550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Nando
    De är så fina! Trist att du blivit sjuk - krya på dig!
    Tack, känns som en helt vanlig förkylning , men som sagt.....svårt att gå till jobbet i dessa dagar och låtsas som ingenting....

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Ja precis, det varade inte länge .... jag är förkyld och fick gå hem..... så nu blir det väl jättestressat när jag väl är friskt ingen .....
      Såg att du skrev det i ett annat tråd.. Det är ju typiskt. Jag hoppas att det går över fort och att det inte är det stora hemska virus alla pratar om. Sköt om dig.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Plejaderna

        Såg att du skrev det i ett annat tråd.. Det är ju typiskt. Jag hoppas att det går över fort och att det inte är det stora hemska virus alla pratar om. Sköt om dig.
        Känns som en enkel förkylning, men visst är man lite orolig.......

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Tyvärr har jag ingen direkt foto eller bild av det jag tänkte utan snarare en tankebild, så som jag brukar. Det är egentligen samma med många saker, jag funderar och kommer fram till hur jag vill ha det. Men det blir inte rätt i akvariumet. Tanken här var att få som ett scape som står fritt och resten skulle vara fri yta. Men i mitt huvud var det mycket bättre på något sätt, svårt att förklara. Men det finns liksom ingen förlaga utan en tanke.
          precis som jag nu sitter och funderar på mina andra kar. I huvet känns det som det borde vara lätt men sedan blir det inte som jag vill ändå. Det är lite så med det mesta konstnärliga , jag kan i huvudet se precis hur lerkrukan skall se ut men när jag försöker dreja blir det inte som bilden..... eller som att sjunga, jag kan texten men när jag väl sjunger blir det falskt. Och så tröttnar jag snabbt.....
          Jag skall förstå!
          Nu såg jag i något tidigare, nytt, inlägg att detta kar skulle tjäna som karantän och då får jag väl säga att du skjutit mitt i prick rent funktionellt - jag menar, det skall ju vara enkelt att fånga ur fiskarna men att det under tiden också skall vara något som är hyfsat klätt och lite "mysigt" för djuren som går där.
          Du, Thomas, är ju inte den ende jag har varit hos och gjort akvarieinredningar. Vid sådana tillfällen - hemma hos - och även här på forumet kan man få höra tillmälen som; "jo, det är ju enkelt när man kan" o.s.v.
          Det finns hundratusentals grejer jag skulle vilja kunna, att ha möjlighet att göra - men som jag helt enkelt inte har en sportslig att uppnå...
          Det verkar som att konstnärlighet, som ofta går hand i hand med musikalitet, är något många människor - så att säga - drömmer om, eller skulle vilja "ha".
          För min del, som någonstans inbillar mig själv ha stråk av ovan nämnda epitet, är det här färdigheter lika naturliga som att leva och andas... men, jag har ju inte en susning om hur det är att vara bra på till exempel olika sportsliga aktiviteter, tekniska saker som motorer, att handhava matematiska problem eller att vara i ledarposition - ja, det finns exempel in absurdum.
          Jag är intresserad av att titta på sport, jag är intresserad av matematik och tekniska saker - men jag kan inte för mitt liv åstadkomma något som skulle likna eller ens komma i närheten av alla de fantastiska saker de människor som kan dessa saker gör.
          Jag förstår ditt dilemma, Thomas.
          När jag skapar något konstnäligt, som exempelvis akvarieinredning, målar något (inte hus kanske, men tavlor och liknande), skriver artiklar - eller det som ligger mig närmast om hjärtat; musicerar - gör jag det utan att tänka, och jag tröttnar aldrig...

          Thomas, om du vid något tillfälle behöver lite assistans (förutom det vi redan planerat) så hjälper jag gärna till!



          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Tack Mats.

            Man är bra på olika saker helt enkelt. Jag är inte musikalisk, jag är inte sportig, men helt ärligt har jag alltid ansett mig vara kreativ.

            Men har ju lärt mig att kreativ kan betyda mycket olika saker. Jag kan inte konstnärligt måla en tavla, men jag kan rita ett hus. Jag kan inte dreja en vas men jag anlägga en utställningshall . Jag har varit framgångsrik arkitekt och är en duktig byggnadsingenjör, men en kass projektledare. Jag är en kreativ problemlösare. Jag har en hjärna som ser i bilder, vilket hjälper mig i mitt jobb men ofta hindrar mig när jag själv skall göra något.
            Jag vet hur jag vill ha det men kan inte skapa det själv så att säga. Jag kan se en vacker bild men inte ta ett vackert fotografi av bilden.

            Detta gör att jag oftast tröttnar. Så jag har lärt mig att uppskatta andras färdigheter precis som jag blir uppskattad för mina.
            under alla år jag hull på med malawi ciklider var jag rätt stolt över mina kar, tyckte jag gjorde fina scape. Men det var ju mest att stapla sten. Men på något sett lyckades jag med det. Men nu när det gäller växter och grenar är det inte samma sak. Jag var vekligen nöjd med mina vardagsrums kar när växterna var fina. Men nu har växterna dött eller är algbevuxna. I lokalen har jag ett 375 som jag känner att jag lyckades med, men det var mer tur än allt annat. Tog nog tio minuter att placera lite Sten grenar och växter. Så det var nog mer tur än skicklighet.

            så Mats, det finns många kar jag behöver hjälp med..... denna helgen står 600 på tur.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Krya på dig Ekenberg.
              Kul att läsa om din framfart, händer mycket. Från sjuka fiskar, till nya fiskar, lugnt på jobb, förkyld hemma och planering för 600.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av ICC
                Krya på dig Ekenberg.
                Kul att läsa om din framfart, händer mycket. Från sjuka fiskar, till nya fiskar, lugnt på jobb, förkyld hemma och planering för 600.
                Som jag sagt tidigare.....jag kommer aldrig bli en bra projektledare men jag är en sjutusan till problemlösare.....

                Känner mig tyvärr värre idag, fått både feber och en jobbig hosta.......kan det månne vara det berömda Corona ......
                så vi får väl se hur det funkar med 600 till helgen

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Nå trotts snorande och hostandet så orkar jag ju sitta framför karen.....det är väl det ända jag orkar

                  Funderade lite på det här med inredning av kar. Och försökte rannsaka mig själv. Tidigare var jag ju nöjd med mina kar men nu är jag det inte. Kan det helt enkelt bero på att jag sett så många finare kar nu så jag ställer högre krav på mig själv och inte riktigt lyckas leverera.

                  jag letade lite i gamla bilder på telefonen och kom fram till att så illa är det ju egentligen inte. Även om jag tror det är Maths inredning av ett kar hos mig plus alla snygga kar här på forumet som fått mig ur balans.

                  600 karet är ju det som står näst i tur. Och det var ju också det första jag inredde när jag startade med diskus igen, sedan har det ju flyttats till lokalen och inretts på nytt, så nu blir det ju tredje gången gillt för detta kar.

                  Mina tankar och mitt mål med detta kar denna gång är som följer. Inredningen är ju back to nature bakgrunden Amazonas , den kommer pyntas lite med javamossa. Det blir rätt tjockt lager råda sand i botten och ett gäng runda stenar utplacerade efter bakgrunden samt lite smågrenar, kvistar och rötter löv och kottar , lite bös helt enkelt så att jag kanske for fortsatt lek med Corydoras . Men annars vill jag bara ha växter och gärna rätt mycket och tätt. Min upplevelse av diskusar är ju att de är fruktansvärt nyfikna och gärna kommer och visar upp sig och att de hellre står nära glaset och tittar ut än gömmer sig långt bort, iallafall när de mår bra. Så fortfarande vill jag ha lite växtredå i framkant så att de har ett bakom att ställa sig vid sedan skulle jag vilja ha en stor grupp höga växter mitt i karet som gör att diskusen inte ser från ena sidan till andra och så att det lätt blit två olika revir, det är ju fortfarande Duke och Snake som skall bo här och det har ju funkat bra innan. Ja här är det liksom inte tänkt biotope utan mer vackert grönt för alla odlade stor diskus. Som det är nu är de ju 11 stycken och det blir rätt lagom. Gruppen har ju funkat länge så förhoppningen är att de kommer att fortsätta så.

                  så här började ju mina trevande inrednings försök en gång:

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0027.JPG
Visningar: 125
Storlek: 376,6 KB
ID: 2415679
                  efter mycket pyssel och hjälp från er på forumet var då först inredningen klar

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0025.JPG
Visningar: 107
Storlek: 744,9 KB
ID: 2415675
                  och jag var rätt nöjd

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0028.JPG
Visningar: 100
Storlek: 995,0 KB
ID: 2415677
                  just javamossa blev riktigt bra i bakgrunden och spred sig bra

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0026.JPG
Visningar: 105
Storlek: 755,9 KB
ID: 2415678
                  men här hade jag förhoppningen om att det skulle bli en bra ridå, men den tynade sakta bort......

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0019.JPG
Visningar: 145
Storlek: 357,6 KB
ID: 2415673
                  så kom då äntligen mina första diskus, fem av dessa lever ju fortfarande kvar, så helt misslyckat var ju inte början.....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0005.JPG
Visningar: 122
Storlek: 322,2 KB
ID: 2415674
                  samma kar ett år senare och efter flytt till lokalen.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0016.JPG
Visningar: 107
Storlek: 409,9 KB
ID: 2415676 Sista kortet på karet innan de tömdes och flyttades hem för cirka en månad sedan.

                  Så som sagt. Det är detta karet nu som står på tur och bilden i huvudet är klar, får se om jag lyckas denna gång, har ni tankar eller idéer så kom gärna med dem nu. Invånarna i karet blir Stordiskusarna , De åtta som växt sig stora hos mig samt de tre kvarvarande av de sex fullvuxna jag köpt, alltså 11 diskus plus 21 dolkstickstetror och Corydoras sterbai gängets en gång var de första invånarna i detta karet.
                  Jag gissar att det blir tillräckligt, men skulle det saknas något kanske ett par jordätare också får bo här.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    När jag beslutade mig för att minska ner på akvariumen i lokalen och flytta hem Stordiskusarna igen gick det ju snabbt, som vanligt. Men jag hade funderat på det ett tag, jag saknade helt enkelt dessa fiskar hemma. Det var ju starten, de jag lagt mest tid på och de som givit mig mest problem. Men ändå de som ligger mig nära om hjärtat.

                    Så nu blev det till att ge bort alla Malawi ciklider som jag ju nyss skaffat..... Men det var inga problem en ung killa vars pappa är gamal akvarist hade just startat ett kar och ville börja med Malawi, pappan kör växtkar med lite sydamerikanskt . Så hela gruppen fick flytta tillsammans. Karet fick gå några dagar med dubbel dos kloraminT och sedan inreddes ett tillfällighetskar för Stordiskusarna , gick som sagt på några minuter......och de karet är jag väldigt böjd med. Bara stenar och rötter och växter utan tanke och jag tycker att det blev kanonsnyggt. Så när Stordiskusarna flyttar kommer pansarmal och kerrytetrorna bo kvar och små diskusarna flytta in. Kommer bli kanon.

                    Här är några halvtaskiga kort på det karet,

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0002.JPG
Visningar: 116
Storlek: 371,1 KB
ID: 2415682
                    på något sätt tror jag att just tanken på att det inte skulle bli permanent fick mig att gå på instinkt istället för tanke

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0009.JPG
Visningar: 120
Storlek: 416,2 KB
ID: 2415681
                    både stenar rötter och växter hamnade liksom höllerombuller ch det blev det som gjorde att man nästan får känslan av en flodbiotop kanske int i Amazonas utan snarare bäcken här bakom huset om man säger så.... Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0011.JPG
Visningar: 109
Storlek: 545,3 KB
ID: 2415683
                    men som sagt, detta kar kommer få vara kvar precis som det är.....

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ja även Malawi karet jag hade en kortare tid i lokalen var jag rätt nöjd med. Men där märkte jag rätt snabbt att även om jag längtat lite efter Malawi sedan jag slutat, så kände jag ganska snabbt när jag startat att även om det kändes hemma vant och säkert med Malawi , så var jag färdig med dessa. Nu är det Sydamerika som gäller.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0004.JPG
Visningar: 134
Storlek: 266,1 KB
ID: 2415685
                      men även här är jag riktigt böjd med inredningen

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0015.JPG
Visningar: 124
Storlek: 261,2 KB
ID: 2415686 de gröna växterna åt dock malawisarna upp rätt snabbt

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Sedan kommer ju en annan fråga till när det gäller just diskus....hur mycket inredda kar behöver dessa skönheter egentligen.
                        under sex månader nästan gick mina Stordiskus i karantäns kar. Och dessa sjuka fiskar har aldrig varit vackrare....
                        Så egentligen är det kanske klart bäst med svart bakgrund sand och några rötter när det gäller dessa fiskar....

                        Varning bildbomb.... Från karantän.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0008.JPG
Visningar: 128
Storlek: 297,6 KB
ID: 2415691

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0037.JPG
Visningar: 110
Storlek: 435,9 KB
ID: 2415692

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0036.JPG
Visningar: 97
Storlek: 559,7 KB
ID: 2415693

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0034.JPG
Visningar: 112
Storlek: 494,0 KB
ID: 2415694

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0051.JPG
Visningar: 106
Storlek: 604,3 KB
ID: 2415695

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0049.JPG
Visningar: 104
Storlek: 505,5 KB
ID: 2415696

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0042.JPG
Visningar: 91
Storlek: 521,0 KB
ID: 2415697

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0059.JPG
Visningar: 106
Storlek: 365,1 KB
ID: 2415698

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0054.JPG
Visningar: 98
Storlek: 585,6 KB
ID: 2415699

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0055.JPG
Visningar: 96
Storlek: 596,7 KB
ID: 2415700

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0045.JPG
Visningar: 100
Storlek: 552,4 KB
ID: 2415701

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0046.JPG
Visningar: 94
Storlek: 677,6 KB
ID: 2415702

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Många håller ju diskus i nakna kar och jag har ju testat detta också. Men det är något jag inte klarar av. All avkoppling försvinner och för mig blir det för industriellt. Jag vet ju att både lek kuber, yngelkar och uppväxtkar funkar bättre och är lättare att hålla renare utan massor med rötter,växter och sand men för mig behövs dessa saker för att jag skall känna glädje framför karet.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0003.JPG
Visningar: 114
Storlek: 277,2 KB
ID: 2415706
                          Lek kub hos mig på 250-300 liter. Alla med sand och rötter, jag har även kon i så diskusarna får välja. Tills nu har det varit jämt fördelat mellan rötter och kon. Så det känns inte som det betyder något för fisken. Jag har inte heller sett några olika beteenden beroende på om det finns växter eller inte. Inte heller om det finns sand eller inte. Men jag mår betydligt mycket bättre nät karet inte är naket....

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0024.JPG
Visningar: 92
Storlek: 371,5 KB
ID: 2415705
                          samma sak med yngel. Men här har det betydelse. Ynglen växer snabbare om det inte finns något annat än mat och friskt vatten. Mina ingel är idag två månader och ligger på drygt en centimeter och borde ligga på det dubbla. Men mina yngel är pigga och glade och får gå med sina föräldrar. Så länge föräldrarna inte blir stressade känner jag att det funkar bara. Föräldrarna får vila och börjar inte direkt att leka igen vilket de ofta gör om man tar dem från ungarna.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0014.JPG
Visningar: 117
Storlek: 460,4 KB
ID: 2415704
                          Tillväxtkaren, ja här hjälper ju coridoras till med bottenstädningen. Första kullen smådiskus jag hade hade jag ju utan någon inredning och de växte snabbare, jag kunde mata mer och allt var lättare, men den andra gruppen jag har nu har än så länge alla överlevt varit friska men växt långsammare och väldigt olika. Så visst förstår jag alla odlare som kör den enkla snabba vägen, men som allt annat i mitt liv, varför kan det inte få ta lite längre tid. Fiskarna är friska och jag mår mycket bättre.

                          Nu är ju drömmen att dessa fyra små kar skall inredas mer biotop likt. Eftersom tanken inte är att föda upp i första hand utan tanken är att fisken skall må bra och jag skall kunna njuta av den. Men jag vill ändå ha möjligheten att ta en kull då och då och det kan vara efter diskus men lika gärna efter någon annan ciklid. Så detta kommer ske allt eftersom när karen är lediga.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Tänk vad man kan få tiden att gå.....

                            Nu börjar vi med karen där jag inte är nöjd..... Hantlarna, trodde det skulle vara den enklaste saken i världen att få till detta kar men inte då. Vet inte hur många gånger jag vridit och väldigt på grenar och kvistar utan att det känns rätt. Här vill jag ju ha ett rent biotop kar för hantlar och jordätare....hur svårt kan det vara.

                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Gissar att jag måste ha i mycket mer men fegar nog hela tiden..... jag får väl jobba vidare på detta kar men råd, tankar och idéer emotsages. Kanske om ni har bra bilder som man kan använda sig av som förlags...

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Jag brukar ju vara lite gnällig i mina inlägg, men äras den som äras bör. Mycket förståndiga tankar beskrivna i senaste inläggen, det är inte bara rakt fram i 200 som gäller, vilket du beskriver mycket bra.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...