550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, det var ett gôtt 960-kar som kändes svårt att montera ner vid flytten till kåken.
    Jag tycker du skall skippa Discus i adoketa-karet - bara låt den burken vara. Addera tetror!

    Inga fler diskus, uppfattat. Jag har ju ett gäng smyckestetror som jag tänkte skulle få flytta in.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      precis så, det gäller att hitta balansen . Ser man filmer från deras riktiga biotop är det ju ofta både grumligt och rätt mörkt. Så det är väl mer som att skapa en bild av hur man önskar att det skulle se ut.... så något mellanting är jag nog ute efter.
      Gött de! Blir ju lätt "komposten goes amazonas" annars.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Så. Nu tillbaka till diskus......

        Till mina nya diskus. Det har inte varit så lätt att få namn på dessa varianter och jag har förstått att inte handlare, odlare ja inte äns uppfödarn har koll utan ibland får man helt enkelt gissa genom att titta på foton och se vilken den är mest lik.

        gruppen består av sju individer som är fem olika sorter och fyra av namnen är säkra. Så nu kör vi en presentation. Alla är från Malaysia och sex från uppfödaren Jackson Keong, det är ha som ofta kallar sina diskus Sakura, de som han tycker är unika från honom. Den sjunde som har inte lyckats få namnet på är från uppfödaren Adam Tan.

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        8FA6D188-9ECD-41C1-8107-F7E9B76AC8F8.jpeg Visningar:	0 Storlek:	816.2 kB ID:     	2415790
        Detta är en white Butterfly en rätt stor och kraftig herre, men absolut inte dominant . När han är säker och lugn är han vit och fin, men om han är orolig får han svart sot ( små svarta prickar) jag misstänker att de funkar på samma sätt som stressränder på de diskusar som fortfarande har kvar dessa. I detta karet är det ingen som har stressränder.

        Vi fortsätter .
        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DCF94D06-9067-415A-B495-638305F5EE74.jpeg Visningar:	0 Storlek:	724.4 kB ID:     	2415788
        Albino Yellow Crystel . Utav dessa har jag två, den större tror jag är en hona. Men är inte säker ännu. Hen är mycket intresserad av roten och inte sällan stor både denna vackra gula där med den vita....den minsta gula är ungefär vad snoken var i min första grupp, en liten och tanig en som ingen direkt bryr sig om, hoppas den blir som snoken och växer till sig.

        så två sådana här
        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        A8C1DA6F-2B1C-40BA-815E-23FB3715346E.jpeg Visningar:	0 Storlek:	1.18 MB ID:     	2415789
        Pidgeon Blood Golden Snake. En spännande kombination eftersom Pidgeon Blood är en variant som är helt utan stressränder, jag tror också Golden är en variant utan stressränder och Snakeskin är en variant med extra många stressränder. Men om jag begripit det rätt har även snakeskin finare mönster på kroppen alltså finare i motsats till grövre och därför vill man ha in Snake i sina hybrider. Detta par är iallafall enastående vackert och jag tror dessutom att det är ett par....

        Ja sedan är sett en sådan här
        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        5F3AFDEC-1E5F-48D3-8681-46A104C989FC.jpeg Visningar:	0 Storlek:	573.0 kB ID:     	2415792
        Yellow Golden diamond checkerboard. Vilket om jag förstår det rätt är en ovanlig sort, oftast är det Pidgeon som man korsar in och inte Diamond..... men som sagt, jag kan inte se skillnade på dessa varianter och denna fick vi ta genom orderlistan.... Älskar redan denna diskus, tror att det är en bestämd dam, diskusen som bestämmer i karet helt klart.

        så sista diskusen i gruppen
        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        29A0A3C8-7CB8-4B25-A98F-48198CA88B9E.jpeg Visningar:	0 Storlek:	549.2 kB ID:     	2415791
        så här är det en gissning som jag fått hjälp med. Golden Albino Pidgeon leopard. Också en vacker fisk. Min lite lugnare än de andra inte utstött eller så men håller sig ofta lite för sig själv. Är näst minst i gruppen men absolut bredast över pannan. Också den äldsta utav alla mina diskus. Sju år har Andreas haft honom. Tror att det är en äkta gentleman.

        Det känns som gruppen fungerar bra och jag gissar att dessa kommer få vara en liten grupp för sig själv. Det känns liksom inte rätt att färgmässigt blanda dem med något annat.
        Grymt glad i detta lilla gäng.
        Senast redigerad av Ekenberg; 01 April 2020, 19:57.

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          Woho. Här har det kommit till tre sidor sedan jag tittare in sist. Helt underbart att läsa och titta på bilderna. Tack för det! Fick mig också ett riktigt gott skratt när jag läste ditt "Sedan är det små karen då, två 310 och två 275" Det du kallar småkaren är alla större än mitt största kar på 260. Kan inte låta bli undra vad du skulle kalla mitt kommande minsta på 54 liter? Ett mikrokar kanske?
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Plejaderna
            Woho. Här har det kommit till tre sidor sedan jag tittare in sist. Helt underbart att läsa och titta på bilderna. Tack för det! Fick mig också ett riktigt gott skratt när jag läste ditt "Sedan är det små karen då, två 310 och två 275" Det du kallar småkaren är alla större än mitt största kar på 260. Kan inte låta bli undra vad du skulle kalla mitt kommande minsta på 54 liter? Ett mikrokar kanske?
            Hahahaha, ja idag har jag bara suttit här och funderat, tittat och skrivit..... kul att någon läser
            ja du, man blir lite hemma blind kan man väl säga. I vår lokal är det ju flest 720 och 540 kar sedan lite 375 och så mina fyra små... men jag började med ett 27 liters en gång i tiden. Grön plåt och fönsterkittat glas, om jag minns rätt hade jag tio guppy och två zebrafiskar.....

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0067.JPG
Visningar: 152
Storlek: 143,5 KB
ID: 2415798

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Hahahaha, ja idag har jag bara suttit här och funderat, tittat och skrivit..... kul att någon läser
              ja du, man blir lite hemma blind kan man väl säga. I vår lokal är det ju flest 720 och 540 kar sedan lite 375 och så mina fyra små... men jag började med ett 27 liters en gång i tiden. Grön plåt och fönsterkittat glas, om jag minns rätt hade jag tio guppy och två zebrafiskar.....

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0067.JPG
Visningar: 152
Storlek: 143,5 KB
ID: 2415798
              Oj! Bara det att du har en bild på ditt första kar inger respekt.

              ​​​​​
              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Plejaderna

                Oj! Bara det att du har en bild på ditt första kar inger respekt.

                ​​​​​
                Ja, men tyvärr får jag göra dig besviken, jag hade ett sådant kar men bilden har jag lånat

                Kommentar

                • Plejaderna
                  • March 2007
                  • 347

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Ja, men tyvärr får jag göra dig besviken, jag hade ett sådant kar men bilden har jag lånat
                  Nej men Thomas, nu blev jag jäääätebesviken. :-)
                  Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Plejaderna

                    Nej men Thomas, nu blev jag jäääätebesviken. :-)
                    Sorrrrry.....

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Ja, men tyvärr får jag göra dig besviken, jag hade ett sådant kar men bilden har jag lånat
                      Kan du gissa vad jag köpte för några dagar sedan?
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Marten64

                        Kan du gissa vad jag köpte för några dagar sedan?
                        Nej. Eller ja gissa kan jag ju, ett gäng Madagaskar ciklider!!

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 0D943D0E-4D2D-4CE6-B975-57A373783F2D.png
Visningar: 121
Storlek: 1,46 MB
ID: 2415807


                          Jag kunde inte motstå det. Det är betalt men inte hämtat. Sen behöver jag kitta om det också tyvärr fanns det ingen belysning till, det och en gammal luftpump står på önskelistan.
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          • Plejaderna
                            • March 2007
                            • 347

                            Ursprungligen postat av Marten64
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 0D943D0E-4D2D-4CE6-B975-57A373783F2D.png
Visningar: 121
Storlek: 1,46 MB
ID: 2415807


                            Jag kunde inte motstå det. Det är betalt men inte hämtat. Sen behöver jag kitta om det också tyvärr fanns det ingen belysning till, det och en gammal luftpump står på önskelistan.
                            Visst är det underbart att vara sentimental. Jag hoppas att du kan fixa det och sätta igång det samt dela med dig av den resan i en ny projekttråd.
                            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Åh Johan , blir riktigt avundsjuk ....
                              mitt gamla akvarium fans kvar länge. Men tyvärr slängde jag det innan jag flyttade hit. Och för bara några år sedan gjorde jag en utsortering bland akvariesakerna och slängde alla gamla pumpar..... suck
                              soännande att få se hur du inreder det.

                              Kommentar

                              • pereli

                                • March 2005
                                • 269

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Hahahaha, ja idag har jag bara suttit här och funderat, tittat och skrivit..... kul att någon läser
                                ja du, man blir lite hemma blind kan man väl säga. I vår lokal är det ju flest 720 och 540 kar sedan lite 375 och så mina fyra små... men jag började med ett 27 liters en gång i tiden. Grön plåt och fönsterkittat glas, om jag minns rätt hade jag tio guppy och två zebrafiskar.....

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0067.JPG Visningar:	0 Storlek:	143.5 kB ID:     	2415798
                                Kul, mitt första akvarium var ett likadant men på 60 liter har jag för mig. Tyvärr så rostade bottenplåten på det så att det började läcka.
                                Min fotoblogg

                                http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...