550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Älskar också hundar, lite på ett annat sätt än diskus. Kanske tillochmed med mer än diskus. Vilka olika vinthund raser är det? Är ju vansinnigt förtjust i Rysk vinthund .

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Tyvärr såg jag ingen förbättring i karen i morse. Orkade inte stöka med ett vattenbyte dock , det får bli i kväll eller imorgon förmiddag. Sedan åker jag till barnbarnet över helgen och glömmer allt vad fiskar heter.

      så det så .......

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Det låter som en bra plan med lite miljöombyte och fokus på annat ett tag.

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          Ursprungligen postat av Nando
          Låter härligt med hundarna! Har ni kanske också whippet?
          Nej vi har inte Whippet.
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Vad synd, jag gillar den rasen! Hade en Whippet tidigare som fortfarande är saknad.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Thomas!
              Jag går lite OT här en stund.
              Kanske skulle det vara bra att använda ett av dina större kar till att konditionera ditt "vattenbytarvatten" till discusarna?
              Jag skall förklara; När du byter vatten skulle du kunna använda ett vatten som väldigt mycket liknar det som finns i karen där dina discusar går, fast helt rent. Du skulle kunna kunna använda ett av dina större kar till att ha vatten i - utan fiskar.
              Kanske kan du lägga i lite rötter och växter så blir vattnet (i det fisklösa karet) du tillför dina discus-kar hyfsat likt det vatten som där discusarna går.
              På så vis undviker du hastiga förändringar i vattenparametrarna i discus-karen vid vattenbyte. Sedan fyller du bara på med nytt vatten i det "tomma" karet som får "stå till sig".
              Ja... det här var bara en liten idé som ploppade upp i skallen. Jag får en känsla av att dina vattenparametrar ändras drastiskt titt som tätt och att detta kan medföra de ibland förekommande bekymmer du drabbas av.
              Nu vet jag att du byter mycket mer vatten i dina kar än vad ett fisklöst 720-kar kan täcka upp, men i princip...

              Nåväl, ta en time-out nu och fundera på annat. Det kommer att fixa sig!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Så där ja......

                nu är akvariumen flyttade.....mitt 720 är numera Johans 720. Står på den platsen som mitt 600 stod nyss och 600 står hemma i min hall. Det är en tung hobby vi har, inte bara karen utan dessutom alla stenar , all blöt sand som också skall flyttas. Men nu är det gjort. Nästa vecka är vigd åt att snickra en alvariemöbel i hallen hemma. Vi får väl se hur det går.

                Karen hemma är ingen glädje, var hemma en snabbis när vi bar kar. Alla diskus i ena karet är fortfarande svarta. I andra flöt en död corydoras vid ytan och min största bolivian hane låg död på botten. Känna inte bra just nu.

                men nu är jag som sagt i lokalen och tar en välbehövlig öl med sonen emil , han är alltid med och bör akvarium. Sitter och njuter av stordiskusarna. Skall köra vattenbyte hos hantlar och i Mats karet. Så jag går här och myser.

                Får fundera lite på din idé där Mats . Men det känns spontant lite trist att ha ett tomt kar.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Får fundera lite på din idé där Mats . Men det känns spontant lite trist att ha ett tomt kar.
                  Visst!
                  Kanske skulle du kunna använda någon annan form av större behållare för att förbereda ett vatten mer likt det du byter ut?
                  Det var bara en liten idé, inget du skall ta någon större notis om.
                  Jag hoppas du snart får ordning på grejerna. Det skall fixa sig!


                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Älskar också hundar, lite på ett annat sätt än diskus. Kanske tillochmed med mer än diskus. Vilka olika vinthund raser är det? Är ju vansinnigt förtjust i Rysk vinthund .
                    Borzoi är så vackra men har alltför krävande päls för att jag skulle vilja ha en här hemma. Förutom den redan nämnda rasen har vi saluki och azawakh.

                    Så oerhört tråkigt att läsa att det fortfarande inte har vänt där hemma. Jag hoppas att det kommer snart.
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Vad synd, jag gillar den rasen! Hade en Whippet tidigare som fortfarande är saknad.
                      Italienska vinthundar är som små whippet så jag förstår till fullo varför du gillar whippets. Överlag tycker jag att alla vinthundar är snäppet härligare än alla andra raser. (Sorry Ekenberg, jag vet att du har en schäfer och de är fina de med)
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Plejaderna

                        Italienska vinthundar är som små whippet så jag förstår till fullo varför du gillar whippets. Överlag tycker jag att alla vinthundar är snäppet härligare än alla andra raser. (Sorry Ekenberg, jag vet att du har en schäfer och de är fina de med)
                        Alla hundar är fina , sedan hittar man sin favorit. Första hunden blev schäferhund lite av en slump men sedan har vi älskat denna ras, nikki är vår tredje schäfer . Men nästa gång tror jag det får bli något mindre.... men vi får väl se .

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Hemma igen efter en akvariefri helg. Rätt skönt emellan åt. Umgåtts men två söner, mor och sonhustru samt barnbarn hela helgen. Riktigt trevligt. Men det var lite oroligt att komma hem. Men alla fiskar lever. Så även om diskusar är känslig är den ju samtidigt tålig. Blir lätt stressad och får då lätt sjukdomar men svarar samtidigt bra på medicin. Nå väl, hemma ser det bättre ut, men i lokalen var det en som stod och hängde . Får kolla lite bättre imorgon. Då är även tanken att börja bygga möbel till 600. Vi får väl se. Målet är att möbel är klar till nästa helg och karet kan fyllas igen då. Ha en skön söndagskväll alla

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Sitter i lokalen det där med att orka fixa 600 denna veckan var nog att ta i. På något sätt tror man hela tiden man orkar mer än man gör. Men nu var jag borta hela helgen så jag får nog sikta in mig på att komma ikapp så kanske jag kan fixa lite med 600 liter på söndag. För på lördag får jag finbesök från både Stockholm och Malmö ..... så även om det är kaos i karen hemma och inte mycket bättre i lokalen skall det bli kul att träffa Nando och ICC igen. På programmet står utflykt till Kent i Nol, rätt bra att göra nu när han har fått sålt. Sedan blir det ju ett besök hos Tommy på Tropisk akvariefisk import samt en sväng hemma hos mig och naturligtvis lokalen. Så lördagen är full. Men söndagen får det bli 600 liters möbelsnickeri.

                            Annars då, hemma kändes det bättre i morse men fortfarande två hängande blue diamond.

                            I lokalen lek och mycket rom hos båda San Merah paren. Små diskusarna växer på, stordiskusarna funkar fint i 375. Snake försöker få ett eget hörn dit han lockar än Lady och än Bridget men ingen är riktigt på humör sedan kommer antingen RT eller Big Boy och stör. Ännu har Snake inte vågat utmana dessa herrar. Hantlarna och jordätarna funkar fint, inga riktiga lekpar där ännu. I 540 puttar allt på . Ser dock sällan alla adoketor på en gång, igår var två hanar framme, en liten och min stora. Båda runda och fina i färgen. Idag en hane och en hona. Nu ser jag faktiskt en hona till . Tror iallafall det är honorna inte riktigt lika mönstrade som det som jag tror är hanar. Alla goldstripes har jag iallafall sett och alla terrorresor finns kvar. Ja sedan är det ju diskus ynglen som fortfarande lever och växer. Så i det stora hela bra.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Skönt att det verkar lite bättre! Det ska bli så roligt att få se allt på riktigt på lördag!

                              Kommentar

                              • Plejaderna
                                • March 2007
                                • 347

                                Så glad att läsa att det verkar bli bättre!
                                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                                Kommentar

                                Arbetssätt...