550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag kan spöka i lokalen, efter skjutningen, och kanske bidraga till någonting ”gott”..?
    Ingen skjutning överhuvudtaget, men du är alltid välkommen till lokalen och spöka

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Ingen skjutning överhuvudtaget, men du är alltid välkommen till lokalen och spöka
      Som sagt alltid välkommen!
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Skönt att du mår bra Thomas även om det var tråkigt att läsa att ännu ett kar läckt. Men nu vet ni ju förmodligen vad som felade och har möjlighet att undvika problemet nästa gång.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Skönt att du mår bra Thomas även om det var tråkigt att läsa att ännu ett kar läckt. Men nu vet ni ju förmodligen vad som felade och har möjlighet att undvika problemet nästa gång.
          Yes, gör om och gör rätt och ingen skuld på någon. Men som sagt , trodde inte det var sant när jag upplade lokalen idag. Nu får det vara slut på läckande kar på ett tag.....

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Alltså jäklar vad jag beundrar ditt pannben
            Vilken akvarist som helst hade lagt ner denna hobby för länge sedan med de motgångar du haft hittills. Satan vilken fighter du är. Du hade lätt vunnit Gladiatorerna om du ställt upp
            Vi är så glada att du är kvar och delar med dig. Kan lätt säga att det är Zoopet´s mest svängiga och händelserika tråd. Ena dagen upp, nästa ner. I alla fall, jättebra att ni hitta orsaken till varför akvariumen böjar läcka. Hoppas det är slut med det i fortsättningen. Önskar er harmoni och lugn i lokalen framöver. Nu vill vi istället se inredningsmoment, vackra akvarier och glada gubbar/damer och fiskar från lokalen. Kötta på!!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ICC
              Alltså jäklar vad jag beundrar ditt pannben
              Vilken akvarist som helst hade lagt ner denna hobby för länge sedan med de motgångar du haft hittills. Satan vilken fighter du är. Du hade lätt vunnit Gladiatorerna om du ställt upp
              Vi är så glada att du är kvar och delar med dig. Kan lätt säga att det är Zoopet´s mest svängiga och händelserika tråd. Ena dagen upp, nästa ner. I alla fall, jättebra att ni hitta orsaken till varför akvariumen böjar läcka. Hoppas det är slut med det i fortsättningen. Önskar er harmoni och lugn i lokalen framöver. Nu vill vi istället se inredningsmoment, vackra akvarier och glada gubbar/damer och fiskar från lokalen. Kötta på!!
              Ingen kunde ha sagt det bättre ICC, håller helt med. Nu håller vi tummarna att ni pojkar i lokalen får en lugn vår och sommar och bara kan njuta

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Tack Inger och ICC, det har verkligen blivit mycket nu, lite väl mycket så jag har tagit en rätt lugn påsk utan akvaristiska projekt. Ikväll skall jag försöka inreda mitt 312 det är i allafall planen. Men allt kan ju hända

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Hur mår du Thomas - har du hunnit varva ned något nu?

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Hej Nando. Varvat ner och varvat ner.....
                    Jag vet inte vad som hänt riktigt, all ork har liksom tagit slut. Känner mig bara trött och har liksom inte lust med något.
                    Jag jobbar hemma nu, har väl lite frivilligt satt mig i karantän eftersom jag tillhör riskgruppen. I veckan som gick var det två inom bekantskapskretsen ( bekantas bekanta så absolut ingen nära) som gick bort i Corona . Men det gör att sjukdomen känns närmare och verklig.
                    Jag har lite längtat till helgen men nu när den är här vaknade jag med en otrolig huvudverk. ( har endast druckit påskmust så ingen bakfylla) så jag vet liksom inte riktigt vad som hänt, inget är kul just nu......
                    Men fiskarna mår bra, allihop. Ynglen växer och allt funkar bra, njuter ännu att sitta framför karen men absolut ingen lust att starta några projekt. Och det känns inte bra.
                    Mitt projekt att inreda det 312 lyckades jag aldrig få till något kul, blev bara ett nödvändigt jobb. Det slutade med att jag bara stack ner växterna för att bli klar. Tänker att jag får ändra det sedan....
                    Usch ja, här fick ni gnällthomas en kille jag inte tycker om, men tack och lov brukar han försvinna rätt fort....

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 7213FC9C-54F9-4EBE-A7BC-55A9CDD731F8.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 343,4 KB
ID: 2416457

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Känns nästan lite skönt att höra att du kan koppla ur duracell läget och bli lite normalt slö

                      Jag tycker att att du har lyckats bra med inredningen, du har fått till en djupkänsla genom att flytta fram växter framför roten och stenarna till vänster ser helt naturliga ut. Det kanske är knepet, tänk inte så mycket...
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Tack Maths , hörde just ordet coronadepp... kanske är det det jag har, eller så har batterit tagit slut.
                        jag kommer avvakta med karet och se hur Växterna utvecklar sig. Sedan får jag nog jobba med att flytta runt och tillföra....
                        Men det är nog så jag måste jobba. I med allt snabbt och sedan se vad som skall ändras...

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Thomas, jag tycker att karet är jättefint . Vilka fiskar ska gå där?
                          Det kanske inte alls är så konstigt att du mår som du gör just nu, du har ju trots allt åkt på bakslag på bakslag, och som några av oss har skrivit, så fattar vi inte hur du orkar. Psyket spelar oss spratt ibland, kanske ännu mer i dessa coronatider, men kom ihåg, att bakom molnen skiner alltid solen
                          Styrkekramar igen,

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Thomas, jag tycker att karet är jättefint . Vilka fiskar ska gå där?
                            Det kanske inte alls är så konstigt att du mår som du gör just nu, du har ju trots allt åkt på bakslag på bakslag, och som några av oss har skrivit, så fattar vi inte hur du orkar. Psyket spelar oss spratt ibland, kanske ännu mer i dessa coronatider, men kom ihåg, att bakom molnen skiner alltid solen
                            Styrkekramar igen,

                            //Inger
                            Tack Inger! Ja det har varit lite mycket nu...

                            Jag var i lokalen nu, tio minuter bara. Lyfte tillbaka mitt 540 i ställningen , inser att jag inte orkar ta detta nu utan det får stå till sig lite. Allt var bra i alla karen, ynglen växer som bara den.

                            Jag har ingen direkt plan med detta karet, nu går ett gäng på fem stycken unga Geophagus sp ”orange head tapajos” när de växer till sig skall det flyttas till större kar.

                            Så för att sammanfatta mina tankar med lokalen i sin helhet. Jag har åtta kar i lokalen, ett 540 och ett 450 som skall bli inredda av Mats och Pia, antingen gemensamt eller var för sig. Jag tror att jag skall kolla med Mats och Pia om de kan tänka sig att byta kar, att Mats får köra 450 med specials inredning för mina VF Ivanacara Adoketa 6 stycken samt mina VF Corydoras goldstripes 8 st. Dessutom ett gäng på 100 kolglödstetror .
                            I 540 skulle då Pia inreda ett kar för 8-10 San Merah diskus och geophagus gruppen samt mina 25 citrontetror och mina smyckestetror.
                            Ja det är så jag tänker med de två stora, får se om Pia och Mats är med på detta....

                            I ett 375 kommer troligen diskus på tillväxt få gå med pansarmal, kerritetror och nu även de små Ellioti ciklider. Detta kar har jag inrett och är själ mycket nöjd med. I det andra 375 kommer ännu hantlar och jordätare gå kvar, men där hoppas jag att att de kan placeras ut i mina diskuskar hemma. I mitt sexhundra med stordiskus har jag tänkt att ett hantelpar skall få gå och ett par jordätare. Men det beror lite på hur det funkar med inredning och karet i det hela. Så ännu ett tag får de gå kvar i 375.

                            Ja sedan är det de fyra små karen kvar....jag kallar de så, väl medveten om att det inte är små kar, två på 312 ( 125x50x50 ) samt två på 275 (110x50x50) dessa kar vill jag ha snyggt inreda. Så snyggt jag kan. Planen för dessa fyra karen är att de skall kunna användas för det jag för tillfället behöver, alltså inte direkt någon grupp som går där permanent . Utan alla mina fiskar kommer ”bo” i de åtta andra karen ( fyra hemma och fyra i lokalen) men någon gång vill jag säkert ge något nytt diskuspar chansen att föda upp en kull eller ett Ellioti par, ja du förstår. Och då kommer det säkert också finnas yngel eller ungfiskar på tillväxt i något annat kar. Sedan vill jag ju ha möjligheten att plocka ut och diskusar som kanske inte trivs i den grupp de lever i utan behöver sättas ihop med några andra och istället för att då flytta dem till entrén annat kar med allt vad det innebär kunde man sätta ihop en liten grupp i något mindre kar och hålla koll på dessa.

                            Ja vi får väl se. Dessa kar är som sagt tänkt att finnas inredda och igång. Jag kommer inte föda upp diskus i lekkuber, det är inget för mig utan bara ge par möjligheten att få ungar utan att bli störda av andra. Samma blir det med yngel kar, det blir också inredda, jag vet ju att det inte ger de snabbt uppvuxna yngel som uppfödare vill ha men det ger mig mycket större glädje och förhoppningen är ju att det blir lika fina fiskar av det, kanske dessutom tåligare och starkare , men det vet jag ju inget om bara en förhoppning.

                            så i det nyinredda 312 karet skall även den lilla gruppen på fyra San Merah. De som gått i lekkub få flytta in tills deras kar blir klart.

                            så planen finns, om det funkar så som det är tänkt får vi se, men nu får det absolut inte bli några nya fiskar..... mer än olika grupper corydoras för de kommer att få finnas i de olika karen. Förhoppningen är ju att de skall yngla av sig, ännu är det bara sterbai och vanlig pansarmal som fått yngel men kanske blir det fler i framtiden.

                            så nu är det bara orken som skall komma tillbaka så kör vi igen

                            Ha en riktigt bra dag Inger ( och alla andra) nu skall jag vara ut i skogen ett tag

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj Thomas!
                              Klart vi byter kar, jag och Pia. Det spelar iallafall inte någon roll för min del!
                              Vi tar detta när det blir ett gôtt läge.
                              Softa nu och få tillbaka lite god energi. Allt fixar sig!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Thomas, jag tänkte på en grej.
                                Varför inte låta Pia göra en riktigt saftig djungelinredning åt adoketorna så kan jag göra ett gôtt kar åt discusarna och jordfräsarna?
                                Sug på det lite.
                                Jag säker på att Pia skulle gilla att göra adoketa-karet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...