550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Det glädjer mig att höra den glada tonen i din text Ekenberg, när du skriver att fiskarna mår bra!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av ICC
      Det glädjer mig att höra den glada tonen i din text Ekenberg, när du skriver att fiskarna mår bra!
      Känns ju riktigt bra igen. Och då är ju hobbyn ren glädje.

      Men jag tar det ändå rätt lugnt med projekten. På kontoret är vi bara fyra av normalt tio vilket gör att arbetet tar det mesta av energin . Så fritiden får bli soft njutande just nu. Vi får väl se hur dessa Corona tider går framåt men än så länge har det medfört mer arbete även om jag numera kör de flesta möten via skärm. På jobbet har vi ju alla fått lämna uppgifter på vilka utbildningar och kunskaper vi sitter på så vi får räkna med att sättas in där det behövs när sjukantalet ökar.

      Så även om man hoppas på att detta snart kommer att vara över blir det nog intensiva månader . Så jag njuter av karen till fyllo men tar det lugnt med projekt.

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        Ursprungligen postat av Ekenberg

        Känns ju riktigt bra igen. Och då är ju hobbyn ren glädje.

        Men jag tar det ändå rätt lugnt med projekten. På kontoret är vi bara fyra av normalt tio vilket gör att arbetet tar det mesta av energin . Så fritiden får bli soft njutande just nu. Vi får väl se hur dessa Corona tider går framåt men än så länge har det medfört mer arbete även om jag numera kör de flesta möten via skärm. På jobbet har vi ju alla fått lämna uppgifter på vilka utbildningar och kunskaper vi sitter på så vi får räkna med att sättas in där det behövs när sjukantalet ökar.

        Så även om man hoppas på att detta snart kommer att vara över blir det nog intensiva månader . Så jag njuter av karen till fyllo men tar det lugnt med projekt.
        Det är väl inget fel i att bara njuta av karen ett tag tycker jag
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Plejaderna

          Det är väl inget fel i att bara njuta av karen ett tag tycker jag
          Känns som en lättnad när man bestämt sig för det. Det är ju forfarande vattenbyte på ynglen varje dag och det vanliga fixet. Och det får liksom räcka.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Kanske skönt att pausa projekten ett tag. Du har ju haft fullt upp ganska länge. Härligt att de verkar må bra nu, discusarna!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Kanske skönt att pausa projekten ett tag. Du har ju haft fullt upp ganska länge. Härligt att de verkar må bra nu, discusarna!
              Tror också det varit lite mycket och nu när man går för Max på jobbet är det nog vettigt att inte köra för hårt när man är ledig. Känns riktigt bra. Kul att ni han med ett besök också innan Corona pandemin bröt ut på riktigt.
              Skönt att kunna njuta igen.....

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Tror också det varit lite mycket och nu när man går för Max på jobbet är det nog vettigt att inte köra för hårt när man är ledig. Känns riktigt bra. Kul att ni han med ett besök också innan Corona pandemin bröt ut på riktigt.
                Skönt att kunna njuta igen.....
                Skönt at du kan pusta ut och njuta igen

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Skönt at du kan pusta ut och njuta igen

                  //Inger
                  Det är underbart, nu går jag inte ner och letar död fisk på morgonen. Men fortfarande är det en jag är lite orolig för. Men det känns verkligen som det är över........och gissa vad jag gör då? ( svaret kommer snart )

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    Jag gissar på grill och ett glas rött eller en lager framför burkarna.
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ja, vad har jag nu hittat på......lär jag mig aldrig.....

                      Idag frågade en kompis mig om jag var intresserad av hans diskusar....han skulle inte sluta men tänkte byta mot en annan färg. Vad tror ni, svarar jag nej på den frågan. Naturligtvis gjorde jag inte det, en liten fin grupp på sju individer har man väl alltid plats för.......

                      Nå väl. Något har jag väl lärt mig, de nya diskusarna kommer hållas i sin grupp och inte komma nära de övriga diskusarna. Dessutom kommer de sitta i karantän i tre veckor utan andra fiskar och de kommer få starta sitt nya liv hos mig i ett sparsamt inrett kar. Och varför gör jag då detta......för att jag inte har några hämningar, inget sunt förnuft och ingen vuxen i min närhet som stoppar mig.

                      Ni som följer min tråd vet att jag försökte lära mig lite om de olika odlade diskusarna, deras färger och deras namn. Jag har inte slutat med detta utan det kommer att komma mer. Men jag har inte lyckats lära mig så mycket mer. Mer än att det finns många hundra olika namn på betydligt färre typer vilket gör det hela lite komplicerat , många odlare hittar på egna namn för att visa att dessa kommer just från deras odling och är möjligtvis en typ som skiljer sig minimalt från en annan odlares typ. Jag har ju lite valt att hålla mig till de första typerna med de tidiga namnen. Men det blir ändring på det nu.

                      Kompisen har en helt annan smak en jag, eller rättare sagt, hade. Nu vill han byta till mer ursprungliga. Så när han började med diskus var dessa typer inte helt vanliga han satsade på "gold" varianter av olika slag. Så dessa är alltså åt de gula slaget. De sju diskusarna är uppdelade på en White Butterfly, en Golden Pidgeon Blood, två Golden Sakura maze leopard ( på tal om hittepå namn, betyder typ "Gyllene körsbärsblom labyrint leopard" ni kommer få se foto senare) en Albino yellow crystal och en Golden pearl och en Golden Sakura flora intermediate ( gissa om det är svårt med alla dessa namn) Sakura är alltså en odlare i Malaysia om jag förstått det rätt.

                      Ja, egentligen vet jag ju inte om jag skall skämmas.....eller om jag får vara lika sprudlande glad som jag alltid är när jag gjort något på gränsen till vansinne. Men som vanligt är detta kickarna som jag lever för. Imorgon blir det till att starta upp mitt 312 som får bli karantänskar för de nya, och på söndag flyttar de in. Nä, nu får det bli en stor GT för att fira.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Marten64
                        Jag gissar på grill och ett glas rött eller en lager framför burkarna.
                        nä, fel,fel, fel, eller ja en stor Gin och Tonic framför karen blir det.....men det är ju absolut inget galet.
                        (fint med paret i ditt 720 Tanganyika )

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Haha, du är tokig! Men det är så vi gillar dig . Grattis till nya plattisar och trevlig helg!

                          Kommentar

                          • Marten64

                            • July 2012
                            • 1020

                            Grymt Thomas! Det var inte vad jag förväntade mig....,men jag minns att du lite suktande avvisade ett antal diskusar i Facebook flödet tidigare idag.? Men icke då!
                            trots att det var fullt i karen.
                            Härligt! Det här gillar jag!
                            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Ser absolut inte något negativt med detta galenskap. Tvärtom ser mycket framemot bilderna på dina nykomlingar
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Marten64
                                Grymt Thomas! Det var inte vad jag förväntade mig....,men jag minns att du lite suktande avvisade ett antal diskusar i Facebook flödet tidigare idag.? Men icke då!
                                trots att det var fullt i karen.
                                Härligt! Det här gillar jag!
                                Jag har problem Johan, jag har problem...... Efter jobbet tog jag en sväng förbi Andreas och då kunde jag inte motstå.
                                Han har de vackraste diskusar jag någonsin sett, flera var ju med på utställningen i Ullared för några år sedan. De jag övertagit är visserligen inte dessa utan ett gäng mindre men ändå......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...