550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ja, som sagt. Snabbt går det inte men vem har sagt att det skall gå snabbt. Jag tycker om att börja med sand på botten innan jag börjar inreda. Jag vet att de flesta kör helt naket när man torr inreder men jag går min väg som vanligt, hälften av sanden är i nu skall jag hitta lite lämpliga rötter och stenar här i mina gömmor. Det finns inte mycket men något skall jag allt få ihop . Börjar ju närma mig det steget att jag vågar hälla upp ett glas rödvin också..... nu börjar det skojiga

    Klicka på bilden för större version

Namn: F695E1DB-5288-4234-8378-6CF16E533BC8.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 476,9 KB
ID: 2415335

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Fasen vad härligt! Jag blir så sugen på att inreda när jag ser detta! Häll upp ett glas vin eller två och njut

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ja, det skall bli intressant att se vilken strategi du väljer att arbeta med.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Fasen vad härligt! Jag blir så sugen på att inreda när jag ser detta! Häll upp ett glas vin eller två och njut
          Ja är du kvar här under kvällen tar jag gärna dina råd

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ja, det skall bli intressant att se vilken strategi du väljer att arbeta med.
            Just detta karet kommer inte inredas så som du gjorde eftersom jag vill hålla alla sidor helt fria så inredningen kommer placeras som en ö i mitten. Men som sagt finns du här under kvällen så häng med och ge dina råd. Men som alltid ...... jag följer de råden jag tycker om

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Mina års erfarenhet gäller iallafall sju nystartade diskuskar, så här har jag ju hunnit samla på mig en hel del erfarenhet. Och om du tänker efter Maths, ett naket diskuskar med stora vattenbyten har inte så mycket möjlighet att buffra bakterier i annat än filter, och dessa får jag med mig. Och fortfarande har jag aldrig haft nitrit i några inredda kar. Så oroa dig inte här vet jag vad jag gör
              Jo jag förstår logiken och jag håller med dig rent teoretiskt. Men det bryter mot alla mina antikvariska kunskaper och erfarenheter, men jag är ju en snigel och du en hare...
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Så, nu har jag varit och rotat i förrådet, önskar ju jag samlat mer aktivt under åren men en del finns det ju att ta av.... nu skall det vridas och vändas över diskbänken först och dammet skall spolas av innan de hamnar i karet. Och då behöver jag hjälp.

                Tanken då, detta kar behöver inte se naturligt ut utan det är nästan en fördel om det blir ett scape mer än natur. Därför har jag valt ut mer kantiga stenar och rötter som skall spreta ut från stenön liksom. Ingen anubis eller Java mossa utan ett gäng små låga växter som skall växa bland rötter och stenar sedan har jag fyra större växter, en solitär och en liten grupp på tre. Jag har tänkt att de växterna inte hänger ihop med partiet i mitten utan liksom står själva för att fylla ut karet. Bilden i huvudet finns men om jag kan få det så det får vi se.....

                Klicka på bilden för större version

Namn: 05112E3E-0AA5-4701-90A8-24D26210F752.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 484,2 KB
ID: 2415358

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av c90368

                  Jo jag förstår logiken och jag håller med dig rent teoretiskt. Men det bryter mot alla mina antikvariska kunskaper och erfarenheter, men jag är ju en snigel och du en hare...
                  Du Maths du har mer kunskap än jag någonsin kan drömma om, och den hjälp du givit mig gällande tetror har varit fantastisk.
                  Det jag är bra på är att hitta genvägar ibland

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Fasen vad mycket material du lyckades skaka fram bara sådär

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Du Maths du har mer kunskap än jag någonsin kan drömma om, och den hjälp du givit mig gällande tetror har varit fantastisk.
                      Det jag är bra på är att hitta genvägar ibland
                      Lycka till och jag hoppas verkligen att det kommer att fungerar.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Fasen vad mycket material du lyckades skaka fram bara sådär
                        Ett litet förråd finns

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Testa med att börja med rötterna i mitten av karet och bygg upp mot ytan. Garnera med sten runt och på basen av rötter. Du kan också använda stenen som mothåll/stöd i samma moment. Under bygget så ha tänket var du kan pilla in växter mellan rötter, stenar osv. Lyckas du få till så att någon topp på en rot bryter vattenytan så kan du dessutom rikta utblåset från pumpen på rotdelen så att snygg vattenkrusning skapas å därmed få fin syresättning i karet.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Hm.... hjälp, jag kan verkligen inte detta. Börjat att vrida och vända på de rötter jag skall ha med... men ser verkligen inte vad som blir bäst.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 49F25C03-77D7-46DD-B386-6711432AECA3.jpeg
Visningar: 105
Storlek: 342,7 KB
ID: 2415370

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 23AEDD0B-FF4D-471C-86D2-3EFDB64190B8.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 345,1 KB
ID: 2415371

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 6650A1B2-1123-4DD0-BE74-2F220E9D5046.jpeg
Visningar: 111
Storlek: 338,0 KB
ID: 2415372

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2812BB09-9678-4F68-B65A-D7132EAA25D6.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 354,2 KB
ID: 2415373

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Man kan ju vrida hur länge som helst.
                              nu blir det lite vin och ost här medans jag får smälta detta....

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ska du bara ha den roten eller fler? Om det bara ska vara den tycker jag första eller sista alternativet är bäst.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...