550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Japp, känns bättre. De är inte riktigt hundra ännu och två äter inte, flera andas lite kraftigare. Skall köra ett par stora vattenbyten och forstsätta med cloraminT. Men på något sätt känns det bättre nu. Hoppas.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Skönt att det verkar lite bättre! Det ska bli så roligt att få se allt på riktigt på lördag!
      Jättekul att ni kommer. Ni får ta det som det är helt enkelt.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Jag är också laddad inför lördag

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Äntligen. I morse var det betydligt bättre i karen hemma. Fortfarande två av de nya som matvägrar men för övrigt färgar de gamla ut igen. I båda dessa kar har jag haft problem med rusande diskusar, något jag inte haft tidigare. Det har varit av de som varit i karen hela tiden. De simmar ruskigt snabbt och okontrollerat och slutar oftast först när de krockar i en ruta. Funderar på om det varit en biverkning av medicineringen. Alla mina vattenvärden är ju rätt konstanta för övrigt. Lite för höga nitrat värden men annat inget konstigt. Så i eftermiddag blir det ett stort vattenbyte samt en riktig rengöring av filter. Så får det bli en pånytt start utan varken onda eller goda bakterier. Hoppas nu detta är över och att jag lärt mig något av mitt misstag med att blanda nya diskus i en existerande och väl fungerande grupp. Suck men det vet man ju aldrig. Är ju mer känd för att vara impuls än eftertänksam......

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            I ett annat forum som visserligen bara handlar om diskus gjorde jag ett inlägg igår gällande alla olika diskus namn och alla olika färgsorter. Jag håller nämligen själv på att bli tokig på alla namn som hela tiden dyker upp på olika varianter av diskus. Det känns lite som det är vilda västern bland de olika odlarna som gärna sätter egna namn på varianter som redan har andra namn. Och variationerna mellan diskusarna är små men antalet nya namn otaliga. De flesta europeiska odlare försöker ju hålla sig till de namn som finns men även här har man börjat lägga på massor med extra namn. Och då skall vi inte prata om de i Asien . Så jag la ut lite bilder och talade om vad varianten heter och uppmanade flera att göra det samma. Men det visade sig att de flesta inte visste namnet på de diskusar de köpt. Så det blev ju inte så lärorikt som jag hoppats på. Eftersom jag är hemma från jobbet även idag och inte har så mycket för mig. Tänkte jag göra samma sak i min tråd här. På detta forum finns ju redan en rätterna diskus beskrivning med många foton på olika varianter och de vanliga ”grund namnen”. Men gör det ändå här i min tråd och ni andra med foton på era diskus och namn får gärna kommentera med dessa.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Diskus ja, jag älskar denna fisk och bevisligen många andra.... kärt barn har många namn, nu finns det ju massor av olika namn med angel och med ghost som ju passar rätt bra på diskusars svävande smygande simsätt men även solnedgångar och gryningar och naturligtvis räcker det inte med leopard, nu finns även Jaguar och tiger samt mycket mycket mer.....

              Men om jag försöker börja lite från början med de få kunskaper som jag läst mig till, vet att det finns de som kan mycket mer. Men för mig är det som vanligt ett bra sätt att bara skriva ner det jag tror mig lärt mig med tiden så får man hoppas att de som kan mer rättar de fel jag gör.....

              Det är ju alltid svårt att säga vem som upptäckte vad, och naturligtvis har diskus varit känd betydligt tidigare för Amazonas indianer än för europén vid namn Johann Jakob Heckel som sägs vara den som skrev om arten 1840 (Symphysodon discus - the Heckel Discus ) Men de fiskar han skrev om sägs vara fångade av Johann Baptist Natterer redan 1817. Han glömde nog bara bort att skriva om det
              Jacques Pellegrin skrev 1904 om en ny variant ( Symphysodon discus var. Aequifasciata - the Green discus) men just denna diskus hade Clement Jobert fångat 25 år tidigare. Han glömde också skriva om den. Så de som upptäckt diskusen är inte de som sedan blir kända för att de beskriver den.

              Så lite rörigt är det ju redan i början av historien .....

              1960 kom så Leonard Schultz på att detta var två olika arter. Symphysodon discus Heckel
              och Symphysodon aequifasciatus. Den senaste arten delades in i tre delar:
              Symphysodon aequifasciatus Pellegrin
              (Green discus)
              Symphysodon aequifasciatus axelrodi Schultz ( Brown discus)
              Symphysodon aequifasciatus haraldi Schultz (Blue discus)

              Så detta är fortfarande idag indelningen av de vilda, Heckel, Green, Braun och Blue. Efter hundratals flera hundra resor och utforskande av Amazonas och dess bifloder har ju otaliga olika varianter hittats än idag hittar man vilda med nya teckningar men man har hållit fast vid indelningen och brukar bara i namnen lägga till fångstplatser.

              Fast fortfarande diskuteras om det skall vara flera arter eller indelningar eller om det bara är en art......

              Ja detta var lite grundläggande historia bakom som jag tyckte var lite spännande ( nörd varning) men nu var det ju odlade jag egentligen tänkte prata om...

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Fakta nörd som jag är, älskar jag denna typ av inlägg
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Fakta nörd som jag är, älskar jag denna typ av inlägg
                  Bra Maths, det kommer mer. Det känns svårt att hoppa över när man skall försöka ge en bild av alla dessa varianter. Och helt ärligt kommer jag inte klara det eftersom jag inte själv lyckas reda ut vilka diskusar som är vad. ( alla ni som inte tycker om nörderi får helt enkelt hoppa över inslagen utan foton)

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Då så, Jag repeterar, vilda finns i fyra olika grundvarianter, vi lämnar diskussionen om det är olika arter och om det borde delas in i fler till experterna.

                    Varianterna är Heckel, Grön, Brun(röd) och Blå. Enkelt. Nu släpper vi de vilda och kör vidare med de odlade, där naturligtvis de vilda ligger till grund men som sagt vida får någon som kan vilda ta.

                    Redan på 1930-talet finns rapporter om att man lyckats odla på de vildfångade diskusarna man då hade. Men den verkliga odlingen för att få fram olika färgvarianter eller mönster och teckningar exploderarade först på 60-talet när de första bruna vildfångade diskusarna importerades till Asien. Men det var inte bara i Asien man började. I USA lyckades Jack Wattley få fram turkos diskus genom att korsa utvalda vildfångade diskus från grupperna Green och Blue. Jack introducerade sin ”Wattley turkos” 1969. Detta sägs vara starten på hybrid odlingen även om asiatiska fiskfarmar hade kommit långt i olika spektakulära varianter.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Under 70-talet vidareutvecklade Jack Wattley sina turkosa genom urvalsodling och lyckades utveckla en solid blå diskus. Ungefär samtidigt lyckades Eduard Schmidt-Focke och Manfred Görel, två tyskar få fram German Red Turquoise. Så nu fanns både turkos, kobolt blå och rödturkos.

                      Undertiden utvecklade Asien sin skicklighet att producera stora kvantiteter av diskus för den stora marknaden. Men de asiatiska uppfödarna låg inte långt efter i utvecklingen av nya diskus. Under 80-talet kom Asien med deras The Ghost discus. The Ghost discus sägs vara utvecklad från en blå diskus som skickats från USA till Asien. Om jag förstår det hela rätt var de första Ghost diskusen silvergrå i färgen och hade ett kraftigt svart band ”bar” över ögat (eye-bar) men denna blev aldrig populär

                      Ja även en den första albino diskusen kom under 70-talet men denna linje gick förlorade innan den blev etablerad.

                      Så nu hade det startat, hybridodlingen för att få fram nya färgkombinationer. Basen var lagd, Rödturkos, turkos och blå samt en ljusblå/grå variant som kallades Ghost eller Briljant ( nu börjar redan de olika namnen komma)

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Så, efter denna del historie berättelse är jag tillbaka igen. Min först tid som diskus ägaren då för drygt trettio år sedan, året var 87 eller 88 hade jag ju vild fångade, bruna med lite blått i. Kommer inte ihåg men tror faktiskt de bara hette brun diskus på den tiden helt utan fångstplats. Det var andra tider då. Jag minns iallafall att det var under denna tid som jag såg rödturkosa diskus när jag var i Berlin och jag minns att det var något utav de vackraste jag sett i fisk väg. Det var då jag tänkte att lyckan skulle vara att ha odlad diskus. Mina vildfångade klarade jag ju inte av, de hade hål i huvudet parasiten och jag lyckades aldrig bli av med dessa så det var ett år av lidande. Därav löftet ”Aldrig diskus” detta höll jag ju i trettio år men visst läste jag och sneglade på diskus under åren.

                        Så när jag väl började med diskus viste jag att jag ville ha rödturkos, eventuellt också kobolt. Men när jag började leta diskus, ja då fanns ju otroligt mycket mer och så otroligt många jag inte kände till eller ens hört namnen på. Så jag har verkligen försökt lära mig men det har inte varit så lätt.

                        Men nu har vi ju kommit fram till Rödturkos. Vilken har lite olika namn den också, german red, tyska undret. Men absolut vanligast är Rödturkos och jag bestämmer härmed att det är det rätta

                        när jag var lite varm i kläderna, det vill säga ungefär ett år efter jag börjat beställde jag ett Rödturkos par från Piwowarskis som har urvaltsodlat just Rödturkos under mer än tio år och är väl idag den mest kända för just denna färg. Tyvärr dog honan några månader efter det att jag fått hem henne. Men jag fick köpa några av Patrics privata. Sedan blev det ju ett gäng små också som idag växt till sig rätt bra så nu har jag åtta stycken av min ”dröm diskus”

                        Rödturkos

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        B21AA379-12F2-4395-BD19-9EAA24D1FC70.jpeg Visningar:	0 Storlek:	862.5 kB ID:     	2414568

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        950638A3-E917-49E2-9214-07F1BD3BC4F3.jpeg Visningar:	0 Storlek:	1.002.7 kB ID:     	2414569

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        213E4C04-A1EF-448D-8E8E-DC1432A0979C.jpeg Visningar:	0 Storlek:	1.023.4 kB ID:     	2414570

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        8A5D7D80-26C1-46F0-9F01-123303A81D97.jpeg Visningar:	0 Storlek:	570.5 kB ID:     	2414571

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        4B599956-0E3B-451F-BB70-14CA1CCFB975.jpeg Visningar:	0 Storlek:	792.3 kB ID:     	2414572
                        Senast redigerad av Ekenberg; 11 March 2020, 19:17.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Samtidigt som jag beställde dessa Rödturkos passade jag på att beställa två kobolt blå också. Eftersom det också känns som en nostalgis diskus som funnits med hela min tid, då viste jag inte att turkos var den första hybrid färgen som sedan genererat i de blå diskusen. Både turkos och blå har ju fortfarande kvar sina stressränderna eller ”bars” vilket jag tycker är bra, det är klart att det finns många sett att se om fisken mår bra men ränderna signalerar ju direkt. Just kobolt blå var ju faktiskt med bland de jag köpte som första diskus nu när jag startade. Ni som har följt mig minns kanske mitt par Indiana Jones och Bridget Jones, några film karaktärer jag tyckt om som dessutom passade på dessa fiskar, Indy modig och äventyrlig och Bridget som hade väldigt svårt att bestämma sig för vilken man hon skulle ha, men ändå en stark kvinna.... nå väl, Bridget finns ju kvar även om Indy dog bland de första av mina fiskar. Nu är det Bridget och Snoken oftast, fortfarande har hon inte bestämt sig sedan har jag ett nytt kobolt par som jag köpte innan patric avslutade stork zoo. Fast de sista paret är ju inte kobolt utan turkos, men jag låter båda sorterna gå som blå

                          Kobolt blå och Turkos blå

                          Klicka på bilden för större version

Namn: E5773917-99FA-42F6-8FEB-F4EA2C160002.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 259,5 KB
ID: 2414575
                          Indy

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 5824A7FF-4D47-406B-8B3F-715581D0AFBE.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 789,3 KB
ID: 2414578
                          Bridget

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 5E5DCADB-485C-42EE-9363-E194429A4525.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 777,6 KB
ID: 2414577
                          Indy och Bridget

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 5E5DCADB-485C-42EE-9363-E194429A4525.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 777,6 KB
ID: 2414584
                          hm....samma igen

                          Klicka på bilden för större version

Namn: D5598C29-CB22-4692-8DC3-10D16AE32BCF.jpeg
Visningar: 144
Storlek: 483,6 KB
ID: 2414576
                          så ja, Bridget och Indy

                          Klicka på bilden för större version

Namn: E9516EC9-59D4-4B7B-B0A4-CB77A35D60B1.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 650,7 KB
ID: 2414579

                          Klicka på bilden för större version

Namn: D88EE010-87D7-478F-BA4F-E69412883C30.jpeg
Visningar: 152
Storlek: 735,0 KB
ID: 2414580

                          Klicka på bilden för större version

Namn: D7006F67-6385-4DBB-ADA0-AD9C99A97095.jpeg
Visningar: 140
Storlek: 504,5 KB
ID: 2414581

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 59FA3FC1-B1B4-445A-B726-033C056FAF6A.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 819,1 KB
ID: 2414582
                          tukos

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 1FF9B910-B992-422F-85D1-DE97F07274A1.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 573,8 KB
ID: 2414583

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 5E5DCADB-485C-42EE-9363-E194429A4525.jpeg
Visningar: 128
Storlek: 777,6 KB
ID: 2414585
                          kobolt


                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Då så, nu fortsätter vi med de odlade diskusarnas historie samt försök på att redovisa namn och färger. Och nu är vi faktiskt så sent som på 90-talet, äldre än så är faktiskt inte explosionen i diskusvarianter och påhittade namn. Och nu kommer Asien.

                            1990 presenteras nio ”bars” (ränder) diskusen i Malaysia kallad Snakeskin, vanlig diskus har sju ränder. 1991 kom Mr Kitti Phanaitti med the Pigeon Blood, 1992 presenterades the Blue Diamond av odlaren Mr Sunny Lo Wing-Yat och 1994 kom 14 bar Snakeskin.

                            Min kommentar här: lite lustigt att det var asiater som lyckades få fram diskusar helt utan bars som Pigeon Blood och Blue Diamond samtidigt som de var de som lyckades få fram diskus med fler bars både nio och fjorton.....

                            så för att sammanfatta 1994 hade vi USAs turkosa och blåa, Tysklands rödturkosa och från Asien the Ghost, Snakeskin, Pigeon Blood och Blue Diamond.

                            Detta blev grunden för otaliga färger och mönster som nu uppgår till nästan hundra diskusvarianter som fortsätter att växa allra helst nu när man lyckats få fram en äkta vit albino diskus som säkert kommer korsas med alla etablerade linjer.... så jag börjar ju inse att det inte är konstigt att jag inte kan alla namn.......

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Så då har vi kommit till en annan av mina diskusar då, en som jag inte kände till innan mot nyfunna diskusintresse the Blue Diamond. Det var egentligen inte en fisk jag hade tänkt på att skaffa men visst tyckte jag den var vacker. Så när Patric hade två stora hanar som han skulle göra sig av med så kunde tänkte jag inte direkt, de var vackra och i rätt storlek för att kunna gå med mina stora. Nu tycker jag de är helt fantastiska och känner att man bara måste ha blue diamond .
                              för tillfället har jag åtta, men det är ju två som är hängiga så vi får väl se.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: CBC191DE-0A24-4F0E-B012-9D219C8266E0.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 705,1 KB
ID: 2414588

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 00F0B526-53ED-44AD-8DD1-73EA049F8AED.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 544,4 KB
ID: 2414589

                              Klicka på bilden för större version

Namn: BE1B3895-7BAC-4F7A-A922-C01F4C356B64.jpeg
Visningar: 130
Storlek: 656,9 KB
ID: 2414590

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 06CB25F0-E625-4031-8D23-95C111902B8A.jpeg
Visningar: 130
Storlek: 764,4 KB
ID: 2414591

                              Klicka på bilden för större version

Namn: A96628F8-315E-4E9F-8977-D3A137D6F77E.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 705,2 KB
ID: 2414592

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 98C3872C-72E1-44E2-8DB7-3F6E0DB9BAD8.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 747,4 KB
ID: 2414593

                              Kommentar

                              • Plejaderna
                                • March 2007
                                • 347

                                Så häftigt att läsa om diskushistoria. Så många vackra färger att välja mellan men mitt hjärta slår några extra slag när jag ser de turkosblåa. Vilka skönheter
                                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                                Kommentar

                                Arbetssätt...