550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Nando
    Berätta gärna hur de mår när du tittat till dem ikväll. Jag håller tummarna för att de bättrat på sig.
    Förlåt, har liksom varit lite svårt att vara aktiv här. Har haft nog med att landa igen. Men nu idag känns det bra igen. Efter det som hände var ju inte bara jag omskakad även diskusen. Och med diskus bryter ju allt möjligt ut när de mår kast så det har varit bakterier både på hud och fenor på stordiskusarna . Men idag känns det som alla vattenbyten och medicinering börjar göra verkan och jag börjar hoppas på att jag verkligen kommer klara åtta av tio stordiskusar. Idag ser de rätt ok ut igen. Klara ögon och pigga, fortfarande lite hudproblem och fenorna på de flesta är mycket fula. Men de äter och ser bättre ut. Så nu vågar jag hoppas igen.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Förlåt, har liksom varit lite svårt att vara aktiv här. Har haft nog med att landa igen. Men nu idag känns det bra igen. Efter det som hände var ju inte bara jag omskakad även diskusen. Och med diskus bryter ju allt möjligt ut när de mår kast så det har varit bakterier både på hud och fenor på stordiskusarna . Men idag känns det som alla vattenbyten och medicinering börjar göra verkan och jag börjar hoppas på att jag verkligen kommer klara åtta av tio stordiskusar. Idag ser de rätt ok ut igen. Klara ögon och pigga, fortfarande lite hudproblem och fenorna på de flesta är mycket fula. Men de äter och ser bättre ut. Så nu vågar jag hoppas igen.
      Goda nyheter Thomas! Det var roligt att höra, jag har inte varit där på några dagar.
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Det låter ju hoppfullt! Håller tummarna för att de klarar sig.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          På västfronten inget nytt......

          jag har lugnat ner mig lite, akvarierna har lugnat ner sig lite, både jag och det överlevande fiskarna pustar ut.

          Så nu sitter jag åter här, visserligen fyra timmar senare än vanligt, med min kaffekopp och njuter av akvarierna här i vardagsrummet där allt flyter på som inget hade hänt. Jag har sagt det förut och säger det igen, räddningen i alla mina självförvållade missöden är att jag samtidigt haft kar som funkat bra. Jag tror faktiskt det är det som fått mig att orka ta mig igenom lite tuffare stunder som akvarist. Nu har jag även rannsakat mig själv och kommit fram till att mitt intresse för hobbyn fortfarande är lika stort, så äventyret slutar inte här. Det är ju bara på början.......för tre år sedan höll jag som bäst på med mina Malawi ciklider....och med tanke på att de intresset höll i mer än 30 år så är ju diskusen fortfarande i dess linda......

          Men det är klart ibland måste man stanna upp och fundera, sedan är det bara att rasa vidare. Jag ligger ju redan en månad efter min plan. Men å andra sidan kom ju denna händelse helt oplanerad , det är väl derför jag aldrig lyckas så bra med planer. Förutom detta har vi haft mer att göra på jobbet en någonsin och dessutom med en tredjedel långtidssjukskrivna så jobbet har tagit mer energi än tidigar, man kommer hem och är helt slut. Sov till strax efter elva idag, därav mitt morgonkaffe först nu.
          Men nog klagande på det som varit, båt är på vinterförvaring,sommarstuga låst och igenbommad och campingbuss inställd i garaget, så nu kommer den fantastiskt sköna hösten äntligen.

          Så även om det inte blivit mycket gjort i baljorna, mer än vattenbyten varje dag hos de drabbade diskusarna så har ju huvudet jobbat på. Och det huvudet kommit fram till så långt är att hallakvariumet skall igång. Idag skall mätas och räknas och ritas, nästa steg blir förhoppningsvis under kommande vecka ( Johan hoppas på dig ) då det skall sågas. Sedan byggas och kanske om allt går vägen inredas under oktober månad. Jag har ju lite fått för mig att om detta kar byggs in i ett skåp i min redan trånga hall kommer det ändå kännas mer som ett hem och mindre som en zoo affär. Vi får väl se.

          I detta 600 kar kommer sedan mina 13 bruna och röda (Curilenquer och San Merah) få bosätta sig tillsammans med min lilla fina grupp nyckelhålciklider. Vilket förövrigt är en helt fantastiskt trevlig ciklid som jag rekommenderar varmt. Mina Corydoras panda och rödmunsteror och vinkeltetror kommer få flytta med. Men tetror är det lite svårt att bara ha en favorit men skulle jag bli tvungen att välja, ja dessa två arter skulle ligga väldigt nära toppen på listan iallafall. Jag tror att det kommer bli ett kanon kar.

          Sedan har jag ju tänkt att mina åtta stordiskusar skall fortsätta att gå tillsammans som tidigare, det är fortfarande Snake och Duckface som inte är helt bra men jag räknar fortfarande med dessa. Denna grupp funkar ju fantastiskt fint och dessutom är det ju fyra par. Så de får flytta hem och gå i ett av 540 i vardagsrummet tillsamans med sterbai Corydoras, samma gäng som de gick med när de var nya hos mig. Stimmet med citrontetror få gå kvar.

          I det andra 540 får de lite mindre diskusarna gå, de sista från stork zoo innan de la ner. De är två redspotted green, en rödturkos och en cobolt blå samt tre blue Diamond , kanske en för liten grupp egentligen med bara sju individer men jag börjar så iallafall. Där får även kardinaltetran och Corydoras paleatus gå kvar.

          egentligen skulle jag ju även vilja ha mina hantlar i dessa två kar, men jag är väldigt osäker. Dels gräver de ju omkring botten så mycket och dels är de väldigt glupska, så det bästa är kanske att låta dem ha ett egentligen kar. Någon här som har några idéer eller tankar kring det här med att blanda hantlar och diskus, i det vilda går det ju tillsammans.

          Mitt 320 liter med de gula diskusen kommer få gå kvar precis som det är, med Albino Corydoras och dolkstickstetror. Eventuellt har jag funderat på att låta orange head gå där, men det beror lite på om hantlarna får gå med de andra diskusarna annars hamnar nog orange headen i något av de karen.

          ja sedan blir det ett 375 eller två 375 lite beroende på hantlar ....för Ivanacara adoketa med goldstripe Corydoras och mina glödbandstetra och även smyckestetrorna skall gå där har jag tänkt. Sedan får övriga kar fyllas om det känns som de behövs.
          tidsram , ja är jag färdig med allt till mars nästa år är det ju perfekt. Sedan kommer ju den där hemska våren igen
          Bifogade filer

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Härligt att du börjat landa

            Dina planer verkar ju för ovanlighetens skull realistiska både i tid och omfattning, verkar lovande.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368
              Härligt att du börjat landa

              Dina planer verkar ju för ovanlighetens skull realistiska både i tid och omfattning, verkar lovande.
              Ja du Maths. Jag skall verkligen göra mitt bästa, allt funkar igen och jag har ingen tidspress . Målet är att bli klar till nästa vår helt enkelt för att jag då har massor med andra saker jag vill göra. Så skulle jag inte bli klar till dess, ja då får jag helt enkelt vänta till nästa höst. Jag tror jag har landat.....

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det låter härligt!
                Du bestämmer vad du vill att jag skall göra, och sedan har vi ju Pia som jag vet gör underverk. Kunde vara kul om vi strålade samman under några dagar och drar järnet!
                Vi tar det när du känner att det är "cool breeze"!

                men... JA... jag är på att vara med och pilla lite med rötter
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av PiaJo

                  men... JA... jag är på att vara med och pilla lite med rötter
                  Så fort jag är där så ropar jag

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Thomas - vad skönt att läsa att du planerar för framtiden igen och att allt verkar stabilt. Låter toppen att du dessutom får hjälp av två inredningsproffs när det blir dags!

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Hej Ekenberg,
                      Spana in länken från Blocket. De ultimata diskusakvariet ju
                      Tänkte DIREKT på dig när jag såg det

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av ICC
                        Hej Ekenberg,
                        Spana in länken från Blocket. De ultimata diskusakvariet ju
                        Tänkte DIREKT på dig när jag såg det
                        https://www.blocket.se/annons/gotebo...25_10/92467977
                        Ja, jädrans vilket kar......
                        men alldeles för stort för mig, tänk när det läcker.....

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Hahaha, du är för härlig
                          De flesta går med förnekande oro...-Tänk OM det börjar läcka. Ekenberg resonerar helt lugnt -Tänk NÄR det läcker.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av ICC
                            Hahaha, du är för härlig
                            De flesta går med förnekande oro...-Tänk OM det börjar läcka. Ekenberg resonerar helt lugnt -Tänk NÄR det läcker.
                            Allt bygger på erfarenheten vi haft i vår lokal.
                            men grymt härliga mått, vilket kar det kommer att bli.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Allt bygger på erfarenheten vi haft i vår lokal.
                              men grymt härliga mått, vilket kar det kommer att bli.
                              Man ska ha långa armar när man pillar med ett sådant kar!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av LoGeek

                                Man ska ha långa armar när man pillar med ett sådant kar!
                                Men vad bra det skulle kunna bli.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...