550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ursäkta men jag måste få inflika... det där men att dra upp yngel snabbt är väl inte det viktigaste? huvudsaken i min värld att de blir bra i form och mående och de blir säkert inte mindre bara för att det inte är i ett naket kar eller att man inte matar 6 ggr per dag... Jag tror att det här med att forcera att de skall växa snabbt gör att det blir en känslig fisk och inte hinner utveckla ordentligt imunförsvar innan de skall flyttas ihop med annan fisk i nya kar när de säljs.
    jag kanske har fel men hjälp mig att förstå isåfall
    Jag resonerar samma sätt och hoppas at det blir resultatet. Men det finna många inom diskusvärlden som inte håller med. Men jag tänker att i det vilda borde det ju inte alltid finnas massor med mat, och där måste ju yngel också simma runt en hel del. Hoppas att jag kan få fram en tålig diskus, då är det ju absolut värt tiden det tar.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Marten64
      Tack för fina bilder Thomas!
      Kejsargobin är verkligen grymt fina och märkliga fiskar.
      verkligen kul att han dina vackra kar i lokalen, de är en stor insperation

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Hej Thomas! Hur mår du och hur är läget med Snake och Duckface nu?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Hej Thomas! Hur mår du och hur är läget med Snake och Duckface nu?
          Hejsan. Tyvärr blir de inte bättre.... inte sämre heller men det känns riktigt tråkigt, jag är liksom inte mogen att avliva dessa två men det är inte roligt att se två fiskar som inte mår bra...... så ja det går inte lysade direkt....

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Tråkigt att höra. Jag hoppas på en mirakulös vändning och återhämtning för snake och duckface.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Riktigt trist att de inte blivit bättre. Håller tummarna för att det ordnar sig ändå.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Tack för deltagandet. Ja det känns tufft, riktigt tufft, dessa var några av de första jag köpte och de har liksom varit med på hela resan. Imorgon skall jag ta hem dem så att jag får bättre koll. De skall få ett karantänskar och en sista chans.

                Mycket har inte hänt. Men nu får diskusen flytta hem, alla. Idag har mina yngel flyttats och imorgon kommer de resterande flyttas. Sedan kommer även övrig fisk att flyttas rätt snart, även om inget direkt är klart här hemma så det kommer bli lite tillfälliga lösningar under en tid framöver, har ju kar tillräckligt så det får bli så.

                Att jag nu gör så är ju för att Corona blåssar upp så igen och jag tillhör ju riskgruppen på grund av hjärtproblem och övervikt. Så nu blir det åter frivillig karantän och då är det ju skönt att ha alla fiskar här. Blir lite lättare att handskas med det. Men det innebär ju också att det inte blir någon inrednings träff hos mig än på ett tag utan karen får se ut som de gör tills Corona lämnar oss, hörde forskare som pratade om att det troligen dröjer ett par år....

                Ja så ännu inga direkta projekt igång utan bara lite fiskflytt.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Vad bra Thomas att du har möjlighet att flytta hem all fisk så att du kan hålla dig lite isolerad. Det här med corona är verkligen nedslående. När/om det lugnar sig så föreställer jag mig, som en mental morot för att hålla modet uppe, en rejäl jädra inredningsträff hos dig där Mats och Pia går lös på dina kar och jag dricker något gott i en bekväm fåtölj på första parkett. Typ så

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Vad bra Thomas att du har möjlighet att flytta hem all fisk så att du kan hålla dig lite isolerad. Det här med corona är verkligen nedslående. När/om det lugnar sig så föreställer jag mig, som en mental morot för att hålla modet uppe, en rejäl jädra inredningsträff hos dig där Mats och Pia går lös på dina kar och jag dricker något gott i en bekväm fåtölj på första parkett. Typ så
                    En bra bild att ha i huvudet, jag kommer också sitta i soffan och njuta, fast risken är stor att även ett kar för dig kommer stå där och vänta......

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      En bra sak med pandemin är ju att man kan jobba hemma, ja om man har ett jobb som tillåter det. Jag har ju i princip jobbat hemifrån sedan i mars vilket gör att vattenbyten hemma kan utföras under arbetstiden. Och idag har jag en mötesfri dag då just detta arbete passar.Som vanligt och alltid hos mig är ju diskusarna försvunna under vattenbytet men övriga fiskar är ju igång . Så när jag sitter här vid datorn och höjer blicken för att kolla vattennivån så ser jag en helt ny grupp små Corydoras sterbai , jätte kul. Så även om inte allt gott problemlöst med mina diskusar ( minst sagt ) så har ju dessa Corydoras varit ett glädje ämne, de har ju gott kvar med diskusarna under hela perioden av medicinering och temperaturhöjninhgar ,de har ständigt lekt och i mellan åt har de lyckats att lägga rom så att varken diskus eller tetror har ätit upp dem, och helt plötsligt kommer de där knappt centimeter stora Corydoras simmande. Då är det kul att vara akvarieägare....

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Trots att allt sker innan det var tänkt så tror jag att det kommer blir jätte bra när du får hem alla fiskar. Lättare för dig nu i corona tider, och säkert skönt att slippa stressen över att du måste åka till lokalen.

                        Häftigt med dom unga corrysarna jag har några goldstripe på uppväxt hemma
                        ta gärna bild på dina småttingar

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Vad roligt att dina corysar förökar sig! Det är magiskt när det helt plötsligt bara dyker upp några småttingar tycker jag. Blir nästan lite tårögd varje gång. Grattis!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ja, Nando , och jag tycker det är extra roligt när det funkar i akvariumen de går i. Precis som med tetror, på något sätt känns det ju inte som man gör helt fel då.

                            Idag fick jag ta det tråkiga beslutet att livet inte längre funkade för Duckface. Hon blir inte bättre utan bara tunnare. Så hur jobbigt det än var finns hon inte mer. Man får liksom sina favoriter och hos mig var det Indie, min orädda och vackra cobolt hane som tyvärr dog några månader in på mitt äventyr, lilla Bridget ( indies partner) som fortfarande finns kvar men tyvärr inte hittat någon ny partner. Det sista hänger hon ju med Big Boy men ingen lek. Sedan var det ju Snoken som bara plötsligt dog för någon månad sedan. Och sen var det Duckface som varit med hela tiden men nu till slut inte klarade mer av mina fatala misstag ...

                            så från mina nio första finns idag bara Kah, Bridget, Lady, Lea och Snake kvar där Snake fortfarande inte är ok men äter och är pigg så vi får se. Av kompletteringsköpet av stora är RT och Big Boy kvar. Så sju av mina stora första diskus finns kvar.
                            Jag har ju alltid delat upp mina diskus i de stora och de små, eller de i lokalen och de hemma. Detta funkar ju inte längre, eftersom alla diskus nu finns hemma. Och dessutom har mina stora på något märkligt sätt krympt , för när de kom hem märkte jag att flera av mina små var lika stora......eller är det helt enkelt så att de små vuxit ikapp.

                            Jag har såld av lite diskus, tänkte ju aldrig att det skulle bli så, men i somras var det en diskuskille som jag lärt känna i en av Facebook forumen jag är med i. Han har en mindre diskusuppfödning och lyckats bra, dessutom har han länge frågat om att få köpa några av mina lekpar, och då jag känt att uppfödning inte riktigt är min grej så fick han tillslut köpa tre par av mina bruna. Nu när jag minskade ner för att flytta hem diskusarna sålde jag en lite grupp på sex stycken till en annan forum vän, det var de gula gruppen. Egentligen tyckte jag ju om den men när nyhetens behag lagt sig så kändes det ändå inte som min typ av diskus. Jag behöll dock ett par, den vita butterfly hanen och hans gulprickiga hona, samt en av de små mobbade gula som jag skall ge en chans med andra kompisar. Så nu efter död och avyttring har jag faktiskt bara trettio vuxna diskus kvar, där visserligen Snake fortfarande är ett frågetecken och tolv små. Så en halvering av diskusantalet sedan i somras.

                            Dessa diskus går nu alla i fyra olika kar i vardagsrummet och alla behandlas nu parallellt mot gälparasit vilket innebär vattenbyten varje dag under de dagar medicineringen pågår. Men nu är alla kar hemma och jag jobbar hemma så vattenbyten sker parallellt med jobbet vilket ju funkar strålande. Men med tanke på Corona kommer det ju inte bli några nyinredda kar av annat än mig. Mina kar i vardagsrummet får vara kvar som de är till det känns ok att fixa en träff där jag hoppas att Mats och Pia blir lite av dragplåster.....men skall se om jag inte kan övertala Nando så att hon också tar ett. Så, efter Corona eller åtminstone när kurvan minskar istället för att öka kommer min nästa zoopet träff bli av.

                            Det innebär ju inte att allt stoppar, Jag har fortfarande nio kar kvar i lokalen som skall ut därifrån innan sista februari. Jag har sagt upp min medverkan där från och med mars. Så planen är att sakta ta hem vissa kar och ge bort andra. Tanken är att två 275 skall vara kvar ännu, i ett av dem går idag mina Ivanacara Adoketa och goldstripe Corydoras , där är tanken att lekparen går kvar i det ena och alla andra flyttas till de andra 275. Sedan kommer mina två 375 få vara kvar, där går ju mina hantlar och jordätare i ett och de andra är tomt, det var där mina tolv små diskusjuvel gick tillsammans med mina kerrytetrorna och ett gäng pansarmalar vilka jag ju lyckades ta död på i ett svep när jag tillsatte cloraminT utan att göra ett vattenbyte. Så där delar jag upp hantlarna och jordägarna i två kar. Mina två kuber och ett 300 liters kommer att flyttas hem för att göra ett nytt försök med ett par av lekparen jag har kvar, skam den som ger sig. Det tänkte jag väl köra igång med i december.

                            Ja så lite av en smygande ny start blir det väl. Känns iallafall skönt att ha alla diskusar hemma igen. Och att på ett lite tråkigt sätt ändå kommit till insikt att denna halveringen av fisk var rätt bra. Att ha alla kar hemma tvingar mig också att minska ner antalet kar från 13 till totalt 8. Vet ni, det är exakt det maxtalet jag kommit fram till även under mina år med Malawi för håller jag mig på åtta kan jag ha fyra fint inredda sällskapskar och fyra väl fungerande oldling och tillväxtkar. Detta är nog tredje gången under mina 40 år som arkvarist som jag kommer fram till detta tal..... undra om jag kan hålla det denna gång.

                            önskar er alla en fin fortsatt helg.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Det känns tryggt att läsa detta, ett tag var jag orolig för att att du skulle ge upp och kasta in handduken. Men du omgrupperar och går in med lite mer rimliga planer, det visar på styrka
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Det känns tryggt att läsa detta, ett tag var jag orolig för att att du skulle ge upp och kasta in handduken. Men du omgrupperar och går in med lite mer rimliga planer, det visar på styrka
                                Inte ger jag upp inte, men det har varit motigt..... fast ju mer jag får hem desto lättare blir det. Nu gäller det att finna lugnet och glädjen. Så blir det nog bra igen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...