550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av pereli

    Kul, mitt första akvarium var ett likadant men på 60 liter har jag för mig. Tyvärr så rostade bottenplåten på det så att det började läcka.
    Det hände mig också, men min farfar som var lite händig fixade det med fönsterglas och kitt

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Den här tråden är farlig - nu är jag också sugen på discus. Men det ska jag stå emot!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Nando
        Den här tråden är farlig - nu är jag också sugen på discus. Men det ska jag stå emot!
        Det där ska jag komma ihåg framöver - "men det ska jag stå emot". Du är snart där du också tror jag .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Ursprungligen postat av Nando
          Den här tråden är farlig - nu är jag också sugen på discus. Men det ska jag stå emot!
          Du såg alla diskusynglen i Ekenbergs lokal va?

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Den här tråden är farlig - nu är jag också sugen på discus. Men det ska jag stå emot!
            Glädjer mig verkligen. Och jag lovar dig , diskus är speciella. Så när du är klar med scalarer tror jag absolut det är dax. Mina yngel är två månader nu och cirka två centimeter. Jag läste någonstans att en fingervisning är en centimeter per månad den första tiden . Så håller det i sig är de fem sex centimeter om tre , fyra månader så efter semestern har jag ett antal smådiskus som söker nytt hem om allt går vägen

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Inger H

              Det där ska jag komma ihåg framöver - "men det ska jag stå emot". Du är snart där du också tror jag .

              //Inger
              Ja Inger, du har ju gjort hela resan tidigare. Och vet att när allt funkar finns det inget härligare. Men som sagt, ju mer ett djur ger desto svårare när det går bort. Nu tänker jag ju inte påverka sig utan är bara jätteglad att du är kvar här och har ett kar kvar.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av ICC

                Du såg alla diskusynglen i Ekenbergs lokal va?
                De växer och mår ännu bra. Två månader igår och två centimeter. Går allt bra blir det lagom efter semestrarna . Ja om jag klarar det denna gång.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Ja Inger, du har ju gjort hela resan tidigare. Och vet att när allt funkar finns det inget härligare. Men som sagt, ju mer ett djur ger desto svårare när det går bort. Nu tänker jag ju inte påverka sig utan är bara jätteglad att du är kvar här och har ett kar kvar.
                  Ja, det var en berg och dalbana, där jag kämpade mellan hopp och förtvivlan, så den resan vill jag inte vara med om igen. Jag kan ju erkänna, att med det vatten vi har nu så tänkte jag ett tag på att det kanske skulle funka med Discus igen, men jag är för blödig för att testa igen .

                  //Inger
                  Senast redigerad av Inger H; 02 April 2020, 20:39.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Sitter i lokalen nu. Min förkylning är inte bättre min inte sämre heller. Jag går till lokalen när alla andra varit där så förhoppningsvis smittar jag inte ner någon.

                    allt är bra. Fick visserligen fiska upp två döda diskusyngel idag. Hoppas bara de var svaga och att det inte blir några problem där. Byter vatten nu.

                    kollar in adoketorna, nu är de framme när jag är här, vill ju ha mat. Det är väldigt varierande storlek på dem men det jämnar väl ut sig med tiden. Ännu ser jag ingen parbildning eller revirhävdande. Min gamla stora hane flyttar sig alla för , näst största jagar bort alla andra från maten när det är hans tur. Sedan kommer de övriga och äter tillsammans. Jag vet ju egentligen inte hur man ser skillnad på könen . Men det gamla paret jag hade var hanen kraftigare i teckning och färg och honan lite blekare. Men det kan ju vara helt fel . Kanske är styrkan i teckning bara dominans och inte alls köns relaterat. Hos mig är det tre som har kraftigare teckning och de är samtidigt de största. De tre andra är blekare. Ja förhoppningsvis märker jag det när de parar ut.

                    Men annars inget nytt att rapportera .

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Karen i vardagsrummet känns stabila igen. Tro mig, ännu något jag lärt mig den tuffa vägen......
                      så för att summera mina fatala misstag så långt.
                      1. Rota aldrig runt i ett diskuskar, dels blir fisken stressad vilket gör den känsli och dels rör du upp både bös och bakterier
                      2. Blanda inte olika grupper diskus utan att verkligen veta vad du gör, dels stressar det fiskarna och olika bakterier kommer med fiskarna i de olika grupperna.
                      Men som sagt nu verkar de ha lugnat ner sig och jag tror faran är över. Alla fiskar är lika vackra som vanligt igen......

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0074.JPG
Visningar: 135
Storlek: 504,4 KB
ID: 2415830
                      en San Merah hona som kommer flyttas med sin hane till ett inredd lek kar när dessa är klara

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.JPG
Visningar: 113
Storlek: 505,3 KB
ID: 2415831
                      "en blå en röd och en prickig"

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0071.JPG
Visningar: 118
Storlek: 582,7 KB
ID: 2415832
                      en av mina absoluta favoriter, Curilenquer , tror det är en hane men ännu inte hittat sin hona....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0072.JPG
Visningar: 107
Storlek: 445,5 KB
ID: 2415833
                      lite rödmunstetra och några söta nyckelhål ciklider

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0076.JPG
Visningar: 111
Storlek: 489,9 KB
ID: 2415834
                      nyckelhål och alger.....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0069.JPG
Visningar: 111
Storlek: 1020,3 KB
ID: 2415835
                      ännu fler nyckelhål, svårt att hitta en snällare ciklid

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0077.JPG
Visningar: 111
Storlek: 484,3 KB
ID: 2415836


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0068.JPG
Visningar: 111
Storlek: 414,6 KB
ID: 2415837

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0073.JPG
Visningar: 108
Storlek: 642,5 KB
ID: 2415838

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.JPG
Visningar: 109
Storlek: 597,8 KB
ID: 2415839

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        De växer och mår ännu bra. Två månader igår och två centimeter. Går allt bra blir det lagom efter semestrarna . Ja om jag klarar det denna gång.
                        Då ses vi efter semestertider
                        Jag gillar nästan att du är krasslig, så mycket trevliga uppdateringar i tråden.
                        Krya på dig

                        Kommentar

                        • Plejaderna
                          • March 2007
                          • 347

                          San Merah honan - min nya favorit!
                          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Så vackra bilder och fiskar!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av ICC

                              Då ses vi efter semestertider
                              Jag gillar nästan att du är krasslig, så mycket trevliga uppdateringar i tråden.
                              Krya på dig
                              Inte bättre idag, men inte heller sämre.......
                              Ja du, men det tråkiga är att man liksom inte har kraften att göra så mycket mer. Får se hur läget är i morgon. Om jag hittar något spännande att berätta.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Plejaderna
                                San Merah honan - min nya favorit!
                                en fantastisk vacker fisk, jag har tio och tänkte ha dem alla i samma kar , men det är frågan hur jag löser det på bästa sätt, sex går i tre olika lek kuber och sedan två i en 540 och två i andra 540.... tanken är att alla tio skall gå i mitt 450.... får se hur jag skall lyckas med det....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...