550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Det var kallt i vårsolen på ölstugans uteservering. En halv öl klarade vi sedan fick vi få in. Och nu är middagen avslutad och jag och Emil njuter av sista glaset vin framför diskusarna. Idag är de lika vackra som vanligt. Underbart.....jag har ju varit sparsam med mat under medicineringen så de är lite smalar. Så fort jag är klar med medicinen skall de matas upp igen. Men jag vet ju inte om det är rödvinet som talar men just nu känns det som jag klarat av bakslaget .....

    så nu är det bara att köra igen.
    Drick lite mer rödvin

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Inger H

      Drick lite mer rödvin

      //Inger
      Tyvärr, det är slut.... men det finna nog både gin och singel malt hemma så vi överlever ändå

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Du kan ju gå på Amarone-flaskan...

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Du kan ju gå på Amarone-flaskan...
          Du, den smakade mycket bra. Det var den som gick ikväll tusen tack

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Haha, okej! Bra att den var god!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Söndag förmiddag, lite segt här idag.... troligen var det vinet, för inte kan det väl vara wiskeyn eller GT som följde eller att vi blev sittande till tre snåret. Så inga stora planer idag. Vattenbyte i yngelkaret förståss och även hos hantlar och jordätare. Annars blir det en dag med funderingar i vårsolen....

              Ja förövrigt, mina diskusar är precis lika vackra som vanligt igen två bolivianer som fortfarande är bleka men för övrigt riktigt bra.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Ja förövrigt, mina diskusar är precis lika vackra som vanligt igen
                Jättekul att höra

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Vattenbyten klara hemma. Så strax en långpromenad men först en sammanfattning av de två senaste skräck veckorna....

                  Vi börjar från början.....
                  I slutet av februari fick jag 10 stora fina diskus av Stork Zoo när de tömde lokalen. Det patric sa var ”sätt inte ihop dessa med dina grupper direkt utan låt dem gå i eget kar.” och det var inte för att det var några fel på diskusen jag fick utan de alltid bär på olika bakterieflora. Jag vet inte riktigt varför jag inte gjorde som jag blev tillsagd, men troligen var den enkla orsaken att jag behövde karet för att tömma 600 liters. Allt funkade bra till för två veckor sedan....

                  Då på något sätt hände det i de tre kar där ny fisk kommit in, i alla på en gång..... jag har numera alltid koll på vattenparametrar och matning, det ända jag kan styra. Och just på detta känner jag mig säker. I starten körde jag bara JBL stickor men efter att ha hört att de är för oexakta köpte jag JBL största dropp sets kit. ( kostade mer än dyraste diskusen) som används, kan ju säga att fortfarande stämmer stickan väldigt exakt med dropp test, så de som inte tycker de funkar måste göra något fel. Dessutom har jag numera digital ph mätare och termometer för att lätt hålla koll på det som går att hålla koll på.

                  Ja, för två veckor sedan då. I det karet med stora hade bara en tillkommit, en stor Rödturkos hona som nu stod mörk och tryckte. I karen hemma var det värre, där stod de flesta diskusar mörkt hängande.
                  Tyvärr är detta rätt vanligt förekommande just med diskus , att det är svårt att sätta ihop olika grupper diskus. Man pratar ofta om vild och odlade, eller europeiska och asiatiska , eller från olika odlare som aldrig skall blandas. Men sanningen är att uppfödare och handlare blandar inte diskus från olika kar om det inte är nödvändigt och då gör man det med medicinering, oftast cloraminT i förebyggande. Jag var för sen med att tillsätta cloraminT, jag gjorde det först när symtomen fanns för att rädda vad rädda kundes. Två veckor i skräck.....i streck...

                  Sammanfattningsvis , tre citrontetror två corydoras har dött men där misstänker jag att det kanske var medicineringen som tog dem. Sedan tre bolivianer och två bågfenciklider och en nyckelhål allas såg skamfilade ut . Lite som hålihuvudet parasit. De bolivianer som är kvar har ärr i ansiktet , dessutom då fem av de nya diskusen och fem av mina gamla på två veckor. Nu verkar det som medicinen gjort verkan och idag är det bara en av diskusarna som är lite mörk samt bolivianer som ser lite hängiga ut. För övrigt känns de som färg och glädje har kommit tillbaka till karen även till mig.

                  Så ännu en dyrköpt lärdom under mina drygt två år som diskusägare. Lärdom ett kom rätt tidigt av diskusägandet när jag rörde runt för mycket i karet för att göra rent, kostade mig åtta diskus och ett halvårs problem. Och denna lärdom, var försiktig om du tillför nya diskus till befintlig grupp, kostade mig tio diskus och två jobbiga veckor.... ja om det nu är över. Det får vi ju se , men nu hoppas jag igen.

                  Livet går vidare. Lusten har inte avtagit, och våren är på gång. Närstående projekt är, 600 liter där projektet är att bygga en möbel till karet. Sedan är det 450 som Pia skall hjälpa mig med att inreda. Parallellt skall mina små kar få fin inredning. Där har jag lite tänkt experimentera själv. Och i samband med att nya kar är klara så skall mina två 540 hemma inredas så djunglers det bara går..... hoppas ju på min stora inrednings idol här.....

                  Ja när detta skall ske...... gärna innan båt och sommarstuge fasen startar om en månad, låter det rimligt.... nä jag vet men tidsplanerna är inget jag bryr mig om.... det får bli som det blir.

                  Ja och dessutom är ju drömmen sedan att mina hantlar och jordätare skall få bo i lämpligt kar tillsammans med diskus. Dessutom kommer en grupp Geophagus sp orange head tapajos ungdjur köpas som skall få växa upp med mina smådiskus samt en grupp Ellioti (central amerikansk jag vet) som också skall få bo i ett kar. Vadå, tycker ni jag har mycket på gång...... vi får väl se vad som blir verklighet och vad som får förbli dröm.
                  Tiden rår jag ju ännu inte på......

                  Ut i solen nu alla akvarister
                  Gott att höra
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Låter som du har haft en bra helg Thomas!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Helgen går mot sin ende . Nu skall vi tillbaka till striden mot virusen.........

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 40820119-51BC-46DF-A989-2FD840D4678C.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 717,5 KB
ID: 2415031

                      Klicka på bilden för större version

Namn: D6BEA891-77B0-46CE-8A4E-F720D926CC7C.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 616,4 KB
ID: 2415032

                      Klicka på bilden för större version

Namn: F6ED1491-4174-4E23-A4D2-C6483991FA9A.jpeg
Visningar: 171
Storlek: 577,7 KB
ID: 2415033

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 6FA14144-7DF0-4B52-98B9-089437F5CDAB.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 502,7 KB
ID: 2415034

                      Klicka på bilden för större version

Namn: CF370395-E6B7-48F8-BFCA-02C65DB2487C.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 534,6 KB
ID: 2415035

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 3FCA7085-3093-45E6-9E6F-0632A76FB9AB.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 748,0 KB
ID: 2415036

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 8B736586-F4F5-4036-A81C-46ACBA75860E.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 443,5 KB
ID: 2415037

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 5A2D48BF-94C1-4C74-A8DE-2EF34AB631EF.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 465,6 KB
ID: 2415038

                      Kommentar

                      • Plejaderna
                        • March 2007
                        • 347

                        Sååå vackra
                        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Allt bra i karen, en diskus är jag fortfarande inte bra. Har några prickar. Hoppas det blir bättre och inte sämre.

                          Mina nya fiskar få bli fotomodeller i kväll. Det är Ellioti och Orange head . Vackra som bara den......

                          Klicka på bilden för större version

Namn: E1072CAC-45DF-4EE6-957C-2772BB71D110.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 888,7 KB
ID: 2415083

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 6BF43EDA-E88D-434F-B5ED-951E0E250ABE.jpeg
Visningar: 151
Storlek: 791,7 KB
ID: 2415084

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 1F4D1052-D640-4408-92AB-F2614FD1A749.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 501,8 KB
ID: 2415085

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 4BE36B52-71D5-453D-95C8-6A1DAADDE1F8.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 500,9 KB
ID: 2415086

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 4BE36B52-71D5-453D-95C8-6A1DAADDE1F8.jpeg
Visningar: 140
Storlek: 500,9 KB
ID: 2415088

                          Klicka på bilden för större version

Namn: D6960188-DE0E-4961-A3B4-CF61A536407A.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 632,4 KB
ID: 2415087

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 4BE36B52-71D5-453D-95C8-6A1DAADDE1F8.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 500,9 KB
ID: 2415089

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Vad fina dina nya fiskar är!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Tackar. Skall bli spännande att se hur det funkar sedan med diskusar. Sitter just nu framför Adoketa karet och alla sex är framme. I alla andra karen är allt ok. En diskus som jag inte är säker på men för övrigt fina fisken här

                              Kommentar

                              • Plejaderna
                                • March 2007
                                • 347

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Tackar. Skall bli spännande att se hur det funkar sedan med diskusar. Sitter just nu framför Adoketa karet och alla sex är framme. I alla andra karen är allt ok. En diskus som jag inte är säker på men för övrigt fina fisken här
                                Så glad att läsa detta
                                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                                Kommentar

                                Arbetssätt...