550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368
    Tack det samma!

    Vi konstaterade att är 17 år sedan vi var vid en brasa senast och vi kommer fortfarande ihåg de gubbar som skulle hålla tal före tändningen. De var lååånga och tråååkiga, därefter har vi gett upp.

    Kan tillägga att för mig som färgblind är fyrverkerier ganska menlösa, det smäller och lyser, men alla dessa ååååååååååååå som folk utropar är helt oförstående för mig.
    Oj. Jag som älskar just valborg, den är liksom så anspråkslös, man behöver inte klä upp sig utan bara är. Vi brukar ju variera firandet, varannat år i gbg med Chalmers kortegen och sedan grill hos mig, varannat år i malexander där vi har en jättebrasa på en träflotte ute i Sommen och så står man på stranden och ser brasan över de stilla vattnet. Som sagt, älskar valborg.... men i år rödvin och tv-valborgsfirande men en fantastiskt vacker sådan från valda Sandö , fast inspelad för ett par år sedan. Några av mina vänner är med i kören och det gör det väl extra roligt att se. Sedan brukar jag ju aldrig våga sjunga med för att jag sjunger som en Kratta.....men ensam hemma funkar det bra..... stämningsfullt sköna maj välkommen....

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Sedan är det ju de senaste karet. Funkar finemang . De båda lekparen som skulle lekt färdigt har valt varsin rot och fortsätter med sin lek. Men ännu inga ungar. Orange graden leker också för fullt, två par och en ensam... varför rekomenderas ofta en grupp på fem ? Ja bara en fråga, tycker synd om den ensamma.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 67EBA4F2-930B-4A62-8501-CBA27BF60B89.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 337,2 KB
ID: 2416881

      Klicka på bilden för större version

Namn: 54688C85-0937-4922-8052-5FFCF614D0BE.jpeg
Visningar: 124
Storlek: 592,7 KB
ID: 2416882

      Klicka på bilden för större version

Namn: 9D296ECF-50AA-4028-808F-CBB74F77E03D.jpeg
Visningar: 122
Storlek: 588,2 KB
ID: 2416883

      Klicka på bilden för större version

Namn: DD966853-D803-4539-A3F7-89363D364E57.jpeg
Visningar: 128
Storlek: 439,6 KB
ID: 2416884

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja, de var ju karen i lokalen det....
        har ju några hemma också först ett litet juvel 125 eller vad det nu kan vara. Mitt sjukhus kar. Där bor ju en liten grupp citrontetra som skall flytta in i karet i lokalen som Pia eller Mats skall inreda och sedan mina dolkstickstetror som väntar på sexhundraliters karet här hemma. De är ju de gamla plus några nya som gick med stordiskusarna förut. Det är rätt mysigt med rena tetra kar det blir liksom ett annat flooo i dessa kar.

        Ja så är det ju 312 med mina ”nya” diskus. Tycker bara detta kar blir bättre och bättre. Grymt nöjd. Ännu går ju diskusarna själva i sin egna prakt. Men tanken är att min grupp med albino pansarmalar skall gå här, vet bara inte hur jag skall fånga in dem. De går ju med diskus i 540 och min grupp panda coridoras. Att få upp dessa vita utan att stressa de andra.... vi får se men dessa tror jag kommer passa kanon tillsammans med goldendiskusarna .... sedan har jag funderat. Visst finns det en variant av fjärilciklider som är gula, eller snarare gulvita. De hade ju varit helt rätt här. Ja vi får väl se.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 6AC48154-8FB2-477E-8C3D-B6B5F6EEB347.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 283,9 KB
ID: 2416886

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Så är det ju de gamla vanliga 540 med mina dels gamla ”smådiskusar” de jag köpte 20 av för några år sedan. Av dessa är det nu endast 16 kvar.... fyra gick bort i mitt dumma misstag att sätta ihop olika diskus. Samt mina nya diskus, de åtta jag köpte av stork innan de la ner samt de sex som är kvar av de tio jag fick av stork. Mitt största mistag som diskusägare, men som sagt nu funkar det ju igen.... ända problemet är att jag har två blå diamond i ett kar där de inte skall vara, samt två curilenquer i ett kar som också skall flyttas till det karet där blå diamond går. Och sedan två San Merah som också skall flyttas till karet i lokalen...... men jag vet ju inte om jag vågar......
          nyckelhåls gruppen är fantastisk och verkar stormtrivas. Tetror funkar kanon. Även corydoras funkar som de skall.... så vi får se om jag vågar göra bytena, i så fall kommer vi sluta med ett san Merah kar i lokalen. Ett kar med curilenquer hemma och ett med blå diamond och rödturkos .... men vi får väl se.....

          Klicka på bilden för större version

Namn: C99C523F-8C0C-43D1-8292-BAEBFC9BA6C3.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 317,8 KB
ID: 2416890

          Klicka på bilden för större version

Namn: 1D6B5501-1999-405E-BD97-CE8B37C1E920.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 320,1 KB
ID: 2416891

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Ja, de var ju karen i lokalen det....
            har ju några hemma också först ett litet juvel 125 eller vad det nu kan vara. Mitt sjukhus kar. Där bor ju en liten grupp citrontetra som skall flytta in i karet i lokalen som Pia eller Mats skall inreda och sedan mina dolkstickstetror som väntar på sexhundraliters karet här hemma. De är ju de gamla plus några nya som gick med stordiskusarna förut. Det är rätt mysigt med rena tetra kar det blir liksom ett annat flooo i dessa kar.

            Ja så är det ju 312 med mina ”nya” diskus. Tycker bara detta kar blir bättre och bättre. Grymt nöjd. Ännu går ju diskusarna själva i sin egna prakt. Men tanken är att min grupp med albino pansarmalar skall gå här, vet bara inte hur jag skall fånga in dem. De går ju med diskus i 540 och min grupp panda coridoras. Att få upp dessa vita utan att stressa de andra.... vi får se men dessa tror jag kommer passa kanon tillsammans med goldendiskusarna .... sedan har jag funderat. Visst finns det en variant av fjärilciklider som är gula, eller snarare gulvita. De hade ju varit helt rätt här. Ja vi får väl se.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 6AC48154-8FB2-477E-8C3D-B6B5F6EEB347.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 283,9 KB
ID: 2416886
            Fina bilder på vackra fiskar och kar Thomas, precis som vanligt.

            Ser att vi har samma problem framför oss - fånga corys utan att stressa alla andra fiskar och förstöra all inredning. Jag har ingen susning hur jag skall klara av det. Tips mottages gärna. Tänkte flytta mina fem eller sex c. Duplicareus från det stora karet till det lilla då jag planerar skaffa några fjärilsciklider till det stora karet.

            Japp det finns gula fjärilsciklider med. Jättefina är de. Kanske dock inte det lättaste att hitta. Och i veckan såg jag svarta sådana för första gången. Helt fantastiska. var de.
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Så länge det är vackra fiskar och fina foton - så inget dravel alls . Ha en trevlig valborg och skål från mig fast med vitt i glaset

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Plejaderna

                Fina bilder på vackra fiskar och kar Thomas, precis som vanligt.

                Ser att vi har samma problem framför oss - fånga corys utan att stressa alla andra fiskar och förstöra all inredning. Jag har ingen susning hur jag skall klara av det. Tips mottages gärna. Tänkte flytta mina fem eller sex c. Duplicareus från det stora karet till det lilla då jag planerar skaffa några fjärilsciklider till det stora karet.

                Japp det finns gula fjärilsciklider med. Jättefina är de. Kanske dock inte det lättaste att hitta. Och i veckan såg jag svarta sådana för första gången. Helt fantastiska. var de.
                Tack

                finns det svarta också, jag har ju faktiskt sett både de gula och de blå men alltid gått snabbt förbi eftersom jag inte tycker någon kommer upp i de ursprungligas skönhet. Men just dessa udda , ja eller för mig udda diskusar behöver kompisar som stämmer i utseende känner jag. Jag har inte kommit på någon tetra med rätt utseende . Men någon har kanske någon idee ?

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Så länge det är vackra fiskar och fina foton - så inget dravel alls . Ha en trevlig valborg och skål från mig fast med vitt i glaset

                  //Inger
                  Tack Inger.

                  och skål Inger... jag är inne på mitt andra glas rödvin nu och börjar känna mig redlöst berusad..... så var det inte när man var chalmerister och det var valborg
                  full på två glas vin, funderar på att gå och lägga mig och klockan är åtta , hjälp jag är gammal nu......

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Tack

                    finns det svarta också, jag har ju faktiskt sett både de gula och de blå men alltid gått snabbt förbi eftersom jag inte tycker någon kommer upp i de ursprungligas skönhet. Men just dessa udda , ja eller för mig udda diskusar behöver kompisar som stämmer i utseende känner jag. Jag har inte kommit på någon tetra med rätt utseende . Men någon har kanske någon idee ?
                    Förslag...





                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Gärna, du har absolut den kunskapen.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Bye the way, en Kompis ringde för ett par dagar sedan och undrade om jag inte ville ta över hans grupp med vilda diskus, en grupp på sju stycken..... till ett kanon pris.
                        efter ett par dagars vånda så sa jag nej, jag sa nej..... undra om det är första gången .....men jag sa nej ...
                        Senast redigerad av Ekenberg; 30 April 2020, 21:46.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Något håller på att hända...

                          Grymma tanke, tänka först och handla sedan.

                          Nu är jag sarkastisk, men du förstår vad jag menar och jag uppskattar att du börjar landa.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Något håller på att hända...

                            Grymma tanke, tänka först och handla sedan.

                            Nu är jag sarkastisk, men du förstår vad jag menar och jag uppskattar att du börjar landa.
                            Jag förstår precis. Jag går in för landning
                            Måste helt enkelt ta och lugna ner mig .

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Bye the way, en Kompis ringde för ett par dagar sedan och undrade om jag inte ville ta över hans grupp med vilda diskus, en grupp på sju stycken..... till ett kanon pris.
                              efter ett par dagars vånda så sa jag nej, jag sa nej..... undra om det är första gången .....men jag sa nej ...
                              Alltså Thomas, hur kunde du säga nej?

                              Skämtar bara. Må hända du börjar bli en mogen man, för att använda snälla ord.

                              ​​​​​
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Thomas! Första förslaget från C90-Maths; Moenkhausia pittieri kan jag verkligen rekommendera - en alldeles vansinnigt grann tetra. Pasar fint till discus.

                                Här är en bild på några gula fjärilar jag haft.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4909.jpg
Visningar: 189
Storlek: 481,5 KB
ID: 2416914


                                Här är en liten film från YT på svarta fjärilar;

                                Kommentar

                                Arbetssätt...