550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Orkar inte deppa hemma framför sjuka diskus längre, så nu tillbringas resten av eftermiddag-kväll här i lokalen.

    Hemma funkar ett kar bra. De andra är knas. Tre av de nya blue Diamond har jag inte stort hopp för. Och flera av mina är fortfarande mörka och står och trycker i hörnen. Hur dum får man vara, egentligen är jag nog dum som erkänner hur dum jag är.... men det är så lätt att göra fel. Även om man borde veta bättre.

    I lokalen så, ja ynglen är en månad nu. Idag gjorde jag ett stort vattenbyte för första gången. Funkade fint ynglen verkade inte bry sig alls. Föräldrarna står visserligen och trycker.

    jag har ju tre till lekpar, de lägger alltid ny rom efter vattenbytet men det blir tyvärr aldrig så mycket mer. Gbg vattnet ligger kvar på 7 pH ännu, så nu är inte det problemet iallafall.
    Paren skall få gå kvar till 600 är igång hemma då Duke och Duckface får flytta hem igen. Jag kommer ha en kub hemma om det är så att jag vill sätta något par i lek. De andra två paren kommer hamna i 450 här i lokalen när de är igång tillsammans med föräldrarna till ynglen. Tidsplan, ni känner ju mig, ju förr desto bättre.

    min helt nya idé , fick den nyss är att sedan inreda lekkuberna, de är ju inga små kuber utan 300 liters kar, inreda dessa så snyckt jag kan al la Mats. För att sedan ge tre nya par chansen i riktigt inredda kar. Jag är trött på halv nakna eller halvinredda kar. Det kommer bara vara karrantänskaret som är tomt hemma och här har vi sagt att vi skall fixa ett gemensamt. Det primära är inte uppfödning utan välmående fisk. Så de nästa som skall då chansen är ett cobolt par, ett diamant par och ett nytt San Merah par.

    Små diskusarna mår fortfarande kanon. De väntar ju bara på att ett större kar skall bli ledigt. De växer ojämnt men jag kan inte se att de skulle vara några problem med de mindre.

    Stordiskusarna, ja där funkar allt ännu och jag är så grymt glad åt inredningen jag fick till i detta kar. Första gången jag är nöjd faktiskt.

    Både Mats kar och hantelkaret funkar fint. Enda problemet är egentligen att det är så mörkt i Mats karet, flytväxterna har brett ut sig över hela utan. Men det är endå tufft på något sätt. Kanske jag skall gallra, men det får bli imorgon då.

    Denna veckan ärr det ju extremt svårt att kunna fota, ja eller röra sig över huvud taget. Både Johans 720 och mitt 600 står på golvet i mitten. Men på fredag så, då har vi sammankallat bärhjälp, ett nytt 720 skall in på mitt 600 plats mitt 600 skall hem och Johans 720 skall tillbaka till sin plats ny silikonas nu efter läckan.

    så alltid händer det något. Vi hörs

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Hoppas att det snart fixar sig med discusarna!
      Här är en liten filmsnutt på en 70x70x70 centimeterskub där jag gjorde inredningen så att det blev ett fint utrymme bakom en mängd rötter och växtlighet för discusarna att kunna uppehålla sig på - om det skulle bli lite joxigt för någon eller flera av dom. Man kan se en discus som simmar in i detta bakomliggande utrymme i slutet av filmen.
      Du kan ju testa med att göra något liknande i dina discus-kuber.



      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Orkar inte deppa hemma framför sjuka diskus längre, så nu tillbringas resten av eftermiddag-kväll här i lokalen.

        Hemma funkar ett kar bra. De andra är knas. Tre av de nya blue Diamond har jag inte stort hopp för. Och flera av mina är fortfarande mörka och står och trycker i hörnen. Hur dum får man vara, egentligen är jag nog dum som erkänner hur dum jag är.... men det är så lätt att göra fel. Även om man borde veta bättre.

        I lokalen så, ja ynglen är en månad nu. Idag gjorde jag ett stort vattenbyte för första gången. Funkade fint ynglen verkade inte bry sig alls. Föräldrarna står visserligen och trycker.

        jag har ju tre till lekpar, de lägger alltid ny rom efter vattenbytet men det blir tyvärr aldrig så mycket mer. Gbg vattnet ligger kvar på 7 pH ännu, så nu är inte det problemet iallafall.
        Paren skall få gå kvar till 600 är igång hemma då Duke och Duckface får flytta hem igen. Jag kommer ha en kub hemma om det är så att jag vill sätta något par i lek. De andra två paren kommer hamna i 450 här i lokalen när de är igång tillsammans med föräldrarna till ynglen. Tidsplan, ni känner ju mig, ju förr desto bättre.

        min helt nya idé , fick den nyss är att sedan inreda lekkuberna, de är ju inga små kuber utan 300 liters kar, inreda dessa så snyckt jag kan al la Mats. För att sedan ge tre nya par chansen i riktigt inredda kar. Jag är trött på halv nakna eller halvinredda kar. Det kommer bara vara karrantänskaret som är tomt hemma och här har vi sagt att vi skall fixa ett gemensamt. Det primära är inte uppfödning utan välmående fisk. Så de nästa som skall då chansen är ett cobolt par, ett diamant par och ett nytt San Merah par.

        Små diskusarna mår fortfarande kanon. De väntar ju bara på att ett större kar skall bli ledigt. De växer ojämnt men jag kan inte se att de skulle vara några problem med de mindre.

        Stordiskusarna, ja där funkar allt ännu och jag är så grymt glad åt inredningen jag fick till i detta kar. Första gången jag är nöjd faktiskt.

        Både Mats kar och hantelkaret funkar fint. Enda problemet är egentligen att det är så mörkt i Mats karet, flytväxterna har brett ut sig över hela utan. Men det är endå tufft på något sätt. Kanske jag skall gallra, men det får bli imorgon då.

        Denna veckan ärr det ju extremt svårt att kunna fota, ja eller röra sig över huvud taget. Både Johans 720 och mitt 600 står på golvet i mitten. Men på fredag så, då har vi sammankallat bärhjälp, ett nytt 720 skall in på mitt 600 plats mitt 600 skall hem och Johans 720 skall tillbaka till sin plats ny silikonas nu efter läckan.

        så alltid händer det något. Vi hörs
        Lekkuber på 300l!!? Tur är det att jag inte är en tävlingsmänniska som alltid måste vara bäst/ha största saker. Då hade jag varit riktigt illa ute.
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Thomas - jag tycker det är bra att du skriver även om det som inte funkar. Då får man en rättvisande bild av hur livet med discus kan vara. Visst är det roligare att läsa om allt som går bra, men det är också lärorikt att läsa om sjukdomar och motgångar. Känner du att du orkar med besöket framöver nu när läget är som det är i karen?

          Mats - jädrar vilken vacker och harmonisk film. Du är sannerligen en mästare.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Hoppas att det snart fixar sig med discusarna!
            Här är en liten filmsnutt på en 70x70x70 centimeterskub där jag gjorde inredningen så att det blev ett fint utrymme bakom en mängd rötter och växtlighet för discusarna att kunna uppehålla sig på - om det skulle bli lite joxigt för någon eller flera av dom. Man kan se en discus som simmar in i detta bakomliggande utrymme i slutet av filmen.
            Du kan ju testa med att göra något liknande i dina discus-kuber.


            Kommer ihåg denna kub, perfekta mått
            Mina är ju bara 50 djupa

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Plejaderna

              Lekkuber på 300l!!? Tur är det att jag inte är en tävlingsmänniska som alltid måste vara bäst/ha största saker. Då hade jag varit riktigt illa ute.
              Ja, det är två kar på 300 och två på 275, tanken var att dela dem på mitten och ha möjlighet att ha åtta par samtidigt. Men nu har jag släppt den tanken så nu blir det ett bar i varje kar. Tycker det känns bättre så istället för små nakna kuber. Och om jag kan inreda det riktigt kan det ju dessutom bli vackra kar. Ps. Jag är ingen tävlingsmänniska bara galen

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                Thomas - jag tycker det är bra att du skriver även om det som inte funkar. Då får man en rättvisande bild av hur livet med discus kan vara. Visst är det roligare att läsa om allt som går bra, men det är också lärorikt att läsa om sjukdomar och motgångar. Känner du att du orkar med besöket framöver nu när läget är som det är i karen?

                Mats - jädrar vilken vacker och harmonisk film. Du är sannerligen en mästare.
                Att träffa andra akvarienördar är alltid kul. Att visa sjuk diskus är aldrig roligt men det hör till. Att träffa er ser jag framemot. Ni får ta det som det är helt enkelt.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Suck, två döda diskus idag. De två som var sämst igår.... och tre sjuka. Detta känns inte bra. Har pratat med patric och tyvärr finns det inte så mycket att göra. Om de nya hade någon bakterie eller om mina hade något de nya inte tål så är skadan skedd. Bara att fortsätta med med vattenbyten och medicin. Idag tyckte jag även att nyckelhålen kändes hängiga. Det andra karet känns ju ok . Får se hur detta utvecklas. Suck

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 0DEA8F6E-088C-4CAB-9C9D-C14A2043C0E8.jpeg
Visningar: 122
Storlek: 537,4 KB
ID: 2414380
                    så ser det ut i ena karet, inte döda sjuka ännu men tre som är rätt kassa och många som står och hänger i hörnet.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20C53B0F-BAA2-46ED-9F97-CBA1711BBF33.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 355,1 KB
ID: 2414381
                    det andra karet, en eller två av de nya kniper lite med fenorna men inget mer...
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Jag lider med dig. Så väldigt tråkigt.

                      Kommentar

                      • Plejaderna
                        • March 2007
                        • 347

                        Det var oerhört tråkigt läsa om dödsfallen bland dina diskusar. Jag lider med dig och skickar styrkekramar. Hoppas verkligen att det vänder nu och att inga fler kommer dö.

                        ps. Är själv minst lika galen. Jag samlar på hundar som du samlar på akvarier.
                        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Jag lider med dig. Så väldigt tråkigt.
                          Känns rätt trist , har hittat symtom på två diskusar i karet jag trodde var friskt.....
                          bland annat en av de vackraste rödturkos, så kvällen känns sådär....
                          Känner mig så otroligt dum just nu, mina bolivianer är också kassa nu.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Plejaderna
                            Det var oerhört tråkigt läsa om dödsfallen bland dina diskusar. Jag lider med dig och skickar styrkekramar. Hoppas verkligen att det vänder nu och att inga fler kommer dö.

                            ps. Är själv minst lika galen. Jag samlar på hundar som du samlar på akvarier.
                            Ännu har det inte vänt.... men lite hopp har jag kvar.

                            spännande , hur många hundar har du? Jag har bara en åt gången. Jag försökte ha två men de blev för dominanta , jag var inte tillräckligt stark ledare för två schäferhundar.
                            Är det en tax som repat ditt kar eller vad är det för ras.

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Ännu har det inte vänt.... men lite hopp har jag kvar.

                              spännande , hur många hundar har du? Jag har bara en åt gången. Jag försökte ha två men de blev för dominanta , jag var inte tillräckligt stark ledare för två schäferhundar.
                              Är det en tax som repat ditt kar eller vad är det för ras.
                              Törs jag svara på din fråga om antalet hundar? Hur många akvarier har du? Jag lovar svara om det visar sig att jag har färre antal hundar än du akvarier.
                              Det är en italiensk vinthund som har skrapat rutan. En galen sådan.
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Plejaderna

                                Törs jag svara på din fråga om antalet hundar? Hur många akvarier har du? Jag lovar svara om det visar sig att jag har färre antal hundar än du akvarier.
                                Det är en italiensk vinthund som har skrapat rutan. En galen sådan.
                                Hahahahaha. Just nu har jag 11 kar igång , meningen är att det skall vara tolv max. Sedan har jag tre tomma. Har haft max 16 stycken. Egentligen är det för många med tolv . När jag började här på forumet hade jag åtta och skulle minska ner, det gick sådär

                                Kommentar

                                Arbetssätt...