550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Tillbaka till diskus namn och färger.
    Jag har faktiskt lagt några timmar på att prata med odlare och handlare om olika namn och mycket har klarnat. Men det gör det inte enklare. Jag har en lista på mer än hundra olika varianter, men problemet kommer när man skall lista ut vilken färg som hör till vilket namn . .....
    Jag skall förklara hur jag menar. Jag har tre olika sorter av spotted.... från samma odlare. Det är Redspotted , Redspotted Green och Leopard. Leopard är ju större prickar eller fläckar men de varierar ju rätt mycket, så hur små fläckar/prickar kan en leopard ha innan den inte är en leopard, eller hur stora spotts kan en spotted ha innan den blir Leonard , eller hur ljus blå kan Redspotted bli innan den blir en Redspotted green...... och att vissa sedan säger Redspotted Leopard gör det ju inte lättare....men detta tillhör fortfarande ett av de lättare sorterna att se skillnad på. Jag skall visa några av mina.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Jag börjar med Redspotted Green. Jag har åtta stycken men flera är små än och täckningen blir kraftigare ju äldre de är.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 69783ADD-8EA7-460C-8894-50B44F6C5A81.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 992,6 KB
ID: 2414700

      Klicka på bilden för större version

Namn: E58EE794-A38C-4821-B417-68BED2EFB274.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 591,8 KB
ID: 2414701

      Klicka på bilden för större version

Namn: 659D2DCA-9295-4EEE-A8BC-8AB06C59F23A.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 718,4 KB
ID: 2414702

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Om man sedan tar Redspotted, mina Redspotted är snakeskin, alltså har de 14 räder istället för normala 7 ( eller tidiga Snakeskin med 9 ) men spotted är de ju ändå. Och man ser ju skillnad men iblan är det ju glesar spotta.

        Klicka på bilden för större version

Namn: F2F3D946-288C-4C68-9269-FC6B7E9E3E35.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 1,47 MB
ID: 2414704

        Klicka på bilden för större version

Namn: B75A2123-BBD6-408D-B051-7EDC9CFD8E22.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 832,5 KB
ID: 2414705

        Klicka på bilden för större version

Namn: 838F55AF-6C50-42E7-852F-430E5F0BF294.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 726,6 KB
ID: 2414706

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Mina Redspotted har ju en ljus blå botten färg och mina Redspotted green, ja deras gröna går ju också åt ljusblått. om vi nu tittar på leoparden, eller Redspotted leopard om vi vill göra det svårare har ju också en blå botten färg.....

          Klicka på bilden för större version

Namn: 45851B83-CB80-4DA4-9C7B-9BB4D4FCABC4.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 850,8 KB
ID: 2414708

          Klicka på bilden för större version

Namn: 1C16F542-10B5-4875-B28C-8E8BFBCC9889.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 563,3 KB
ID: 2414709

          Klicka på bilden för större version

Namn: 9C0CB1BD-AAEC-4C8A-B051-5F5005F3BE43.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 815,9 KB
ID: 2414710

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Så visst ser man skillnad, men samtidigt så är den ju inte alltid så stor. Nå detta var ju de lätta och grund varianterna om man så vill. De första hybriderna som sedan alla hundratals nya kommer från.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Nå, nu blir det lite historielektion igen. Diskusutställningar blev ju tidigt populära, säkert mycket på grund av storleken på fisken och dess otroliga variationsrikhet. Klasserna man ställde ut i var ju Heckel, Green, Brun, Blå och övriga. Övriga var ju klassen där de odlade skulle tävla i, men när nu övriga exploderade i både mängd och variationer blev man tvungna att hitta på nya klasser. Ibörjan försökte man ha en klass för varje variation men eftersom det kom nya varianter i princip hela tiden kom man fram till att dela upp dem efter utseende och kom fram med sex olika klasser. Dessa försöker man än idag att gå efter men det blir vanligt med flera underklasser. Klasserna är förutom de fyra vildfångade klasserna dessa sex för odlade; Solida, det är klassen för enfärgade ( tor att de räknas som enfärgade om 80% av fiskens yta har en färg, om tillexempel huvudet har en annan färg kan den ändå tävla i klassen solid) Striped, Patterned, Spotted, Albino och övriga. Så bland de odlade finns fortfarande en grupp för de som inte passar in i några av de övriga fem.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ännu en av de största och vackraste diskusarna döda, en av de som rusade igår. Fortfarande fyra väldigt häniga och fyra nästan svarta . Känns sådär , ännu en död tetra och bolivianerna är illa medtagna. Varje dag försöker jag intala mig att det ser bättre ut.....men sjutton vet om det inte bara är en överlevnads strategi.

                solen skiner ute och jag får strax besök av forumvännerna Nando och ICC. Klart att det blir en bra dag

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  540 inrett av Mats.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 46D16107-017F-45D0-A4B7-5373AD1C10DB.jpeg
Visningar: 179
Storlek: 301,3 KB
ID: 2414690

                  Klicka på bilden för större version

Namn: FBE5F9B7-8BA2-493C-90F1-7C8F0AB7B7C3.jpeg
Visningar: 179
Storlek: 625,2 KB
ID: 2414692

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 75D306E0-2003-44C0-B3AD-B2E1A1DEA995.jpeg
Visningar: 180
Storlek: 543,4 KB
ID: 2414693

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 76FC3A56-B35A-41AA-8591-888BCB20C52E.jpeg
Visningar: 185
Storlek: 534,7 KB
ID: 2414694

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 7DDED624-D258-48DE-A663-A60889FEBA6A.jpeg
Visningar: 176
Storlek: 575,5 KB
ID: 2414695

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 8D11877D-F769-4A3A-84D6-16E5A14D8DFD.jpeg
Visningar: 177
Storlek: 561,6 KB
ID: 2414696
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 4E3381B4-5CC0-450C-B9F8-2B37AE5881F5.jpeg
Visningar: 173
Storlek: 498,3 KB
ID: 2414697

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 8A9AB5D3-ED97-47B3-AF32-EA36A4E557D3.jpeg
Visningar: 185
Storlek: 292,9 KB
ID: 2414691
                  Det ser ju riktigt gôtt ut! Bra jobbat, Thomas!
                  Ha nu en alldeles underbar akvariedag idag på träffen!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Sitter nu på tåget hem efter en mycket trevlig dag med Thomas och ICC. Tack ska ni ha båda två!

                    Mats - det kar du inrett i lokalen är fantastiskt fint. Trolskt och spännande med en självklar harmoni. Jag tittade på det länge.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Sitter nu på tåget hem efter en mycket trevlig dag med Thomas och ICC. Tack ska ni ha båda två!

                      Mats - det kar du inrett i lokalen är fantastiskt fint. Trolskt och spännande med en självklar harmoni. Jag tittade på det länge.
                      Härligt att höra!

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Åter hemma efter en toppen dag i Göteborg och hos Thomas. Trevligt att återse Thomas och Nando sen Zoopet träffen förra året. Vi spana in Thomas kar hemma, besökte några butiker i stan och avsluta med höjdpunkten...lokalen. Ett liten oas med massor av spännande akvarium. Fantastiska fiskar från diskus till Tanganyika. Även några riktigt snyggt inredda akvarium, däribland Mats verk, men även de akvariumen som stod mitt emot är verkligen tilltalande.
                        Tack för en trevlig dag, lätt värt de 50 milen i bil.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av ICC
                          Åter hemma efter en toppen dag i Göteborg och hos Thomas. Trevligt att återse Thomas och Nando sen Zoopet träffen förra året. Vi spana in Thomas kar hemma, besökte några butiker i stan och avsluta med höjdpunkten...lokalen. Ett liten oas med massor av spännande akvarium. Fantastiska fiskar från diskus till Tanganyika. Även några riktigt snyggt inredda akvarium, däribland Mats verk, men även de akvariumen som stod mitt emot är verkligen tilltalande.
                          Tack för en trevlig dag, lätt värt de 50 milen i bil.
                          Kul att höra, uppskattade besöket och är sugen på ett besök i din lokal. Klarade sig fisken du fick med dig hem?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Söndag morgon. Kaffet smakar bra, men annars känns det rätt kast. Inga nya döda ämne men flera står och hänger och andas kraftigt.

                            ett par har även fått pormaskar. Ja vita små prickar som växer ut. Har lärt mig att de ofta kommer vid stress och att högre temperatur och salt brukar hjälpa.

                            så nu blir det drastiska åtgärder. De som andas kraftigt, och har prickar samt står och hänger kommer sättas i ett naket kar. Jag vet att det stressar och jag hade velat undvika det men jag kan inte sitta längre och vänta medans fler får symtom. Kanske är det för sent. Och kanske förvärrar det..... men jag kan inte bara sitta och vänta.....suck

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Söndag morgon. Kaffet smakar bra, men annars känns det rätt kast. Inga nya döda ämne men flera står och hänger och andas kraftigt.

                              ett par har även fått pormaskar. Ja vita små prickar som växer ut. Har lärt mig att de ofta kommer vid stress och att högre temperatur och salt brukar hjälpa.

                              så nu blir det drastiska åtgärder. De som andas kraftigt, och har prickar samt står och hänger kommer sättas i ett naket kar. Jag vet att det stressar och jag hade velat undvika det men jag kan inte sitta längre och vänta medans fler får symtom. Kanske är det för sent. Och kanske förvärrar det..... men jag kan inte bara sitta och vänta.....suck
                              Tråkig läsning Thomas. Vad kan det bero på tro att dina tetror och bolivianer också mår dåligt?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Tråkig läsning Thomas. Vad kan det bero på tro att dina tetror och bolivianer också mår dåligt?

                                //Inger
                                Just nu förstår jag ingenting. Har släkt ner karen nu eftersom ännu en av mina stora gamla diskusar har börjat rida. Något jag aldrig haft innan och nu är det den tredje p en vecka. Idag känns verkligen som en dag att ge upp. Vilket jag naturligtvis inte kommer göra...... men ändå.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...