550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Kul, läser din tråd men har varit lugn med kommentarer under senaste halvåret. Om man lyckas få balans i sitt kar är nog dessa stora filter bakom bakgrunden kanon. Det gäller bara att ta det lugnt och inte skynda på för fort, vilket jag alltid gör. Så för att jag skall ha möjlighet att göra rent filter oftare har jag nu lämnat denna lösning. Om jag lyckas bättre nu får vi se.
    Kul! Jag har läst din tråd länge oxå, men är dålig att kommentera!
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Dag två , rätt behagligt att börja om på något sätt, ja i samklang med det nya året....

      Fortfarande kan jag väl inte säga att glädjen riktigt infunnit sig på samma sätt som tidigare men däremot en känsla av tillfredställelse. Mitt 600 liters kar står nu åter i hallen och behagar vara tätt, så en bit på väg är jag iallafall......
      tidsplan, ja sådana har jag ju alltid. Jag hoppas att fiskarna skall få flytta lagom till nästa veckoslut. Jag vet att det är flera som tycker det är för snabbt, men oftast glömmer man då att jag kommer fylla på det nya akvariumet med vattnet från det kar fiskarna går i nu och flytta med ytterfilter samtidigt som jag flyttar fiskarna så mängden nytt vatten kommer bara vara det samma som vid ett vanligt vattenbyte. Ja så är iallafall tanken.

      Nu får karet puttra på tills imorgon tänkte jag, sedan tömmer jag det igen och börjar med inredning. Jag kommer ju börja inreda karet mycket sparsamt och låta bakgrund få vara det som skapar känslan. Jag hoppas ju att grenarna skall förstärka bakgrunden inte skymma den, sedan är ju grenarna där för att diskusen skall hitta sina naturliga platser att lägga sin rom sedan lite växter för att forma olika rum i karet.

      Förutom mina röda och bruna diskusar kommer vinkeltetrorna och rödmunstertorna flyttas med och nu i början även nyckelhåls cikliderna, möjligtvis flyttar jag dessa senare till eget kar för att se om jag kan få mer än lek på dessa. Jag har inte bestämt vilken Corydoras som skall få flyttas med. Jag har ju fått yngel på panda, sterbai och pansarmal, men ännu inte på Albino pansarmal eller goldstripe. Egentligen hade jag gärna haft sterbai i detta kar men de går ju i ett annat kar och för att fånga in dem får ju karet tömmas. Så det är en karamell jag får fundera lite mer på.

      Även om jag inte känner att energin och lusten är riktigt på topp ännu är frågan om jag inte skall ställa iordning en lek kub för mitt white butterfly och golden Snake par. De leker ju ständigt nu och lägger rom varje vecka. Tyvärr alltid så högt att de kommer över vattenlinjen vid vattenbytet och efter bytet äter föräldrarna upp rommen så jag vet inte om de kommer klara det till yngel men jag vill göra ett försök. Så det är väl så en ny start skall se ut inte bara ett nytt kar utan två under första veckan..... ja om jag kan få upp lite fart så.....

      Kommentar

      • EzAndre
        • December 2015
        • 92

        Önskar dig all lycka med ditt nya kar Ekenberg. Har läst hela ditt inlägg nu över ledigheten, och kan säga att det har varit en mycket lärorik läsning.
        Hoppas du fortsätter med tråden, tycker den är mycket intressant

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av EzAndre
          Önskar dig all lycka med ditt nya kar Ekenberg. Har läst hela ditt inlägg nu över ledigheten, och kan säga att det har varit en mycket lärorik läsning.
          Hoppas du fortsätter med tråden, tycker den är mycket intressant
          Hej. Vad kul att höra. Ja att det var lärorikt även för andra. Man önskar naturligtvis att man kan lära sig utan alla misstag men tyvärr känns det som något vi alla måste ta oss igenom på ett eller annat sätt.

          jag kommer fortsätta tråden så länge jag fortsätter med Diskus. Men som sagt allt känns lite motigt på akvarie fronten och har gjort så sedan i somras . Så skrivandet blir inte lika intensivt det heller. Men jag hoppas på att det vänder snart.

          Jättekul att höra att du orkade ta dig igenom alla mina tankar och funderingar och som sagt kul när det kan ge lite lärdom, bra om vi inte gör samma misstag iallafall

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Hur många akvarium är det som skall flyttas hem till dig från lokalen Ekenberg?

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av ICC
              Hur många akvarium är det som skall flyttas hem till dig från lokalen Ekenberg?
              Tjena ICC, idag har jag nio kar i lokalen, men nu har jag bara fisk i tre. Tre är nu tomma och tre är det fortfarande fulla men utan fisk. Ett av de tomma är det läckande 540 som jag skänker till lokalen om de vill ha det eller till någon annan som vill silicona om det. De andra två tomma är kuberna som skall hem. Sedan är de mina två 375 som också skall hem och ett 320.
              Och sedan är det tre som måste hitta nytt hem, behöver du några?

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Dag 3. Idag har jag inte gjort mycket hemma, bytte vatten på de tre karen som det går fisk i i lokalen plus att jag börjat ta med grenar och rötter hem. Tänkte även ta hem växter och sten men hann inte riktigt med. Planen är att göra lite varje dag nu så att flytten inte blir allt för mycket i sista ögonblicket.

                Imorgon börjar ju jobbet igen men förhoppningen är att jag får lite lugnare nu ett tag framöver. Det brukar vara årets lugnaste månader Januari och februari så det gäller att det blir så även i år. Men som sagt nu gäller det att planera... Lite varje dag.

                Så även om jag inte kommit långt så är jag iallafall igång. Starten har skett och om jag nu kan hålla schemat så skall jag i slutet av februari ha alla fiskar hemma i fyra inredda kar. Plus ett litet akvarierum med ytterligare fyra kar. Jag kommer försöka skriva lite varje dag och börja komplettera anteckningarna med foton allteftersom.

                Naturligtvis kommer jag ju samtidigt skriva om vad som sker i karen och även hur de inreds. Så det enda som skiljer sig från mina vanliga inlägg är att nu har jag verkligen en fast tidsram som allt skall ske under. Och det gör det ju så mycket mer spännande.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Tjena ICC, idag har jag nio kar i lokalen, men nu har jag bara fisk i tre. Tre är nu tomma och tre är det fortfarande fulla men utan fisk. Mina två 375 som också skall hem och ett 320.
                  Och sedan är det tre som måste hitta nytt hem, behöver du några?
                  Tack, men nej tack. Jag har försett mig så jag klarar mig
                  Jag tänkte mer om vi skulle Zoopet träffas, några stycken en dag i början på februari och ta varsitt kar och hjälpa dig med flytten. Kanske 3-5 personer som är 100% friska och med hänsyn till Corona läget givetvis. Tills dess kunde du förberett så mycket som möjligt så hade vi banne mig fixat det på en dag.
                  Men idén kanske är dum i dessa tider. Vill bara hjälpa till och se till att ditt akvariesug kommer tillbaka. Saknar ditt skrivande här på forumet.


                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av ICC

                    Tack, men nej tack. Jag har försett mig så jag klarar mig
                    Jag tänkte mer om vi skulle Zoopet träffas, några stycken en dag i början på februari och ta varsitt kar och hjälpa dig med flytten. Kanske 3-5 personer som är 100% friska och med hänsyn till Corona läget givetvis. Tills dess kunde du förberett så mycket som möjligt så hade vi banne mig fixat det på en dag.
                    Men idén kanske är dum i dessa tider. Vill bara hjälpa till och se till att ditt akvariesug kommer tillbaka. Saknar ditt skrivande här på forumet.

                    Du är underbar, tusen tack för omtanken. Jag har fortfarande stor respekt för Corona och imotsatts till många andar har min rädsla ökat. Jag jobbar ju hemifrån och umgås bara med min mamma och en av sönerna . Alla andra håller jag på avstånd. Jag är bara i lokalen när den är tom. Så även om jag är jättetacksam för din omtanke och ditt förslag så tycker jag vi satsar på en zoopet träff så snart vi har vaccinerats.

                    Mitt skrivande kommer nu varje dag och förhoppningen är ju att intresset vaknar allt eftersom arbetet fortskrider. Jag är faktiskt ganska sugen på att köra igång inredningen i 600 och det bådar ju gott. Så bara genom att tvinga mig till att starta så kanske resten bara följer med.

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Full förståelse för Corona tänket

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av ICC
                        Full förståelse för Corona tänket
                        Vi kör så fort det känns säkert

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Avslutar dagen som jag brukar, i lingonet framför ett kar. Ikväll blev det 540 med de som jag sist inskaffade, De har växt bra och färgar otroligt fint.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: BBF6037B-DE21-4DD9-851A-B766F1E5B804.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 535,9 KB
ID: 2425273


                          Klicka på bilden för större version

Namn: 7A5419A2-45E8-4AD7-B333-B8BC65351472.jpeg
Visningar: 126
Storlek: 624,5 KB
ID: 2425274

                          Klicka på bilden för större version

Namn: EA24A328-1613-421C-9F3E-A0C50DE3FEED.jpeg
Visningar: 126
Storlek: 530,5 KB
ID: 2425275

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2E398230-7639-4DD3-95D8-BC23E05690D5.jpeg
Visningar: 124
Storlek: 629,1 KB
ID: 2425276

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Alltid lika kul när jag får meddelande om att du skrivit något i din tråd. Kul att ha dig tillbaka!

                            vilka ståtliga diskus, hur stora är dom ungefär? Ibland svårt att se på bilder kan jag tycka

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Superpescado
                              Alltid lika kul när jag får meddelande om att du skrivit något i din tråd. Kul att ha dig tillbaka!

                              vilka ståtliga diskus, hur stora är dom ungefär? Ibland svårt att se på bilder kan jag tycka
                              alltid lika kul att höra att någon läser det man skriver.

                              Jag kommer skriva regelbundet nu, kanske inte så mycket man lita av vad som händer varje dag framigenom.

                              Ja storleken ja. Det är mina minsta men mellan 14-16 cm uppskattar jag det till, har många runt 18 och ett par stycken i 20 cm storleken. Sedan jag flyttat hem alla och jobbar hemifrån kan jag ju mata flera gånger per dag och det mår de bra av.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Dag fyra. Första arbetsdagen efter nästa två veckor ledigt..... ja det kändes. Så idag blir det inte något akvarie relaterat mer än vanlig matning. Men fortfarande känns det på något sett som jag håller schemat. Jag hoppas på att ta halvdag imorgon. Och ledig på onsdag så då kanske jag kan få lite gjort. Men som sagt det går inte riktigt utav sig själv ännu.
                                En dag i sänder nu.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...