550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Händer inget nytt hos mig.

    men står ni ut med lite skitiga kar kommer några bilder från ikväll....

    Klicka på bilden för större version

Namn: BE106E5A-7FA2-436E-8810-9E78D2A52344.jpeg
Visningar: 247
Storlek: 434,9 KB
ID: 2423113

    Klicka på bilden för större version

Namn: B0A6DFA4-1A12-4362-BF42-46D0C5AB6B57.jpeg
Visningar: 240
Storlek: 641,5 KB
ID: 2423114

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9ABA0F9B-D51E-40F1-8EB4-53CB82658D09.jpeg
Visningar: 234
Storlek: 517,6 KB
ID: 2423115

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7DD2544D-CC97-4E8E-9260-0B5876EF91DC.jpeg
Visningar: 242
Storlek: 508,0 KB
ID: 2423116

    Klicka på bilden för större version

Namn: 0BCB2917-820B-4C55-9F1A-F7F717176038.jpeg
Visningar: 237
Storlek: 578,8 KB
ID: 2423117

    Klicka på bilden för större version

Namn: E7173447-1FE5-460D-8D9A-BEC197739E3C.jpeg
Visningar: 242
Storlek: 549,9 KB
ID: 2423118

    Klicka på bilden för större version

Namn: B19909FA-633C-4ABB-9F87-088E58CA616A.jpeg
Visningar: 241
Storlek: 664,9 KB
ID: 2423119

    Klicka på bilden för större version

Namn: 06068532-4215-4D23-9E20-783A8570B385.jpeg
Visningar: 237
Storlek: 427,2 KB
ID: 2423120

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      Verkligen vackra fiskar!

      Jag har läst att du verkligen gillar Nyckelhålscikliden. Vad är det med den arten som är så tilltalande? Frågar därför att jag själv är intresserad av att skaffa arten.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Jätte fina bilder. Det är så fantastiskt vilka färger fiskar kan ha, dina ser nästan självlysande ut, när dom färgar ut så bra

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Yadina
          Verkligen vackra fiskar!

          Jag har läst att du verkligen gillar Nyckelhålscikliden. Vad är det med den arten som är så tilltalande? Frågar därför att jag själv är intresserad av att skaffa arten.
          Hej.

          det är ju alltid svårt med varför vissa arter blir favoriter. Men hos mig tror jag att det är de arter som inte bråkar med andra utan lever sina liv sida vid sida. Just i min grupp nyckelhålciklider ser jag aldrig minsta tendens bråk varken inom gruppen eller med de andra arterna. De verkar liksom så nöjda med livet de lever. De är lugna, men inte tråkiga alltid sysselsatta med det lilla liksom. Och min grupp på sju nyckelhål håller liksom alltid ihop, stimm är säkert fel men de är verkligen en grupp. Jag har inte sett mycket av lekbeetende dock, börjar fundera på om det bara är hanar jag har . Fast så är det säkert inte, men ingen lek. Ibland funderar jag på om de skulle få ett kar för sig själva, kanske bara med tetror som sällskap , men å andra sidan går de så bra med diskusen så det känns inte som det är därför det inte blir lek. Så en lätt och bekymmersfri art som jag bara älskar.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Superpescado
            Jätte fina bilder. Det är så fantastiskt vilka färger fiskar kan ha, dina ser nästan självlysande ut, när dom färgar ut så bra
            Ja, jag är otroligt nöjd med färgerna. Och helt ärligt är det sällan jag ser någon som har finare färg på sina diskusar. Jag vet inte om det beror på odlaren, maten, eller belysningen.....ja eller en kombination av allt. Men de är verkligen underbara, i sol ljus ser de nästan självlysande ut.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Fredagskväll....skönt

              precis kommit hem och andats ut i en lång skön suck. Äntligen lite ledigt, ja även om jag bara är ledig nu över helgen är det höstlov nästa vecka och det märks faktiskt på jobbet inge möten inbokade nästa vecka.....riktigt skönt.

              Jag säger ju att det inte händer något nytt i kare här hos mig men det stämmer ju inte . Det händer ju något nytti karen nästan jämt bara att det kanske inte riktigt är så mycket att skriva om. Fast det stämmer ju inte häller för man kan ju skriva om precis vad som helst, så helt ärligt är det nog bara så att jag inte riktigt har prioriterat akvariumen här i mitt liv på ett tag, därav bilder på skitiga kar i förra inslaget. Men nu är det helg igen där det bara blir akvarium på göra listan.

              Mina stora diskusar skall få flytta in i ett tomt kar, jag måste se hur de funkar nu, de skall få sin cloraminT kur mot gälparasit innan de flyttas hem och det var ju den jag började med när allt gick åt pipsvängen. Så nu blir det at köra igen i ett tomt kar där jag kan hålla koll på vattnet, vattenbyten ovh matning. Samtidigt kommer Snake och Duckface få gå i ett eget kar för att se om jag kan få bukt med deras simblåseproblem. Med diskusarna hemma kan jag väl säga att det i stort sätt är bra. Tyvärr känns det dock som det alltid är något. För en vecka sedan började en San Merah , en av de absolut vackraste , djupröd med riktigt mörkblått i yttersta fenkanten, rusa runt i faslig fart och slå i väggarn, Detta skedde då och då, jag vet inte varför för mestadels så var allt bra, den åt och var precis som vanligt. Sedan kunde den plötsligt få fnatt och bara köra på som en galning igen. Detta höll på i fyra dagar, det spelade ingen roll om det var släkt eller tänt om jag bytt vatten eller inte. På femte dagen, igår morse låg den död på botten när jag tände.Vackert röd men död. Det vanliga är ju när en diskus dör att färger och täckningar bleknar, men denna var kraftigt röd trotts att den var stendöd. Det fick men att tänka på min första döda diskus, min lilla leopard hona som dog två veckor efter jag fått henne, Kate hette hon. Don hade också kvar både färg och ränder. Det gjorde ju att Patric funderade på om det var något nervfel, typ att hon slagit i rutan och dött direkt. Undra om hon också hade rusat och slagit ihjäl sig. Vi kunde ju inte riktigt hitta orsaken till hennes död. Tyvärr har jag ju haft en del döda diskus emellan den första och den senaste men det är bara dessa två som varit lika vackra i färgen efter sin död. Mycket otäckt det här med rusningarna iallafall....och igår började min vita ghost eller vit butterfly hette han nog på precis samma sätt..... suck, vill mina diskus ta livet av säg.....jag bara frågar.....

              Men naturligtvis är det ju inte bara problem, tror visst jag blivit lite för gnällig nu på sista tiden.... ett Ivanacara Adoketa par leker igen. Det är tredje gången nu, honan ligger i håligheter i en trädstam och tittar fram emmelan åt och hanen simmar stolt runt och vaktar. Får se om det kan bli något denna gång. Om det fortfarande ser så ut på söndag skall jag försöka att fånga upp de övriga adoketa och flytta dem till ett annat kar . Det hade ju varit grymt om jag kunde föda upp Ivanacara Adoketa, mina är ju dessutom vildfångade vilket känns extra kul att det då leker.

              Ja som sagt, helg, undrar om jag inte skall ta och öppna en kall öl nu och njuta av ledigheten. Kram på er.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Härligt att du kommer med en "rapport", oavsett om det är positiva nyheter eller problem.

                Njut av ölen och kanske något gott att äta senare
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Härligt att du kommer med en "rapport", oavsett om det är positiva nyheter eller problem.

                  Njut av ölen och kanske något gott att äta senare
                  Ömsom vin ömsom vatten......något got skall det nog bli...

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tråkigt att några discusar beter sig konstigt och att en dog. Vill minnas att du skrivit om det där att de kan ”rusa” tidigare. Undra vad det kan bero på. Skoj ändå att Adoketorna leker! Och att du uppdaterar. Jag gillar dina inlägg! Hoppas du hade en trevlig fredagkväll

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Tråkigt att några discusar beter sig konstigt och att en dog. Vill minnas att du skrivit om det där att de kan ”rusa” tidigare. Undra vad det kan bero på. Skoj ändå att Adoketorna leker! Och att du uppdaterar. Jag gillar dina inlägg! Hoppas du hade en trevlig fredagkväll
                      Tackar. Ja då jag hade allt en skön fredag. Idag är det ju som bekant lördag och halva dagen har snart gott. Det blir vattenbyten hemma idag, men skall ta en sväng till stan och flanera i det vackra höstvädret. Imorgon hoppas jag det regnar så att jag kan ta en heldag i lokalen. Behöver få ordning på alla kar, visst klarar man sig länge med bara vattenbyten, men nu skulle alla karen behöva en ordentlig rengöring.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Så infriades min önska, en regnig och blåsig höst söndag här på västkusten. Jag är i lokalen, men märker att det här med en dag i lokalen liksom aldrig blir av, måste tvätta hemma och städa lite. Så det blir bara vattenbyten även denna helg. Det är totalt 4050 liter vatten i de kar jag har igång, så enkel vatten blir det.

                        Stordiskusarna börjar repas sig färgen är tillbaka och de klara ögonen . De har alla smalnat av lite över pannan men ser inte direkt undernärda ut. Fortfarande är det dock Snake och duckface som har problem med simblåsan eller något annat som gör att de inte funkar som de skall. Idag är även Snake lite mörkare. Jag har nu under en vecka funderat på att flytta dem till eget kar men vill ju inte stressa dem mer än nödvändigt. Fast det får nog bli så nu eftersom de inte blir bättre.

                        ynglen är ju inte så mycket att säga om, det här med att föda upp dem i inrett kar med matning en gång om dagen är ju inte den väg man skall gå om man vill att de skall växa snabbt. Men fortfarande känns det ju som det fungerar utmärkt om man ser på fiskarnas utveckling . Det är ingen som har för små gällock eller stora ögon i förhållande till kroppen. Det blir spännande att se om de kommer att uppnå full storlek trotts att det tar längre tid eller om de kommer att bli för små diskusar , men visst förstår jag uppfödare som kör nakna kar. Jag har in kompis som lyckas bra med att föda upp diskus men så har han nakna kar och atomatiska vattenbyten och ozomvatten. Hans yngel växer mer än dubbelt så fort.

                        ja hantlarna växer och äter massor, drömmen är fortfarande att de skall gå med diskusarna men det är tveksamt om det funkar. Tänkte iallafall inreda 600 liters karet med tanke på att två handlar skall bo med diskusen, går det inte får jag väl ta upp dem igen. Men ännu har jag inte lyckats att få lek med hantlarna, funderar på om det är fem pojkar....

                        jordätarna så, ja de leker ju konstant. Kommer nog låta dem gå i egna kar och dra upp någon kull iallafall men sedan vill jag ju att även de skall få gå med diskusen.

                        Planen att flytta och dela Ivanacara Adoketa är jag inte idag. Lekparet har lämnat sin hålla så det blev inget denna gång heller. Men jag skall på någon veckas sikt ändå dela på dem så lekparet får vara kvar och få en chans. Det skulle ju vara grymt att kunna föda upp Adoketa .

                        men som sagt, ännu inga projekt igång mer än i mitt huvud där tankarna stötts och blötts så får vi väl se var det slutar.

                        Jag kommer inte bjuda på bilder från karen nu, planen är att städa ett i taget under veckan. Nästa helg är planerat en sista campinghelg innan min lilla campingbuss ställs undan för vintern. Men några bilder vill jag ju ändå dela av mig av. Det blir Johans två fina regnbågskar här i lokalen. Hoppas det är ok, dina kejsar gobi var fantastiska idag.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 6168F1FD-A4CE-408A-8B07-A0536F470157.jpeg
Visningar: 200
Storlek: 228,6 KB
ID: 2423257

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 348693BB-5B66-4F92-84B3-C625BF67FABE.jpeg
Visningar: 163
Storlek: 701,0 KB
ID: 2423258

                        Klicka på bilden för större version

Namn: EF9C043B-5465-479C-AAA9-679DFD07D22C.jpeg
Visningar: 164
Storlek: 683,7 KB
ID: 2423259

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 085EA650-8590-40E5-9326-A3E7941F3F87.jpeg
Visningar: 165
Storlek: 571,9 KB
ID: 2423260

                        Klicka på bilden för större version

Namn: E76F787B-7E16-4F93-832A-2BEE4E1A1EDA.jpeg
Visningar: 167
Storlek: 711,0 KB
ID: 2423261

                        Klicka på bilden för större version

Namn: AA201BB5-D7C0-490C-B360-6CF3D9CA1953.jpeg
Visningar: 171
Storlek: 523,9 KB
ID: 2423262

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 3A665A29-B794-4DD2-9D6D-892D2F7F1290.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 647,5 KB
ID: 2423263

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Kul med en uppdatering och bilder på vackra fiskar, även om det inte är på dina denna gång

                          Den sista bilden är jättekul. Ser ut som att alla fiskar tittar ut på något väldigt spännande!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursäkta men jag måste få inflika... det där men att dra upp yngel snabbt är väl inte det viktigaste? huvudsaken i min värld att de blir bra i form och mående och de blir säkert inte mindre bara för att det inte är i ett naket kar eller att man inte matar 6 ggr per dag... Jag tror att det här med att forcera att de skall växa snabbt gör att det blir en känslig fisk och inte hinner utveckla ordentligt imunförsvar innan de skall flyttas ihop med annan fisk i nya kar när de säljs.
                            jag kanske har fel men hjälp mig att förstå isåfall
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Tack för fina bilder Thomas!
                              Kejsargobin är verkligen grymt fina och märkliga fiskar.
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Kul med en uppdatering och bilder på vackra fiskar, även om det inte är på dina denna gång

                                Den sista bilden är jättekul. Ser ut som att alla fiskar tittar ut på något väldigt spännande!
                                Ja, det var ju jag istället för Johan som stod där, så klart att de är förvånade

                                Kommentar

                                Arbetssätt...