550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Söndag, och idag på långpromenaden fick jag nästan höstkänslan.... härlig dag för pyssel med kar, men ännu är det lugn söndag. Äter sen frukost framför karet med de senaste diskusarna. Ett riktigt underhållande kar. Det är rätt skönt med en mindre grupp diskus om den funkar. Sex sju individer är lättare att lära känna så att säga. Man lär känna deras temperament bättre och ser på ett helt annat sätt fisk för fisk. Växterna i detta kar fungerar dessutom kanon vilket jag ju är ovan vid. Det saknas som sagt lite mer fisk, men det får vänta fram till efter sommaren . Jag skall inte göra livet mer stressande än det är. Allt fungerar och då är det dumt att förändra just i den tid på året då det finns roligare saker än aovarium.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 940FADBA-D4C4-4DA5-8CE5-7FA757183623.jpeg
Visningar: 218
Storlek: 305,0 KB
ID: 2417332
    Klicka på bilden för större version

Namn: 40C16972-F66D-42FD-BF0C-C21B59CD5A16.jpeg
Visningar: 216
Storlek: 631,7 KB
ID: 2417333

    Klicka på bilden för större version

Namn: 23A6E24B-BCCA-4B17-B3E4-9FD6327F5C38.jpeg
Visningar: 216
Storlek: 633,0 KB
ID: 2417334

    Klicka på bilden för större version

Namn: BCF5A953-5569-4B84-B255-8723C3EED795.jpeg
Visningar: 228
Storlek: 641,7 KB
ID: 2417335

    Klicka på bilden för större version

Namn: 488B5053-0601-43DD-9A59-BEAA169FBEA2.jpeg
Visningar: 215
Storlek: 475,5 KB
ID: 2417336

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Så vackert!

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Du skriver med nöjd ton Ekenberg. Med all rätt. Det ser ju kanoners ut i karet på bilderna. Och vilken grönska!!! Vad hände där? Gjort något annorlunda än i de andra akvariumen?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av ICC
          Du skriver med nöjd ton Ekenberg. Med all rätt. Det ser ju kanoners ut i karet på bilderna. Och vilken grönska!!! Vad hände där? Gjort något annorlunda än i de andra akvariumen?
          Jag offrade mina två sista Philips Aquarelle lysrör, den bästa akvariebelysning som någonsin gjorts. Annars har jag inte gjort något. Vet inte om jag valt rätt plantor helt enkelt men förövrigt exakt samma som i de andra karen.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Jag har funderat under veckan, att bygga om en gammal folkabuss till någon form av övernattingsmöjlighet kan säkert vara ett roligt projekt. Men vad ska en gubbe som du ha den till? Det finns ju massor av hotell/stugor i detta land som du både har råd med och som uppfyller dina krav på bekvämlighet.

            Har jag missat något?
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Fröjd för ögat att titta på dina bilder Thomas.
              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av c90368
                Jag har funderat under veckan, att bygga om en gammal folkabuss till någon form av övernattingsmöjlighet kan säkert vara ett roligt projekt. Men vad ska en gubbe som du ha den till? Det finns ju massor av hotell/stugor i detta land som du både har råd med och som uppfyller dina krav på bekvämlighet.

                Har jag missat något?
                Varför är du alltid en sådan realist Maths

                Du har inte missat något, har ju räknat lite på detta. Köper jag en gamal buss för säg tjugo tusen behöver jag säkert reparera, serva denna för lika mycket för att överhuvudtaget våga ge mig ut på vägarna. Så säg då cirka 40 för fullt fungerande och trafiksäker bil. Att sedan convertera den med de bekvämligheter som jag skulle vilja ha, ja de skulle kosta 40 till, så kanske jag kan ha en campingbil klar att semestra i för 80......det blir ju en del nätter på pensionat. Så helt rätt Mats, ekonomiskt finns det inget vettigt argument, men trotts det finns en hel del husvagnar och husbilar i vårt land.

                Så, för att försöka analysera mig själv, jag behöver ett lagom äventyr i mitt rätt bekväma liv. Jag har båt som i princip har alla funktioner som en mindre husbil/husvagn har. Men nu när barnen inte har något intresse av båten och jag har varit singel i drygt tre år har båten knappt används. Förr användes den mer eller mindre jämt under sommaren, men att ge sig iväg själv har inte känts lika lockande, jag är ingen ensamseglare.....det är för stort äventyr för mig. Så båten skall säljas. Kan väl tilläggas att vi har haft båt sedan 1996. Så det känns lite konstigt att inte kunna ge sig ut. Jag har funderat på att byta båten mot en husvagn eller husbil, men det känns inte som mig, att sitta på en campingplats är ju ungefär som att bryggsegla och det är inget för mig. När vi är ute med båten är det ju naturhamn man söker. Sedan har det ju varit ganska dyrt med vinterförvaring av båten och det skulle ju bli precis samma sak med husbil/husvagn. Men på något sätt har båten ändå stått för frihet och äventyr och fått mig att känna mig yngre ( svårt att förklara varför) Dessutom när jag tänker tillbaka på semestrar vi haft är de absolut bästa de i båten eller den roadtrip vi gjorde för tio år sedan, då jag och mina fyra söner packade bilen och gav oss iväg fem veckor genom Europa , vi hyrde ju rum då under vägen men hade också nätter i tält och tältnätterna är de bästa. Så visst har jag blivit äldre, och kommer resa ensam med min hund, men ändå känns det lite äventyrligare att packa det man behöver i en folka buss och bara ge sig iväg. ( tältet kommer naturligtvis också få plats i bilen.....det är tältet sedan jag var barn och tältade igenom Sverige med min mamma och pappa och lillebror. Vi kom hela vägen upp till Treriksröset i tält och folkvagnsbubbla.) Så man kan väl säga att äventyr ligger i mitt blod......

                Ja, Maths, som du hör har jag verkligen inget riktigt bra svar på din fråga...... svaret är nog att jag är en nostalgisk, romantisk, drömmande äventyrare..... när jag var 22 och hade fått drömjobbet på ett arkitektkontor och dessutom ett stipendium för att åka tre månader till Afrika och var tvungen att välja antingen jobbet eller resan, sa min mamma till mig, du kommer aldrig ångra det du gör bara det du inte gjort. Jag tackade nej till jobbet och gjorde resan och det ångrade jag aldrig . Så har jag nog valt att leva mitt liv. Och visst finns det ett par saker jag ångrar i mitt liv, men aldrig det jag gjort utan det jag ångrar är det jag inte gjorde.

                Så vad kan gå fel. Bussen har jag hittat och efter besiktningen står den på verkstad nu för att att bli kördugliga , den har ju ändå gott 50 000 mil, men några till skall jag allt krama ur den. Jag har insett att jag får bygga om den lite i taget för tanken och förhoppningen är ju att den skall stå färdig för sin jungfruresa med mig som kapten lagom till midsommar, sedan är ju målet att kunna fricampa ( campa i naturen, inte på campingplatser ) runt om i Sverige under August. Det går som sagt snabbt när jag har fått en ide.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0961.JPG
Visningar: 160
Storlek: 51,4 KB
ID: 2417458


                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ditt långa inlägg Thomas beskriver precis den bild jag har fått av dig, forsätt så, den gör dig ju lycklig

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Varför är du alltid en sådan realist Maths

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0961.JPG Visningar:	0 Storlek:	51.4 kB ID:     	2417458
                    Att jag är en tråkig realist som tar fram miniräknaren och räknar på sannolikheter så fort ett projekt ska igång har jag hört förr. Det positiva med det är att när jag väl ger mig in i något brukar det slutföras enligt plan.

                    Men förstår lite bättre, byte båt mot bil kan vara en bra ide. Att sälja båten och bara lägga pengarna på banken gör inte att du kommer iväg, även om det går att hyra husbilar. Dessutom blev jag lite rädd när du skrev "folkabuss", såg framför mig en rödvit sextiotalare = en sardinburk med större dödlighet än en MC vid olycka. Bilen på bilden är något helt annat, som tur är

                    Dessutom har det väl aldrig varit bättre läge att sälja begagnad båt än just nu.

                    Lycka till
                    Senast redigerad av c90368; 12 May 2020, 16:10.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ditt långa inlägg Thomas beskriver precis den bild jag har fått av dig, forsätt så, den gör dig ju lycklig

                      //Inger
                      Tack Inger. Ja du, jag är den jag är och trivs väldigt bra med det. Jag tror det är viktigt om man har möjlighet att göra det man känner för. Livet blir helt enkelt mycket roligare då.
                      och jag hade kloka föräldrar. Mammas råd att man inte ångrar det man gör utan det man inte gjorde har hjälpt mig i många beslut . Och pappas råd att drömma om det man kan nå, låter ju tråkigt men det gör att jag idag har lyckats nå mina drömmar . Jag har ju försökt att föra det vidare på mina barn, lite efter devisen ”var nöjd med det livet ger” men mina barn menar att man aldrig skall vara nöjd utan alltid hungrig för att nå framgång. Vad är framgång? Jag har gjort allt jag drömt om och alltid varit lycklig ( lite förenklat naturligtvis, för visst har jag drömmar kvar och naturligtvis har även jag varit olycklig stundtals) men jag förstår inte strävan efter mer som driver många människor istället för att stanna upp och njuta av det man har.
                      Min senaste flickvän tyckte jag skulle tatuera mig ( har inte någon ännu och som äventyrare är det väl nästan ett måste) och som vanligt tänkte jag att det kunde jag väl göra. Och det var ju inte svårt att välja motiv, naturligtvis den största livs gurun björnen Baloo . Förhållandet tog dock slut innan tatueringen blev verklighet

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Att jag är en tråkig realist som tar fram miniräknaren och räknar på sannolikheter så fort ett projekt ska igång har jag hört förr. Det positiva med det är att när jag väl ger mig in i något brukar det slutföras enligt plan.

                        Men förstår lite bättre, byte båt mot bil kan vara en bra ide. Att sälja båten och bara lägga pengarna på banken gör inte att du kommer iväg, även om det går att hyra husbilar. Dessutom blev jag lite rädd när du skrev "folkabuss", såg framför mig en rödvit sextiotalare = en sardinburk med större dödlighet än en MC vid olycka. Bilen på bilden är något helt annat, som tur är

                        Dessutom har det väl aldrig varit bättre läge att sälja begagnad båt än just nu.

                        Lycka till
                        Maths, jag sa inte tråkig, ibland önskar jag ju att jag var mer realist och kunde ha tålamod att planera och inte bara rusa iväg...

                        Du, i huvudet ser jag ju också en sådan där riktig 60-talare framför mig... men de är ju kult och kostar lite för mycket idag. Jag hade ju en liten spec lista i jakten på min folka buss och det var ju sånt som servostyrning och aircondion .... så det fick bli en lite modernare, en 95- så om bara fem år så är det en veteranbil. Och den får plats i mitt garage när den inte används.

                        Tack, vi får väl se hur det går..... men det blir nog inte i detta forumet äventyret camper van kommer att fortgå. Här skall jag ju hålla mig till fisk.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Ekenberg, du är så jäkla skön gubbe. Jag gillar dig skarpt ska du veta!
                          Du sitter minsann inte i soffan där hemma å bara drömmer å snackar, du förverkligar det du kommer på och känner för att göra...coolt tycker jag!
                          Sen vill jag också ge en eloge till dig för att du vet var gräskanten befinner sig i kurvorna. Du gör off topic avstickare i din tråd ibland så som om stugan eller nu folkabussen. Men du avslutar ämnet lika fort och återvänder till Zoopets kärnämne

                          Kommentar

                          • Plejaderna
                            • March 2007
                            • 347

                            Jag gillar din mammas ordspråk Thomas...
                            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av ICC
                              Ekenberg, du är så jäkla skön gubbe. Jag gillar dig skarpt ska du veta!
                              Du sitter minsann inte i soffan där hemma å bara drömmer å snackar, du förverkligar det du kommer på och känner för att göra...coolt tycker jag!
                              Sen vill jag också ge en eloge till dig för att du vet var gräskanten befinner sig i kurvorna. Du gör off topic avstickare i din tråd ibland så som om stugan eller nu folkabussen. Men du avslutar ämnet lika fort och återvänder till Zoopets kärnämne
                              Tack ICC.
                              Tror det alltid varit min styrka, att inte bara drömma utan även förverkliga.....men ibland lite för mycket på en gång, fast det är ändå med glädje och då gör det inget att jag ibland får backa och tänka.....akvarieprojekten får bli de regniga dagarna.
                              Och bussen lite då och då. Har ännu inte fått besked om de hinner klart med den innan helgen.

                              allt är riktigt bra i karen. Lite bråkigt i hantelkaret, de känns som det börjar bli paroch att de vill ha sina revir. Men ännu är det lite ombytligt, så jag har liksom inte lyckats få klarhet i vilka som är paren. Så fort jag är säker på ett par skall de få flytta till Stordiskusarna så får vi se hur det funkar. Tanken är att hantlarna skall leva i diskuskaren . Jag har inte sett mer lek hos Ivanacara men så har jag ju inte varit så mycket i lokalen, det är faktiskt bara matning och vattenbyte hos ynglen. Men allt ser bra ut.

                              Hemma används nu akvarievattnet till att vattna potatisodlingen . Just i sommar är inte trädgården prio ett därför kändes det bra att köra potatis.....ja och jobbet är fortfarande kaos......

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Plejaderna
                                Jag gillar din mammas ordspråk Thomas...
                                har hjälpt mig mycket genom livet. Och fortfarande är det mamma som man går till om man behöver något råd.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...