550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Hittade lite fin diskus när jag var inne hos Tommy på kaggeledstorget och handlade fiskmat. Svenskodlade diskusar. Kul
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Inga döda diskus hemma..... men däremot i lokalen. Yngel.... gjorde vattenbyte i söndags och sög botten på matrester och allt såg bra ut. Igår talade bosse om att de var flera yngel som simmade runt i små cirklar. Och på kvällen meddelade David att han plockade upp tre döda. Nu är jag här och gör ännu ett vattenbyte och det är tre eller fyra av de små som inte ser bra ut. Trist men ändå inte lika tråkigt som de hemma. Får väl se hur det går vidare. Detta med vattenbyte och alla problem det medför....Ja det är bara att hoppas på att det stabiliserar sig igen. Allt annat ser i alla fall bra ut här.... och inga döda hemma . Så dagen är rätt ok ändå.
      Skönt att du kan se på dagen som rätt OK. Jag vet inte om jag hade gjort det.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Ursprungligen postat av Plejaderna

        Skönt att du kan se på dagen som rätt OK. Jag vet inte om jag hade gjort det.
        Har haft glädjen att träffa Ekenberg vid två tillfällen. Måste säga att han är en mästare på att navigera genom det tråkiga till det positiva. Han griper efter varje strå och ger sig attans på att -det ska gå.

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          Ursprungligen postat av ICC

          Har haft glädjen att träffa Ekenberg vid två tillfällen. Måste säga att han är en mästare på att navigera genom det tråkiga till det positiva. Han griper efter varje strå och ger sig attans på att -det ska gå.
          Som jag önskar att jag hade varit som Ekenberg. Det hade jag behövt det senaste året.
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Plejaderna

            Skönt att du kan se på dagen som rätt OK. Jag vet inte om jag hade gjort det.
            Det är inte alltid lätt, men jag mår bättre av det. Att hellre se sämre dagar som rätt ok och vanliga dagar som jättebra, när sedan en jättebra dag verkligen kommer ja då är ju den fenomenal

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av ICC

              Har haft glädjen att träffa Ekenberg vid två tillfällen. Måste säga att han är en mästare på att navigera genom det tråkiga till det positiva. Han griper efter varje strå och ger sig attans på att -det ska gå.
              Tack ICC, det värmer verkligen att du säger det. Hade lite dåligt samvete för i lördags när jag inte riktigt orkade hålla humöret på topp.

              Min enkla livsfilosofi är nog att allt är lättare om man kan hålla sig positiv, även om det inte alltid är lätt.

              Tack igen.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Plejaderna

                Som jag önskar att jag hade varit som Ekenberg. Det hade jag behövt det senaste året.
                Du Plejaderna. Jag är ingen livscoach och tänker inte utge mig för att vara en sådan heller. Men jag försöker alltid vara livsbejakande, alltid säga ja till vad som kommer i min väg och göra det bästa av det. Jag har haft motgångar, flera gånger och varit olycklig också. Min far var den gladaste och lyckligaste person jag känt, tyvärr gick han bort tidigt. Men på något sätt var det då jag bestämde mig för att leva som han, glädjas åt det man hade istället för att se det man inte kunde få. Och framförallt känna lycka i stunden inte längtan efter något som kanske skall komma. Så jag börjar varje dag med att hitta något att vara lycklig över. Och sedan försöker jag hitta fler saker under dagen. Man får öva men helt plötsligt går det automatiskt. Just nu har jag börjat öva på att ge andra människor komplimanger , det är svårt men jag hoppas att även det skall gå med automatik med tiden. Tänka vad mycket bättre vi kan göra vår värld.....
                Och jag vet fortfarande hur lycklig jag var när personalen på dagis frågade barnen vad dom skulle bli när de blev stora och min då fyra årige Jonatan svarade”Jag skall bli tjock”,
                naturligtvis undrade fröknarna varför han ville bli tjock ” jo, för det är min pappa och han är alltid glad” som sagt, då känner man att man lyckats lite iallafall.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  "Och jag vet fortfarande hur lycklig jag var när personalen på dagis frågade barnen vad dom skulle bli när de blev stora och min då fyra årige Jonatan svarade”Jag skall bli tjock”,
                  naturligtvis undrade fröknarna varför han ville bli tjock ” jo, för det är min pappa och han är alltid glad” som sagt, då känner man att man lyckats lite iallafall".
                  Vilken fin och gullig komplimang av din son

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Du Plejaderna. Jag är ingen livscoach och tänker inte utge mig för att vara en sådan heller. Men jag försöker alltid vara livsbejakande, alltid säga ja till vad som kommer i min väg och göra det bästa av det. Jag har haft motgångar, flera gånger och varit olycklig också. Min far var den gladaste och lyckligaste person jag känt, tyvärr gick han bort tidigt. Men på något sätt var det då jag bestämde mig för att leva som han, glädjas åt det man hade istället för att se det man inte kunde få. Och framförallt känna lycka i stunden inte längtan efter något som kanske skall komma. Så jag börjar varje dag med att hitta något att vara lycklig över. Och sedan försöker jag hitta fler saker under dagen. Man får öva men helt plötsligt går det automatiskt. Just nu har jag börjat öva på att ge andra människor komplimanger , det är svårt men jag hoppas att även det skall gå med automatik med tiden. Tänka vad mycket bättre vi kan göra vår värld.....
                    Och jag vet fortfarande hur lycklig jag var när personalen på dagis frågade barnen vad dom skulle bli när de blev stora och min då fyra årige Jonatan svarade”Jag skall bli tjock”,
                    naturligtvis undrade fröknarna varför han ville bli tjock ” jo, för det är min pappa och han är alltid glad” som sagt, då känner man att man lyckats lite iallafall.
                    Jag tycker att du borde byta yrke Ekenberg. Du skulle kunna vara en fantastisk livscoach. Och det var ett underbart komplimang av din son. Jag skall försöka vara mer positiv from nu.
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Så. Tillbaka till fiskarna nu......

                      Imorse fick jag plocka upp en död diskus igen, min vackra cobolt hona här hemma.
                      Funderade på om jag skulle strunta i att berätta det bara för att det börjar bli väldigt mycket döda diskusar här. Men kom fram till att detta är en del av min resa och det är ju den jag beskriver.

                      Jag har nu tappat räkningen på hur många jag förlorat, men väntar med att sammanfatta förlusten tills jag känner att detta är över. Honan som dog idag tillhörde inte de hängiga, men igår morse märkte jag att hon inte betedde sig som vanligt, höll sig liksom undan. Igår kväll stod hon i bland växterna alldeles under ytan och imorse låg hon död bland växterna.

                      Men det positiva är att de två mest hängiga kände bättre idag. Och även de som varit mörka är ljusare men ännu randiga. Så jag tänker ännu inte blåsa faran över men det ser bättre ut. Tyvärr var hon som dog ett av paren jag hoppades på. Men som sagt, det är inte mycket att göra åt.

                      Det ser bättre ut, hoppas det så förblir.

                      I lokalen var allt bra. Inga döda yngel och inga andra problem. Tack och lov.

                      Jag kör vidare med mediciner och vattenbyten och om inget mer hänt innan helgen börjar jag våga hoppas att det är över för denna gång ....

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Hur är läget nu?

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Hej på er vänner.

                          Var på jobbet 05:30 idag så 15:00 hade jag jobbar mina åtta timmar. Nu sitter jag här i lokalen och njuter. Jädrans vad bra allt funkar här. Skall göra lite små vattenbyten men annars är allt strålande. Till och med adoketorna är lite mer framme. Ynglen är pigga och glada. Ja allt ser riktigt bra ut i lokalen. Hemma vet jag ju inte ännu. Skall njuta gör nu ett par timmar innan det är dax att be ge sig hem

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Det glädjer mig att läsa att livet i lokalen går bra. Ett orosmoment eliminerat i alla fall. Då hoppas vi att karen hemma hos dig tar samma riktning.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Härligt!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Det som är kul är ju att Adoketa är framme mer och mer. Men ännu inte lättfotade men några blev det iallafall ....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 7569162F-31D4-44F2-8A3B-619BE8060F3B.jpeg
Visningar: 95
Storlek: 727,7 KB
ID: 2414882

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DCA43B41-A5BB-4666-AE59-8F31C864ECEE.jpeg
Visningar: 100
Storlek: 801,6 KB
ID: 2414883

                                Klicka på bilden för större version

Namn: BFD0EE59-BA86-483A-A34A-47F1FE300C59.jpeg
Visningar: 105
Storlek: 420,7 KB
ID: 2414884

                                Klicka på bilden för större version

Namn: CD01AE7D-0E3E-48D3-BF56-A17348033B21.jpeg
Visningar: 94
Storlek: 587,3 KB
ID: 2414885

                                Klicka på bilden för större version

Namn: BA17DF6B-7BE1-424F-BE0D-857F46810160.jpeg
Visningar: 97
Storlek: 430,6 KB
ID: 2414886

                                Kommentar

                                Arbetssätt...