550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Trist att jobbet är kaos men fint att höra att karen funkar och att du även har andra roliga projekt än akvarium på gång! Jag instämmer med ICC - du är en riktigt skön typ som gör verklighet av dina drömmar. Jag är glad att jag lärt känna dig och tycker din personlighet är inspirerande! Jag önskar att jag hade hälften av din energi

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Trist att jobbet är kaos men fint att höra att karen funkar och att du även har andra roliga projekt än akvarium på gång! Jag instämmer med ICC - du är en riktigt skön typ som gör verklighet av dina drömmar. Jag är glad att jag lärt känna dig och tycker din personlighet är inspirerande! Jag önskar att jag hade hälften av din energi
      Hahahaha, tack Nando , energin kommer med åren vänta bara......
      Jag vet att det är en period i livet där det är barnen , jobbet, huset , maken som tar all energi. Jag kände det så mellan 30 och 40 man skulle liksom lyckas överallt. Men sen helt plötsligt är barnen vuxna, karriären gjord, huset klart och maken självgående ...... då har du all din energi att lägga på det tycker är kul.
      Senast redigerad av Ekenberg; 14 May 2020, 20:37.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Jag blir besviken på dig om du inte bygger in ett skvalpfritt diskuskar i husbilen

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ursprungligen postat av ICC
          Jag blir besviken på dig om du inte bygger in ett skvalpfritt diskuskar i husbilen
          Underbart!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ja, jag säger då det..... men ledsen att göra er besvikna, inga fiskar ombord. Bara total avslappning, jag och hunden..... surfboard på taket och montinbike hängande i backluckan......nä, det är väl kanske inte riktigt ja.

            Bilen är färdig på verkstaden men jag han inte hämta den innan de stängde idag, men chefen lovade att öppna för mig imorgon, så det blir inga uppdateringar imorgon.

            allt bra i lokalen, men inte hemma.....suck det är ju diskus jag har och då kan allt hända. Igår började en diskus i senaste karet att rusa, det har hänt mig två gånger tidigare men vet inte riktigt varför. Igår släkte jag bara ner karet och efter det var det lungt men idag när jag kom hem stod diskusen med huvudet mot botten och snurrade runt. Det är något jag aldrig haft själv men läst om headspinning, eller spinning discus tror jag det brukas kalla. Har kört vattenbyte och saltat. Nu håller den sig nugn men stor lojt på botten med huvudet lite neråt. Inga uppmätbara problem på vattnet, tempen rätt och samma mat som alltid. Inga andra diskus verkar påverkade.... Ja och som vanligt den störrsta vackraste, varför....

            känns som jag inte kan något igen, det är inte någon idee att bli kaxig, jag är fortfarande nybörjare ....
            Önskar er alla en skön helg, men inget akvarium i bussen.....det skall bli min frizon

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Suck. Diskus...........

              Idag var min fina hane död. Fattar ingenting , alla värden bra och alla andra pigga och glada. Detta kar tittar jag mycket på just för att de står precis brevid min och nikkis älsklings fotölj ( vi har samma fotölj, men nikki ligger där på dagarna och brukar alltid kravla ner när jag kommer hem) Så jag hade märkt om det var något galet, men han uppförde sig precis som vanligt tills i förrgår kväll då han började rusa runt i karet som en galning. Och igår när han stod och snurrade när jag kom hem. I morse låg han död på botten.....

              Det är så typiskt , detta kar som fungerade så otroligt bra och gruppen som kändes så homogen, inget bråk, inga revir, inga par... ett optimalt sälskapskar. Ja , det är klart att det kan fortsätta så och det hoppas jag ju men ändå gör det ont. Är det så att man bara får vara glad diskusägare ett par månader i taget.

              Klicka på bilden för större version

Namn: A2B0ED58-FF95-466B-A5D8-8D3F7A84674A.jpeg
Visningar: 140
Storlek: 619,4 KB
ID: 2417604

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Nå väl. Ingen mening med att hänga läpp. Jag hittade ett par akvarium som var till salu idag, så det var ju bara att köpa.

                det var Pia här på forumet som sålde ett par 50x50x50 kuber. Tror faktiskt de var i Mats ägor innan. Så nu skall de hämtas imorgon .
                kanske man får chansen att se hennes fantastiska kar live då....

                Om jag behövde dem, det är klart man kan väl aldrig få för många akvarium

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Har inte akvarium med formen 50x50 ungefär samma form som kylen i en husbil.
                  Skämt å sido, det är väl de klassiska måtten för diskusodlar-kar väl.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av ICC
                    Har inte akvarium med formen 50x50 ungefär samma form som kylen i en husbil.
                    Skämt å sido, det är väl de klassiska måtten för diskusodlar-kar väl.
                    Hahahaha, inga kar i campingbussen, där skall jag bara vara.....

                    det är det. Och jag har tänkt att byta ut ett 1,10 x 50 x 50 i lokalen mot dessa två. Tycker i och för sig de är små som lek kar men det kan vara bra att ha som extra kar, typ karantän eller när någon mår dåligt. Tror det blir bra.

                    Kommentar

                    • LAncer

                      • February 2010
                      • 846

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Nå väl. Ingen mening med att hänga läpp. Jag hittade ett par akvarium som var till salu idag, så det var ju bara att köpa.

                      det var Pia här på forumet som sålde ett par 50x50x50 kuber. Tror faktiskt de var i Mats ägor innan. Så nu skall de hämtas imorgon .
                      kanske man får chansen att se hennes fantastiska kar live då....

                      Om jag behövde dem, det är klart man kan väl aldrig få för många akvarium
                      Ja för många akvarium kan man väl inte få ??
                      och kuber är ju alltid trevligt att ha på lager.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LAncer

                        Ja för många akvarium kan man väl inte få ??
                        och kuber är ju alltid trevligt att ha på lager.
                        Du vet ju hur det är , om någon

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Nå väl. Ingen mening med att hänga läpp. Jag hittade ett par akvarium som var till salu idag, så det var ju bara att köpa.
                          det var Pia här på forumet som sålde ett par 50x50x50 kuber. Tror faktiskt de var i Mats ägor innan. Så nu skall de hämtas imorgon .
                          kanske man får chansen att se hennes fantastiska kar live då....
                          Om jag behövde dem, det är klart man kan väl aldrig få för många akvarium
                          Aha, det var hos dig, Thomas, kuberna hamnade till slut - härligt, då stannar de i familjen.
                          Många av de fotografier och filmer som finns i min tråd är från dessa kar.


                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Tråkigt med den döda discusen.

                            Nu byter jag ämne. Vad är det för bänk som dina kar hemma står på? Har för mig att du har IKEA köksstommar. Stämmer det?

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Tråkigt med den döda discusen.

                              Nu byter jag ämne. Vad är det för bänk som dina kar hemma står på? Har för mig att du har IKEA köksstommar. Stämmer det?
                              Ja det stämmer, men man måste ju välja skåp med förstånd de jag har har fyra hårda sidor de är 60x60x60 skruvade i varandra och i skivan jag lagt på. De rör sig inte de minsta utan är den mest stabila akvariebänk jag ägt. Jag har även en för ett 540 med vanliga lådunderskåp funkar också super men den kunde man röra lite i sidled när karet stod på så den förankrades även i väggen.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: BBCC4CD5-CB33-4EC8-8185-91D9BC3635BA.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 264,1 KB
ID: 2417671

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 750FDA1A-E14F-43D9-B066-0C954501C2A1.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 244,9 KB
ID: 2417672

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 9C6D40CC-A221-488C-9D81-2655F089D664.jpeg
Visningar: 130
Storlek: 210,2 KB
ID: 2417673

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 95F0BE9B-7476-4DFF-A704-E064BA231B81.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 222,6 KB
ID: 2417670

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 84B67B5E-3B2F-4619-8665-4215E58D58A2.jpeg
Visningar: 127
Storlek: 386,2 KB
ID: 2417674

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Tack för hjälpen Thomas!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...