550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Du är då helt galen Ekenberg. Det kommer att sluta med att du skaffar en lokal till

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Haha, jag tänkte också just skriva att du är helt galen Thomas, men jag blir bara glad åt din positiva inställning . Vi andra "normala" skulle ha gett upp Discus för länge sen, medans du bara fortsätter att kämpa på. Lycka nu till med dina nya skönheter

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av ICC
        Du är då helt galen Ekenberg. Det kommer att sluta med att du skaffar en lokal till
        Nä, där har jag satt ett stopp. Ingen större lokal och inte fler kar. 8 kar i lokalen , varav två med diskus sälskaps kar. Fyra diskus par kar, ett Adoketa och ett övrigt. Hemma blir det fyra kar med diskus plus sällskap. Alltså fyra diskus kar hemma 2000 liter diskus och i lokalen två stora och fyra små totalt 2000 liter så 4000 liter, 50 liter per diskus.......
        JAG HAR JU FORTFARANDE FÖR LITE DISKUS

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Inger H
          Haha, jag tänkte också just skriva att du är helt galen Thomas, men jag blir bara glad åt din positiva inställning . Vi andra "normala" skulle ha gett upp Discus för länge sen, medans du bara fortsätter att kämpa på. Lycka nu till med dina nya skönheter

          //Inger
          Konstaterat , galen men lycklig.......
          Jag hade nog inte orkat med om jag haft ett kar med tolv och åtta dog, men räddningen var att jag hade två kar med totalt 32 och åtta dog. På samma sätt som jag nu har hade sextio och tio dog. Visst är man ledsen, mer än man vågar erkänna och visst tär det mer än man förstår, men sedan när det funkar igen är man så otroligt lycklig så på något sätt känner jag hela tiden att det ger mer än det tar. Och så länge jag har den känslan kommer jag att fortsätta.
          Galen men lycklig .....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ja, då var man igång igen. Med ett mini projekt. Att inreda det lilla karantäns karet.
            Eller det är väl fel att kalla det karantän, fisken är inte sjuk och har levt länge i Sverige utan det är mer ett eget kar för att låta dem gå in sig här hos mig.

            och litet och litet.... det är ju mina minsta men de är ju ändå 50x50x125 så 300 liter är det ju. Andreas har sina fiskar i nakna kar med stora ute filter och byter 75% av vattnet var tredje dag. Så jag tänker börja med sparsam inredning och köra mer vattenbyten än jag brukar.

            tanken med detta kar är inte att göra en biotop utan mer ett litet scape bestående av rot och några stena. Och lite växter runt och i denna skapelse. Samt en större växt i det bortre hörnet som döljer utsug, inblås och värmare. Samt än liten växt grupp i närmaste hörnet . Ja bilden i huvudet är rätt klar. Problemet är ju att få till det.....

            Gulaktiga diskus i karet och om allt går vägen så skulle man kanske komponera detta med gul fantomtetra. Kan egentligen bli hur bra som helst. Nu gäller det bara att använda tiden väl. Akvariet skall vara inrett och vattenfyllt innan jag går och lägger mig. För imorgon kommer diskusen.

            Det kommer bli en värmare och ett Fluval 306 ytterfilter. Inte någon jätte men byter drygt 1100 liter i timmen och borde räcka för ett 300 liters. Den stora fördelen med att haft akvarium länge är ju att man har massor med saker sående. Sedan har jag nu offrat mina två sista Philips Aquarelle lysrör på detta kar, den bästa akvariebelysning som någonsin gjorts i mitt tycke. Tror det blir kanon för den gula färgen i fiskarna.

            Så nu kör vi

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Och bilder får vi så klart ta del av imorgon då?
              Ja kör på

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av ICC
                Och bilder får vi så klart ta del av imorgon då?
                Ja kör på
                Nej då, under hela eftermiddagen var det tänkt. Men just nu försöker jag få karet vågrät, inte det lättaste i mitt sneda hus.
                bilder kommer alltsom arbetet fortskrider.

                och råd tas emot även om de inte alltid följs

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursäkta om jag, som vanligt, kommer med negativa tankar...

                  Hela inkörningsprocessen för ett nytt kar för att undvika nitrit, var är den? Sju fullvuxna diskusar i ett 300 kar är en massiv belastning, man brukar släppa i sju små tetror efter någon vecka och sedan låta karet skola in sig.

                  Har jag missuppfattat något, igen?

                  Eller har herr bråttom glömt alla grundläggande regler?
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Maths, jag har absolut inte något emot dina realistiska inlägg i min värld av drömmar.

                    Du har helt rätt, det är ett sätt att göra det på, men det finns ju även andra sätt. Jag kommer få med ett inkört svamp filer som kommer sättas i karet samtidigt som vi kramar ur Andreas övriga filter i en spann vatten och på detta sätt flyttar vi med oss den rätta bakterie floran. Denna metod har jag använt trettio år och ännu aldrig haft nitrit problem i nystartade kar. Så jag tror faktiskt att det är ett effektivare sätt.

                    som med allt annat finns det ju olika lösningar på problem. Och vi får våra egna favoriter.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Japp, lister sågade och karet invägt. Nu står det i våg åt alla håll.... men det tog två timmar. Hm..... fast nu börjar ju det roliga.

                      en plansch bakgrund blev det här, jag använde dessa ofta tidigare. På andra sidan är det nämligen en stenbakgrund. Så sidan med träd har jag aldrig använt förut. Skall bli spännande att se vad jag tycker om den.

                      Ja sanden blir Jula blästersand , inte min favorit men den har jag hemma. Har beställt 150 kg råda sand men den kommer först nästa vecka så det får bli till 600 liters. Jag skall ha mycket sand i detta kar för att ge växterna bra förutsättningar. Skall verkligen göra ett seriöst försök med växter denna gången.

                      Foton, karet invägt

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 40E6C60A-3023-4355-A1E1-8E1C426560A6.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 401,8 KB
ID: 2415307
                      Lägg märke till reglarna för att få ett kar på 1,25 rakt i mitt hus.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 2EEE1ACF-14C6-40C4-9701-D308DAB98C65.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 416,5 KB
ID: 2415308

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 633CF135-B192-4B82-A2AB-955112DC0D8E.jpeg
Visningar: 118
Storlek: 360,5 KB
ID: 2415309

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Brutalt att huset lutar så mycket. Vad visar du på bilden...80 mm höjdskillnad på 1,25 meter akvarium? Ja jag har ju varit hemma hos dig och det känns lite som när man går in i lustiga huset på tivoli när man tar steget in i hallen. Tycker det är rätt coolt faktiskt.

                        Ett tips om du nu vill försöka ge växterna bra förutsättningar från början är ju att börja med växtgödning INNAN du lägger i den nya sanden. Vet inte vad som är det bästa, men ett gäng 7 kulor eller Soil är några alternativ.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av ICC
                          Brutalt att huset lutar så mycket. Vad visar du på bilden...80 mm höjdskillnad på 1,25 meter akvarium? Ja jag har ju varit hemma hos dig och det känns lite som när man går in i lustiga huset på tivoli när man tar steget in i hallen. Tycker det är rätt coolt faktiskt.

                          Ett tips om du nu vill försöka ge växterna bra förutsättningar från början är ju att börja med växtgödning INNAN du lägger i den nya sanden. Vet inte vad som är det bästa, men ett gäng 7 kulor eller Soil är några alternativ.
                          Som sagt, huset lutar. Det som gör det ändå värre är ju att när man ställer ett akvarium rakt ser ju allt annat mycket snedare ut.

                          jag vågar mig inte riktigt på soil. Men jag har 7 kulor som jag kommer trycka ner i sanden där plantorna skall stå sedan har jag flytande näring åt växterna. Har aldrig använt det innan men idén med detta kar är ju att göra ett lite seriösare försök med växter. Karet står placerat så att solljus inte når det. Men jag hoppas mina lysrör ger tillräckligt ljus och att frånvaron av solljus skall göra att jag slipper alger. Vi får se.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ja då går vi vidare....

                            Pumpen har ju inte används på några år så frågan är om jag vågar lita på den. Men efter att tänkt lite har jag lösningen.

                            Jag tar en av alla de hinkar man som akvarist har stående och skär av den i höjd så den kommer in under hyllan i karet och ställer sedan pumpen i hinken.

                            Denna lösning klarar naturligtvis inte om det börjar spruta vatten men om det sipprar någonstans förstör jag i alla fall inte golvet innan jag märker något . En spackel spann blir perfekt.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 7CE9F3B9-AF14-4071-B716-E46B1D37A6BE.jpeg
Visningar: 121
Storlek: 404,3 KB
ID: 2415317
                            hinken innan jag tagit av den i rätt höjd

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 24478645-8E1C-4DAA-990D-3D0DCE8A640F.jpeg
Visningar: 110
Storlek: 431,0 KB
ID: 2415316
                            så där ja, en vass kniv och det gick lätt som en plätt...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 7E4E1698-9A08-4EDB-9D31-71E75007AE12.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 280,3 KB
ID: 2415315
                            hinken på plats.... och den observanta ser direkt att jag inte hade behövt ta av höjden eftersom hålet i hyllan redan var tillräckligt stort för att sänka ner spannen som den var.
                            Lite typiskt mig faktiskt, men va sjutton det bjuder jag på.....

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2235C512-AC05-49EF-A91D-4A0DFC71E0D9.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 279,1 KB
ID: 2415314
                            pumpen på plats.... tre timmar sedan jag började. Men nu kommer det skojiga

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Maths, jag har absolut inte något emot dina realistiska inlägg i min värld av drömmar.

                              Du har helt rätt, det är ett sätt att göra det på, men det finns ju även andra sätt. Jag kommer få med ett inkört svamp filer som kommer sättas i karet samtidigt som vi kramar ur Andreas övriga filter i en spann vatten och på detta sätt flyttar vi med oss den rätta bakterie floran. Denna metod har jag använt trettio år och ännu aldrig haft nitrit problem i nystartade kar. Så jag tror faktiskt att det är ett effektivare sätt.

                              som med allt annat finns det ju olika lösningar på problem. Och vi får våra egna favoriter.
                              Hoppas på att du har rätt, dina trettio år gäller väl sjöfiskar från Afrika, inte Diskus...

                              Vi får se vad som händer.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368

                                Hoppas på att du har rätt, dina trettio år gäller väl sjöfiskar från Afrika, inte Diskus...

                                Vi får se vad som händer.
                                Mina års erfarenhet gäller iallafall sju nystartade diskuskar, så här har jag ju hunnit samla på mig en hel del erfarenhet. Och om du tänker efter Maths, ett naket diskuskar med stora vattenbyten har inte så mycket möjlighet att buffra bakterier i annat än filter, och dessa får jag med mig. Och fortfarande har jag aldrig haft nitrit i några inredda kar. Så oroa dig inte här vet jag vad jag gör

                                Kommentar

                                Arbetssätt...