550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Hur går det nu med fisken som inte mådde riktigt bra?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Hur går det nu med fisken som inte mådde riktigt bra?
      Tyvärr dog hon efter ett par dagar. Det känns som det flyter lite dåligt nu..... men tack och lov verkar övriga fiskar må bra.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Det var tråkigt. Beklagar.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Hej på er. Ja då har halva helgen gått och i morgon är det redan tredje advent. Denna helg blir det inte heller mycket akvaristik, utan varje vaken timme går åt att hjälpa en av sönerna att flytta. Att jobba med munskydd är tufft .

          Ja annars, igår när jag satt framför ett kar så kommer helt plötsligt en liten söt grupp panda Corydoras. Jättekul att jag lyckas med någon sydamerikansk fiskart. Corrydoras och tetror är kanske det jag skall syssla med.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Kul med överraskningar när man som bäst behöver det.
            Var inte för hård mot dig själv Ekenberg. Diskus är uppenbart en klurig fisk. Nu har du ju haft typ 50 diskusar. Det innebär ju att sannolikheten att tappa någon ökar. Tänk om du bara haft 5 stycken från början, tappat två och tre växt upp och blivit ståtliga. Tror inte det känts lika hårt trots att man i det fallet tappat nästan 50% av sina diskusar. Var bara ett annat sett att se det, hoppas det lyfte ditt mod lite.
            Annars tycker jag att du är inne på en bra tanke när jag läser din text ovan. Corydoras och tetror ger i min mening lika mycket glädje tillbaka. Dessa i kombination av mindre ciklider och även ungfödare blir ofta ett trevligt akvarie att titta på. Sen kan man ju alltid ha en sidosyssla, till exempel en kub och ett fint par med diskus som ger yngel. Yngel att sälja, men mint lika intressanta att lägga över i sitt sällskapskar och följa dess uppväxt.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Tack ICC, varmt och bra peptalk där, jag kommer allt igen. Tror bara att det blev för mycket på en gång när min hund fick somna in och så många av diskusarna gick bort.
              Men jag kommer igen....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Så, nu är ordningen återställd. Sitter här med mitt kaffe och det smakar underbart, det blir en bra dag.

                vattenbyten är igång här hemma. Ytterligare en diskus dog under veckan, en av mina Blue diamond , vet inte varför men jag såg att han stod och hängde i förrgår kväll och igår morse var han död. Idag hittade jag en död dolkstickstetra, så det är väl synd att säga att allt går bra. Men som sagt, det är ju diskus jag håller på med. Och tetrorna , ja jag kommer liksom inte ihåg när någon senast dog så de är ju tacksamma i det stora hela.

                Men fortfarande tampas jag med lusten, det ligger mest som måsten runt karen och jag har svårt att hitta tillbaka. Så ett akvarierum hemma lär nog dröja. Men alla akvarium kommer behållas, tills lusten faller på igen.

                Ja så även om det börjar låta som ett avsked till akvariehobbyn så är det absolut inte fallet. Det kommer finnas sex kar kvar, fyra vanliga sällskapskar och två för lek, ja jag kommer fortsätta att försöka ta någon kull diskus per år,

                Fiskarna kommer ju bli de samma som ni redan känner, de jag har kvar helt enkelt
                Tidsplan är ju förskjuten något men sista deadline ligger ju kvar. Lokalen skall vara tömd sista februari vilket innebär att jag har drygt två månader på mig istället för fyra som planen var, så jag inser ju att det är dax att sätta igång igen.

                Ja och sedan till glädjen, tetror och corydorasen vilka fantastiskt trevliga fiskar.
                Jag har ju kvar ett bra stim dolkstickstetror även om en dog, men tyvärr var det min sista hane. Köpte ju tio och fick bara honor, lyckades sedan köpa till tre hanar men de har som sagt droppat av....honorna är kvar, så jag får helt enkelt se om jag kan komplettera med hanar igen. Tror att dessa skall få gå kvar hos de stora diskusarna, tillsammans med orange head och sterbai . Sterbai har förökat sig bra så där känns det som stimmet bara blir större och större.

                Jag har inte fått yngel med med varken rödmunstetra eller vinkeltetra men de känns grymt tåliga och jag har inte förlorat många på de snart tre år som jag haft dessa. De kommer få gå med mina bruna diskus och nyckelhål tillsammans med pandor, dessa coridoras är ju fantastiskt söta allra helst mina små. De kommer fortsätta att få gå tillsammans med albino varianten av vanlig pansarmal.

                mina fem hantlar och fyra jordätare kommer då fortsätta att gå i eget kar tillsammans med vanlig pansarmal, som också ständigt blir fler.
                Har nog givit bort ett trettiotal under tiden jag haft dessa. Det hade kanske varit kul att ha en art till i detta kar men vet inte riktigt vad som hade passat, hantlarna är grymt glömska och tror att tetror snabbt hade gott åt. .

                Ja sedan har jag ju fortfarande kvar mina fem Ivanacara Adoketa ( en dog tyvärr) men två hanar och tre honor finns kvar varav ett par leker regelbundet. Jag kommer göra mitt bästa för att själv försöka kopiera mitt Mats inredda kar här hemma. Där jag hoppas att dessa skall trivas och de får ju gå med goldstripes corydoras som jag ännu inte lyckats få yngel av vilket är lite synd men vem vet, efter flytten sätter de kanske igång.
                Ja sedan var de ju mina hundra glödbamdstetror......de är puts väck, jag har aldrig hittat någon död så jag misstänker faktiskt Ivanacara Adoketa, jag har sett hur de jagat dem och började under sommaren se att antalet tetror men minskade, nu är de som sagt puts väck. Men tanken är att mina välväxta citrontetror skall få flytta hit och även mitt stimm med smyckestetror av alla storlekar, jag hittar ständigt nya små men aldrig många, men stimmet lever kvar.

                Ja, det var väl veckans rapport från mig. Och hörs vi inte innan så en riktigt god jul hur ni än kommer fira detta mycket knepiga år.

                God Jul !

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Så fint att du uppdaterade Ekenberg, det har varit efterlängtat. Hoppas det inte dröjer för länge tills nästa gång.
                  God Jul!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Jag hoppas att din lust och ork kommer tillbaka snart Thomas. Förhoppningsvis blir 2021 ett bättre år. Det här skitåret lär ju ingen sakna. Om coronan lugnar sig med tiden hoppas jag att få besöka dig på nytt. Kanske står ditt akvarierum färdigt då. Det vore så trevligt att sitta framför dina kar igen och titta på alla vackra fiskar.

                    God Jul önskar jag dig också!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av ICC
                      Så fint att du uppdaterade Ekenberg, det har varit efterlängtat. Hoppas det inte dröjer för länge tills nästa gång.
                      God Jul!
                      Nä, nu har jag ju två veckor utan att behöva jobba så det kommer säkert komma flera uppdateringar....

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Jag hoppas att din lust och ork kommer tillbaka snart Thomas. Förhoppningsvis blir 2021 ett bättre år. Det här skitåret lär ju ingen sakna. Om coronan lugnar sig med tiden hoppas jag att få besöka dig på nytt. Kanske står ditt akvarierum färdigt då. Det vore så trevligt att sitta framför dina kar igen och titta på alla vackra fiskar.

                        God Jul önskar jag dig också!
                        Det hoppas jag också, orken och lusten och ett nytt år där man kan ses på riktigt, man är rätt trött på allt just nu. Jag kommer ju försöka mig på en hyfsad inredning tills dess att vi kan köra en riktig inredningsträff. Måste ju flytta all fisk innan mars. Så jag får försöka att inreda själv och se om jag också utvecklats något.....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Dagen före doppardagen....

                          Andas lugnt, ta det lugnt. Första dagen på över två veckor ledigt, nu gäller det bara att ta det lugnt genom julhelgen. Imorgon blir det ett nytt firande. Familjen sitter på fem olika orter och firar en digital jul tillsammans . Det blir ju ett spännande nytt inslag i julfirandet även om det kanske inte är vad man önskat. Men vi får väl alla göra det bästa situationen....

                          På fiskfronten, ja det har varit ännu en vecka man egentligen inte vill prata om.....jag har inget flyt, eller så skall jag inse att diskus är för svårt för mig. I måndags dog Bridget , jag såg det inte komma.... hon var nog en absolut favorit här hemma och ytterligare en av mina absolut första. Nu är det Kah som dragit sig undan och äter inte. Vet inte om det beror på att Bridget är borta men de har ju varit ett par sedan jag flyttat hem dem igen.

                          Dessutom har min sista cobolt blå fått ett sår på sidan, ser ut som han skavt sig mot något, jag har höjt temperaturen något och saltat på, hoppas det läker utan att bli några svampangrepp eller liknande. Förhoppningen var att han och Bridget skulle bli mitt nya cobolt par men så blir det ju inte.

                          Annars ja, jag skriver ju inte mycket om mina yngel....vilket ni kanske märkt. Att föda upp diskus yngel är inte det lättaste och min lite layd back väg har inte funkat som jag hoppats. Nästa gång blir det nog by the book i naket kar med mycket mat och många vattenbyten. Mina tolv små har under sista tiden minskat till åtta. Och jag vet inte vad som är fel. Känns lite som jag hamnat där man inte vill hamna när man föder upp diskus, de växer inte mycket i kroppen utan det är bara ögonen som blir större, precis sådana diskusar som man inte skall köpa om man ser dem i handeln. Nå, kommer de att överleva kommer de att flyttas till ett väl inrett kar och så får vi se om de kan utvecklas på ett bra sätt. Ja, om de överlever vill säga.

                          Förutom dessa motgångar så har jag faktiskt sålt av en grupp diskusar igen. Det är gruppen gulvita som jag köpte av en kompis. Tyckte om denna grupp men när nyhetens behag lagt sig kände jag att de inte riktigt passade in. Så när en bekant undrade om jag funderat på att sälja några ( jag hade inte funderat på det) så funderade jag lite och tog beslutet. Han fick köpa en liten fin grupp på fem stycken. Jag behåller min white butterfly och hans gulvita hona, samt en liten gul som alltid varit liten och tunn.

                          Nå, allt är inte nattsvart. Övriga diskusar mår bra och höjdpunkten i veckan var när jag såg att ett par av nyckelhåls cikliderna lekte. Trotts att jag haft dessa några år har jag inte sett det tidigar. Och på något sätt känns det bra att veta att jag inte gör allt fel. Tetror och corrydoras ynglar av sig och lever länge, orangeheaden och övriga jordätare leker ständigt och har oftast någon kull ungar och nu leker även nyckelhålet. Även ett par av Ivanacara adoketa fortsätter sin lek. Så nu gäller det ju bara att få igång hantlarna och bemästra det här med diskus.

                          Så för att sammanfatta Diskusfronten. Endast sex av mina tolv första stordiskusar lever nu. Av mina tjugo första små har jag sålt av sex stycken, tre lekpar, och har åtta kvar. Sex dog när jag blandade dessa med nyinköpta ( trist fel jag aldrig gör om) och av de sista jag fick/köpte innan Stork zoo innan de la ner är det 7 kvar, förlorade 6 när jag blandade med mina andra ( samma trista tillfälle som ovan) ja och om inte detta vore nog så var det ju ett helt kar med små 12 stycken som dog när jag behandlade med cloraminT utan att samtidigt göra vattenbyte. Så Det får väl vara bokslutet för mitt diskusäventyr så långt. Hoppas verkligen jag lärt mig något nu när resan går vidare.

                          Usch vad deppigt detta blev .... det var inte meningen, men jag måste liksom sammanfatta för mig själv emellan åt för att känna att jag har koll på läget, ekonomiskt är det tack och lov inte en katastrof eftersom de flesta är köpta som små och försäljningen av stora gör ju att det är rätt lätt att få igen pengarna. Men inte ligger jag på plus inte ..... Avslutar med några foton tagna nu på mina yngel, de är mellan 6 - 10 cm nu, så yngel är väl fel att säga. Och glasen är skitiga. Alla akvarium skall få sin årliga storstädning under min ledighet.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0096.JPG
Visningar: 164
Storlek: 406,6 KB
ID: 2424996

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0094.JPG
Visningar: 124
Storlek: 374,5 KB
ID: 2424997

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0092.JPG
Visningar: 120
Storlek: 474,3 KB
ID: 2424998

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0095.JPG
Visningar: 122
Storlek: 424,0 KB
ID: 2424999

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0093.JPG
Visningar: 119
Storlek: 428,3 KB
ID: 2425000

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Kände att förra inslaget blev lite för deppigt...

                            Jag älskar julen och trotts allt njuter jag till fullo så en av mina största glädjeämnen om än mest på FaceTime får vara min julhälsning.

                            God jul ( igen )

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0097.JPG
Visningar: 139
Storlek: 76,0 KB
ID: 2425006

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              God Jul Thomas

                              Kommentar

                              • Selafiel
                                • June 2020
                                • 137

                                Kul att de små blivit så stora!

                                God Jul!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...