550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Härligt att du är igång igen, saknat alla inlägg i din tråd.
    jag tror bara att din "paus" från akvariumen varit nyttig, nu kommer du ha fullt med idéer och energi.
    Har du kommit fram till om du ska vara kvar i lokalen eller flytta hem allt?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Superpescado
      Härligt att du är igång igen, saknat alla inlägg i din tråd.
      jag tror bara att din "paus" från akvariumen varit nyttig, nu kommer du ha fullt med idéer och energi.
      Har du kommit fram till om du ska vara kvar i lokalen eller flytta hem allt?
      Tack, du vet att det vänder snabbt inom akvaristiken. Idag har jag lyckats döda 14 av mina fina diskusar och åtta till ser ut att stryka med. Återigen bara mitt eget fel. Men just nu finns det inte mycket energi kan jag lova.

      så baserat på dagens känslor kommer jag inte vara kvar i lokalen. Jag kommer också minska ner på diskusantaler med troligen tjugo individer.... ja sen får vi väl se.....

      det finns väl två vägar ur det här. Antingen helt enkelt inse att jag skall ha några akvarium och njuta av dessa, eller se möjligheten att och glädjen i nystart..... just nu känns allt bara lite motigt....

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Allt har sin tid, just nu verkar nog alternativet att avsluta lokalen och ta hem några kar och ha som "sällskaps kar" ett tag som en bra reträtt för att samla kraft och glädje igen.
        Dessutom brukar det vara i sådana pausar man börjar tänka nytt, när man kommer ur ekorrhjulet.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av c90368
          Allt har sin tid, just nu verkar nog alternativet att avsluta lokalen och ta hem några kar och ha som "sällskaps kar" ett tag som en bra reträtt för att samla kraft och glädje igen.
          Dessutom brukar det vara i sådana pausar man börjar tänka nytt, när man kommer ur ekorrhjulet.
          Du har helt rätt, älskar dig

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Låter riktigt tungt. Vad var det som hände?

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Låter riktigt tungt. Vad var det som hände?


              slarv. Och det är något som inte funkar. Jag har ju tidigare haft problem med gälparasit och eftersom fiskarna skall flyttas hem och jag inte har haft några problem hemma vill jag ju behandla alla fiskar i lokalen. En sådan behandling tar 20 dagar och det är ju de tre första dagarna som är mest kritiskt.

              så eftersom jag är ledig och hemma hela helgen tänkte jag köra igång idag. Slutade jobbet tolv och var i lokalen vid ett. Men eftersom allt såg bra ut så kom jag fram till att inte göra vattenbyte idag utan ta det imorgon, men ändå dosera kloraminT som om jag bytt vatten. Vansinnigt så klart.....
              sedan åkte jag för att helghandl innan alla andra slutar jobbet.

              klockan halv fyra ringde Bosse och talade om att mina diskus höll på att du. Kastade mig i bilen och hoppades på att bosse överdrev lite. Men tyvärr när jag kom var alla i 375 döda och mina stora i 720 låg på botten. Så det var bara att lyfta ur alla ur 720 och ner i ett ledigt 320 som gick med vatten och allt, tur var det.

              så vad som hände vet jag inte riktigt , antingen var det en pH krasch eller en nitrit krasch som skett när jag hällde i kloraminT.

              nu lever fortfarande 8 av mina tio stordiskusar men Duke och Lady finns ej mer. Av de som är kvar ser alla väldigt kassa ut, svarta och flämtande. Gör andra vattenbytet i detta kar nu. Sedan kan jag inte göra mer än hoppas....

              Men återigen mitt slarv som orsakar detta.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Fy tusan, jag lider med dig.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  en nitrit krasch som skett när jag hällde i kloraminT.

                  nu lever fortfarande 8 av mina tio stordiskusar men Duke och Lady finns ej mer. Av de som är kvar ser alla väldigt kassa ut, svarta och flämtande. Gör andra vattenbytet i detta kar nu. Sedan kan jag inte göra mer än hoppas....

                  Men återigen mitt slarv som orsakar detta.
                  Att hälla i ett bakteriedödande medel i ett inkört kar utan vattenbyte och med snurrande filter borde innebära Nitrit spik i en sällan skådad omfattning.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Herrejösses...
                    Verkligen trist att äsa om det som hänt i dina kar, Thomas.
                    Jag kan inget om den metod eller de ämnen du använder i burkarna, och därmed har jag inga tips på åtgärder. Jag önskar av hela mitt hjärta att du får rätsida på grejerna och kan gå vidare.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 October 2020, 18:54.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      MeenThomas, gulledej, hittar inga ord, mer än att jag känner hur bedrövad du är.
                      Kram,

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av c90368

                        Att hälla i ett bakteriedödande medel i ett inkört kar utan vattenbyte och med snurrande filter borde innebära Nitrit spik i en sällan skådad omfattning.
                        Japp, nitrit visade på Max vid mätning.
                        jädrans vad dum jag är....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Herrejösses...
                          Verkligen trist att äsa om det som hänt i dina kar, Thomas.
                          Jag kan inget om den metod eller de ämnen du använder i burkarna, och därmed har jag inga tips på åtgärder. Jag önskar av hela mitt hjärta att du får rätsida på grejerna och kan gå vidare.
                          Tack Mats. Gissar att jag får avlova de som eventuellt lever imorgon, efter att ha läst är troligen gälarna förstörda av nitriten....
                          Bara att bita ihop och gå vidare, men först skall jag lipa ett tag....

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            MeenThomas, gulledej, hittar inga ord, mer än att jag känner hur bedrövad du är.
                            Kram,

                            //Inger
                            Tack Inger , det hade nog gott bra för länge , just nu känns det inget vidare. Beklagar samtidigt din sorg vet ju hur det känns.
                            stor karm.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Fy tusan, jag lider med dig.
                              Tack. Det blir ju bra igen, men just nu känns det rätt kasst.

                              Kommentar

                              • Selafiel
                                • June 2020
                                • 137

                                Usch vilken smäll. Alla begår misstag, men vissa är tyngre än andra. Använde själv kloraminT i mitt kar när jag introducerade diskus enligt säljarens rekommendationer. Det blev en rejäl nitritspik, hade jag inte varit vaken och alert hade nog hela karet strukit med men jag klarade det med ett flertal vattenbyten den natten. Koppartetrorna som brukar härja runt i karet huller om buller varnade mig genom att stå i samlad trupp vid ytan. Brydde mig inte om att testa utan bytte 50% direkt och sen säkert 2-3 50% den natten. Borde läst in mig mer på vad behandlingen innebar och riskerna men hade tur/bra fiskar som tydligt visade att nåt var fel.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...