550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    God jul!!! Vi hoppas på ett bättre diskus år 2021

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      God Jul, Thomas!
      Hoppas din ledighet blir skön och att du kan ladda om batterierna till fortsatta stordåd.
      Jag beundrar din envishet och ditt "jävlar anamma" mitt i allt det som du upplever känns trögt och trist med dina kar.
      Som sagt; ha en riktigt god jul!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Tack för alla julhälsningar, och hoppas att ni alla haft en fröjdefull jul detta underliga år.
        Jag vill ju inte skriva att det var ett dåligt år eftersom jag blev farfar, en lycka som faktist bara slås av när jag blev far. Så trotts ett isolerat år, ett kasst akvaristiskt år, ett år där min följeslagare Nikki fick somna in.... ja trotts detta har det samtidigt varit ett underbart år. Förutom att jag blev farfar, så hade jag en helt underbar sommar, mycket glädje i mina barn och nu den 22 december föddes min nya vovve, Happy Life Biscotti.

        Så nu har jag bestämt mig, jag tänker ”resa mig ur askan som en erfaren och luttrad akvarist” som Kjell Fohrman skriver i förordet till Back to Nature Akvarrieguide. Ja det är iallafall min förhoppning . Att börja på nytt nästa år och släppa allt negativt bakom mig men ta med lärdomar och förhoppningsvis erfarenhet av mina upplevelser.

        Annars ja, inga nya missöden sedan sist. Min Blue Cobalt som hade fått ett sår på ena sidan har läkt fint och åter fått färg och aptit tillbaka, lite värme och salt gör underverk. Tyvärr har jag fortfarande en av stordiskusarna som står och trycker lite bakom men förövrigt är allt som det skall vara.

        så nystart om ett par dagar. Men innan dess ett avslut av detta år , även denna fest får ju bli lite begränsat.... och även om varken jag eller ni förväntar oss några underverk av 2021 så kan vi väl alla vara överens om att det blir ett år med försiktigt trevande tillbaka till framtiden.

        ett riktigt Gott Slut och Gott Nytt År önskar jag er alla.

        Klicka på bilden för större version

Namn: DAC931AC-779E-457D-8E14-9FDE20289930.jpeg
Visningar: 231
Storlek: 72,7 KB
ID: 2425158
        årets bästa gåva

        Klicka på bilden för större version

Namn: 2065236F-6DDB-408A-8497-C11CAB36BBDD.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 89,3 KB
ID: 2425163
        Maggi dagarna före valpning

        Klicka på bilden för större version

Namn: 52C74DBF-EE52-49BC-BFF4-5C690D5921F0.jpeg
Visningar: 186
Storlek: 108,3 KB
ID: 2425161
        Min nya följeslagare

        Klicka på bilden för större version

Namn: EEE31FF3-6198-43EC-BC6F-B6FCB9D583BE.jpeg
Visningar: 176
Storlek: 145,6 KB
ID: 2425160
        med alla syskon och lycklig mamma

        Klicka på bilden för större version

Namn: CCEA0C61-22A2-41E0-A6C9-CF85788EC3D7.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 437,1 KB
ID: 2425164
        Julfirande med min mamma

        Klicka på bilden för större version

Namn: 1A4EE544-450F-4EBC-9FCA-B3A830E05F5E.jpeg
Visningar: 173
Storlek: 417,7 KB
ID: 2425162
        och söner med respektive på skärm

        Klicka på bilden för större version

Namn: FD52DAB0-F564-47C2-83AB-0ED9B29B2353.jpeg
Visningar: 187
Storlek: 110,6 KB
ID: 2425159
        en lycklig framtid.

        Nästa år skall jag lägga ut mer bilder på akvarium. Ett nyårslöfte.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          När man ser det där, så ser dit år fantastiskt ut. Vad roligt med en ny vovve vad hetwr din nye vän?

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Tack för alla julhälsningar, och hoppas att ni alla haft en fröjdefull jul detta underliga år.
            Jag vill ju inte skriva att det var ett dåligt år eftersom jag blev farfar, en lycka som faktist bara slås av när jag blev far. Så trotts ett isolerat år, ett kasst akvaristiskt år, ett år där min följeslagare Nikki fick somna in.... ja trotts detta har det samtidigt varit ett underbart år. Förutom att jag blev farfar, så hade jag en helt underbar sommar, mycket glädje i mina barn och nu den 22 december föddes min nya vovve, Happy Life Biscotti.

            Så nu har jag bestämt mig, jag tänker ”resa mig ur askan som en erfaren och luttrad akvarist” som Kjell Fohrman skriver i förordet till Back to Nature Akvarrieguide. Ja det är iallafall min förhoppning . Att börja på nytt nästa år och släppa allt negativt bakom mig men ta med lärdomar och förhoppningsvis erfarenhet av mina upplevelser.

            Annars ja, inga nya missöden sedan sist. Min Blue Cobalt som hade fått ett sår på ena sidan har läkt fint och åter fått färg och aptit tillbaka, lite värme och salt gör underverk. Tyvärr har jag fortfarande en av stordiskusarna som står och trycker lite bakom men förövrigt är allt som det skall vara.

            så nystart om ett par dagar. Men innan dess ett avslut av detta år , även denna fest får ju bli lite begränsat.... och även om varken jag eller ni förväntar oss några underverk av 2021 så kan vi väl alla vara överens om att det blir ett år med försiktigt trevande tillbaka till framtiden.

            ett riktigt Gott Slut och Gott Nytt År önskar jag er alla.

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DAC931AC-779E-457D-8E14-9FDE20289930.jpeg Visningar:	0 Storlek:	72.7 kB ID:     	2425158
            årets bästa gåva

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        2065236F-6DDB-408A-8497-C11CAB36BBDD.jpeg Visningar:	0 Storlek:	89.3 kB ID:     	2425163
            Maggi dagarna före valpning

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        52C74DBF-EE52-49BC-BFF4-5C690D5921F0.jpeg Visningar:	0 Storlek:	108.3 kB ID:     	2425161
            Min nya följeslagare

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        EEE31FF3-6198-43EC-BC6F-B6FCB9D583BE.jpeg Visningar:	0 Storlek:	145.6 kB ID:     	2425160
            med alla syskon och lycklig mamma

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        CCEA0C61-22A2-41E0-A6C9-CF85788EC3D7.jpeg Visningar:	0 Storlek:	437.1 kB ID:     	2425164
            Julfirande med min mamma

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        1A4EE544-450F-4EBC-9FCA-B3A830E05F5E.jpeg Visningar:	0 Storlek:	417.7 kB ID:     	2425162
            och söner med respektive på skärm

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        FD52DAB0-F564-47C2-83AB-0ED9B29B2353.jpeg Visningar:	0 Storlek:	110.6 kB ID:     	2425159
            en lycklig framtid.

            Nästa år skall jag lägga ut mer bilder på akvarium. Ett nyårslöfte.
            GOTT NYTT ÅR önskar jag dig också Thomas, så underbart med en ny liten fyrbent familjemedlem, härliga valpbilder Till sommaren hoppas vi också på en ny liten gyllene Golden retriever - känns långt dit

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Superpescado
              När man ser det där, så ser dit år fantastiskt ut. Vad roligt med en ny vovve vad hetwr din nye vän?
              Det gäller att alltid göra det bästa av allt.

              min valp har ännu bara sitt stamtavla namn Happy Life Biscotti, jag har ännu inte bestämt mig, får hem honom om sju veckor cirka. Då får jag se hur han känns, namn på listan är Bosse, Teddy eller Harry. Så får känna hur han känns kanske blir det ett helt annat namn.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Inger H

                GOTT NYTT ÅR önskar jag dig också Thomas, så underbart med en ny liten fyrbent familjemedlem, härliga valpbilder Till sommaren hoppas vi också på en ny liten gyllene Golden retriever - känns långt dit

                //Inger
                Ja , men det är ju ändå värt väntan att vänta på på något sätt. Grattis Inger, det blir säkert en fantastisk sommar.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Härliga bilder! O grattis till den nya familjemedlemmen! Göm alla dyra saker! Min vovve siktade in sig på allt som var dyrt när det kliade i tänderna!
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av ampe
                    Härliga bilder! O grattis till den nya familjemedlemmen! Göm alla dyra saker! Min vovve siktade in sig på allt som var dyrt när det kliade i tänderna!
                    Tack

                    hahahaha, jag är mest orolig för vattenslangarna till pumparna, hade en ung schäfer för trettio år sedan som älskade just dem. Gäller att vara uppmärksam.

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Tack

                      hahahaha, jag är mest orolig för vattenslangarna till pumparna, hade en ung schäfer för trettio år sedan som älskade just dem. Gäller att vara uppmärksam.
                      Ja det är nästan värre! Har jag inte ens tänkt på. Min amstaff åt mest upp teknikgrejer. Tvdosan, stereodosan osv
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Det gäller att alltid göra det bästa av allt.

                        min valp har ännu bara sitt stamtavla namn Happy Life Biscotti, jag har ännu inte bestämt mig, får hem honom om sju veckor cirka. Då får jag se hur han känns, namn på listan är Bosse, Teddy eller Harry. Så får känna hur han känns kanske blir det ett helt annat namn.
                        Gott nytt år Thomas!
                        Bosse är ju ett jättebra namn! Vi har ju en gemensam Bossekompis. Det hoppas jag på!
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Marten64

                          Gott nytt år Thomas!
                          Bosse är ju ett jättebra namn! Vi har ju en gemensam Bossekompis. Det hoppas jag på!
                          Vi får se vilket namn som passar vovven.... men en energisk liten Bosse är möjligt ...

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Nytt år, ny start.....

                            Jag kommer försöka släppa det som varit och sikta in mig på det positiva. Helt enkelt glädjas åt allt jag gör rätt och allt som går bra. Så idag den första januari 2021 börjar jag på nytt, eller på nytt är ju dumt att säga. Jag har ju redan allt. Men eftersom alla kar skall tömmas i lokalen och flyttas hem under kommande två månader blir det ju nystart i karen, även de som är hemma skall fiskar flyttas och då blir det även en rengöring och ny start i dessa. Men där är ju inte tiden lika viktig utan de får gå allt efter lust och ork.

                            Jag börjar iallafall med mitt 600 liters kar, det finns redan hemma och är tomt så starten är nu. Idag kommer det dock bara ställas på plats och vattenfylla för att se att det inte börjat läcka när det flyttades hem. Även om det stått tomt i flera månader kommer jag köra en dubbel dos cloraminT med rötter och filter i för att ta död på vad som troligen inte finns, men ändå.....
                            Ni som känner mig vet att jag inte riktigt varit en mästare på inredning, därför är just detta kar ett av de bästa att börja med då det redan har Back to Nature Amasonas bakgrund.

                            Men visst har jag åter en bild i huvudet. Jag har under åren som gått samlat på mig mycket grenar och kvistar förutom köpta rötter. Så det finns en hel del att välja från. I detta kar har jag tänkt avbarkade torra äppelträdsgrenar som i huvudsak gå uppifrån och ner. Dessa hoppas jag kunna gruppera lite framför bakgrunden för att förstärka djupet i bakgrunden. Förövrigt kommer jag inte ha så mycket annat. Möjligtvis kommer jag tillföra stenar och grenar på botten framförallt för coridoras miljö. Trotts att tanken är lite åt biothope hållet kommer det finnas växter. Både jag och fiskarna uppskattar detta, jag för att jag tycker om det gröna och fiskarna tycker om att ha något att ställa sig bakom. Men enkla växter som jag har fått att funka tidigare. Så alla växter plockas ju ur befintliga kar. Java ormbunkar i bakgrund, ett par svärdplantor, några vallisnera kanske någon anubia om det passar och entt hörn med cryptocoryne samt flytormbunke. Jag skall försöka gruppera grenar i tre eller möjligen fyra områden och skärma av mellan dessa med växtern, för att hjälpa till att skapa fyra naturliga revir. Detta är inredningstankar jag har idag.

                            Tekninken håller jag låg som vanligt. Jag kommer köra utan fullt med filtermateria bakom bakgrund eftersom jag aldrig fått detta att funka på ett tillfredställande sätt. Men ett så stort block av filtermassa som jag får in där avståndet är som störst kommer jag ha. Detta skall enkelt kunna lyftas ur när det behöver göras rent. Sedan kommer jag ha en eller två filter utanför karet, trotts att jag alltid är orolig för att dessa skall börja läcka är det ändå lättast att rengöra och min erfarenhet är ju att detta är bra när man har diskus. Att ha flera är behändigt för att alltid kunna ha kvar bra bakterie flora. En värmare kommer naturligtvis att placeras bakom bakgrunden. Och som vanligt blir det vanliga lysrör.

                            Så nu kör jag igång igen. Ny start.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Det ska bli spännande att följa. Har precis startat ett 720 kar med btnbakgrund med filter bakom. Aldrig haft det förut o är mkt spänd på hur det ska funka!
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av ampe
                                Det ska bli spännande att följa. Har precis startat ett 720 kar med btnbakgrund med filter bakom. Aldrig haft det förut o är mkt spänd på hur det ska funka!
                                Kul, läser din tråd men har varit lugn med kommentarer under senaste halvåret. Om man lyckas få balans i sitt kar är nog dessa stora filter bakom bakgrunden kanon. Det gäller bara att ta det lugnt och inte skynda på för fort, vilket jag alltid gör. Så för att jag skall ha möjlighet att göra rent filter oftare har jag nu lämnat denna lösning. Om jag lyckas bättre nu får vi se.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...