mycket nöjd med, några Tanganyika ciklider har också smugit sig med...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0041.JPG
Visningar: 146
Storlek: 286,9 KB
ID: 2425464
    det senaste malawikaret jag hade när jag fick återfall för något drygt år sedan. Men det visade sig att det ändå var diskus som jag kände. Mer för, så dessa hamnade hos en kompis son som börjat intressera sig för akvarium. Detta karet var jag verkligen nöjd med.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0043.JPG
Visningar: 150
Storlek: 334,9 KB
ID: 2425465
    Ett av mina mindre kar 240 med ungfisk på tillväxt, detta karet har en BTN bakgrund som heter Tanganyika. Här är det ju också bakgrunden som gör karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0053.JPG
Visningar: 153
Storlek: 327,7 KB
ID: 2425466
    och så mitt sista 375, som sagt, inte mycket inredning men jag var nöjd med alla dessa karen. Här var det ju dessutom så i alla karen att jag fick plocka ut varenda sten när jag skulle fånga ynglen. Under alla år jag haft både Malawi, Tangayika och Viktoria ciklider tömde jag aldrig honor utan de fick alltid själv spotta när det var dax och det funkade till 100% visserligen förlorade jag ju några yngel till föda för hungriga invånare men fick ändå fullt tillräckligt för att kunna sälja. Jag sålde bara till Zooaffärer här i Gbg.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ja, sedan då.....mycket på grund av att jag upptäckt Zoopet och hittade massor av spännande diskustrådar. Så planen var ett akvarium med diskus. Det blev mitt 600 liters, ja det som jag håller på att inreda nu.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0006.JPG
Visningar: 176
Storlek: 257,2 KB
ID: 2425468
      Den 18 februari 2018 karet har varit inrett i två veckor och nu kom fisken... mina första diskus på 30 år cirka, hade ett gäng direktimporterade vilda , alla fick HIH, det var då jag lovade aldrig mer diskus......

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0007.JPG
Visningar: 142
Storlek: 322,9 KB
ID: 2425469
      Ja, några dagar senare. Detta är de första åtta, köpte vid nästa tillfälle fyra till. Så tolv var de från början. Inredningen var ju bara lite Syrén kvistar och några rötter. Och lite växter. Var aldrig riktigt nöjd med inredningen

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0035.JPG
Visningar: 145
Storlek: 309,4 KB
ID: 2425470
      ett år senare , rätt exakt 2019 20 februari. De tolv diskusarna är nu bara tio...... men både kerritetra och corrydoras har blivit fler. Några dolkstickstetror finns det också.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0036.JPG
Visningar: 148
Storlek: 337,8 KB
ID: 2425471
      Ja som sagt, så såg det ut då. Flyttade senare diskusarna till lek kar för att se om jag kunde få yngel. Men det blev inga. Efter försöket fick diskusen bo i ett 720 i lokalen tills de fick flytta hem igen.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Det tog inte många månader från det att diskusen kommit in i mitt hus för en jag var fast. Detta var alltså i februari 2018 som diskus flyttade in, bara några månader senare beställde jag 20 till. De första var 12-14 cm och kostade 800 styck tror jag. Nu beställde jag 5cm för 200 styck. Det var en helt ny sort som Piwowarski odlat fram genom att korsa två olika vilda. Och de var första kullen som såldes. I maj 2018 fick jag hem dessa.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0059.JPG
Visningar: 153
Storlek: 230,5 KB
ID: 2425473
        Att kalla detta kar inrett är väl synd att säga, här var det ju fiskarna som gjorde karet..... mat fyra till fem gånger per dag och vattenbyte varje dag.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0062.JPG
Visningar: 145
Storlek: 325,3 KB
ID: 2425474
        redan i augusti har de växt massor och färgar fint. För att vara första gången jag har små är jag väldigt nöjd. Jag hade hört att det skulle vara svårt att börja med små men ingen blev sjuk och alla växer bra.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0063.JPG
Visningar: 148
Storlek: 325,1 KB
ID: 2425475
        September 2018 nu skall de snart få flytta från 375 till två nya 540. Detta karet blev ju aldrig inrett utan bestod bara av en rot och lite plastväxter. Helt enkelt för att kunna hålla rent.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          På sommaren 2018 började problemen komma i mitt 600 liters kar, både bakterier och parasiter . Medicineringarna gick på löpande band, fiskarna var bättre efter behandling men blev åter dåliga efter några veckor, ny medicinering, fiskarna blev bättre sedan åter sämre och så vidare. Denna perioden var tuff och om det inte varit glädjen i de tjugo små ja då tror jag att jag hade givit upp. I augusti 2018 flyttas fiskarna till ett av mina 375 för att ha hel koll, vi misstänkte då att det på något sätt var filter bakom bakgrund som gjorde att bakterier blev kvar.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0015.JPG
Visningar: 158
Storlek: 297,6 KB
ID: 2425478
          Inredningen var enkel men mycket på grund av svart bakgrund och diskusens otroliga färg gjorde att jag när fisken frisknat till njöt av detta kar.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0042.JPG
Visningar: 146
Storlek: 423,3 KB
ID: 2425479
          de blev kvar i detta kar fram till april 2019 , sedan fick de komma tillbaka till 600 som nu var helt rent och nytt filter bakom bakgrund.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            I september 2018 började jag med inredningen av mina två nyinköpta 540. Jag hade bilden kvar i huvudet, men lyckades inte skapa det jag ville så efter åtskilliga timmar gav jag upp.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0064.JPG
Visningar: 160
Storlek: 322,8 KB
ID: 2425482
            Precis färdigt, inte som jag ville men jag har hållit på länge och inser att bättre blir det inte....

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0065.JPG
Visningar: 144
Storlek: 404,2 KB
ID: 2425481
            först i december 2018 fick mina smådiskus flytta in. Att det tog sådan tid berodde på att nu skulle jag inte ta risker, först fick alla tetror flytta in och sedan de andra cikliderna. Nyckelhål i ena och bolivianer och bågciklider i det andra. Först när allt funkade hundraprocentigt blev det diskusarnas tur.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Dessa två kar, ja inredningsmässigt har jag aldrig varit nöjd. Men annars gick allt problemfritt ända tills i mars i år....

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0066.JPG
Visningar: 138
Storlek: 368,6 KB
ID: 2425487
              i detta karet lyckades jag dåligt med växterna, februari 2019. Ett halvår efter igångsättandes och diskusen har varit i i tre månader

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0033.JPG
Visningar: 159
Storlek: 333,4 KB
ID: 2425484
              i maj sedan, samma kar samma fisk och färre växter.......

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0067.JPG
Visningar: 131
Storlek: 350,1 KB
ID: 2425488
              det andra karet i februari 2019

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0034.JPG
Visningar: 133
Storlek: 415,3 KB
ID: 2425486
              samma kar i maj. Och nu tycker jag faktiskt om inredningen. Växterna gör det.......

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0037.JPG
Visningar: 141
Storlek: 370,1 KB
ID: 2425485
              sedan var vi frame vid den fruktansvärda mars månad 2020 då jag tyckte jag kunde ta diskus från ett kar och sätta i ett annat. Det kostade mig tio vackra stora diskusar... ett misstag jag aldrig gör om. Nu kör jag alltid cloraminT kur när ny fisk tillkommer.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ja, jag vet ju inte om ni tycker detta blir rörigt. Om det överhuvudtaget intresserar er. Men jag fastnade ju lite i att dokumentera mina olika kar. Så ordningen är ju från när karet startades och sedan dess utveckling. Så när mina smådiskusar fått flytta från 375 till de två nya 540 i början av december gjordes 375 rent och mina nya stora diskus flyttade in. Dessa var köpta stora direkt från Piwowarski . De skulle ersätta de som dog och komplettera min första grupp stordiskusar.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0056.JPG
Visningar: 150
Storlek: 257,3 KB
ID: 2425491
                inredningen känner ni igen. Men nu var detta ju också ett tillfälligt innan de skulle få flytta ihop med de övriga i 600 karet.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0054.JPG
Visningar: 142
Storlek: 288,2 KB
ID: 2425492
                så även här är det ju fisken som gör karet. Detta är 23 december 2018 alltså ännu första året som diskusägare och jag är uppe i 34 diskus. Gick jag för fort fram. Ja naturligtvis gjorde jag det, alldeles för fort med facit i hand. Och ännu inget inrett kar jag är nöjd med.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Jag har suttit här och funderat, funderat på vad som gör det så svårt.
                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0041.JPG Visningar:	0 Storlek:	286.9 kB ID:     	2425464
                  det senaste malawikaret jag hade när jag fick återfall för något drygt år sedan. Men det visade sig att det ändå var diskus som jag kände. Mer för, så dessa hamnade hos en kompis son som börjat intressera sig för akvarium. Detta karet var jag verkligen nöjd med.
                  Tack för kavalkaden. Mycket trevlig in och tillbakablick.
                  Läste om, i ditt tycke, eget missnöje med att inreda karet igår. Säger nog som någon skrev tidigare. Sänk dina förväntningar och krav.
                  Låter nästan som om du stressar dig själv genom att skriva här på forumet att du skall inreda och dokumentera ett akvarium. Sen kör du på med vetskapen att ett resultat skall läggas upp i din tråd till våran beskådan. Ta det i din takt och när du vill, det är ditt/dina kar.

                  Akvariet som du inrett ovan och som du är nöjd med är snyggt som du säger. Att det dessutom tilltalar dig själv gör att du har svaret på din "setup". Kör vidare på den. Den skulle i mitt tycke även kunna passa till Diskus, tetror, malar och annan fisk. Fortsätt med stenformationer och lägg till/ och kläm in fler grenar bara. Sen petar du ner några växter på lämpliga ställen så har du ett vackert akvarie. Du har ju en fin fin mall i detta kar om du bara tittar en extra stund på det
                  Senast redigerad av ICC; 07 January 2021, 09:09.

                  Kommentar

                  • EzAndre
                    • December 2015
                    • 92

                    Så vackra fiskar, Ekenberg.
                    Hoppas du får Tillbaka suget nu!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Jätteintressant läsning. Jag önskar bara att jag kunde skicka dig lite lugn och tillförsikt. Det kommer bli bra i dina kar! Tycker ICC:s inlägg var klokt. Försök att inte stressa och se det som en prestation. Du ska ju skapa en bra miljö för dina fiskar i första hand. Du vet vad de behöver för att trivas. Att inreda för diskusens behov kan du! Börja där. Om det sedan också blir tilltalande för ögat är det en bonus. Och om det känns lättare att fixa allt utan att dokumentera i tråden så kör på det. Jag tror på dig!

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Tycker att det är intressant att få ta del av dina tankar och funderingar kring hur året har fått.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Tack vänner. Kloka ord.

                          Anledningen till att jag skriver om det här och dokumenterar allt är väldigt mycket för mig själv. Oftast helt enkelt för att komma ihåg när det hände och hur det var, sedan är ju önskan att det skall kunna sprida både kunskap, erfarenheter och lust till andra. Men just denna gång med detta kar och kommande är det för att jag behöver piskan nu när lusten inte finns. Och när lusten inte finns utan snarare är ett måste det är då jag tror stressen kommer. Idag känns det bättre igen. De två grenarna som står där är jag ju nöjd med, det behövs bara två till

                          Att det nu blev en liten tillbakablick över karen jag haft de senaste åren..... fick mig att inse att jag haft en otrolig fart, att jag skaffade så många diskusar redan första året, otroligt. Jag tror egentligen först nu jag förstår hur mycket tid jag lagt på hopbbyn sedan jag startade med diskus och undrar om det som hänt nu gällande hobbyn är lite samma sak som gå in i väggen när det gäller jobb. Det blev helt enkelt för mycket.......

                          Men nu när jag börjat så tar vi väl även 2019 och 2020, de här var ju bara det första året...... I början av 2019 kläcktes ju idéen att ha en lokal. Det var inte jag som kom med idén utan en kille i vår akvarieförening, men jag hakade på innan jag ens tänkt efter (vilket har varit min väg hela livet) Tanken att ge mig på att odla själv hade ju sökt upp men slagits undan på grund av brist på plats. Men i en lokal, vilka möjligheter.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Vi hittade en källarlokal hyfsat nära och till ett ok månadskostnad, den 1 mars 2019 fick vi tillträde. Min plan var nu att se om jag kunde få yngel på mina vackra fiskar.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0073.JPG
Visningar: 131
Storlek: 290,0 KB
ID: 2425514
                            en ritning gjorde jag ju snabbt. Vi hade alla ett visst antal löpmeter akvarium som vi ville ha, så det gällde ju att få plats.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0068.JPG
Visningar: 112
Storlek: 349,7 KB
ID: 2425515
                            den 3 mars hade jag flyttat in mitt första kar.....ingen tid skulle ju gå till spillo.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0072.JPG
Visningar: 114
Storlek: 387,7 KB
ID: 2425517
                            10 mars hade jag fått dit nästan alla kar efter att fått köpa ett gäng av LAncer här på forumet

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0074.JPG
Visningar: 115
Storlek: 342,8 KB
ID: 2425516
                            lite virke inhandlades

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.JPG
Visningar: 113
Storlek: 309,4 KB
ID: 2425518
                            16 mars var det mesta klart i mitt hörn. Nu var det bara att sätta igång.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.JPG
Visningar: 113
Storlek: 324,8 KB
ID: 2425519
                            en månad senare den 19 april var det igång.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Inredning var det ju, ja min plan var att ha lekpar i lokalen och då inte inreda karen. Men jag ville inte ha nakna kar så sand, någon rot att lägga rom på och lite växter. Min tanke var ju att det fortfarande skulle vara lite mer än bara kuber.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0044.JPG
Visningar: 114
Storlek: 328,5 KB
ID: 2425522
                              första paret i lokalen var mina rödturkosa i slutet av april.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0047.JPG
Visningar: 112
Storlek: 277,0 KB
ID: 2425524
                              därefter mitt cobolt blau par

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0045.JPG
Visningar: 110
Storlek: 284,5 KB
ID: 2425523
                              och paren Duke och Lady samt Snake och Duckface. Dessa har ju alltid gått tillsammans så jag tänkte att de kansk kunde gå i lek kar tillsammans. Det funkade inte så detta kar delades senare av med en filtermatta.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0046.JPG
Visningar: 110
Storlek: 243,7 KB
ID: 2425521
                              redan i början av maj kom de första ynglen, det var ett par av mina röd/bruna.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Nu hade jag ju kommit en bit på väg. Plats hade jag, tillräckligt med akvarium hade jag, tillräckligt med fisk hade jag......allt fanns ju. Eller ? Jag såg det inte då men känner det nu.... här någon gång börjar tiden bli bristvaran, hobbyn tar mer och mer av min lediga tid. Det är maj 2019 och jag har yngel för första gången, inte kan jag åka iväg denna sommar. Jag bestämmer mig för att stanna hemma kommande semester, och då när jag nu ändå har yngel kan jag ju lika gärna göra en ny beställning av små diskus, tolv stycken femcentimeters diskusar , åtta rödturkos och fyra redspotted green beställdes .

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0078.JPG
Visningar: 99
Storlek: 464,4 KB
ID: 2425527
                                En dryg månad senare har jag min nya små, början av juli 2019

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0079.JPG
Visningar: 100
Storlek: 362,9 KB
ID: 2425528
                                i slutet av augusti, de små har växt bra under sommaren och alla är friska.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0080.JPG
Visningar: 114
Storlek: 566,1 KB
ID: 2425526
                                i januari 2020 är det dax att flytta dem till ett nytt kar. De har nu mer än fördubblats i storlek.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...