550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Jag tror att allting kommer kännas lättare för dig när du har alla hemma, och inte behöver känna tvånget att åka någonstans äför att fixa med dom.
    det kommer att bli jätte bra. Men lite vila ifrån dom med din buss är nog bara sunt

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LAncer
      Detta med max antal med akvarium är alltid svårt
      Men har man allt hemma så blir det mycket lättar det vet jag .
      Då kan man njuta av karen varje kväll och även greja lite med dom utan att åka någonstans.
      Precis, jag börjar så. Funkar det inte får jag väl dra ner efter hand. Men har man det hemma är man ju hemma när man pysslar .

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Superpescado
        Jag tror att allting kommer kännas lättare för dig när du har alla hemma, och inte behöver känna tvånget att åka någonstans äför att fixa med dom.
        det kommer att bli jätte bra. Men lite vila ifrån dom med din buss är nog bara sunt
        Precis så hoppas jag att det blir. Nu funkar det ju i karen så nu får det vara, sedan när hösten kommer blir det lagom att börja röja med flytt igen.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Jag kom o tänka på en sak. 550 liter discus heter ju tråden. Men hur många liter Discus har du nu egentligen?

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Superpescado
            Jag kom o tänka på en sak. 550 liter discus heter ju tråden. Men hur många liter Discus har du nu egentligen?
            Ja du, just nu är det 3000 diskus och 700 annat. Och då står ett 600, ett 540 och ett 450 tomt..... så lite fisk är det....

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Och då står ett 600, ett 540 och ett 450 tomt..... så lite fisk är det....
              ...som skall fyllas med vatten, intressant inredning och fina fiskar till hösten

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av ICC
                ...som skall fyllas med vatten, intressant inredning och fina fiskar till hösten
                Så är det. Så småningom......

                Kommentar

                • Superpescado
                  • March 2020
                  • 715

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Ja du, just nu är det 3000 diskus och 700 annat. Och då står ett 600, ett 540 och ett 450 tomt..... så lite fisk är det....
                  Det är en ordentlig ökning dom tomma karen. Vad är planen för dem nu?

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    Jag blir alltid ledsen när jag drar ned/slutar med akvarier. Men har man så många som du har, och du är själv om att sköta de, då kanske du kommer känna en lättnad av att få mer tid för annat med färre kar att tänka på.
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Thomas, nu när reserestriktionerna inom Sverige snart hävs lär det ju bli möjligt med akvarierelaterade besök till hösten. Kanske kan din buss rulla mot Stockholm vid tillfälle . Jag åker gärna till Göteborg också!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Superpescado

                        Det är en ordentlig ökning dom tomma karen. Vad är planen för dem nu?
                        Egentligen är det inte så mycket ökning eftersom tanken är att minska ner.....men jag vet inte hur man gör.
                        mitt 600 skall vara för mina stora diskus. De går i ett 720 nu som Marten64 kommer köra vidare med Madagaskar ciklider.
                        mitt 540 och 450 har jag ännu ingen plan för. Men de kommer finnas kvar, det jag funderar lite på är att ha så lätta akvarium som möjligt, alltså så liten arbetsinsats som möjligt. Vi får se. När hösten kommer har jag kanske lust igen....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Plejaderna
                          Jag blir alltid ledsen när jag drar ned/slutar med akvarier. Men har man så många som du har, och du är själv om att sköta de, då kanske du kommer känna en lättnad av att få mer tid för annat med färre kar att tänka på.
                          Ja, det känns alltid lite vemodigt. Nu tror jag ju inte jag kommer dra ner så mycket. Kanske räcker det om jag får flyttat hem karen igen. Men vi får väl se, än så blir det ju inte mindre fisk bara inte någon ny. Jag kommer ta det lite lugnare helt enkelt.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Thomas, nu när reserestriktionerna inom Sverige snart hävs lär det ju bli möjligt med akvarierelaterade besök till hösten. Kanske kan din buss rulla mot Stockholm vid tillfälle . Jag åker gärna till Göteborg också!
                            Absolut, jag tillhör fortfarande riskgruppen så ännu så länge kommer bussen rulla så långt från andra människor som möjligt. Men dagen kommer säkert snart och jag saknar verkligen Stockholm. Men ännu ett tag håller jag mig undan. På lördag bär det iväg på premiär tur, en vecka i Östergötland och Småland , skall bli underbart.....

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Det låter klokt. Hoppas du får en härlig ledighet!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Lördag igen, har gått lite i däck efter att försökt bli ”klar” med allt innan ledigheten.
                                men det funkar ju aldrig.

                                jlarade tyvärr inte av akvarieskötsel efter jobbet denna veckan heller. Det hinns liksom inte med. Vattenbyte på yngel och matning är allt som funkar efter jobbet. Men föra helgen gjorde jag ju storstädning så idag är det bara stora vattenbyten i alla kar som gäller.

                                med mitt sätt att jobba, en slang i taget kommer detta ta sina timmar. Men det måste göras . I karet med mina gyllene diskus växer växtern som bara den så de måste ansas lite.
                                tänk om jag kunde få det att växa så även i andra kar.

                                ja annars, är alltid lite orolig när jag lämnar karen, särskilt nu när diskusynglen börjar komma upp i lite storlek. Vi får se hur det går.
                                Imorgon bitti sätter jag mig i campingbuss med min hund så drar vi iväg. Söndag till söndag genom Östergötlands och Smålands skogar. Skall bli underbart, ja det hoppas jag iallafall.....

                                några foton på igenväxt kar. Det som skiljer säg från övriga kar är ju att det har mina två sista lysrör av märket Philips Agua Relle.

                                ha en skön dag och om ni inte följer mina äventyr på Facebook så hörs vi nästa vecka när jag är tillbaks igen.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: C445A744-510C-475A-9084-0B821E249746.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 424,7 KB
ID: 2418534

                                Klicka på bilden för större version

Namn: CAA595E3-6BF4-472E-AD9D-F15CA3629F95.jpeg
Visningar: 127
Storlek: 395,7 KB
ID: 2418535

                                Klicka på bilden för större version

Namn: ADF0E102-7247-4BD5-905B-66A9A012E42B.jpeg
Visningar: 131
Storlek: 490,5 KB
ID: 2418536

                                Klicka på bilden för större version

Namn: CA90D25A-0866-4CE3-B7BE-0563A67FBF4F.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 411,0 KB
ID: 2418537

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 02E1EE05-897B-4E3A-B139-BF1EFF8C5DA9.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 333,6 KB
ID: 2418538

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 8951D4BE-6B18-4767-9A86-75AA584A7DD1.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 491,9 KB
ID: 2418539

                                Kommentar

                                Arbetssätt...