550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Tack, du vet att det vänder snabbt inom akvaristiken. Idag har jag lyckats döda 14 av mina fina diskusar och åtta till ser ut att stryka med. Återigen bara mitt eget fel. Men just nu finns det inte mycket energi kan jag lova.

    så baserat på dagens känslor kommer jag inte vara kvar i lokalen. Jag kommer också minska ner på diskusantaler med troligen tjugo individer.... ja sen får vi väl se.....

    det finns väl två vägar ur det här. Antingen helt enkelt inse att jag skall ha några akvarium och njuta av dessa, eller se möjligheten att och glädjen i nystart..... just nu känns allt bara lite motigt....
    Jag beklagar, vad tråkigt, du som redan haft så många bakslag. Jag hoppas att du kommer till insikten med att du har möjlighet med en nystart.
    hoppas verkligen du får energi och viljan tillbaka!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Superpescado

      Jag beklagar, vad tråkigt, du som redan haft så många bakslag. Jag hoppas att du kommer till insikten med att du har möjlighet med en nystart.
      hoppas verkligen du får energi och viljan tillbaka!
      Ja du.

      när du skrev att jag haft många bakslag och du hoppas att jag kommer till insikt.... tänkte jag först ”jag borde ju efter alla mina bakslag komma till insikt och lägga av” men sen såg jag ju att du skrivit nystart.

      Inatt sov jag oroligt, massor med döda diskusar även i undermedvetandet. Vaknade tidigt och vill bara iväg till lokalen för att se hur det gick med överlevarna. Sedan är det dax att städa karen. Men just den här tanken med att lägga av är ju bara dumheter eftersom jag aldrig ger mig. På gott och ont, så det är bara att ta nya tag. Jag får sätta flera av mina lekpar i lekar och föda upp fler diskus helt enkelt. Och flytten kommer ju gå mycket lättare. Så visst blir det en ny start.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Selafiel
        Usch vilken smäll. Alla begår misstag, men vissa är tyngre än andra. Använde själv kloraminT i mitt kar när jag introducerade diskus enligt säljarens rekommendationer. Det blev en rejäl nitritspik, hade jag inte varit vaken och alert hade nog hela karet strukit med men jag klarade det med ett flertal vattenbyten den natten. Koppartetrorna som brukar härja runt i karet huller om buller varnade mig genom att stå i samlad trupp vid ytan. Brydde mig inte om att testa utan bytte 50% direkt och sen säkert 2-3 50% den natten. Borde läst in mig mer på vad behandlingen innebar och riskerna men hade tur/bra fiskar som tydligt visade att nåt var fel.
        Ja, misstag blir det. Jag har varit diskusägare i tre år nu, tre stora misstag har jag gjort under dessa år och varje misstag har kostat mig massor av diskus. Om jag skulle räkna ihop antal fisk jag köpt och jämföra det med antalet jag tagit död på..... ( gjorde det i natt när jag inte kunde sova) så har min okunskap , slarv och lathet kostat mig nästan exakt 50% av diskusen. Nu får det inte bli mer självförvållade fel. Inte en enda gång kan jag skylla på fel på min utrustning eller dålig fisk.

        så det enda jag kan känna mig nöjd med är att jag inte gjort samma misstag två gånger. Så visst lär jag mig även om det går långsamt.

        Jag har ju använt kloraminT under flera år, men alltid bytt vatten samtidigt som jag behandlar. Fattar inte varför jag nu bara struntade i det, ja jag var trött, jag jag ville hem, ja jag skulle byta vatten idag..... men varför väntade jag då inte med behandlingen . Ingen var ju sjuk, det var bara en säkerhetsåtgärd för kommande flytt.

        Dessa fiskar var ju i lokalen, men hade det varit fiskarna hemma hade det gott lika illa. Jag åkte ju för att helghandlar efteråt och hade inte äns kommit hem innan jag fick beskedet att fiskarna hull på att dö. Så även hemma hade det gott på samma sätt.

        jädrans vad fort en mitritspik slår. Ett la jag i kloraminT och halvfyra var de döda.....

        skönt att du han rädda din fisk.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Ja du.

          när du skrev att jag haft många bakslag och du hoppas att jag kommer till insikt.... tänkte jag först ”jag borde ju efter alla mina bakslag komma till insikt och lägga av” men sen såg jag ju att du skrivit nystart.

          Inatt sov jag oroligt, massor med döda diskusar även i undermedvetandet. Vaknade tidigt och vill bara iväg till lokalen för att se hur det gick med överlevarna. Sedan är det dax att städa karen. Men just den här tanken med att lägga av är ju bara dumheter eftersom jag aldrig ger mig. På gott och ont, så det är bara att ta nya tag. Jag får sätta flera av mina lekpar i lekar och föda upp fler diskus helt enkelt. Och flytten kommer ju gå mycket lättare. Så visst blir det en ny start.
          Nej om det är något maN lär sig när man läser din tråd, så är det att du aldrig ger upp.
          jag är helt säker på att du kommer avla fram massa nya minst lika fina diskus.
          och som du säger, ska man se något positivt så blir ju flytten nu enklare.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Superpescado

            Nej om det är något maN lär sig när man läser din tråd, så är det att du aldrig ger upp.
            jag är helt säker på att du kommer avla fram massa nya minst lika fina diskus.
            och som du säger, ska man se något positivt så blir ju flytten nu enklare.
            tusen tack, ja vi får väl se..... äventyret fortsätter.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              ja, idag var det inte kul. vaknade före sju och kunde inte somna om. lika bra att börja dagen.

              så redan lite efter åtta var jag i lokalen lite rädd för att gå in. ja så särskilt upplyftande var det ju inte men inte heller värre än igår.
              flera av stordiskusarna hade rest sig från botten och börjat röra sig, ett par såg nästan ok ut. men kanske det är att hoppas på för mycket.

              De två som ser ok ut är RT(största diskusen och numer ända rödturkos) och den stora Blue Diamond (Big Boy) de har fina ögon och färgar ok.
              Sedan är det Lady (ja jag måste sett fel igår för hon är kvar) och Lea som simmar omkring som vanligt men är mattare på ögonen. Så dessa fyra har jag hopp om.
              Sedan är det Kah och Bridget som tår och hänger vid ytan men där kan det nog gå åt vilket hål som helst, riktigt dålig är Snake och Dukeface, funderade på att ta bort dem nu direkt, men med tanke på att de andra såg sämre ut igår och idag bätre så beslutade jag mig för att vänta. Så av mina tio stora är är åtta ännu kvar men jag kommer vara glad om det blit fyra som överlever. De som dog var Duke (en av de största och vackraste och Doris, största honan. plus mina tolv mindre.

              Nog om detta för idag. planen som den är nu är att avvakat de stora och bara köra allmän skötsel av karen men så småninigom , när ork kommer tillbaka smyga igång projekt 600 liter i hallen hemma. Sexhundra kommer bli så mycket biotopkar som möjligt. i detta kar kommer alla mina röda och bruna gå, jag tror att det är 14 så kanske lite för mycket för 600 men jag börjar så, tanken är ju att plocka ut några fina lekpar så småningom.Då finns ju två 540 kvar i vardagsrummet förutom 320 med gula diskus.
              Så med tanke på att jag bara totalt 13 diskusar kvar så beroende på hur många stora som överlever kommer det räcka med ett kar med diskus och då får väl icanacara adoketa det andra 540 i vardagsrummet. Och då är det bara hantlar och några jordätare kvar. helt plötsligt behöver jag ju inte alls så många kar.......

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Låter ju faktiskt hanterbart, även över lite längre tid
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Låter ju faktiskt hanterbart, även över lite längre tid
                  Lite ofrivillig minskning men rätt skönt ändå på något sätt....och kanske rätt lagom...
                  Ja ibland får ödet råda

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Lite ofrivillig minskning men rätt skönt ändå på något sätt....och kanske rätt lagom...
                    Ja ibland får ödet råda
                    Ja, det kan kanske vara en god idé att starta med ett något reducerat antal kar och sedan öka på efter hand allteftersom du får en stadig och fungerande metod.
                    Thomas, du vet att jag mycket gärna hjälper dig att dra igång, inreda någon eller flera av dina burkar när du känner dig cool och redo.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, det kan kanske vara en god idé att starta med ett något reducerat antal kar och sedan öka på efter hand allteftersom du får en stadig och fungerande metod.
                      Thomas, du vet att jag mycket gärna hjälper dig att dra igång, inreda någon eller flera av dina burkar när du känner dig cool och redo.
                      Absolut Mats, och jag räknar fortfarande med din hjälp. Det blir ju minst tre diskuskar som skall inredas och ett ivanacara adoketa kar.
                      600 är först men först skall dock möbeln byggas....

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Absolut Mats, och jag räknar fortfarande med din hjälp. Det blir ju minst tre diskuskar som skall inredas och ett ivanacara adoketa kar.
                        600 är först men först skall dock möbeln byggas....
                        Det låter härligt!
                        Du bestämmer vad du vill att jag skall göra, och sedan har vi ju Pia som jag vet gör underverk. Kunde vara kul om vi strålade samman under några dagar och drar järnet!
                        Vi tar det när du känner att det är "cool breeze"!


                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Idag känner jag mig lite håglös. Sitter här och tittar o mina fina kar, eller ja....karen är rätt skitiga, rutor måste rengöras. Men massor fina diskusar har jag ju ännu. Förutom de åtta fortfarande levande diskusarna i lokalen plus alla yngel har jag ju 25 stora vackra diskusar här hemma. Och flera är i mina ögon helt perfekta diskus. Jag tog några foton genom skitiga rutor på ett av mina vackraste par. Samt min charmiga butterfly. Och som omväxlings skull några tetror. Men som sagt... skitiga rutor...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 7AD2C36F-FCE9-46E5-9F16-91335FF12D55.jpeg
Visningar: 168
Storlek: 702,1 KB
ID: 2422617

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 004E654D-3401-4F07-A0F3-EB64A6F86019.jpeg
Visningar: 177
Storlek: 509,7 KB
ID: 2422618

                          Klicka på bilden för större version

Namn: FB8222E0-B49F-4B2F-B8FC-73FE7D057B58.jpeg
Visningar: 173
Storlek: 574,4 KB
ID: 2422619

                          Klicka på bilden för större version

Namn: E9E5BCDA-825C-4DAF-8E12-1B76D90E6E8C.jpeg
Visningar: 167
Storlek: 704,0 KB
ID: 2422620

                          Klicka på bilden för större version

Namn: C1129529-5DA3-4FEC-8C4F-E3790BC5759B.jpeg
Visningar: 169
Storlek: 607,1 KB
ID: 2422623

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 80FCDCB4-BD05-44AE-9AA4-0A94CCB522C4.jpeg
Visningar: 181
Storlek: 471,5 KB
ID: 2422622

                          Klicka på bilden för större version

Namn: BC84EC0F-78EC-42FB-B89B-D3EFF8965CE3.jpeg
Visningar: 173
Storlek: 444,2 KB
ID: 2422621

                          Klicka på bilden för större version

Namn: E48E5DB9-4C80-411B-951E-5541D019B7DA.jpeg
Visningar: 192
Storlek: 282,2 KB
ID: 2422616
                          och sist ändå, vilken underbar höst vi har

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            De är jättefina, dina discusar! Tror det kommer bli bra för dig att på sikt, lugnt och metodiskt, flytta hem karen. Kan du också få hjälp av Mats att inreda ett par baljor så kommer nog energin och lyckan över att vara fiskägare snart tillbaka. Jag tänker på dig och önskar dig och dina fiskar allt gott.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              De är jättefina, dina discusar! Tror det kommer bli bra för dig att på sikt, lugnt och metodiskt, flytta hem karen. Kan du också få hjälp av Mats att inreda ett par baljor så kommer nog energin och lyckan över att vara fiskägare snart tillbaka. Jag tänker på dig och önskar dig och dina fiskar allt gott.
                              Tack Nando.

                              ja du, är i lokalen nu, Snake och Duckface de som var sämst igår har iallafall färgat ut, allas ögon har klarnat. Men bra är det inte. Snake och Duckface står med stjärten upp och huvudet ner. Jag tänkte faktiskt avliva dem, men så fort hoven kom i vattnet flydde de och då simmade de som vanligt. Jag vet att det är önsketänkande..... men det tar verkligen emot att avliva dessa två. Jag kollar läget ikväll igen..... RT som såg friskast ut igår står precis på motsatt sätt med stjärten ner och huvudet upp....ser inte bra ut och igår var han en jag trodde skulle klara sig. Och Bridget står precis under vattenytan, känns inte heller jättebra. De övriga fyra ser idag ok ut. Så det blir ett kvällsbesök då jag får se om något förändrats. Önskar ju att så många som möjligt av dessa mina första diskus överlever.
                              om jag får ha Kaah och Bridget kvar hade ju varit fantastiskt.

                              skön söndag nu alla, även idag är ju ett underbart väder även om regnet hänger i luften....

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Berätta gärna hur de mår när du tittat till dem ikväll. Jag håller tummarna för att de bättrat på sig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...