550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Upp som en sol och ner som en pannkaka ...... eller vad man nu brukar säga

    Jag har nu varit diskusägare i två år och en månad. Har under den perioden gått igenom mycket, ja ni som följt mina trådar vet ju detta. Senaste bakslaget var sensomrars när jag tyckte mina sextio unga på 4-6 cm skulle få lite extra mat, alla dog under natten i nitritchock eller syrebrist, vet inte vilket men alla var döda på morgonen. Jag tappade sugen då under några veckor. Men förutom detta har jag och mina diskusar haft ett riktigt skönt sista år utan några som helst problem. Visst, jag fick inte den lek jag hoppades på. Men som sagt , det primära är ju inte att föda upp. Så jag vill på inget sätt påstå att jag kan diskus nu, inte alls men jag har iallafall lärt mig mina diskus.

    Men vad gör jag då......jag skiter i allt jag någonsin lärt mig och tillför fisk och växter i helt fungerande diskuskar utan att överhuvud taget tänka på karantän eller något överhuvud taget....... hjärnsläpp......nonchalans .....idiot..... ja, kalla det vad som helst, jag gjorde det själv och helt utan tanke.

    Tills för förra helgen har jag haft all ny fisk i karantän i tre veckor, alltid en treveckorskur cloraminT för att inte riskera att få in något i karen. Minsta lilla tetra har fått gå igenom behandlingen innan de har kommit in i karen. Även mina växter har gått i dubbel dos några dygn för att vara så rena som möjligt. Jag har just nu tjugo tetror som går där. Men förra helgen fick jag utan förklaring för mig att helt utan tanke släppa i tio nya diskus till mina hemma diskusar efter bara tre dagar i karantänskar , dessutom fyra nyckelhål helt utan någon som helst behandling. Och om inte detta var nog fick jag växter i utbyte mot fyra jordätare som jag gav bort, dessa växter spreds också i karen och en hög växter för mina Malawi ciklider, som också stoppades i. Hur kan det ske, jag vet ju bättre.....men tänkte inte.

    Igår morse låg en av mina stora fina Curilenquer död på botten och alla diskus i båda mina 540 står mörka, nästan svarta i klungor på botten. Och åter igen har jag bara min egen dumhet att skylla på. Som tur var hade jag bara ett möte igår och kunde köra ett vattenbyte innan jobbet. Tog sedan halvdag och skyndade till lokalen, där allt såg bra ut. Tur det i mitt kar med Stordiskusarna har jag ju också planterat nya växter, men såg inget oroande igår iallafall. Sedan snabbt hem, fortfarande ingen bättring två diskusar log ner på botten, nytt vattenbyte och så mycket cloraminT jag vågade sedan var det ju bara att vänta.

    I morse såg det bättre ut, i ena karet simmar de runt som vanligt, i andra är de mörka men rör sig lite mer och ingen log ner. Tack och lov, men nu har en lagt sig ner igen......vattenbyte mer cloraminT och väntan.....det blir en orolig helg

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0071.JPG
Visningar: 207
Storlek: 635,6 KB
ID: 2414242
    En blå Diamond som lagt sig på botten och över honom en helt svart diskus......

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.JPG
Visningar: 175
Storlek: 611,4 KB
ID: 2414243
    de övriga ser inte heller bra ut, vad sjutton har jag nu ställt till med.....flera är helt svarta.

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Stackare! Jag lider med dig. Håller tummarna för snabb bättring.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Det var verkligen tråkigt. Hoppas du inte tappar fler nu.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Om jag minns rätt så flyttade du både akvarium och fiskar och då kan det ju vara så att du har helt vanliga inkörningsproblem. Att tömma ett kar och sätta upp det igen är ju liktydigt med en nystart. Om det är detta som är problemet så kan medicinering förvärra problemet istället för att vara en lösning.

          Även ett inkört kar som får en större fiskmängd, med kanske lite mycket mat till de nya kan ge samma problem.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av c90368
            Om jag minns rätt så flyttade du både akvarium och fiskar och då kan det ju vara så att du har helt vanliga inkörningsproblem. Att tömma ett kar och sätta upp det igen är ju liktydigt med en nystart. Om det är detta som är problemet så kan medicinering förvärra problemet istället för att vara en lösning.

            Även ett inkört kar som får en större fiskmängd, med kanske lite mycket mat till de nya kan ge samma problem.
            Du har delvis rätt, det finns ett flyttat och nystartat kar, men i det är det ännu så länge inga problem. Detta är mina två väl inkörda , tidigare problemlösa kar hemma. Där de tillkommit ny fisk och nya växter till tidigare bestånd. Och naturligtvis är det alltid problem vid medicinering men när inte vattenbytet hjälpte ser jag just att cloraminT kan vara lösningen eftersom det är ett medel många använder just när man tillför nya diskus till befintligt bistånd eller ny fisk i karantän mm. Så i detta läget är det det jag hoppas skall göra miraklet men naturligtvis slår cloraminT inte bara ut elaka bakterier, gällparasit och hudåkommor det tar ju lika snabbt död på de goda bakterierna, så det kommer vara en balansgång många veckor framöver med matning. Men nu fanns ingen annan lösning. Att sitta på händerna kändes som helt fel i detta läget.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Aaahh... Fy vad trist att läsa de senaste uppdateringarna...
              Jag har egentligen inget att komma med som du inte redan vet eller känner till.
              Det som gnager i mig är de där snabba, drastiska åtgärderna som genomförs per automatik - medicinering o.s.v.
              Det blir liksom som när man håller en kopp kaffe i ena näven och en tallrik med knäckemackor i andra näven och skall gå upp eller ned i en trappa - man märker att mackorna börjar glida lite på fatet och gör en snabb kompensering åt andra hållet, med påföljd att mackorna dråsar i golvet och att halva koppen kaffe spills ut.
              Jag kan bara säga att jag lider oerhört med dig och hoppas på att du snart får ordning på grejerna!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Även jag lider med dig Thomas, hoppas att det löser sig fort.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Aaahh... Fy vad trist att läsa de senaste uppdateringarna...
                  Jag har egentligen inget att komma med som du inte redan vet eller känner till.
                  Det som gnager i mig är de där snabba, drastiska åtgärderna som genomförs per automatik - medicinering o.s.v.
                  Det blir liksom som när man håller en kopp kaffe i ena näven och en tallrik med knäckemackor i andra näven och skall gå upp eller ned i en trappa - man märker att mackorna börjar glida lite på fatet och gör en snabb kompensering åt andra hållet, med påföljd att mackorna dråsar i golvet och att halva koppen kaffe spills ut.
                  Jag kan bara säga att jag lider oerhört med dig och hoppas på att du snart får ordning på grejerna!
                  Så är det, men ibland måste man göra något snabbt, och när inte vattenbyte funkar kan man bli tvungen att ta till medicinering även om det är mot ens principer. Försöker ju undvika allt sådant som medicin och kemikalier, men här känns det inte som vatten och värme är rätt väg. Ja vattenbyte kör jag ju dagligen nu över helgen och fortsätter med cloraminT sedan blir det några dagar med bara vila och sparsam matning. Flera fiskar har färgat ut igen men fortfarande är det ett par väldigt häniga. Men det ser ändå lite bättre ut. Ingen ligger iallafall på botten även om flera är mycket mörka....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0073.JPG
Visningar: 178
Storlek: 621,7 KB
ID: 2414252

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0072.JPG
Visningar: 168
Storlek: 432,1 KB
ID: 2414253

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0074.JPG
Visningar: 162
Storlek: 510,6 KB
ID: 2414254

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.JPG
Visningar: 171
Storlek: 386,2 KB
ID: 2414255

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Låter bra!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Även jag lider med dig Thomas, hoppas att det löser sig fort.

                      //Inger
                      Det kan gå så snabbt när man gör fel med diskus, men det kan ju även vända rätt snabbt....jag inbillar mig att det ser bättre ut redan, fast vem vet. Tack Inger.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ni vet en sådan där morgon när man inte vill gå upp, en sådan hade jag idag. Jag bävade över hur det skulle se ut med fisken. Ett kar såg riktigt illa ut igår när jag gick och la mig. Diskusarna stod precis under ytan med nosen snätt ner mot botten.

                        Men tack och lov inga döda. I ena karet ser allt kanon ut igen. I det andra är de ny tillkomma fortfarande mörka men de gamla står och tigger mat som vanligt när jag kommer. Medicineringen skall hållas i tre dagar men jag vågar faktiskt hoppas....

                        Ännu en dumhet att lära sig av....

                        Klicka på bilden för större version

Namn: B390C920-054A-4730-A7C4-C556BECF9ED0.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 453,4 KB
ID: 2414281
                        de som fortfarande är sjuka. Men de ligger inte på botten längre på botten.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 083BBD61-4C9D-4EDD-BADB-FDA158608588.jpeg
Visningar: 152
Storlek: 635,6 KB
ID: 2414282
                        mina tiggande diskusar känns rätt ok igen

                        Klicka på bilden för större version

Namn: F4A0D5CD-CC57-43AF-B3D1-24BA7B1F2E44.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 654,8 KB
ID: 2414283
                        kar två känns alla ok utan möjligen en mörkare.

                        Kommentar

                        • Plejaderna
                          • March 2007
                          • 347

                          Hur du lyckas få så fina bilder trotts allvaret i situationen förstår jag inte. Är iaf mycket glad att läsa att det ser så bra ut.
                          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Plejaderna
                            Hur du lyckas få så fina bilder trotts allvaret i situationen förstår jag inte. Är iaf mycket glad att läsa att det ser så bra ut.
                            Diskus är lätt fotade sjuka som friska när jag började skriva om mina diskusar bestämde jag mig för att skriva om mina misslyckande och fel också, det är så lätt att strunta i att skriva när det går dåligt precis som det är svårt att fota sjuka fiskar. Men jag vill ge hela bilden eftersom det hör till. Oftast har man både med och motgångar.

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Diskus är lätt fotade sjuka som friska när jag började skriva om mina diskusar bestämde jag mig för att skriva om mina misslyckande och fel också, det är så lätt att strunta i att skriva när det går dåligt precis som det är svårt att fota sjuka fiskar. Men jag vill ge hela bilden eftersom det hör till. Oftast har man både med och motgångar.
                              Det är så jag med vill ha det med min tråd. Öppenhet och möjlighet för mig att gå tillbaka för att se hur jag gjorde. Det är våra misstag som vi lär oss mest av men jag fasar och lider med dig för det du just nu genomlever, det är bara så hemskt och tungt att bära.
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Plejaderna

                                Det är så jag med vill ha det med min tråd. Öppenhet och möjlighet för mig att gå tillbaka för att se hur jag gjorde. Det är våra misstag som vi lär oss mest av men jag fasar och lider med dig för det du just nu genomlever, det är bara så hemskt och tungt att bära.
                                Efter regn kommer solsken, tänker även på dina repor. Jag försöker glädja mig åt att det ser bra ut i ett kar. I det andra är fortfarande tre väldigt dåliga och tre halvdåliga. Två känns orkeslösa och driver liksom omkring. Jag kan inte göra mer. Jag har höjt värmen något. Hoppas det skall räcka men det ser som sagt vad inte bra ut. Detta är ju karet med mina egenuppfödda små diskus som varit helt problemfria och de tillsatta diskusarna var fyra stora fina blue diamond plus en liten från samma kull som inte hängt med i växandet. Alla helt friska. Men som sagt, detta är visst rätt vanligt när man blandar fisk och jag visste ju om det...nu är det bara att vänta och se. Känns rätt trist att man genom dumhet sabbar så mycket.

                                Men det andra karet ser iallafall helt ok ut. Och ta i trä, alla övriga kar känns bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...