550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Tack ICC. Har haft en skön vecka igen och ett gäng yngel är kvar. Jag är nu hemma i två veckor och ge dem allt. Men vill du får du komma och hämta dem när du vill. Risken är dock ännu att jag inte fått helt död på gälparasiten så du får i så fall fortsätta behandlingen och inte sprida parasiten till övriga kar.
    Stort tack Ekenberg. Men jag avvaktar helst ett tag till om det nu finns parasiter med i bilden. Kanske lite mer framåt hösten.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av ICC

      Stort tack Ekenberg. Men jag avvaktar helst ett tag till om det nu finns parasiter med i bilden. Kanske lite mer framåt hösten.
      Jag kör fortfarande medicinering två veckor till. Sedan borde de vara parasitfri. Men som sagt, det känns nästan som man får det utan att göra någonting om man har andra fiskar i närheten. Trösten är ju att de starkaste överlever så tror det blir grymmefina diskus av dem.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando

        Vad bra ändå att du identifierat problemet. Hoppas resten klarar sig nu och att ett gäng kan flytta till ICC på sikt.
        Gänget som är kvar är ju iallafall de starkaste så jag tror det blir en kanonfin grupp .

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Det låter bra! Är gälparasit något som många fiskar har naturligt men bara vissa blir sjuka av eller hur funkar det?

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Det låter bra! Är gälparasit något som många fiskar har naturligt men bara vissa blir sjuka av eller hur funkar det?
            Som jag förstått det är det så, just malawi och Tanganyika ciklider är visst väldigt ofta bärare av dessa utan att de verkar må dåligt av dem. Och hos mig har ju bara diskusar drabbats inte övriga fiskar i karen. Men jag har egentligen ingen aning. Enligt Patric skall man aldrig hålla afrikanska ciklider nära diskusar eftersom det kan räcka med en hov eller en hand i båda karen för att man skall ha smittat diskusen. Hemma verkar jag ha blivit av med parasiterna och inte fått tillbaka dem. Men i lokalen verkar det iallafall som ynglen fått det igen. Efter semestern kör jag behandling på allt i lokalen innan det får flytta hem. Hoppas det funkar.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Okej, tack för informationen. Det verkar knepigt. Hoppas behandlingen funkar.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Tjena Thomas! Är semestern inte slut snart ? Jag saknar dina inlägg!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Hej Nando och alla andra.

                  jo nu är semestern slut för denna gång. Jag hade en helt underbar sista vecka vid Sydsveriges riviera, underbart helt enkelt .

                  Kom hem sent i söndags, akvarierna hemma hade klarat sig. Måndag var det jobb igen, hade just satt mig i ett möte ( fortfarande digitala ) så plingade telefonen till, Johan som meddelade att botten på ett 720 i lokalen hade spruckit. Jag lyckades hitta en ersättare för mig i mötet och åkte till lokalen. Bosses finaste 720 hade spruckit i botten alla fiskar döda och otroligt mycket vatten överallt. Bosse hade åkt på semester. Konstigt att allt händer när man inte är där.
                  Vi har haft mycket läckage i denna lokal nu.

                  tyvärr hade en av mina sex vf ciklider som jag nu helt glömt namnet på dött. Samt alla Elioti, och corydoras och de flesta kerrytetrorna också dött, gissar att det varit
                  värmen som tagit dem, de tolv diskusarna i samma kar lever kvar så vattenkvaliteten var det ju inte. Ja så det kändes väl lite som man kastades in i akvariehobbyn igen snabbare än man hoppats.

                  Men förövrigt såg allt ok ut i mina kar. Fortfarande har Snake problem med simblåsan. De små ynglen behöver gödas ordentligt. Men som sagt, jag har haft en underbar semester, ja sommar och nu är det bara att köra igång med storstädning i karen och sedan hitta balansen igen.

                  Beslutet att flytta ut lokalen kanske måste realiseras snabbare än planerat då vi troligen måste tömma lokalen för att riva ut golv efter sista läckaget. Vi får väl se. Men jag känner att beslutet att flytta hem allt är det rätta.

                  lite skitiga rutor men några foton på mina diskus här i vardagsrummet bjuder jag ändå på. De blir bara vackrare och vackrare....
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 1EEFCF9E-03AA-42A1-A4CE-4AF0D67A21B6.jpeg
Visningar: 163
Storlek: 679,6 KB
ID: 2421411
                  Klicka på bilden för större version

Namn: D1FF34F8-880A-4CFC-A6A0-424008C7D589.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 603,2 KB
ID: 2421403
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 0F74C8CC-7984-4344-B7A8-D5AF26953A46.jpeg
Visningar: 177
Storlek: 617,2 KB
ID: 2421404
                  Klicka på bilden för större version

Namn: EEA0037A-7030-477B-B982-B5A8852F0A57.jpeg
Visningar: 181
Storlek: 396,9 KB
ID: 2421405
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 13CF231C-B9AF-4F09-9517-0C86EC877803.jpeg
Visningar: 164
Storlek: 738,9 KB
ID: 2421406
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 6B2D186A-E5DB-40EC-BE63-74865F4781EA.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 600,9 KB
ID: 2421407
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 2FC18C69-2DF4-4192-A887-8069D5FD15DF.jpeg
Visningar: 173
Storlek: 595,4 KB
ID: 2421408
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 1EEFCF9E-03AA-42A1-A4CE-4AF0D67A21B6.jpeg
Visningar: 162
Storlek: 679,6 KB
ID: 2421412
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 1EEFCF9E-03AA-42A1-A4CE-4AF0D67A21B6.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 679,6 KB
ID: 2421413

                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Jädrar vad tråkigt med dina döda fiskar och Bosses kar. Bra att du haft en härlig semester så du har energi att ta tag i allt. Dina bilder är vackra som vanligt!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Oj, oj, oj...
                      Sannerligen trist att höra att det hänt så mycket olyckor i lokalen.
                      Känner för er, hela gänget.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Å fy så tråkigt för er, ni har verkligen otur.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Tack för ert deltagande. Livet går vidare och vi med det. Jag har på något sätt inte riktigt haft känslorna på fiskarna under sista tiden. Min gamla vovve Nikki har varit sämre under en period. Inte sjuk utan gammal. Och för ett par veckor sedan ville hon inte mer. Så hon fick somna för gott. I september skulle hon fyllt fjorton. Det har blivit ett stort tomrum efter henne kan man lugnt säga. Men vi har haft en fantastisk sommar tillsammans
                          Klicka på bilden för större version

Namn: C32B1D1A-3304-43BF-A7B2-96C9062851CB.jpeg
Visningar: 123
Storlek: 1,05 MB
ID: 2421472

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 4B792A16-4668-4D93-9C04-F548CBDAEF90.jpeg
Visningar: 131
Storlek: 419,2 KB
ID: 2421473

                          Klicka på bilden för större version

Namn: B17AC92C-6399-4466-A158-AFDEF3C1F62E.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 941,2 KB
ID: 2421474

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 0199F686-5321-4B3E-9D8D-923E3AE1599E.jpeg
Visningar: 128
Storlek: 586,8 KB
ID: 2421475

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 0FFD014E-4F93-40E7-B65F-ABF76B280FA4.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 1013,1 KB
ID: 2421476

                          Klicka på bilden för större version

Namn: B2F94A07-6312-4E10-BFED-3A0AAB13DABE.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 1,16 MB
ID: 2421477

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 987EA536-98C7-494E-B50E-7F9F507DBF92.jpeg
Visningar: 124
Storlek: 816,4 KB
ID: 2421478

                          Klicka på bilden för större version

Namn: C818A201-96EE-4B9C-BA02-EBB2821CC4E2.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 1,16 MB
ID: 2421479

                          Klicka på bilden för större version

Namn: B1E151A9-17AA-4697-9267-AF0F73D21005.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 554,6 KB
ID: 2421480

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Japp. Egentligen var det ju inte det jag skulle skriva om, men det är liksom för stort för att bara hoppa över.

                            Nu är det lördag förmiddag igen och livet börjar långsamt gå tillbaka i dess gamla hjulspår. Jag har trotts allt haft en fantastisk sommar. Helt nya hjulspår där faktiskt, en av de bästa somrar på många år, jag har känt mig yngre, friare och äventyrligare än på många år. Jag har varit ute med min hund och min van i 36 dagar totalt uppdelat på fyra resor, av dessa 36 dagar har jag bott på campingplats 8 nätter. Resten har varit fricampande i naturen vid havet eller sjön. Vi har ett helt fantastiskt land helt enkelt. Varje resa innehöll också en avstickare förbi Växjö med besök hos barn och barnbarn.

                            Så, nu släpper jag även detta och skall tillbaka till ämnet liksom, fiskar är det ju i detta forumet . Så med facit och hur lite tid jag ägnat fisken är jag nog mer förvånad över hur många som lever än de som dött.

                            Hos Ivanacara Adoketa ( de vf cikliderna som jag inte kom ihåg namnet på i tidigare inlägg) Jag hade sett att en av hanarna var mobbad och funderade allt på att flytta honom men samtidigt så är det lite svårt när man inte har uppsikten . Så att denna fisk gick bort var nog lite väntat och hade kanske inte skett om jag varit mer aktiv akvarieägare.

                            alla de andra döda, det var i ett kar, de med mina snådiskus, inte ynglen utan sista kullen små jag köpte. I det karet har jag ju även pansar mal samt kerrytetra och Ellioti, fem stycken. Detta kar har en temperatur på mellan29-30 grader vilket är väl högt för både pansar mal och Ellioti. Någon av de varma dagarna i förrförra veckan när jag var borta har temperaturen klättrat upp viket blev för mycket för alla utan diskusen. Så jag är väldigt glad att bosse och Johan var där och kunde ta undan de döda. Mina tolv smådiskus överlevde alla och börjar bli riktigt fina. Så där är ju inte diskus så känslig fisk.

                            Förövrigt har det gått oförskämt bra i karen. De flesta andra fiskar har växt och ser otroligt bra ut. Fortfarande är det Snake som har något problem med simblåsan. Jag måste nog behandla detta nu då det inte verkar bli bra av sig själv. Jag får ta en koll med Patric hur jag bäst gör.

                            Hemma i akvariumen har jag tyvärr tre diskusar som har ställt sig lite bakom, och magrat av. En i varje kar. Jag har sett tendens till detta under lång tid och hoppats på att det skall lösa sig själv. Men nu är de magra, en är riktigt smal. Så efter att funderat ett tag kommer jag ta ut dessa tre och de kommer få flytta ihop i ett kar. Jag vet att det är ett stort risktagande men som det är nu känns det som de långsamt tynar bort. Så förhoppningen är att ett nytt kar utan inredning med lite högre temperatur och lite salt så har jag förhoppningen att få igång dessa tre igen. Detta blir ett av helgens projekt. Sedan är det vattenbyte i tre kar hemma och ett i lokalen så inte allt för mycket jobb nu när akvariesäsongen startas upp.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 16EAB95F-29DB-47F7-AC58-246380BE1A1C.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 536,8 KB
ID: 2421483

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Höstens planer skall startas.

                              snart är det september och det är ju då jag planerat att köra igång igen. Och både lusten och viljan är tillbaka. Men tyvärr är Corona fortfarande ett hot, jag tillhör ju fortfarande riskgruppen dels på grund av hjärtat och dels på grund av min fetma. Så jag känner att den tänkta träff i höst, som jag utlovat kommer skötas på framtiden. Sorry. Jag kommer fortfarande leva i en mindre karantän där jag jobbar hemifrån och undviker kontakt. Har ju klarat hela sommaren så visst skall det gå ett tag till, men visst börjar det bli tråkigt.

                              Höstens plan är väl först och främst att lära känna alla kar igen och få koll på läget och varje individ. Men sedan skall flytt hem förberedas och kar iordningställas. Jag tror att jag kommer börja med projekt möbelkar i hallen hemma. Det är mitt gamla 600 liter som skall byggas in i en ek möbel. Tanken är ju att det skall se ut som ett stort garderobs skåp med skyddade sidor och bara framrutan synlig. Ekmöbeln är klar och skall egentligen bara anpassas till karet och mitt lutande hus.
                              I detta kar har jag tänkt att köra samma inredning som tidigare. Det är en btn bakgrund och det blir råda sand i botten. Java ormbunkar skall växa i bakgrundens skrevor och förövrigt blir det äppelträds grenar uppifrån och ner,, lite sten och löv på botten. Ja så ser det ut i huvudet. I karet kommer mina curilenquer och san Merah diskus bo. Tio till tolv stycken. Lite beroende på hur gruppen fungerar. De har ju levt lite i olika kar eftersom lekparen har gott i lekkuber under en tid. Så även här blir det en försiktig start med god uppsikt. Förutom diskusen skall gruppen med nyckelhåls ciklider få flytta med. De har funkat otroligt bra med diskus. Även rödmunstetra och vinkeltetra kommer få flytta med, grymma tetror och snygg kombination tycker jag. Mina gamla sterbai coridoras, ja där finns ju unga också eftersom de har klarat att hålla stammen vid liv helt själv. Detta hoppas jag att få klart under september.

                              Sedan är det ju mitt nya akvarie rum. Förberedelserna kommer ske lite parallellt . Min gamla tvättstuga får rivas ut, en mellanvägg byggas. Jag måste ha ett litet förråd kvar. Och så lite målning samt hjälp av en elektriker att dra lite el för att dela upp på olika säkringar. Ytan för mina kar därhemma blir ju mindre än i lokalen. Tvättstugan är 2,5 meter bred och ytan jag kan ta på längden är max 1,8. Så på denna utan skall sju kar in.
                              den stora fördelen gentemot lokalen är att ytan är hemma, har våtrumsmatta och golvbrunn och vatten, samt att rummet är 2,5 meter högt . Undre karet kommer alltså 50 cm från golv och ytan mellan karen blir 50 cm och övre karet kommer 50 cm under tak. Ja lite ungefär iallafall.

                              ja detta skall förhoppningsvis ske under okt-dec men som alltid, annat kan komma i vägen. Samtidigt som kar flyttas kommer ju fisk få byta kar och i tiden karen står tomma kommer de få sig en ordentlig rengöring och ny inredning.

                              så håll i er. Minst sju kar skall inredas under hösten, sen blir det två lek kuber och ett reserv kar, eller behovs kar, där det kan vara yngel på uppväxt när detta behövs, eller krantän för ny fisk mm. Så det blir en riktig akvariehöst.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 28F482FF-E73E-4EE9-A90B-89EED9B7DEF2.jpeg
Visningar: 164
Storlek: 509,0 KB
ID: 2421486

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Så härligt att du är tillbaka i tråden och att det snart är september.

                                Jag beklagar verkligen din fina gamla hunds bortgång. Har ju haft turen att få träffa henne ett par gånger och det var en snäll och gullig hund. Det är det värsta med husdjur, att man tillslut måste ta farväl. Fint ändå att ni fick en bra sista sommar ihop.

                                Det ska bli väldigt roligt att följa allt som händer hos dig i höst! Jag förstår att träffen tyvärr behöver skjutas på framtiden. Det är konstiga tider nu och självklart vill ingen riskera sin egen, eller någon annans, hälsa. Jag har visserligen antikroppar men man vet ju inte hur länge de skyddar.

                                Jag följer tråden och läser allt du lägger upp. Kör hårt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...