550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    En liten passus bara, Thomas - är det enbart i de kar där du har tillfört fisk, så att säga, utifrån som har drabbats av sjukdom?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      En liten passus bara, Thomas - är det enbart i de kar där du har tillfört fisk, så att säga, utifrån som har drabbats av sjukdom?
      Japp, de två karen jag har hemma. Och från början var det mest de nya som visade symtom men nu är det ju både gamla och nya. I ena karet tillförde jag tre och där är två av de nya väldigt hängiga. I det andra karet tillförde jag sex nya och i de karet har tre dött och majoriteten av kvarvarande diskus är mörka och hänger.. ser inget bra ut alls. Men hittar inga fel på vattnet.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Diskusen är mörk och klipper med ryggfenan står gärna mot ett hörn med nosen lite ner. Känns håglös. Ingen snabb andning eller så. Även nyckelhålen i detta kar känns hängiga men det kan ju vara påverkade av kloraminT kuren. I det andra karet är även bolivianerna påverkade och stor rätt färglösa på botten. Har har jag inte medicinerat sedan i helgen då jag tänkte att allt var ok. Det var först nu idag jag märkte symtom igen.

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Hahahahaha. Just nu har jag 11 kar igång , meningen är att det skall vara tolv max. Sedan har jag tre tomma. Har haft max 16 stycken. Egentligen är det för många med tolv . När jag började här på forumet hade jag åtta och skulle minska ner, det gick sådär
          Bläää Ekenberg! Då måste jag dela med mig antalet hundar jag har.
          Jag ser att antalet kar du har igång just nu är ett primtal. Antalet hundar jag har är samma som det primtal som kommer närmast före antalet kar du har igång just nu.
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Just precis nu fick en diskus i det karet som ser bäst ut ett tokspel och simmade runt och slog i överallt tills den simmade in bakom en rot. Det var en av mina gamla som inte är sjuk. På tetror och corydoras märker man inga problem alls.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Japp, de två karen jag har hemma. Och från början var det mest de nya som visade symtom men nu är det ju både gamla och nya. I ena karet tillförde jag tre och där är två av de nya väldigt hängiga. I det andra karet tillförde jag sex nya och i de karet har tre dött och majoriteten av kvarvarande diskus är mörka och hänger.. ser inget bra ut alls. Men hittar inga fel på vattnet.
              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Diskusen är mörk och klipper med ryggfenan står gärna mot ett hörn med nosen lite ner. Känns håglös. Ingen snabb andning eller så. Även nyckelhålen i detta kar känns hängiga men det kan ju vara påverkade av kloraminT kuren. I det andra karet är även bolivianerna påverkade och stor rätt färglösa på botten. Har har jag inte medicinerat sedan i helgen då jag tänkte att allt var ok. Det var först nu idag jag märkte symtom igen.
              Aha, då är jag med på noterna.
              En fråga till; de fiskar som du introducerade "utifrån" - hade de gått i liknande förhållanden och rigorösa rutiner som de du tillämpar i dina kar?
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 March 2020, 21:58.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Just precis nu fick en diskus i det karet som ser bäst ut ett tokspel och simmade runt och slog i överallt tills den simmade in bakom en rot. Det var en av mina gamla som inte är sjuk. På tetror och corydoras märker man inga problem alls.
                Jumpy Discus - händer lite då och då...

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Plejaderna

                  Bläää Ekenberg! Då måste jag dela med mig antalet hundar jag har.
                  Jag ser att antalet kar du har igång just nu är ett primtal. Antalet hundar jag har är samma som det primtal som kommer närmast före antalet kar du har igång just nu.
                  Suck, jag och matte..... jag har för mig att 11 är ett primtal, är det 7 som är nästa primtal ?
                  sju hundar är många hundar om det är sju du har. Är alla av samma ras? Föder du upp?

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Jumpy Discus - händer lite då och då...
                    Händer sällan här. Just nu känns det inget vidare. Men det är bara att bita ihop. Imorgon slutar jag tre och då blir det flytta akvarium på agendan. Har sålt mitt 720 till Johan så det skall till lokalen, mitt 600 skall hem från lokalen och Johans andra 720 skall flyttas i lokalen så så blir det att använda musklerna. Får gå upp tidigt och se om det blir ett nödvändigt vattenbyte innan jobbet.....

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ok, vi släpper det. Funderade bara lite på vad som hänt i dina burkar och ville kolla några detaljer.
                      Hoppas det fixar sig, Thomas!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ok, vi släpper det. Funderade bara lite på vad som hänt i dina burkar och ville kolla några detaljer.
                        Hoppas det fixar sig, Thomas!
                        Känns jätte skumt, har ju kollat in diskusen under flera månader i storks zoo och inte fattat att de blivit sålda , grymt fina. Sedan får jag dessa drömdiskusar och de går jättefint i eget kar ända tills jag sätter ihop dem med mina, sedan funkar inget. Det är så svårt att resonera sig fram till vad det är, antingen har jag något skit i mina kar hemma som mina fiskar vant sig vid. Men inte de nya som drabbas, men varför blir mina då kassa. Eller so har de nya någon skit som först bryter ut när de är stressade av flytten och sedan smittar ner mina. Eller så är det alla som blivit stressade av förändringen och då satt igång något hos alla..... jag får ta det lugnt och avvakta. Skall släcka nu så slipper jag se eländet.....

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Dina discusar och de discusar och andra fiskar du introducerat i dina kar är konditionerade efter olika premisser.
                          För att förklara hur den grejen förhåller sig kräver en längre utläggning - som typ förr i tiden, men...
                          Man skulle enkelt kunna göra en analogi till det man hörde förr i tiden då man skulle semestra på, exempelvis, Mallorca; "drick inte kranvattnet där nere för då kan man bli sjuk".
                          Thomas, jag förstår så innerligt väl hur du känner dig - det är verkligen trist att läsa att det inte riktigt fungerar just nu.
                          Gör precis som du själv säger; ta det lugnt och avvakta. Det kommer att fixa sig!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Tack Mats . Jag gör så.

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Suck, jag och matte..... jag har för mig att 11 är ett primtal, är det 7 som är nästa primtal ?
                              sju hundar är många hundar om det är sju du har. Är alla av samma ras? Föder du upp?
                              Korrekt.
                              Och som tidigare nämnts måste jag vara galen som följer mitt hjärta. Jag är antagligen lika svag för hundarna som du är för discusar.
                              ​​​​​​Jag brukar också säga att min man måste älska mig väldigt mycket eftersom han står ut med både mig och alla hundarna.
                              Vi har tre olika raser. Dock är alla vinthundar. Föder upp gör vi inte i någon stor skala, har på 14 år haft 3 kullar och gör det bara när vi vill behålla en valp. Vår äldsta blir 14 år i år och de två yngsta blir ett.
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Låter härligt med hundarna! Har ni kanske också whippet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...