550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Riktigt tråkigt att höra om Duckface. Jag beklagar verkligen. Skönt dock att du fått hem alla discusar och även minskat ned beståndet till mer hanterlig storlek.

    När det blir möjligt med ett inredningsrace hos dig gör jag gärna ett litet kar, om du vågar släppa lös mig

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Nästan helt säker på att du kommer till ro och kan uppskatta hobbyn igen, trots tråkiga diskus förluster, genom att ta hem akvarium och fisk.
      Tycker du ska lita på din teori genom att hålla dig till 8 isch akvarium. Jag själv har som begränsning 10 akvarium. När jag hade fler blev det mest att man skötte om dem. Man hann aldrig sitta å titta i lugn och ro. 8-10 stycken är hanterbart i min mening. Ser jättegärna fram emot en zoopet träff i Ekenberg anda om man erhåller en inbjudan. Men den där tråkiga Coronan får gärna sansa sig.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Idag så, Snake är frisk igen....

        vad glad jag blev när jag idag upptäckte att Snake kastade sig över maten och simmar normalt igen. Nu gäller det bara att göda mina stora ordentligt. Alla har smalnat av lite efter detta äventyr. Vissa mer och vissa mindre men nu skall mat maxas så får de förhoppningsvis snart tillbaka sin forna glans.

        förövrigt har alla diskusar vant sig efter flytten hem igen, och jag känner mig lycklig. Det är en rätt grym känsla att sitta i älsklings fåtöljen här och vardagsrummet och ha fyra akvarium runt sig med 30 stora diskusar och tolv små. Alla ser välmående ut. Men i ett kar är det lite bråkigt, det är den vita butterfly hanen och hans hona som vill visa att de minsann är det dominerande paret. De andra åtta ser rätt förvånade ut, det har ju aldrig varit så stökigt i karet förut . Just detta par känns som de måste få namn, behöver lite nya personligheter att följa....

        jag har funderat lite på alla olika sätt man kan ha som infallsvinkel på denna hobby. Jag menar intresset kan ju vara inredning och då allt från naturtrogna biotoper till fantasifulla scape, det kan var växter som är det stor intresset, eller arter eller världsdelar eller små områden eller mångfaldet i allt eller odling. Ja det finns ju massor med olika sätt att hitta sin nich..... Jag älskar att studera olika individers personlighet. Lite udda och fungerar nog bara på lite större fiskar, ja eller kanske det även går i en grupp tetror men det är ju svårare. Med diskusar är det lätt , det tar inte lång tid bara man verkligen ger sig tiden.

        jag roade mig med att läsa min egen tråd igen för några veckor sedan och det är rätt fantastiskt hur jag bara genom att titta på beteende lyckats att tidigt könsbestämning mina diskus och har ju ännu inte haft fel. Man märker rätt vilka som är dominanta hanar och vilka som är dominanta honor och oftast blir ju detta det första paret.

        nå, nog om det. Jag nöjer mig att säg att det känns rätt bra igen.

        Klicka på bilden för större version

Namn: F7164F8B-948D-47C5-809C-854661A49C4C.jpeg
Visningar: 317
Storlek: 533,2 KB
ID: 2423793
        inte riktigt lika färgstarka men åter friska och pigga

        Klicka på bilden för större version

Namn: 74D1D689-298F-47C5-9977-1452C4DD8271.jpeg
Visningar: 285
Storlek: 554,0 KB
ID: 2423794
        ynglen växer och har börjat färga ut fint men är svårfotograferade

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad roligt att Snake är frisk och att allt går åt rätt håll. Vackra bilder som vanligt!

          Kommentar

          • joho
            • August 2020
            • 20

            Vad roligt att höra att det är bra med Snake.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Härligt att höra att snake mår fint igen
              det är inte alla som har 30 discus i sitt vardagsrum, vore kul att få se hur dit vardagsrum ser ut nu med akvariumen

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                Vad roligt att Snake är frisk och att allt går åt rätt håll. Vackra bilder som vanligt!
                Grymt glad, känns som en seger. Behöver bara få äta upp sig nu .

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av joho
                  Vad roligt att höra att det är bra med Snake.
                  Tack, ja söder är lustigt att fiskar kan bli sådana personligheter. Hoppas det blir lite stabilitet i mitt diskushavande nu ett tag.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Superpescado
                    Härligt att höra att snake mår fint igen
                    det är inte alla som har 30 discus i sitt vardagsrum, vore kul att få se hur dit vardagsrum ser ut nu med akvariumen
                    Ja, om jag någon gång lyckas lära mig det här med att lägga upp filmer på forumet så hade det ju inte varit så svårt att visa. Men tyvärr är jag mer oteknisk än en sten. Önskar det vore lika lätt här som i Facebook forumen. Men lite mer foton skall jag väl kunna ta, totalt är det med smådiskusarna 42 diskus i vardagsrummet

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Filmer är toppen men bilder är bra det med

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Ja jag håller med! Hur mår dom alla där hemma hos dig nu?

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Ja, om jag någon gång lyckas lära mig det här med att lägga upp filmer på forumet så hade det ju inte varit så svårt att visa. Men tyvärr är jag mer oteknisk än en sten. Önskar det vore lika lätt här som i Facebook forumen. Men lite mer foton skall jag väl kunna ta, totalt är det med smådiskusarna 42 diskus i vardagsrummet
                          Thomas, Mats kan ingående förklara för dig hur du lägger upp filmer via YT. Jag har kvar ett helt A4-ark sen många år, där han punkt för punkt förklarar hur man gör, då skall du veta att jag är hur trögfattad som helst när det gäller datorer

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Hej Thomas! Hur är det med dig? Mår fiskarna fint?

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Börjar bli lite orolig, saknar uppdatering.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Thomas, jag saknar också dina inlägg, hoppas allt är ok med dig

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...