550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Ja detta var riktigt tråkigt! Nu har vi avlöst varandra med två läckage på raken och det har varit de kar som vi var mest nöjda med som har drabbats....
    Mitt är lagat och åter igång, nu hjälps vi åt så är snart ditt 540 helt och inrett!

    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Marten64
      Ja detta var riktigt tråkigt! Nu har vi avlöst varandra med två läckage på raken och det har varit de kar som vi var mest nöjda med som har drabbats....
      Mitt är lagat och åter igång, nu hjälps vi åt så är snart ditt 540 helt och inrett!
      Så skall en syresten dras!
      Jag vill bara säga att de här fantastiska boysen som har lokalen; Thomas, Johan och Bosse m.fl. är helt fantastiska på att hjälpa till, ställa upp i vått och torrt (no pun intended) och, helt enkelt, vara helsköna medmänniskor är fantastiskt att få ta del av!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja, fan... Det ser ändå ut som att de kan gå där ett tag framöver. Jag var så jävla sugen på att få se dessa adoketor ta sig i burken vi hade fixat.
        Hoppas att allt ordnar till sig!
        Det tråkiga är ju att det just blivit bra. Adoketorna hade börjat vänja sig, de var framme mer och mer, och det började bli riktigt spännande att studera dem. Så egentligen vill jag ju ha tillbaka dem i karet så snabbt som möjligt. Jag kommer nog ta ett par modiga gin och Tonic här hemma, men inte mer än så att jag kan köra vidare imorgon. Nu är jag på G igen, det kanske helt enkelt är så att motgångar är det som driver mig framåt

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Marten64
          Ja detta var riktigt tråkigt! Nu har vi avlöst varandra med två läckage på raken och det har varit de kar som vi var mest nöjda med som har drabbats....
          Mitt är lagat och åter igång, nu hjälps vi åt så är snart ditt 540 helt och inrett!
          Tack Johan, du har fått fart på mig igen. Imorgon lägger jag beslag på ditt 720 tillfälligt. Det gör att jag kommer vidare. Kommer tömma 540 helt och om möjligt om någon annan är där lyfta ner det på ställningen och skära rent igen. Det är planen iallafall...
          Lika bra att köra medans man känner att det går, annars är det lätt att det blir stående igen....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Så skall en syresten dras!
            Jag vill bara säga att de här fantastiska boysen som har lokalen; Thomas, Johan och Bosse m.fl. är helt fantastiska på att hjälpa till, ställa upp i vått och torrt (no pun intended) och, helt enkelt, vara helsköna medmänniskor är fantastiskt att få ta del av!
            Så är det, alla hjälpte mig idag. Själv hade jag nog inte klarat det. Grymma Boys

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av ICC
              Brutalt tråkigt att läsa om incidenten med 540. Det var ju riktigt skit faktisk. Nu har du uppförsbacke igen. Gör som Mats säger, dra dig tillbaka, vila lite och samla energi. Sen når du toppen och återskapar 540 medans du glider ner för nedförsbacken.
              Lider med dig Ekenberg.
              Jag tar paus i kväll, och kör stenhårt i helgen. Alla kar här hemma funkar, så nu blir det att kör..... helt ärligt är jag lite rädd för att låta det stå nu. Tror att det blir svårare att köra igång om jag släpper det nu.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Men Thomas min vän, ännu ett bakslag, hur många orkar du med egentligen. Måste kännas skönt trots allt att du har dina lokalkompisar som ställer upp.
                Styrkekramar igen.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Plejaderna
                  • March 2007
                  • 347

                  Herregud vad det går undan här! (Skriver jag titt som tätt i denna tråd.) Det var verkligen inga roliga nyheter och det ovanpå en förkylning. Beundrar din inställning ännu en gång Thomas. Det positiva i det hela är att alla fiskar lever. Jag hoppas att du imorgon vaknar utan förkylning så att du kan göra det som måste fixas. Hade gärna hjälpt till om jag bodde närmare.
                  Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Lustigt egentligen. Idag när jag vaknade kände jag att förkylningen släppt. Jag har fortfarande en rätt elak hosta och får troligen stanna hemma nästa vecka och jobba hemifrån. Men det lustiga var att jag verkligen såg fram emot en dag utan akvarium och utan forum.....men så blev det ju inte

                    Jag hade faktiskt inget mer att berätta här på forumet, har mer eller mindre tomt ut mig helt under den senaste veckan. Men så helt utan förvarning så har jag plötsligt massor att skriva om. Morgondagen då vad är planen. Jo eftersom Johan så snällt lät mig få nyttja hans nystartade 720.....de han köpte av mig Det blir ingen inredning mer än ett par rötter med lite javaorbunkar samt flytväxter. Jag har satt i en värmare och en av mina eheimer innerpumpar, imorgon kommer jag även sätta i ett skitigt svampfilter
                    för att flytta med bakterierna. Ja detta blir bara tillfälligt så ingen botten heller. Här skall då alla stordiskus få bo till mitt hemma projekt äntligen blir av. Det funkar liksom inte att ha kvar dem i ett 375 längre. Så detta gör att jag inte behöver stressa på 600 hemma, nu blev det ju försenat på grund av förkylningen. Men det känns verkligen som Johan hjälper mig att inte känna mig så stressad. Det gör ju att även mina små som blivit stora också kan flytta in i 375. Skall bli jätteskönt, nu det sista har jag bytt vatten på dem varannan dag. Ja och sedan skall 540 göras rent om någon av mina lokalkompisar kommer förbi skall det lyftas ner och skäras ren på silikon. Så det är planen för imorgon....

                    Nu dricker jag GT och njuter av mina kar. Tar det bara lugnt och njuter av hur lätt det ibland är att vara akvarist.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0078.JPG
Visningar: 165
Storlek: 391,0 KB
ID: 2415924

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0079.JPG
Visningar: 172
Storlek: 333,0 KB
ID: 2415925

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0080.JPG
Visningar: 165
Storlek: 354,6 KB
ID: 2415926

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Men Thomas min vän, ännu ett bakslag, hur många orkar du med egentligen. Måste kännas skönt trots allt att du har dina lokalkompisar som ställer upp.
                      Styrkekramar igen.

                      //Inger
                      Ja du Inger......i förmiddags kändes det hopplöst och jag var nästan beredd att lämna allt. Men sedan dök kompisarna upp och plötsligt kändes det inte så hemskt längre. Och nu, hur konstigt det än låter, känner jag mig sugen på att köra igång igen så snabbt det bara gå. Får erkänna att jag är rätt förvånad själv. jag slutar nog aldrig att förvåna mig jag vill verkligen bara köra vidare.....

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Plejaderna
                        Herregud vad det går undan här! (Skriver jag titt som tätt i denna tråd.) Det var verkligen inga roliga nyheter och det ovanpå en förkylning. Beundrar din inställning ännu en gång Thomas. Det positiva i det hela är att alla fiskar lever. Jag hoppas att du imorgon vaknar utan förkylning så att du kan göra det som måste fixas. Hade gärna hjälpt till om jag bodde närmare.
                        Min förkylning är bättre, men hostan är kass.....fast tack vare den får jag nog jobba hemifrån nästa vecka inget ont som inte har något gott med sig eller vad det nu heter. Och helt ärligt vet jag inte varför detta nederlaget inte tar hårdare på mig.... som sagt, jag är förvånad . Nu har jag bara lust att åka till lokalen och köra vidare..... ( vad är det för fel på mig)

                        På något sätt är jag nog lika dan på jobbet, om det är problem med något projekt tar jag gärna det. Allt som är lätt och går utan problem är ju ingen utmaning..... ( jag är nog sjuk)....

                        PS synd att du inte bor närmare då DS

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Lördag morgon, trotts att det bara blev en GT igår så var jag rymt seg i morse. Ont i kroppen och hostan har blivit värre, jag tror att jag gick in i overdrive igår och fick någon form av adrenalin kick. Idag inser jag att kroppen nu med förkylning inte riktigt hänger med. Så jag fick välja att ta det lite lugnt. Men nu efter en skön långpromenad i vårsolen kännsdet lite bättre. Inte den energin som igår men lusten att fortsätta finns kvar. Så nu kör jag igång om än lite långsamt. Ha en skön lördag

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Bra! Ta det lite piano, så skall grejerna snart vara iordning!


                            Edit;
                            Här kommer en liten film på inredning som är enkel att göra.

                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 April 2020, 13:21.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Hej Ekenberg!
                              Hur har du mått idag efter käftsmällen? Har verkligen våndats med dig idag. Bombsäker på att Ni får till akvariet igen. Kan jag hjälpa till med något så får du hojta till.
                              Har du funnit orsaken till läckaget?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av ICC
                                Hej Ekenberg!
                                Hur har du mått idag efter käftsmällen? Har verkligen våndats med dig idag. Bombsäker på att Ni får till akvariet igen. Kan jag hjälpa till med något så får du hojta till.
                                Har du funnit orsaken till läckaget?
                                Tjena ICC

                                Idag var det tufft, igår gick man in i något "måstemode" men idag var det tufft. Allt gick långsamt och var segt.
                                Jag har tömt 540 helt nu, men inte letat fel direkt. Imorgon klockan ett kommer Johan till lokalen så då först lyfter vi ner karet från ställningen. Känner jag Johan rätt kommer han söka fel Jag kommer skära rent karet och tvätta det så hoppas jag att Johan har tid i nästa vecka att silikona om det.

                                Ja annars så har alla mina stora diskus fått flytta till Johans 720. Det var lite spännande att se, först fick Duke och Duckface flytta in , de satte direkt igång att simma i hela karet. Kändes som de tyckte det var skönt att komma från 310 till 720. Sedan började jag flytta över alla andra stora, de var inte lika tuffa. De ställde sig alla i en liten grupp i bortre hörnet. Duckface valde att simma bort och ansluta till gruppen medans Duke valde andra sidan av karet. Och där stod de....
                                Efter en stund tänkte jag kolla om de ville äta...oxhjärta, alla kom direkt, alla åt och sedan var rädslan som bortblåst, men Duke har valt kant och Snake har valt den motsatta. Knepigt att de direkt intar sina positioner. Resten av eftermiddagen simmade Duke runt och mätte sig med alla andra i karet. Han är störst nu, växt om både Big Boy och RT. Vilket innebär att han är över 22 cm.....han var 12 när jag köpte honom. Ja sedan gjorde jag rent 375 och släppte i de tolv små, de älskade det verkligen. Simmade fram och tillbaka i hela karet. In och ut mellan växterna och provlagade tetrorna lite. För övrigt har jag Corydoras yngel i karet vilket är kul. Imorgon skall jag göra ett nytt försök att inreda ett kar. Det blir ett exakt likadant som det senast här hemma ett litet 312, 125x50x50 , tanken jag har är några rötter/grenar lite runda stenat och lite växter.......detta kar blir tillfälligt, ja om jag inte lyckas lika bra som med 375 som jag fortfarande tycker är riktigt snyggt. Så jag hoppas väl på att göra om det. I detta kar skall de två röda lekparen samt föräldrarna till ynglen , alltså de som senare skall gå i 450, men så länge blit det detta. Tillsammans med dessa skall en liten grupp orange head tapajos. Samt ett gäng orydoras, har inte bestämt mig om jag skall köpa några eller om jag skall flytta lite av alla mina pansarmalar. Det får vi se senare. Så det är planen för imorgon,

                                Hemma funkar allt super, den nya goldengruppen diskus funkar fint. Och nu känner jag mig nöjd med inredningen. I de andra två karen är allt bra. Så hemma är allt som det skall, nästa vecka kanske jag äntligen kan köra igång med mitt 600 igen. Ja, om inget annat oföresätt händer.
                                Senast redigerad av Ekenberg; 04 April 2020, 22:32.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...