550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Stackare!!! Hoppas verkligen att förkylningen ger med sig snabbt.

    Där är vi likadana. Jag klarar inte mycket själv när jag är sjuk men halvligga i fåtöljen framför akvariet ger energi även när man är sjukast.

    Fortsätt gärna bomba med bilderna, det kan aldrig bli för mycket av det vackra.
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      Med tanke på discus-kar etc. Minimalistiska men snygga inredningar kan ju framhäva fiskarna på ett fantastiskt sätt.
      T.ex.
      Featured in Tropical Fish Hobbyist's (TFH) September 2011 issue in the Adventures in Aquascaping column, we take you through the creation and final setup of ...

      I think this is the ultimate angelfish aquascape. These beautiful Altum angelfish are the perfect addition to this massive luxury aquarium - the stunning wor...

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av c90368
        Jag brukar ju vara lite gnällig i mina inlägg, men äras den som äras bör. Mycket förståndiga tankar beskrivna i senaste inläggen, det är inte bara rakt fram i 200 som gäller, vilket du beskriver mycket bra.
        Älskar dina inlägg Maths även om jag inte alltid väljer att följa dem. Så fortsätt gärna för även om du kanske inte märker det leder de ofta till eftertanke och ibland även ny riktning på min framfart

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Plejaderna
          Stackare!!! Hoppas verkligen att förkylningen ger med sig snabbt.

          Där är vi likadana. Jag klarar inte mycket själv när jag är sjuk men halvligga i fåtöljen framför akvariet ger energi även när man är sjukast.

          Fortsätt gärna bomba med bilderna, det kan aldrig bli för mycket av det vackra.
          Det kommer säkert mer allt som dagarna går. Ibland är det bra att inte orka eftersom man då får tid att tänka...

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Sleaper
            Med tanke på discus-kar etc. Minimalistiska men snygga inredningar kan ju framhäva fiskarna på ett fantastiskt sätt.
            T.ex.
            Featured in Tropical Fish Hobbyist's (TFH) September 2011 issue in the Adventures in Aquascaping column, we take you through the creation and final setup of ...

            https://www.youtube.com/watch?v=-EqyI7Z_HVw
            Grymt vackert, men det är just här jag har svårt att välja väg...... när jag tittar på mina stordiskus och på hur mycket mer färgerna framkommer i ett relativt tomt kar ( karantän) jämfört med inrett kar känns det nästan synd att ha dem i inredda kar. Men samtidigt är det grymt facinerande när man lyckas att skapa en biotop .

            Jag har ju mina två helglas kar i vardagsrummet kvar, där frågan är vilken väg jag skall gå. Kanske skall de ha ett scape av de slaget som första filmen. Kanske en biotop inredning. Där är jag inte riktigt framme än.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Tänk. Nu har jag nästan gått igenom alla kar. En liten samanfattning för att jag själv skall reda ut mina tankar,,,,

              I lokalen har jag plats för åtta kar och åtta kar är det jag skall ha, inte mer eller mindre.

              Ett 540 som jag är något så vansinnigt nöjd med (Mats inrett) där kommer det vara Adoketa, Corydoras, Kolglödstetra och eventuellt kommer jag även flytta mina smyckestetror till detta kar men det får vi se. Men det är ett färdigt kar.

              Ett 450 som Pia skall få inreda efter nästan fria händer, det ända att ta i betenkande är att det skall gå diskus i karet. I det karet tänker jag mig San Merah diskus och mina 25-30 citrontetra, Corydoras och eventuellt någon mer ciklid. Fisken finns och karet finns och jag har en hel del rötter till det. Men längre är det ännu inte kommit.

              Ett 375 hör ett par hantlar och ett par jordätare samt pansarmalar och troligen Ellioti ciklid. Här kommer jag väl bygga vidare tills jag är nöjd. Tanken är ju här att det skall bli ett rent biotop kar

              Ett 375 som är klart där smådiskusarna skall gå tillsamans med kerrytetrorna , pansarmalar och orange head tapajos.

              Sedan är det små karen då, två 310 och två 275. Dessa är ju idag lätt inredda lek, yngel, uppväxt kar. Men nu vill jag ju att dessa också skall inredas till biotop kar, men fortfarande kanske lite enklare inredda, lite som det naturligt ser ut i diskus, hantel, jordätare naturliga miljö. Dessa kar skall då kunna användas för de jag vill eller behöver för stunden. Kanske lekpar eller ung eller yngel eller helt enkelt ett gäng som blir mobbade eller utstötta i ett annat kar. Ja detta är tanken i lokalen.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0066.JPG
Visningar: 172
Storlek: 293,8 KB
ID: 2415721
              så har ser ju 540 ut idag. Mycket nöjd med detta, eller ja super nöjd

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0057.JPG
Visningar: 233
Storlek: 64,1 KB
ID: 2415722
              några kar jag har lånat från nätet för att hämta insperation av.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0062.JPG
Visningar: 166
Storlek: 67,4 KB
ID: 2415723
              detta borde jag ju kunna få till

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0069.JPG
Visningar: 170
Storlek: 28,9 KB
ID: 2415724
              också snyggt och kanske inte så svårt att härma.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0060.JPG
Visningar: 180
Storlek: 50,9 KB
ID: 2415725
              också vackert med något grönt

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0068.JPG
Visningar: 167
Storlek: 66,8 KB
ID: 2415726
              Också effektfullt men kanske för naket

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0066.JPG
Visningar: 165
Storlek: 67,6 KB
ID: 2415727
              grymt

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0061.JPG
Visningar: 175
Storlek: 69,4 KB
ID: 2415728
              också otroligt fint

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0056.JPG
Visningar: 147
Storlek: 177,5 KB
ID: 2415729
              Ja nu gäller det ju bar att köra igång....


              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Thomas!
                Riktigt goa inspirationskar du hittat bilder på - där kan du hämta många fina idéer.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  Vet ibland inte om man menar det bokstavligt när man pratar om biotopakvarium. Tittar man på dom som verkligen försöker kan det ofta ut som man slängt trädgårdsavfallet i akvariet, med ambitionen att efterlikna det man ser på filmer från faktiska biotoper. Andra gör väl ett mellanting för att ändå få det att se attraktivt ut, vilket kanske är det vanligaste. För en utomstående ser det säkert ut som en katastrof och ett totalt misslyckande i försöket att skapa ett vackert akvarium.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Thomas!
                    Riktigt goa inspirationskar du hittat bilder på - där kan du hämta många fina idéer.
                    Det kommer fler

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Vet ibland inte om man menar det bokstavligt när man pratar om biotopakvarium. Tittar man på dom som verkligen försöker kan det ofta ut som man slängt trädgårdsavfallet i akvariet, med ambitionen att efterlikna det man ser på filmer från faktiska biotoper. Andra gör väl ett mellanting för att ändå få det att se attraktivt ut, vilket kanske är det vanligaste. För en utomstående ser det säkert ut som en katastrof och ett totalt misslyckande i försöket att skapa ett vackert akvarium.
                      precis så, det gäller att hitta balansen . Ser man filmer från deras riktiga biotop är det ju ofta både grumligt och rätt mörkt. Så det är väl mer som att skapa en bild av hur man önskar att det skulle se ut.... så något mellanting är jag nog ute efter.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Det var som sagt akvariumen i lokalen, där jag just varit. Allt såg bra ut. Sedan var det ju hemma då. 600 har jag en plan för. 310 med de nya firrarna rör jag inte på ett tag. Så då är det mina två i vardagsrummet då.

                        Dessa kar är mina enda som jag köpt nya, och ännu är de repfria. De är helglas kar och även om de inte är optiwhite skulle det ju passa med ett modernt scape men lika väl mer biotop inspirerat. Så här står jag nu. Jag inredde dem och var rätt nöjd med dem ända tills växterna dog. Men lite foto på hur de utvecklats tills nu. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0061.JPG
Visningar: 120
Storlek: 316,4 KB
ID: 2415736
                        Min första skiss byggande lite på att jag skulle göra scape utan särskilda växter.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0065.JPG
Visningar: 136
Storlek: 263,1 KB
ID: 2415737
                        men sedan när jag började skapa gick jag ifrån den idén

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0023.JPG
Visningar: 145
Storlek: 387,2 KB
ID: 2415735
                        Det blev ju egentligen rätt ok, men varken scape eller biotop

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0057.JPG Visningar:	0 Storlek:	64.1 kB ID:     	2415722
                          Detta karet är ju riktigt tilltalande i mina ögon. Är ju inte heller något svårt att härma. Du nämner att du gärna vill ha lite grönska också. Här skulle man kunna limma på några Javaormbunkar 1 dm ner på 4-5 av stammarna, om man inte tar bokstavligt på det här med regelrätt biotop. Hade troligen växt och sträckt sig effektfullt upp mot ytan med starkt ljus. Ljus som sedan skuggas av tilltagande javor eller annan lämplig växt och bildat en levande botten i form av fladdrande ljus från ytrörelsen. Varför inte också placera 3-5 lite större stenar på botten.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Det var som sagt akvariumen i lokalen, där jag just varit. Allt såg bra ut. Sedan var det ju hemma då. 600 har jag en plan för. 310 med de nya firrarna rör jag inte på ett tag. Så då är det mina två i vardagsrummet då.
                            Dessa kar är mina enda som jag köpt nya, och ännu är de repfria. De är helglas kar och även om de inte är optiwhite skulle det ju passa med ett modernt scape men lika väl mer biotop inspirerat. Så här står jag nu. Jag inredde dem och var rätt nöjd med dem ända tills växterna dog. Men lite foto på hur de utvecklats tills nu. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0061.JPG
Visningar: 120
Storlek: 316,4 KB
ID: 2415736
                            Min första skiss byggande lite på att jag skulle göra scape utan särskilda växter.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0065.JPG
Visningar: 136
Storlek: 263,1 KB
ID: 2415737
                            men sedan när jag började skapa gick jag ifrån den idén
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0023.JPG
Visningar: 145
Storlek: 387,2 KB
ID: 2415735
                            Det blev ju egentligen rätt ok, men varken scape eller biotop
                            Dessa två kar har du verkligen lyckats fint med! Som alltid finns det massor av saker man kan fundera kring, ändra och joxa med - men som sparsamt inredda Discuskar fyller de sin funktion mycket väl.
                            Det är lätt hänt att man fastnar i olika epitet som; scape, biotop eller vad det nu kallas. Jag brukar fundera kring de fiskar jag ämnar ha i karet och utgå från en tanke kring vilken typ av miljö som passar just dessa fiskar.
                            Sedan har jag på senare år blivit alltmer känslig för storleken på de kar man väljer - det är oftast alldeles för litet ytrymme i karet för de fiskar man väljer.
                            Jag funderar på dina Hantelciklider och jordätare - skulle du kunna tänka dig att ha dessa i separata kar?


                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Här är ett kar i taget. Först det närmast fönstret där växterna tog sig bra i början, men sedan kom mer och mer alger. Jag var länge nöjd med detta och det skall ju få stå kvar tills fiskarna har annat kar vilket beror lite på vilken väg jag tar inrednings mässigt.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0063.JPG
Visningar: 113
Storlek: 304,7 KB
ID: 2415746
                              så startade det för en evighet sedan......en kort sådan men det känns verkligen som längesedan

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0012.JPG
Visningar: 126
Storlek: 415,8 KB
ID: 2415742
                              när inredningen var på plats och växterna tagit sig

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0006.JPG
Visningar: 112
Storlek: 358,7 KB
ID: 2415744
                              blev rätt bra egentligen.....

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0020.JPG
Visningar: 114
Storlek: 468,6 KB
ID: 2415743
                              men nu när växterna inte vill säg så har jag ju flera vägar att gå.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0010.JPG
Visningar: 117
Storlek: 642,9 KB
ID: 2415745
                              Så antingen blir det lite nyplantering, eller biotop eller scape......

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Det andra är jag inte lika nöjd med, men eftersom de står som de står vill jag ju ha ungefär samma utseende på båda.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0064.JPG
Visningar: 135
Storlek: 256,0 KB
ID: 2415748
                                det började ju på ungefär samma sätt.....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0017.JPG
Visningar: 116
Storlek: 353,6 KB
ID: 2415749
                                funkade ok, men förhoppningen om att grönskan skulle ta sig slog aldrig in

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0013.JPG
Visningar: 115
Storlek: 363,7 KB
ID: 2415750 fiskarna växte bra men inte växterna, det fick bli lite flytväxter för att lite mys skulle ordnas

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0022.JPG
Visningar: 133
Storlek: 370,3 KB
ID: 2415751
                                ja så här ser det ut idag, efter det att lite nya växter och en till rot samt de nya fiskarna....... visst kan jag leva med det. Och jag kommer inte göra något förän jag vet att det blir bättre. Men om jag hade gjort om det idag hade det inte blivit så här....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...