550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Små diskusyngel år också svårfotade.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 03F0FB71-A82C-4840-8D44-845868FCC40D.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 284,8 KB
ID: 2414888

    Klicka på bilden för större version

Namn: 18DA9A80-D9C6-40D3-93B1-6C0849DC8561.jpeg
Visningar: 165
Storlek: 593,6 KB
ID: 2414889

    Klicka på bilden för större version

Namn: 4284A640-1ECA-4DC9-A85D-D683E42AEE70.jpeg
Visningar: 168
Storlek: 397,9 KB
ID: 2414890

    Klicka på bilden för större version

Namn: BA1BBFC8-9D47-40CF-BA72-7D286EA77B9F.jpeg
Visningar: 163
Storlek: 499,4 KB
ID: 2414891

    Klicka på bilden för större version

Namn: DCACF081-802A-4C37-AB6F-34C91DC1084A.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 452,4 KB
ID: 2414892

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      De där små är ju hur söta som helst!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        De är pigga och glada igen. Hemma lever alla men fortfarande lite randigt och mörkt. Inte riktigt var, men mycket bättre

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av ICC
          Det glädjer mig att läsa att livet i lokalen går bra. Ett orosmoment eliminerat i alla fall. Då hoppas vi att karen hemma hos dig tar samma riktning.
          Jag vågar hoppas igen ...

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Jag vågar hoppas igen ...
            Riktigt glad för din skull ska du veta!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av ICC

              Riktigt glad för din skull ska du veta!
              Tack ICC. Jag mår mycket bättre

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                Men gud så söta de små bebisar är! Det foto när man ser de med deras föräldrar är hur gulligt som helst

                Och det kändes riktigt skönt att läsa att du vågar hoppas igen. Jag håller tummarna och tårna för att det nu bara blir ännu bättre.
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Så där då var det fredag igen. Lite after work i lokalen med mig och migsjälv , sämre kan man ha det. Allt funkar som det skall kört vattenbyte i hälften av karen . Kör andra hälften imorgon. Och även hemma karen imorgon. Då jag även kör siste tre dagars kuren medicin. Men som sagt , det känns som det värsta är över.....

                  Jag hör säkert av mig under helgen som jag brukar. Ha en skön fredag nu

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Det låter ju jättebra! Trevlig helg!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ös på, Thomas! Ha en helskön helg!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Så, då var det lördag igen .....
                        vaknade tidigt, tror att det var solen och lite försiktigt fågelkvitter från en talgoxe utanför mitt fönster. Visst var det vårdagjämning igår. Här känns det verkligen som den är på väg.

                        Här händer inget spännande idag , orkar inte riktigt de igång något stort utan det blir först vattenbyten i de tre karen som är igång här hemma, sedan en långpromenad i solskenet. Och på eftermiddagen tre kar i lokalen. Sen om vädret håller i sig ett par öl på ölstugans uteservering.

                        låter som en plan.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Vattenbyten klara hemma. Så strax en långpromenad men först en sammanfattning av de två senaste skräck veckorna....

                          Vi börjar från början.....
                          I slutet av februari fick jag 10 stora fina diskus av Stork Zoo när de tömde lokalen. Det patric sa var ”sätt inte ihop dessa med dina grupper direkt utan låt dem gå i eget kar.” och det var inte för att det var några fel på diskusen jag fick utan de alltid bär på olika bakterieflora. Jag vet inte riktigt varför jag inte gjorde som jag blev tillsagd, men troligen var den enkla orsaken att jag behövde karet för att tömma 600 liters. Allt funkade bra till för två veckor sedan....

                          Då på något sätt hände det i de tre kar där ny fisk kommit in, i alla på en gång..... jag har numera alltid koll på vattenparametrar och matning, det ända jag kan styra. Och just på detta känner jag mig säker. I starten körde jag bara JBL stickor men efter att ha hört att de är för oexakta köpte jag JBL största dropp sets kit. ( kostade mer än dyraste diskusen) som används, kan ju säga att fortfarande stämmer stickan väldigt exakt med dropp test, så de som inte tycker de funkar måste göra något fel. Dessutom har jag numera digital ph mätare och termometer för att lätt hålla koll på det som går att hålla koll på.

                          Ja, för två veckor sedan då. I det karet med stora hade bara en tillkommit, en stor Rödturkos hona som nu stod mörk och tryckte. I karen hemma var det värre, där stod de flesta diskusar mörkt hängande.
                          Tyvärr är detta rätt vanligt förekommande just med diskus , att det är svårt att sätta ihop olika grupper diskus. Man pratar ofta om vild och odlade, eller europeiska och asiatiska , eller från olika odlare som aldrig skall blandas. Men sanningen är att uppfödare och handlare blandar inte diskus från olika kar om det inte är nödvändigt och då gör man det med medicinering, oftast cloraminT i förebyggande. Jag var för sen med att tillsätta cloraminT, jag gjorde det först när symtomen fanns för att rädda vad rädda kundes. Två veckor i skräck.....i streck...

                          Sammanfattningsvis , tre citrontetror två corydoras har dött men där misstänker jag att det kanske var medicineringen som tog dem. Sedan tre bolivianer och två bågfenciklider och en nyckelhål allas såg skamfilade ut . Lite som hålihuvudet parasit. De bolivianer som är kvar har ärr i ansiktet , dessutom då fem av de nya diskusen och fem av mina gamla på två veckor. Nu verkar det som medicinen gjort verkan och idag är det bara en av diskusarna som är lite mörk samt bolivianer som ser lite hängiga ut. För övrigt känns de som färg och glädje har kommit tillbaka till karen även till mig.

                          Så ännu en dyrköpt lärdom under mina drygt två år som diskusägare. Lärdom ett kom rätt tidigt av diskusägandet när jag rörde runt för mycket i karet för att göra rent, kostade mig åtta diskus och ett halvårs problem. Och denna lärdom, var försiktig om du tillför nya diskus till befintlig grupp, kostade mig tio diskus och två jobbiga veckor.... ja om det nu är över. Det får vi ju se , men nu hoppas jag igen.

                          Livet går vidare. Lusten har inte avtagit, och våren är på gång. Närstående projekt är, 600 liter där projektet är att bygga en möbel till karet. Sedan är det 450 som Pia skall hjälpa mig med att inreda. Parallellt skall mina små kar få fin inredning. Där har jag lite tänkt experimentera själv. Och i samband med att nya kar är klara så skall mina två 540 hemma inredas så djunglers det bara går..... hoppas ju på min stora inrednings idol här.....

                          Ja när detta skall ske...... gärna innan båt och sommarstuge fasen startar om en månad, låter det rimligt.... nä jag vet men tidsplanerna är inget jag bryr mig om.... det får bli som det blir.

                          Ja och dessutom är ju drömmen sedan att mina hantlar och jordätare skall få bo i lämpligt kar tillsammans med diskus. Dessutom kommer en grupp Geophagus sp orange head tapajos ungdjur köpas som skall få växa upp med mina smådiskus samt en grupp Ellioti (central amerikansk jag vet) som också skall få bo i ett kar. Vadå, tycker ni jag har mycket på gång...... vi får väl se vad som blir verklighet och vad som får förbli dröm.
                          Tiden rår jag ju ännu inte på......

                          Ut i solen nu alla akvarister

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Häftigt att Pia skall ta sig an ett av dina kar.
                            Pia är fantastiskt bra och har ett jädrans öga för helhet och detaljer som skapar miljöer man helt och hållet vill förlora sig i.
                            Det kommer bli kanonbra!

                            Edit; Jag går in och gör ett litet tillägg;
                            Pia förändrade looken i ett 540-kar här hos mig, bara genom att ändra placering på ett antal Anubias. Pia kavlade upp ärmarna, körde ner armarna i baljan och gjorde en magisk Mandrake-linande gest (ni kommer väl ihåg den gamla fina serien Mandrake the Magician, skapad av Lee falk som även är upphovsman till Fantomen) och så var saken biff!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 March 2020, 15:03.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Visst kommer vi alla ihåg Mandrake ( iallafall vi äldre gentlemens , tänkte skriva gamla gubbar...) det är faktiskt lite lika dant när Pia besöker lokalen, är det alger i Bosses kar så sätter hon igång direkt

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Det var kallt i vårsolen på ölstugans uteservering. En halv öl klarade vi sedan fick vi få in. Och nu är middagen avslutad och jag och Emil njuter av sista glaset vin framför diskusarna. Idag är de lika vackra som vanligt. Underbart.....jag har ju varit sparsam med mat under medicineringen så de är lite smalar. Så fort jag är klar med medicinen skall de matas upp igen. Men jag vet ju inte om det är rödvinet som talar men just nu känns det som jag klarat av bakslaget .....

                                så nu är det bara att köra igen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...