550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Det där får du väl ändå erkänna att du blev nöjd med Ekenberg. Jag tycker du ska vara nöjd i alla fall.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Plejaderna
      Vilka fina bilder. Ditt kar behövde visst inte fler växter, det behövde dessa vackra fiskar.
      Fisken blev pricken över i.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av ICC
        Det där får du väl ändå erkänna att du blev nöjd med Ekenberg. Jag tycker du ska vara nöjd i alla fall.
        Som vanligt är jag nöjd med fisken men karet känner jag som för mina andra kar, det får duga nu..... vet inte varför det alltid blir så. Mats inredda 540 hos mig älskar jag, mitt 375 med diskus är jag kanon nöjd med, det gjorde jag på en halvtimme utan att flytta en sten eller vända på en gren , fortfarande tycker jag om det. Detta tog åtminstone fem timmar, jag har vänt och vridit på allt. Tills jag inte orkade längre. Men nej jag är inte nöjd , men fiskarna älskar jag redan

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Svårt att säga Mats , jag försöker ju läsa diskusgenerik för att åtminstone förstå grunderna till alla varianter som finns idag. Och om jag fattat det hela rätt är ju väldigt mycket av de olika hybriderna som kom efter att man lyckats få fram Pidgeon blood och Albino . Just White buttefly är en korsning av Pidgeon blood och cobolt . Det kan ju vara så att stendker har något mer i sin avel för att få dem vitare, då var det just albino man blandade in. Jag har inte hittat något i mina böcker angående karaktäristiska ögon på just denna färg, däremot på Yellow crystal står det om att de finns både med röda och vanliga organge. Min white Butterfly är från en malaysisk odlare och har de vanlig organga ögonen av vad jag kan se.
          Ok, då vet jag, Thomas.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Hej på er

            Brukar ju inte sitta med forumet under arbetstid men just nu är det väldigt lugnt här. Annars har det varit våldsamt mycket att göra men denna veckan värkar det mattas av. Inga möten inplanerat annars har jag minst två per dag ofta både tre och fyra , men denna och nästa vecka är plötsligt helt tomma. Så nu fiskar jag lite på arbetstid....

            Altt är bra i fisk baljorna. Jag är fascinerad av de nya diskusarna , de är aktiva och lyser liksom upp hela rummet. Mina gamla som jag ju alltid tyckt varit världens finaste ser plötsligt rätt mörka ut.

            Kanske orkar jag äntligen köra igån med sexhundra nu. Nu när jag inte är helt slut efter jobbet. Får se om Johan har tid i veckan. Behöver nämligen hans hjälp för att bygga sockeln till akvarie möbeln eftersom huset litar och sockeln skall vara i ek och jag bara har en fogsvans så hoppas jag på Johan . Målet är att kunna snickra lite på kvällarna och inreda och flytta fisk till helgen. Optimistiskt jag vet. Men sedan är det påsk och då går start signalen för utomhus aktiviteterna , så då blir det troligen inte så mycket projekt utan snarare minimeras till vattenbyten och matning....

            igår fyllde jag bilen med äppel grenar som skall få vara basen i de fyra små karens inredning. Hoppas att det skall bli påskens pyssel när nu påskmiddagarna har ställts in.
            Grenarna var fantastiska och är från förra året klippning så torra och fina.

            ja så va det ju projektet att lära mig diskusars färger och vad de heter. Det projektet är nog dömt att misslyckas. Jag har ju pratat med Andreas om de nya jag har, han hade ett litet hum men var inte säker, så jag tog kontakt med säljaren/ odlaren av diskusen. Men han var också osäker. Så efter att kolla oderlistor och olika foton så har jag fått säkra namn fyra varianter av fem, den femte har vi gissar genom att titta på foton. Så när inte uppfödarna själva eller odlarna klarar det, ja då var det nog ganska naivt att tro att jag skulle kunna lära mig det. Men jag pluggar vidare.

            Nu måste jag nog jobba lite igen, vi hörs....

            Klicka på bilden för större version

Namn: 61625F0A-DABA-4EED-B088-504C46E9E0A1.jpeg
Visningar: 110
Storlek: 626,8 KB
ID: 2415609

            Klicka på bilden för större version

Namn: DDE70D72-DDA6-4D36-B79E-219AEE47FD9A.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 500,3 KB
ID: 2415610

            Klicka på bilden för större version

Namn: 22B14E43-E194-4E20-8C6E-7CF0B5808F10.jpeg
Visningar: 105
Storlek: 573,2 KB
ID: 2415611

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Thomas!
              Har suttit och kollat på dina inredningsbilder.
              Jag håller med övriga om att det ser gôtt ut och att det viktigaste är att du är nöjd med det hela - men, nu är du ju inte riktigt det...
              Vad jag undrar är om du har någon referens till den inredingsvision du har inom dig, någon bild eller filmsnutt?
              Vill så gärna få grepp om vad det är du ute efter inredningsmässigt i detta kar.

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                Som vanligt jättefina bilder Thomas! Skönt med lite lugnt på jobbet med. Jag brukar säga att man skall njuta av det medan det varar.
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Halloj Thomas!
                  Har suttit och kollat på dina inredningsbilder.
                  Jag håller med övriga om att det ser gôtt ut och att det viktigaste är att du är nöjd med det hela - men, nu är du ju inte riktigt det...
                  Vad jag undrar är om du har någon referens till den inredingsvision du har inom dig, någon bild eller filmsnutt?
                  Vill så gärna få grepp om vad det är du ute efter inredningsmässigt i detta kar.
                  Vet inte Mats om vi tänker lika, men jag saknar massor av inredning - hängand rötter och höga växter (vallisar m.m.), där dom kan gå undan om dom vill.
                  Bara mina funderingar som vanligt

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Thomas!
                    Har suttit och kollat på dina inredningsbilder.
                    Jag håller med övriga om att det ser gôtt ut och att det viktigaste är att du är nöjd med det hela - men, nu är du ju inte riktigt det...
                    Vad jag undrar är om du har någon referens till den inredingsvision du har inom dig, någon bild eller filmsnutt?
                    Vill så gärna få grepp om vad det är du ute efter inredningsmässigt i detta kar.
                    Tyvärr har jag ingen direkt foto eller bild av det jag tänkte utan snarare en tankebild, så som jag brukar. Det är egentligen samma med många saker, jag funderar och kommer fram till hur jag vill ha det. Men det blir inte rätt i akvariumet. Tanken här var att få som ett scape som står fritt och resten skulle vara fri yta. Men i mitt huvud var det mycket bättre på något sätt, svårt att förklara. Men det finns liksom ingen förlaga utan en tanke.

                    precis som jag nu sitter och funderar på mina andra kar. I huvet känns det som det borde vara lätt men sedan blir det inte som jag vill ändå. Det är lite så med det mesta konstnärliga , jag kan i huvudet se precis hur lerkrukan skall se ut men när jag försöker dreja blir det inte som bilden..... eller som att sjunga, jag kan texten men när jag väl sjunger blir det falskt. Och så tröttnar jag snabbt.....

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Plejaderna
                      Som vanligt jättefina bilder Thomas! Skönt med lite lugnt på jobbet med. Jag brukar säga att man skall njuta av det medan det varar.
                      Ja precis, det varade inte länge .... jag är förkyld och fick gå hem..... så nu blir det väl jättestressat när jag väl är friskt ingen .....

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Inger H

                        Vet inte Mats om vi tänker lika, men jag saknar massor av inredning - hängand rötter och höga växter (vallisar m.m.), där dom kan gå undan om dom vill.
                        Bara mina funderingar som vanligt

                        //Inger
                        Hej Inger.

                        nu svarar jag på inlägget du skrev till Mats. Min tanke med detta karet är ju att jag skall kunna hålla koll på fisken men inte ha ett naket karantäns kar utan vill ha någon inredning . Annars älskar jag ju Mats och även din stil. Men det får bli först när de skall bo i större kar. Här är inskolningen för att inte få in någon skit i mina andra kar nu när jag har nya diskus.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Hej Inger.

                          nu svarar jag på inlägget du skrev till Mats. Min tanke med detta karet är ju att jag skall kunna hålla koll på fisken men inte ha ett naket karantäns kar utan vill ha någon inredning . Annars älskar jag ju Mats och även din stil. Men det får bli först när de skall bo i större kar. Här är inskolningen för att inte få in någon skit i mina andra kar nu när jag har nya diskus.
                          Aha, så detta är bara ett karantärskar - slarvigt läst av mig

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Aha, så detta är bara ett karantärskar - slarvigt läst av mig

                            //Inger
                            Ja, isolering för nya fiskar. Men jag ville inte ha ett naket kar om man säger så, så jag tänkte att jag skulle lycka med en inredning och ett seriöst försök med växter. Så karet har flera uppgifter men tanken är inte att det blir permanent .

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Men även om jag inte är nöjd med karet älskar jag fiskarna ( fortfarande lite förvånad )

                              Klicka på bilden för större version

Namn: EB7B90B5-FCB3-406A-817E-CD666FF32D71.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 336,6 KB
ID: 2415652

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                De är så fina! Trist att du blivit sjuk - krya på dig!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...