550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Så som sagt. Ännu blit det ingen ny inredning men i den här loppen kommer karen vara tomma på fisk vid ett tillfälle och det är ju då jag borde veta hur jag skall gå vidare

    aqua scape typ.....
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0655.JPG
Visningar: 147
Storlek: 118,3 KB
ID: 2415753
    Rätt fräckt

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0675.JPG
Visningar: 154
Storlek: 79,2 KB
ID: 2415754
    riktigt spännande

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0657.JPG
Visningar: 122
Storlek: 284,7 KB
ID: 2415755
    tufft

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0677.JPG
Visningar: 146
Storlek: 77,8 KB
ID: 2415756
    snyggt

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0728.JPG
Visningar: 145
Storlek: 84,0 KB
ID: 2415757
    grönt

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0667.JPG
Visningar: 148
Storlek: 137,5 KB
ID: 2415758
    underbart

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0838.JPG
Visningar: 141
Storlek: 88,2 KB
ID: 2415759
    nja.....den kanske inte skulle med egentligen.....men det är kanske min nivå

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0868.JPG
Visningar: 144
Storlek: 33,8 KB
ID: 2415760
    elegant

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0732.JPG
Visningar: 110
Storlek: 564,6 KB
ID: 2415761
    tommys fantastiska skapelse

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0837.JPG
Visningar: 108
Storlek: 515,6 KB
ID: 2415762
    riktigt bra

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Skippa frågan i förra inlägget, den kan du suga på ett tag.
      Om du vill gå helcrazy med din idé om en ö av inredning i mitten av karet, så fiskarna kan simma runt denna, så kan bilden nedan vara lite go' att kolla på:

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Discus Fish Plant.jpg Visningar:	0 Storlek:	153.9 kB ID:     	2415764

      ...och bara för att jävlas lite med dig kan de två följande bilderna vara något att fundera på...

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        resized3824.jpg Visningar:	0 Storlek:	119.1 kB ID:     	2415765

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        resizedfullshot824.jpg Visningar:	0 Storlek:	88.6 kB ID:     	2415766
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 April 2020, 17:11.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av ICC
        Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0057.JPG Visningar:	0 Storlek:	64.1 kB ID: 	2415722
        Detta karet är ju riktigt tilltalande i mina ögon. Är ju inte heller något svårt att härma. Du nämner att du gärna vill ha lite grönska också. Här skulle man kunna limma på några Javaormbunkar 1 dm ner på 4-5 av stammarna, om man inte tar bokstavligt på det här med regelrätt biotop. Hade troligen växt och sträckt sig effektfullt upp mot ytan med starkt ljus. Ljus som sedan skuggas av tilltagande javor eller annan lämplig växt och bildat en levande botten i form av fladdrande ljus från ytrörelsen. Varför inte också placera 3-5 lite större stenar på botten.
        Grymt bra ide, en stor fördel är ju att det fortfarande går att komma åt botten för sugning om det skulle var diskus på tillväxt i ett sådant kar. Och som du säger något jag kan skapa själv

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Dessa två kar har du verkligen lyckats fint med! Som alltid finns det massor av saker man kan fundera kring, ändra och joxa med - men som sparsamt inredda Discuskar fyller de sin funktion mycket väl.
          Det är lätt hänt att man fastnar i olika epitet som; scape, biotop eller vad det nu kallas. Jag brukar fundera kring de fiskar jag ämnar ha i karet och utgå från en tanke kring vilken typ av miljö som passar just dessa fiskar.
          Sedan har jag på senare år blivit alltmer känslig för storleken på de kar man väljer - det är oftast alldeles för litet ytrymme i karet för de fiskar man väljer.
          Jag funderar på dina Hantelciklider och jordätare - skulle du kunna tänka dig att ha dessa i separata kar?

          Absolut , min förhopning är bara att de skulle para ut så jag vet att det är par, jag hade ju tänkt att de skulle vara komplement i olika diskuskar men de kan lika gärna vara i egna kar.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Absolut , min förhopning är bara att de skulle para ut så jag vet att det är par, jag hade ju tänkt att de skulle vara komplement i olika diskuskar men de kan lika gärna vara i egna kar.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Skippa frågan i förra inlägget, den kan du suga på ett tag.
              Om du vill gå helcrazy med din idé om en ö av inredning i mitten av karet, så fiskarna kan simma runt denna, så kan bilden nedan vara lite go' att kolla på:

              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 Discus Fish Plant.jpg Visningar:	0 Storlek:	153.9 kB ID: 	2415764

              ...och bara för att jävlas lite med dig kan de två följande bilderna vara något att fundera på...

              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 resized3824.jpg Visningar:	0 Storlek:	119.1 kB ID: 	2415765

              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 resizedfullshot824.jpg Visningar:	0 Storlek:	88.6 kB ID: 	2415766
              Ja du Mats......lite överkurs för mig men jag ger mig sjutton på att du skulle klara det....

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Ja du Mats......lite överkurs för mig men jag ger mig sjutton på att du skulle klara det....
                Nja... Jag förstår hur de har gått tillväga, men jag är inte bra på att inreda växtkar så den "växt-scejpiga" delen skulle nog falla ganska platt...

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Sedan är det ju dessa som jag alltid sneglar på, inte rena biotoper , inte riktiga scape och inte riktiga växtkar.... men otroligt fina

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0761.JPG
Visningar: 140
Storlek: 88,5 KB
ID: 2415773
                  Tror att jag hade älskat detta med mina diskus i vardagsrummet

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0656.JPG
Visningar: 141
Storlek: 130,0 KB
ID: 2415774
                  detta är ju ett jag ständigt återkommer till, gissar på att Mats hade klarat det utan att blinka

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0758.JPG
Visningar: 144
Storlek: 198,9 KB
ID: 2415775
                  det här tycker jag om fast det inte känns som en biotop, tror att det är för att det känns som det finns ett framför och ett bakom.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0724.JPG
Visningar: 134
Storlek: 141,3 KB
ID: 2415776
                  och detta tilltalar mig.....troligen för att det känns som något jag kan klara.....

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Nja... Jag förstår hur de har gått tillväga, men jag är inte bra på att inreda växtkar så den "växt-scejpiga" delen skulle nog falla ganska platt...
                    så du har begränsningar, skönt att höra

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Thomas - missförstå mig rätt nu. Jag är absolut inte glad för att du är sjuk men väldigt glad över att du har tid att sitta hemma och uppdatera din tråd! Underbart att läsa om dina tankar och reflektioner samt att se bilder på dina och andras kar. Så jädra synd bara att vi inte satt hemma samtidigt. Då hade mina dagar blivit mycket roligare!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ja det var vad jag använde min förkylningsdag till.....fundera presentera och beskriva....

                        jag har ju ytterligare favoritkar, Nandos där hon byggt upp som en grön vägg i bakgrunden på er skelett av grenar. Det är jag grymt sugen på att använda i något kar. Vi får väl se lite hur min förkylning fortskrider , men det känns väl som det lär ta lite tid innan jag orkar ta tag i det här med projekt. Känner mig rätt slak just nu.....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Thomas - missförstå mig rätt nu. Jag är absolut inte glad för att du är sjuk men väldigt glad över att du har tid att sitta hemma och uppdatera din tråd! Underbart att läsa om dina tankar och reflektioner samt att se bilder på dina och andras kar. Så jädra synd bara att vi inte satt hemma samtidigt. Då hade mina dagar blivit mycket roligare!
                          absolut, då hade du fått ge mig lektion i din grönvägg , den kommer kopieras

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Sedan är det ju dessa som jag alltid sneglar på, inte rena biotoper , inte riktiga scape och inte riktiga växtkar.... men otroligt fina
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0656.JPG
Visningar: 141
Storlek: 130,0 KB
ID: 2415774
                            detta är ju ett jag ständigt återkommer till, gissar på att Mats hade klarat det utan att blinka
                            Lustigt att du säger det... Jag blinkade en enda gång.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Lustigt att du säger det... Jag blinkade en enda gång.
                              Nåväl otroligt vackert blev det. Kanske skulle in liten grupp vilda få flytta in till adoketorna

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Nåväl otroligt vackert blev det. Kanske skulle in liten grupp vilda få flytta in till adoketorna
                                Ja, det var ett gôtt 960-kar som kändes svårt att montera ner vid flytten till kåken.
                                Jag tycker du skall skippa Discus i adoketa-karet - bara låt den burken vara. Addera tetror!


                                Kommentar

                                Arbetssätt...