550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Ja spännande med din folkabuss. Klart du ska fokusera på annat över sommaren. Men ser fram emot att få fortsätta följa dig och alla projekt!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Superpescado
      Ja spännande med din folkabuss. Klart du ska fokusera på annat över sommaren. Men ser fram emot att få fortsätta följa dig och alla projekt!
      Ja, folkabussen kommer ta en del av min tid denna sommar, ser verkligen framemot semestern. Jag tar sen semester. När skolor och jobb börjar igen, så hoppas jag dela att bussen är klar och att stränderna är tomma..

      vil du läsa mer under sommaren har jag ju flera gamla trådar här, innan jag beslöt mig för att samla allt till en.......

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Viken helg. Fick min vw-buss från verkstaden, motorn servad bromsar bytta, rost borttagen , lite nya plåtar och nylackerade. Som ny, 25 år gammal och snart 50 000 mil på mätaren.

        första resan med bussen gick till ICC. Grymma kar och en otrolig lokal.... en riktigt trevlig stund med några av de vackraste kar jag sett. Jag blir otroligt imponerad över hur många fantastiskt duktiga akvarister det finns. Många kar och alla snyggt inredda, jag är grymt imponerad.

        andra resan med bussen var på söndagen. Den gick till Pia där det blev visning av ett otroligt vackert scalar kar samt tvättstugan. Precis som hos ICC var jag överväldigat av karens skönhet. Visst är det roligt att se dem på bilder här på forumet, men vilken känsla att se dem på riktigt. Jätte kul att få uppleva.

        tack ICC och Pia, en jättetrevlig helg och fantastiskt inspirerande . Precis vad som behövs efter en svacka.
        Ah missade helt att det var "öppet hus" hos ICC. Hade gärna kommit med.
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          Ursprungligen postat av Nando
          Det låter som du/ni har haft det riktigt trevligt! Jag vill också se fler fina kar i verkligheten!
          Nando du och jag kan kanske slå oss ihop och köra runt till alla och titta på deras fina kar.
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715



            vil du läsa mer under sommaren har jag ju flera gamla trådar här, innan jag beslöt mig för att samla allt till en.......[/QUOTE]

            det kommer jag garanterat att göra!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Thomas - i ett tidigare inlägg anade jag ett nytt hemligt projekt. Jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara ...

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Du missar inget Nando.....

                Det är ett mega stort projekt, i alla fall i mina mått mätta, för LAncer är det nog bara en helg. Men egentligen vet jag inte om det är ett projekt eller om det helt enkelt är ett misslyckande ......

                Jag här tänkt på detta ett tag nu, sedan års skiftet ungefär. Och har nu fattat beslutet. Jag lämnar lokalen, det beror inte på att jag inte trivs där och inte på att det kostar en liten peng..... men det är tiden som inte räcker till.

                jag jobbar nio timmar per dag ( 8 plus rast) resvägen är en halvtimme per väg , hunden är minst en tillexempel per dag och sedan lokalen, stressar jag klarar jag mig med en timme men skall jag hinna kolla och njuta är det två timmar....så tretton timmar uppbokade per dag utanför hemmet, sedan skall man handla laga mat och kanske också hinna med fiskar hemma.... socialt umgänge , vänner övriga livet..... jag får helt enkelt inte ihop ekvationen ..... så hur kul det än varit i lokalen med sälskapet så är det dessa fiskar som stressar mig mest och de som jag känner ger mig minst. Helt enkelt för att jag under sista tiden inte njuter av det som jag borde... så Maths du hade rätt igen, men jag ångrar ändå inte de två år det blir.

                så det stora projektet är ju att fixa akvarie rum hemma. Som har golvbrunn vatten och bra ventilation....och som tur är finns ett sådant rum. Tvättstugan..... så på något sätt hamnar jag dör jag en gång började. Tillbaka till början bara att det nu är sydamerikanskt och inte malawi.

                så skojigare är det inte men denna gången får det ta tid. Jag har sagt att jag stannar i lokalen fram till mars 2021 men att jag kommer börja tumma efter sommaren. Jag har bara sex av åtta kar igång i lokalen nu så att flytta ett i månaden efter sommaren borde bli en rätt lagom Arbets takt . Och även om inte tvättstugan är stor ( 2,4x 3,2 = 7,7) så skall det nog gå att klämma in 6 till 8 kar där.

                Så Nando, kanske inget spännande projekt men nog det största för mig. Tanken är ju att slutet blir sex inredda diskuskar, ett Adoketa ett annat ( sällskap eller sydamerikanskt ) samt två lekkuber. Och två i reserv ( uppväxtkar för yngel) hur det blir, ja det vet vi om nio månader ...

                men nu tre månader sommar först . Ja och alla fiskar mår bra för tillfället.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Tack för att du stillade min nyfikenhet. Det låter som en klok plan att på sikt samla karen hemma. Förstår att du har svårt att hinna med allt i nuläget. Det är så jag känner också när jag ibland tänkt att det vore trevligt med en lokal. Att det blir ett projekt/en stress att bara ta sig dit och sköta allt. Det smidigaste är nog ändå att ha karen där man bor.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Tack för att du stillade min nyfikenhet. Det låter som en klok plan att på sikt samla karen hemma. Förstår att du har svårt att hinna med allt i nuläget. Det är så jag känner också när jag ibland tänkt att det vore trevligt med en lokal. Att det blir ett projekt/en stress att bara ta sig dit och sköta allt. Det smidigaste är nog ändå att ha karen där man bor.
                    Jo så är det. Var redan lite tveksam från start men tanken på att ha många tog överhand sedan är det väldigt roligt att ha den sociala biten, men nu det sista är jag alltid när innan släckning och då ärjag alltid ensam.

                    men det blir att minska ner på härligheten också , det blir visserligen en ställning med åtta kar och fyra i huset så totalt 12 kar men både ett 540 och ett 450 kommer försvinna. Istallet blir det två 125 liters. Lite trist att lämna lokalen men efter att ha grunnat på detta sedan i januari känns det ändå inte förhastat. Fast det är klart att allt ställdes på sin spets när sommaren kom......

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Man brukar säga att ögat vill ha mer än magen orkar, ifråga om smörgåsbord/julbord. Men det talesättet gäller nog det mesta här i livet, bara för att man kan så ska man inte greppa över allt, det tråkiga ordet lagom brukar fungera bäst i längden.

                      Jag tycker det är beundransvärt att du har orkat så länge som du har gjort.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Härliga planer, Thomas!
                        Då har jag lite tid att fixa min burk, och samtidigt samla ihop massor av fint inredningsmaterial till dig!
                        Jag hoppas man får göra en balja hos dig lite längre fram?

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Man brukar säga att ögat vill ha mer än magen orkar, ifråga om smörgåsbord/julbord. Men det talesättet gäller nog det mesta här i livet, bara för att man kan så ska man inte greppa över allt, det tråkiga ordet lagom brukar fungera bäst i längden.

                          Jag tycker det är beundransvärt att du har orkat så länge som du har gjort.
                          Du vet hur det är Maths , jag är lite för stålt för att ge mig direkt ......så jag körde på och hoppades hitta ett fungerande koncept. Men jag har ju mer än fiskarna att ägna mig åt, så på något sätt fanns det liksom inget annat beslut att ta, men även om du hade rätt så kändes det som det var värt att pröva. Nu blir det till att hålla allt på en lagom nivå över sommaren sedan startat projektet "flytta hem igen" och helt ärligt ser jag fram emot det också, skall bli skönt att ha allt på ett ställe.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Härliga planer, Thomas!
                            Då har jag lite tid att fixa min burk, och samtidigt samla ihop massor av fint inredningsmaterial till dig!
                            Jag hoppas man får göra en balja hos dig lite längre fram?
                            Mats, det hoppas jag på, minst ett. Tänkte att du och Pia skall ta var sitt 540, sedan finns de ju en del mindre kar, bland annat dina små kuber...... Men början blir 600 och där behöver jag bra tips men där är det liksom bakgrunden som skall vara det framträdande. Utöver det skall det egentligen vara mest växter. Detta kar kommer ju byggas in i en möbel så det blir bara framrutan som går att se in igenom, sedan kommer det stå i min mörka hall, så mycket dagsljus blir det inte. Men bra belysning, och möjligtvis kopierar jag växterna jag har i mitt 320 här hemma eftersom det har blivit så snyggt. Inredningen du skapade i mitt 540 kommer jag försöka återskapa i ett 375 som kommer bli Ivanacara adoketa kar i framtiden. Men som sagt kar att inreda kommer det att bli. Och all hjälp jag kan få är önskvärd. Tror egentligen att det kan bli riktigt bra med mitt lilla akvarierum hemma, det är 2,50 i höjd och karen kommer vara 0,50 höga allihop. Så karen kommer komma 50 från golv ,50 mellan övre och undre och 50 från tak. En snurr fottölj i mitten , det kommer bli perfekt......

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Det blir kanonbra!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Du har ju massor av kommande härligt inredningsarbete Thomas. Det låter jättekul!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...