550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368
    Jo, jag är med. Men kommentarer är inte nödvändiga då du har landat i dig själv.
    Bra analys där Jag ställer frågan när jag behöver svaret. Just nu jobbar jag enkelt och försöker hålla mig strukturerad. Tidsplanen är minst ett kar i veckan för att hålla schemat. Åtta veckor åtta kar skall flyttas men bara fyra skall inredas.
    Så riktigt landat har jag nog inte men jag har kursen satt och autopiloten igång.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      nja Mats, men jag vet mina begränsningar så tanken är att dra nytta av bakgrund och fiskarnas otroliga skönhet. Så några inrednings storverk blir det troligen inte. Men förhoppningen är att det ger diskusarna det de behöver och beskådaren en fröjd för ögat.
      Halloj Thomas!
      Jag vill initialt be om ursäkt för att jag med detta svar kommer att breda ut mig en aning här i din tråd. Om inte annat kan man ju enkelt scrolla förbi textmassan.

      Begränsningar har vi alla och de tar sig uttryck i de mest skiftande områden, ämnen och färdigheter.
      Jag är fortfarande fast övertygad om att du kommer att inreda alla dina kar på ett alldeles förträffligt vis. För din del har det nu uppstått ett gyllene tillfälle att, så att säga, starta om från ruta ett.
      Du har många kar som skall inredas och kan förhoppningsvis arbeta lugnt och metodiskt och på så vis finslipa inredningarna i de olika karen och skapa de visioner du har inom dig.

      Du är inne på en linje som jag tycker är mycket bra; Att ge Discusar och övrig fisk det de behöver samt skapa något vackert att betrakta.
      Just den inriktningen är en svår balansgång att bemästra. Epitet som behov och skönhet går inte alltid med lätthet att kombinera - men låter sig sannerligen göras!
      Med lite list, öga och tålamod kan man skapa goda, vackra och hållbara miljöer som sträcker sig över lång tid.
      Du är på väg emot detta, just nu!

      Inredning av akvarium har ju så många aspekter, och det finns lika många inriktningar och uttryck som det finns personer som sysslar med detta, precis som inom all kreativ aktivitet.

      Måste inredning vara kreativ och konstnärlig? Nej, givetvis inte! Men, vi dras i de flesta sammanhang till det som vi, av människohand skapat, uppfattar som vackert, och i en förlängning undrar vi hur detta har gått till. Vilken är tekniken, och metoden någon har använt för att skapa en vacker inredning? Vilka nycklar har använts för att låsa upp de dörrar man själv uppfattar som evigt låsta och igenbommade?

      På ovanstående frågor finns självklart inget konkret svar, man måste komma fram till sin egen stil och metod för att åstadkomma det man ser för sitt inre öga.

      För min egen del handlar inredning mer om en process (japp, gott folk, nu är det dags att scrolla - om det inte redan är gjort) som måste få ta tid.
      Tanken här är att sätta en grundplåt för kommande fiskar, alltså att låta uppbyggandet av ett kar följa en logisk turordning där miljön kommer först och det levande i ett senare skede.

      Bortser vi ifrån de mycket intressanta diskussioner jag och några andra hade kring snabb ”kaosinredning” för ett antal år sedan, när forumet hade en av sina dynamiska toppar, måste jag säga att en viss planering vid inredande är av stor vikt.
      Man behöver inte vara ”klar” med sin inredning när fiskarna introduceras, men det kan vara bra att ha en definierad idé eller vision som under längre tid kan finslipas.
      Karet ”talar om” vad som behövs under denna process.

      Thomas, jag är själv, just nu, inne i ett skede där jag ”lyssnar” på mitt hyfsat nystartade 720-kar. Jag har satt en grundplåt som i mitt tycke är tillfredsställande, men som jag vet kommer att utvecklas och förändras väldigt mycket under det kommande året.
      Vad jag förhoppningsvis kan förmedla till dig är en tro, en form av självkänsla - att du verkligen har vad som krävs för att förverkliga det du vill med dina kar.


      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Ha en underbar akvariedag Ekenberg

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Halloj Thomas!
          Jag vill initialt be om ursäkt för att jag med detta svar kommer att breda ut mig en aning här i din tråd. Om inte annat kan man ju enkelt scrolla förbi textmassan.

          Begränsningar har vi alla och de tar sig uttryck i de mest skiftande områden, ämnen och färdigheter.
          Jag är fortfarande fast övertygad om att du kommer att inreda alla dina kar på ett alldeles förträffligt vis. För din del har det nu uppstått ett gyllene tillfälle att, så att säga, starta om från ruta ett.
          Du har många kar som skall inredas och kan förhoppningsvis arbeta lugnt och metodiskt och på så vis finslipa inredningarna i de olika karen och skapa de visioner du har inom dig.

          Du är inne på en linje som jag tycker är mycket bra; Att ge Discusar och övrig fisk det de behöver samt skapa något vackert att betrakta.
          Just den inriktningen är en svår balansgång att bemästra. Epitet som behov och skönhet går inte alltid med lätthet att kombinera - men låter sig sannerligen göras!
          Med lite list, öga och tålamod kan man skapa goda, vackra och hållbara miljöer som sträcker sig över lång tid.
          Du är på väg emot detta, just nu!

          Inredning av akvarium har ju så många aspekter, och det finns lika många inriktningar och uttryck som det finns personer som sysslar med detta, precis som inom all kreativ aktivitet.

          Måste inredning vara kreativ och konstnärlig? Nej, givetvis inte! Men, vi dras i de flesta sammanhang till det som vi, av människohand skapat, uppfattar som vackert, och i en förlängning undrar vi hur detta har gått till. Vilken är tekniken, och metoden någon har använt för att skapa en vacker inredning? Vilka nycklar har använts för att låsa upp de dörrar man själv uppfattar som evigt låsta och igenbommade?

          På ovanstående frågor finns självklart inget konkret svar, man måste komma fram till sin egen stil och metod för att åstadkomma det man ser för sitt inre öga.

          För min egen del handlar inredning mer om en process (japp, gott folk, nu är det dags att scrolla - om det inte redan är gjort) som måste få ta tid.
          Tanken här är att sätta en grundplåt för kommande fiskar, alltså att låta uppbyggandet av ett kar följa en logisk turordning där miljön kommer först och det levande i ett senare skede.

          Bortser vi ifrån de mycket intressanta diskussioner jag och några andra hade kring snabb ”kaosinredning” för ett antal år sedan, när forumet hade en av sina dynamiska toppar, måste jag säga att en viss planering vid inredande är av stor vikt.
          Man behöver inte vara ”klar” med sin inredning när fiskarna introduceras, men det kan vara bra att ha en definierad idé eller vision som under längre tid kan finslipas.
          Karet ”talar om” vad som behövs under denna process.

          Thomas, jag är själv, just nu, inne i ett skede där jag ”lyssnar” på mitt hyfsat nystartade 720-kar. Jag har satt en grundplåt som i mitt tycke är tillfredsställande, men som jag vet kommer att utvecklas och förändras väldigt mycket under det kommande året.
          Vad jag förhoppningsvis kan förmedla till dig är en tro, en form av självkänsla - att du verkligen har vad som krävs för att förverkliga det du vill med dina kar.

          Älskar långa inlägg där man utreder och förklarar, delar med sig av idéer och tankar. Så Mats du är en mästare även på detta.
          Jag håller med i precis allt du säger och önskar jag kunde lyckas med detta precis som du. Men känner ju fler kar jag ger mig på destå säkrare blir jag på att detta är något jag inte kan och inte finner något nöje i. Och ännu är det mina kar som är inreda utan förberedelse, utan tanke de jag lyckats bäst med och de har jag oftast blivit klar med på mindre än 30 minuter. När jag tänker och försöker och har bilden klar blir det oftast pannkaka av allt....... men mer om detta i mitt inlägg för dagen.

          Men tack för ditt otroligt inspirerande inlägg...

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av ICC
            Ha en underbar akvariedag Ekenberg
            Tack, tyvärr infann sig inte den känslan....snarare tvärt om.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Dag 6

              ställde klockan i morse av rädsla att sova bort värdefull tid, klockan ställde jag på nio så inte fruktansvärt tidigt direkt. Vaknade lite efter sex och somnade gott om med den sköna känslan av vara ledig. Vaknade igen 8:59 och stängde av väckarklockan innan den han ringa. Började dagen i lugn och ro med kaffe framför ett akvarium , idag blev det Stordiskusarna . Det känns som RT , Big Boy och Lady är helt återställda, Lea är lite magrare men kommer sig för varje dag. Med Kah och Snake är det värre, de är fortfarande smala och Kah är inte intresserad av mate. Snake äter när jag handmatar, sätter maten precis framför nosen på honom men inte med någon entusiasm. Förövrigt ser jag inget fel på dem. Men de är smala..... Det är alltså nu sex kvar av de första tolv....

              Nå, vid elva var det så dax att få tummen ur och sätta igång. Karet står färdigt grenarna har jag redan sorterat ut och de ligger utanför på altanen. Så det är ju bara att såga till och placera på bästa sätt, hur svårt skall det kunna vara. Tog första grenen och satte igång. Det blev ju precis som jag tänkt, bara att köra på.... Nästa gren, nej den passade inte alls, spelar ingen roll hur jag vrider och vänder, nästa gren, sågar till och placera. Även denna ser helt fel ut. Ut med den och nästa...... nu känner jag hur det börjar krypa i kroppen, hur hjärtat slår sanabbare hur stressen kommer.......och detta gör jag för att ta det lugnt.

              Jag blir tvungen att ta en paus, sätter mig vid skrivbordet och jobbar lite istället, svarar på mail och planerar in möten för nästa vecka. Nu är jag lugn igen och kan se om jag kan behålla lugnet och fortsätta med inredningen. Försöker med ett par grenar till, en lyckas jag få på plats, ser inte ut som jag vill men ser inte helt tokigt ut så den behåller jag iallafall. Åter igen har jag hjärtklappning och känner att det här med att inreda akvarium är mer stressande än mitt jobb, klockan är nu 16:30 och jag har två grenar i karet. Bestämmer mig för att avsluta för dagen och påbörjar vattenbyten i övriga kar.

              Ja, det var första dagen av inredning. Kan ju inte påstå att det var med glädje direkt......

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0175.JPG
Visningar: 112
Storlek: 544,8 KB
ID: 2425442
              Ja här har vi då mitt gamla 600 liters med BTN-bakgrunden Amazonas. Inte skall väl det vara så svårt.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0176.JPG
Visningar: 114
Storlek: 556,6 KB
ID: 2425441
              Grenarna jag tänkt använd. Sorterade ju ut dessa för ett par dagar sedan, så nu är det bara att kapa

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0177.JPG
Visningar: 108
Storlek: 557,9 KB
ID: 2425444
              önskar att jag hade en liten verkstad när man skall kapa grenar....men man får ju använda platsen man har.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0173.JPG
Visningar: 107
Storlek: 462,1 KB
ID: 2425443
              ja, deta är det jag fått gjort på en hel dag.....och något nöje eller någon tillfredställelse har jag inte känt

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0172.JPG
Visningar: 102
Storlek: 467,7 KB
ID: 2425445
              som sagt......det går inte direkt bra nu.....

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Thomas - du skriver så roligt! Förlåt att jag skrattar, förstår att det är frustrerande för dig, men det låter ändå (ofrivilligt?) roligt när du beskriver allt jobb och all stress du haft med att placera två grenar samtidigt som du varvar ned med att utföra ditt riktiga jobb. Tror du har något sorts undermedvetet prestationskrav. Försök släppa det och bara ”känn in” karet och intrycket det ger dig. Gillar du placeringen av en gren så är det bra. Gillar du den inte så ta bort den grenen och testa med en annan.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Jag har ju sett dina kar. Kommer du ihåg det där fina i lokalen som du själv var väldigt nöjd med? Det var jättefint och gick väl väldigt snabbt att få till om jag minns rätt? Där tror jag du fick ”känslan” som jag syftar på. Hitta den igen. Tänk inte så mycket.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Det där karet är ju färdiginrett så att säga. Med en sån där maffig BTN så finns det inte just nåt utrymme för ytterligare hardscape mer än sten... det förtar bara den fina bakrunden, så det är nog växter och mossor som kan komplettera.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Thomas - du skriver så roligt! Förlåt att jag skrattar, förstår att det är frustrerande för dig, men det låter ändå (ofrivilligt?) roligt när du beskriver allt jobb och all stress du haft med att placera två grenar samtidigt som du varvar ned med att utföra ditt riktiga jobb. Tror du har något sorts undermedvetet prestationskrav. Försök släppa det och bara ”känn in” karet och intrycket det ger dig. Gillar du placeringen av en gren så är det bra. Gillar du den inte så ta bort den grenen och testa med en annan.
                      Vet du Nando, det är ju just detta som är frustrerande.....att karen skall hålla mig lugn från arbetets stress och idag var det precis tvärt om.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Jag har ju sett dina kar. Kommer du ihåg det där fina i lokalen som du själv var väldigt nöjd med? Det var jättefint och gick väl väldigt snabbt att få till om jag minns rätt? Där tror jag du fick ”känslan” som jag syftar på. Hitta den igen. Tänk inte så mycket.
                        Precis, det är nog lite det Mats beskrev, inredning genom kaos...bara lägga i allt efter känsla. Det är då jag lyckats bäst.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Det där karet är ju färdiginrett så att säga. Med en sån där maffig BTN så finns det inte just nåt utrymme för ytterligare hardscape mer än sten... det förtar bara den fina bakrunden, så det är nog växter och mossor som kan komplettera.
                          Du har helt rätt, därför tänkte jag bara ha få grenar som framhäver djupet i bakgrunden istället för att dölja den. Men som sagt....Jag lyckades inte riktigt....

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Jobbigt! Kan du inte börja med två o sen fortsätta med annan inredning så kanske saker o ting faller på plats?
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av ampe
                              Jobbigt! Kan du inte börja med två o sen fortsätta med annan inredning så kanske saker o ting faller på plats?
                              Vet du, vad jag minns hade jag samma problem förra gången jag inredde detta kar. Och då gjorde jag precis så, jag tog grenen jag var nöjd med och jobbade vidare från den, tog liksom karet i små bitar och byggde på. Skall göra så imorgon. Tack för rådet tror att det är så jag måste jobba.

                              Kommentar

                              • ampe
                                • August 2007
                                • 1073

                                Jag fattar precis. Jag är aldrig nöjd med inredningen. Men kör på o sen får det utvecklas allt eftersom!
                                Återfallsakvarist.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...