550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Plejaderna
    Så häftigt att läsa om diskushistoria. Så många vackra färger att välja mellan men mitt hjärta slår några extra slag när jag ser de turkosblåa. Vilka skönheter
    Ja du, med runt hundra odlade varianter så skall man ju kunna hitta sin egen favorit. Hos mig varierar det liksom med humöret . Vissa dagar är jag fast för vissa andra dagar något annat. Men jag har verkligen känslan av att jag har de varianter jag vill ha.

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Ja du, med runt hundra odlade varianter så skall man ju kunna hitta sin egen favorit. Hos mig varierar det liksom med humöret . Vissa dagar är jag fast för vissa andra dagar något annat. Men jag har verkligen känslan av att jag har de varianter jag vill ha.
      Nu när du skrev sådär försökte jag googla lite på andra färger bara för att se vad som finns och blev tokigt förtjust i sk. Golden marlboro.

      Var nog inte medveten om hur stor variation det är i färgerna även efter att du skrev att de var runt hundra.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Plejaderna

        Nu när du skrev sådär försökte jag googla lite på andra färger bara för att se vad som finns och blev tokigt förtjust i sk. Golden marlboro.

        Var nog inte medveten om hur stor variation det är i färgerna även efter att du skrev att de var runt hundra.
        Det värsta är ju att ju mer man försöker grotta ner sig i varianter och färger samt olika namn och sedan genetiken bakom vad det blir om man korsar den med den eller hur fick man fram den...... ja då märker man snabbt hur lite man förstår. Så detta kommer nog bli lite av en följe tång i min tråd nu när jag känner att andan faller på eller när huvudet är fult av funderingar rättare sagt.
        jag såg faktiskt också en ny favorit idag men den tar jag när jag är klar med mina egna.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Suck , en liten paus från diskushistoria och tillbaka i verkliga .....
          I morse låg en diskus på botten i det kar jag tyckte såg bra ut. Jag tror det var denna diskus som rusat några gånger i karet. Tyvärr kände jag inte att det fanns mycket att göra utan avlivade hen direkt. Känns alltid tufft men hem var matt i ögonen och låg stilla på botten, inget sprattel när jag lyfte upp den heller så det kändes inte som det var mycket liv kvar. Så ännu är det inte bra. Av de tio nya har tre dött och av mina gamla har än dött. Fortfarande två till som ser hängiga ut och flera som andas snabbare än de skall.....
          av 60 diskus är det nu 56 kvar....

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Suck , en liten paus från diskushistoria och tillbaka i verkliga .....
            I morse låg en diskus på botten i det kar jag tyckte såg bra ut. Jag tror det var denna diskus som rusat några gånger i karet. Tyvärr kände jag inte att det fanns mycket att göra utan avlivade hen direkt. Känns alltid tufft men hem var matt i ögonen och låg stilla på botten, inget sprattel när jag lyfte upp den heller så det kändes inte som det var mycket liv kvar. Så ännu är det inte bra. Av de tio nya har tre dött och av mina gamla har än dött. Fortfarande två till som ser hängiga ut och flera som andas snabbare än de skall.....
            av 60 diskus är det nu 56 kvar....
            Beklagar Ekenberg.
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Plejaderna

              Beklagar Ekenberg.
              Thats life . Inte mycket man kan göra åt sin egen dumhet än att lära sig. Tusen tack

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Suck

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  ( förra inlägget var ju mycket längre, undra vart resten tog vägen)

                  suck, ingen död diskus idag men flera andra, en bolivian samt en corydoras och en tetra.
                  Två diskus som rusar, två som driver omkring lite orkeslöst. Flera svart och flera men stressränder . En av diskusarna verkar ha fått hål i huvudet och även de två kvarvarande bolivianerna...... har all denna skit kommit bara jag satte in fler diskus. Eller har jag haft all skit i karet och nu exploderar allt på en gång. Jädrans sorkfisk som en kompis skulle sagt, och jag är benägen att hålla med.

                  Det har varit alldeles för lätt alldeles för länge nu. Dax att betala för att jag trodde jag kunde detta nu..... Bara att bita ihop....

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    ( förra inlägget var ju mycket längre, undra vart resten tog vägen)

                    suck, ingen död diskus idag men flera andra, en bolivian samt en corydoras och en tetra.
                    Två diskus som rusar, två som driver omkring lite orkeslöst. Flera svart och flera men stressränder . En av diskusarna verkar ha fått hål i huvudet och även de två kvarvarande bolivianerna...... har all denna skit kommit bara jag satte in fler diskus. Eller har jag haft all skit i karet och nu exploderar allt på en gång. Jädrans sorkfisk som en kompis skulle sagt, och jag är benägen att hålla med.

                    Det har varit alldeles för lätt alldeles för länge nu. Dax att betala för att jag trodde jag kunde detta nu..... Bara att bita ihop....
                    Halloj Thomas!
                    Jag har för mig, men kan ha fel, att det finns en gräns för hur mycket text man kan lägga in i ett inlägg.
                    Förr i tiden när jag skrev lite längre grejer kunde det hända att jag fick dela upp texten på flera inlägg.
                    Om jag minns rätt brukade det dock komma en notering om att inlägget hade för mycket text och då fick man dela upp texten i mindre och fler delar.
                    Det kanske är helt annorlunda nu..?

                    Oavsett vad du har för vattenparametrar är det viktigt att dessa inte fluktuerar.
                    Jag tror att detta möjligtvis kan vara en del av den problematik du upplever. Att ha konditionerat vatten (som jag dryftade i ett tidigare inlägg) att byta med skulle kanske kunna vara en ide?

                    Trist som fan att läsa att det inte riktigt har fixat sig för dig. Hoppas det snart vänder!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 March 2020, 16:40.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Allt vänder ju alltid. Lite skönt att ha tio kar igång och bara problem i två. Men just dessa två är de som alltid fungerat förut.

                      nå. Mats 540 funkar fin fint. Har inte riktigt lyckats med ljuset ännu det är ju så vackert så att man vill ha super belysning men samtidigt vill man ju ha det så där hemlighetsfullt dunkelt. Svår kombination, eller så får jag lösa det med flera lampor som kan tändas efter sinnesstämning . Så nu har jag lämnat karen hemma åt sitt öde. Och tänker tillbringa ett par timmar i lokalen.

                      Ivanacara Adoketa är spännande, de nya jag köpte var ju dyra..... men vildfångade och väldigt små. Ännu har jag inte lyckats se alla på en gång. Men fyra små har jag sett och även min stora hane med en liten följeslagare så jag hoppas alla sex är kvar. Jag har fotat lite trotts ljusreflexer . Ni får själva se om ni lyckas upptäcka adoketorna där de står och gömmer sig. ( de första två innehåller inga synliga Adoketa )

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 052F5C7B-573B-4F42-BF93-4D022C388797.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 403,4 KB
ID: 2414646

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 6A334419-0699-415A-8B10-21900CD30BC6.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 431,4 KB
ID: 2414641

                      Klicka på bilden för större version

Namn: A8044101-4377-4974-A44B-8EF3D7F7F744.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 415,7 KB
ID: 2414638

                      Klicka på bilden för större version

Namn: ED1BED3E-9066-4535-9324-A8866EFE1605.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 456,0 KB
ID: 2414640

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 204ACE8F-0DD6-4B41-9A53-E63D7EFB7DA3.jpeg
Visningar: 110
Storlek: 465,5 KB
ID: 2414642

                      Klicka på bilden för större version

Namn: E2079D32-22B0-49ED-B81F-AE82D5A78EC0.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 450,3 KB
ID: 2414643

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 90985275-B419-4CEB-9BCE-FE5B891305BC.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 374,6 KB
ID: 2414644

                      Klicka på bilden för större version

Namn: F2B522EE-CD10-45EF-937A-5C02C43B8D8C.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 496,9 KB
ID: 2414645

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 052F5C7B-573B-4F42-BF93-4D022C388797.jpeg
Visningar: 105
Storlek: 403,4 KB
ID: 2414647
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Gôtt att höra att det bara är två kar som är påverkade.
                        Du kan dina grejer, så kör på!
                        Allt fixar sig!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910


                          Sedan har jag mina underbara små..... som nog inte räknas som små längre . De måste ha ett större kar nu...... men för tillfället flyttar jag inget utan att jag är säker på att det nya är rent.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: B1696B4C-4E62-49D5-84D6-F8B8C0032108.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 356,8 KB
ID: 2414650

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 1D834C65-D994-4EE1-AAB1-06926D7D9753.jpeg
Visningar: 102
Storlek: 500,3 KB
ID: 2414651

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 12BE3A3B-A572-4C69-8B3F-367AD0C96EC3.jpeg
Visningar: 110
Storlek: 661,6 KB
ID: 2414652

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 89C4E6E2-59C7-468B-8DDD-8BCE4B7604A4.jpeg
Visningar: 112
Storlek: 693,4 KB
ID: 2414653

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 3E37C2DF-5534-4AE5-A241-103B846B109D.jpeg
Visningar: 102
Storlek: 449,7 KB
ID: 2414654

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 462D1CC2-1D0B-4587-82D2-1DE8872CDC5D.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 527,1 KB
ID: 2414655

                          Klicka på bilden för större version

Namn: D43D8436-F7D9-4D02-994B-577545B23634.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 539,9 KB
ID: 2414656

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Vad har du för temperatur i adoketa-karet?

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Gôtt att höra att det bara är två kar som är påverkade.
                              Du kan dina grejer, så kör på!
                              Allt fixar sig!
                              Nähä du Mats . Det kan jag inte, men kör på ändå......så för att ladda lite så tillbringar jag kvällen där allt funkar

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Vad har du för temperatur i adoketa-karet?
                                Lite olika beroende på var jag mäter 26,8-27,4 .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...