550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Tråkigt med Snake, hoppas han blir återställd.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Hej på er vänner

      det är sommartid det märks, mycket annat än akvarium skall hinnas med. Jag har varit hemma ett par veckor nu och ägnat mig något åt karen, vattenbyte och mat. Allt funkar i stort sett några av mina pansarmalar har dött, jag är rätt för att tempen de varma dagarna har legat övet trettio . Vilket ju inte är ett problem för diskus men för pansarmal blir det lite vart. Annat funkar allt. Snake är bra igen. Så vad det än var blev det bra. Jag har en redspotted Green som tyvär står lite mycket bak i ett kar . Jag matar där hon står också och hon äter. Men som sagt, det känns alltid lite trist när det är något som känns fel.
      Annars är det prima liv i karen, alla yngel är kvar och växer. Men nu är det dax för semestervecka två. Så nu kommer jag vara helt tyst här och bara skriva på min fb-sida. Så vill ni hänger ni med på min resa Thomas.Ekenberg på Facebook. Resan börjar faktiskt med att träffa en forum vän från ett diskusforum imorgon och sedan blir det även en på söndag. Lika bra att passa på. Ni får ha en fin vecka så hör jag väl av mig när jag är hemma igen.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Gôtt att höra av dig, Thomas!
        Härligt att det lunkar på fint med karen.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad härligt att höra att det mesta är bra och att Snake tillfrisknat. Trevlig semester! Jag har inte FB så jag väntar tills du dyker upp här igen

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Har ägnat några timmar åt att läsa ikapp i alla pågående projekt. Jättekul. Ja detta samtidigt som jag håller på med vattenbyten i lokalen. Skall försöka hinna karen hemma också men vi får se hur det blir med det.

            Ja annars då. Att komponera diskusyngel med semester är svårt. De behöver daglig omvårdnad med vattenbyten varje dag och mat flera gånger per dag. Så tillväxten på dessa är inte vad den borde vara. Så diskusyngel och semesterborta är inte kanon trotts att jag får hjälp.

            övriga fiskar funkar dock fint. Har fått yngel med flera jordätarna medans jag varit borta och jag har ett nytt diskus par, de nya jag köpte sist från kompisen Andreas i vitt och gult, ja där har den största vita hanen tillsamman med den näst största gulprickiga honan börjat leka. Har haft både rom och sprattlare men eftersom karet även innehåller pirayor , ja eller dolkstickstetror så har inte ynglen stor chans. Men roligt är det.

            så risken är stor att de blir ett par par i lekkuberna till hösten när alla kar är hemflyttade. Även om det inte varit mycket akvastik under sommaren kan jag ju erkänna att både rötter och grenar har fått åka med hem. Så nu tror jag faktiskt att jag har mer än jag kommer få plats med......

            fortfarande en vecka kvar hemma, sedan en vecka semester igen och sen två arbetsveckor och sedan sista veckan semester i mitten av augusti så under september är nog tanken att akvariehösten smygs igång och min aktivitet här ökar. Hoppas vi hörs då igen.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Klart vi hörs igen då! Och roligt att höra att du har det bra samt att fiskarna mår fint

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Härligt att höra att det går bra för dig. Vilken nystart du kommer ha sen i höst

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Hörs och ses förhoppningsvis till hösten. Kör försiktigt på vägarna. Tips vid regn och rusk på camping, se "Vi hade i alla fall tur med vädret". Klassiker som ger goa skratt.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Tack för alla glada tillrop.

                    ja det är tufft det här med sommar, fiskarna får inte riktigt den tid de förtjänar. Och att ha yngel då är inte optimalt. Tyvärr har det varit en tuff vecka på den fronten . Mina yngel har börjat dö . Jag har bytt vatten varje dag och försökt se vad felet är. Nu har jag tagit till cloraminT fast jag inte ser att de andas särskilt snabbt. De har mörknat och är inte intresserade av mat och jag får det liksom inte att vända. Och som vanligt är alla råd man får rakt motstridiga, sänk temp höj temp, gör fler vattenbyten gör färre vattenbyten... jag vet ju att det är svårt med råd och allt beror på vad felet är men som sagt... denna vecka har varit lite kass. Hoppas verkligen det blir några kvar att hämta för dig ICC... jag åker iväg på en ny semestervecka helt enkelt för att jag inte kan göra så mycket mer här.
                    De som överlever kommer vara de starkaste, den saken är säker.

                    i alla andra kar är allt som det skall och som sagt, tuggar på som de skall, så det här med att föda upp diskus är inte något man direkt gör på en höft.

                    jag har ju lite funderingar på akvarierum där hemma. Om det är dags att gå steget längre. Att redan från början köra lite proffsigare . Tänker på sump och smidigare vattenbyten. Halvautomatiska iallafall, så att man bara sätter på kranen och börjar tömma alla på en gång. Kanske är det vad som krävs. Dessutom har rummet 2,5 i takhöjd och minskar jag ner höjden mellan karen och taket samt kar till överliggande kar till 35-40 cm istället för 50 så har jag ett utrymme mellan golv och understa karet på cirka 70 cm. Med tanke på att jag har rätt många kar över kunde de ju få fungera som sumpar åt karen över. Ja som ni hör jobbar mint huvud med planer för kommande höst redan.

                    Men imorgon bär det iväg på vecka tre av mitt campingäventyr denna gång blir det norra Bohuslän . Hoppas nu bara ynglen överlever.....

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vad tråkigt med ynglen. Måste vara jättefrustrerande att de dör utan att förstå riktigt vad felet är. Hoppas några klarar sig iallafall. Trevlig resa också.

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Hoppas du har det bra i din husbil Ekenberg
                        Synd att diskusynglen börjar trilla av. Ja vi får verkligen hoppas ett gäng klarar sig och som kan simma i min bunker. Det där med odling och semester är ingen lyckad kombination. Att odla kräver mer tid än man tror, även när det gäller fisk.
                        Gillar dina tanker på att flytta hem dina kar, och att du funderar på en zoopetträff. Det skulle jag verkligen se fram emot.
                        Ha det nu så bra med campinglivet!!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vad tråkigt med ynglen. Måste vara jättefrustrerande att de dör utan att förstå riktigt vad felet är. Hoppas några klarar sig iallafall. Trevlig resa också.
                          Ja, men jag är lika dum som alltid. Jag lyssnar på för mycket olika råd istället för att prata med den som vet. Det visade sig att jag fått in gälparasit igen. Trotts att jag tycker jag varit jätteförsiktig. Men har använt lokalens stora slang en gång vid tömning. Kanske var det tillräckligt. Men nu efter att startat riktig medicinering igen verkar det vara på bättringsvägen. Kom hem från semestern och de som är kvar ser ok ut och hade bra matlust igen. Men en sak är säker. Föda upp diskus gör man inte när man har semester.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av ICC
                            Hoppas du har det bra i din husbil Ekenberg
                            Synd att diskusynglen börjar trilla av. Ja vi får verkligen hoppas ett gäng klarar sig och som kan simma i min bunker. Det där med odling och semester är ingen lyckad kombination. Att odla kräver mer tid än man tror, även när det gäller fisk.
                            Gillar dina tanker på att flytta hem dina kar, och att du funderar på en zoopetträff. Det skulle jag verkligen se fram emot.
                            Ha det nu så bra med campinglivet!!
                            Tack ICC. Har haft en skön vecka igen och ett gäng yngel är kvar. Jag är nu hemma i två veckor och ge dem allt. Men vill du får du komma och hämta dem när du vill. Risken är dock ännu att jag inte fått helt död på gälparasiten så du får i så fall fortsätta behandlingen och inte sprida parasiten till övriga kar. Jag kör annars på men fredag om två veckor åker jag igen.

                            ja , annars är jag grymt sugen på att köra igång igen, har flera spännande lekpar så om jag bara kunde få kullarna nu på hösten istället för på våren hade ju varit bra. Skall bli riktigt roligt att köra igång igen. Men skall hålla på det tills sista semesterveckan är klar och man landat lite så september blir startskottet.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Tillbaka hemma igen. Alla fiskar har klarat sig och allt ser bra ut. Men några veckor till innan sommaren är över. Sen blir det hundra procent akvarium igen, ja det vill säga av den tid man har kvar efter hundra procent arbete, men ni förstår säkert vad jag menar.
                              så fortfarande är det campingbil, båt och sommarstuga som kommer först. Men visst är sommaren härlig lär solen äntligen lyser lite på oss här hemma i Sverige .

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Ja, men jag är lika dum som alltid. Jag lyssnar på för mycket olika råd istället för att prata med den som vet. Det visade sig att jag fått in gälparasit igen. Trotts att jag tycker jag varit jätteförsiktig. Men har använt lokalens stora slang en gång vid tömning. Kanske var det tillräckligt. Men nu efter att startat riktig medicinering igen verkar det vara på bättringsvägen. Kom hem från semestern och de som är kvar ser ok ut och hade bra matlust igen. Men en sak är säker. Föda upp diskus gör man inte när man har semester.
                                Vad bra ändå att du identifierat problemet. Hoppas resten klarar sig nu och att ett gäng kan flytta till ICC på sikt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...