550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Thomas! Jag kan inte låta bli att lägga in denna film från Duisberg Discus Championat.
    Jörg Stendker berättade att paret med yngel flyttades till mässan utan missöden, och vi fick även senare höra Jörg meddela det sköna beskedet att köparen till detta par fick hem både par och yngel i pefekt skick och harmoni.
    Det är oftast väldigt enkelt med dessa fantastiska ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Knäckte jag sidan..? Ja, det gjorde jag!


      Edit; Det finns massor av nya fina bilder på Ivanacara adoketa och Discus på förra sidan.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 February 2020, 17:39.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Knäckte jag sidan..? Ja, det gjorde jag!
        Som alltid Mats

        Diskus är en underbar fisk och enkel när de trivs, men svår när det är något som är fel.
        vackert par för övrigt

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Som alltid Mats
          Diskus är en underbar fisk och enkel när de trivs, men svår när det är något som är fel.
          vackert par för övrigt
          Ja, jag var svårt sugen på att köpa detta Kobolt-par, men hade inte riktigt råd - jag hade ju redan köpt mina blå dasslock på den mässan.


          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Vackra dasslock. Men rätt dyra....
            jag trivs bättre med diskus mellan 14-18 än när de blir över 20. 14 är egentligen rätt perfekt.

            inkopplingen av de flyttade diskusarna är klara. Rätt kul att se hur de liksom kör känna varandra utan att bråka, bara liksom kollar av varandra. I det ena karet var det en Redspotted green , där släppte jag i de tre andra. Nu simmar de fyra runt tillsammans. Blue diamond paret struntar fullständigt i de nya för de har fullt upp med att lägga rom.
            I det andra karet fick fem blue diamond flytta in. Det första stod de i en grupp och tryckte men nu har de blandat sig helt med de bruna. Inga bråk ingen mobbing ännu. Imorgon blir det tömning av sexhundra. Måndag flytt av detta. Tisdag skall jag börja bygga möbel till karet hemma onsdag och torsdag också. Ja sedan är det helg igen. Men då blir det flytt av son i Linköping ..... tiden bara springer på.

            så mycket skoj så lite tid..... kram på er.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Var uppe i ottan, eller ja halv nio iallafall..... och i lokalen halv tio. Idag skall sexhundra tömmas. . Har bytt vatten i ett 375 där stordiskus får husera tills 600 är klart för nystart hemma. Om allt går efter planen någon gång i början av mars.

              annars ja, flytten av ni diskusarna gick bra . Allt var lugnt och stilla hemma imorse. I lokalen är allt frid och fröjd. Alla adoketor var framme. Men svårfotade som vanligt....
              Jag kommer ändå lägga ut en hög dåliga foton. Håll till godo

              Klicka på bilden för större version

Namn: B6AFF414-0331-4901-8265-FF120C6EA76C.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 316,8 KB
ID: 2414023

              Klicka på bilden för större version

Namn: 094B729A-E58A-413D-9C9E-BB7327F9705F.jpeg
Visningar: 145
Storlek: 325,6 KB
ID: 2414024

              Klicka på bilden för större version

Namn: 82F9CE15-71D2-40EE-98C1-274F1C45D024.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 450,7 KB
ID: 2414025

              Klicka på bilden för större version

Namn: 27694533-7DBB-4EDB-B586-058221F62305.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 427,1 KB
ID: 2414026

              Klicka på bilden för större version

Namn: DC79046F-0B4A-42E2-980C-CE1D04365F2B.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 353,7 KB
ID: 2414028

              Klicka på bilden för större version

Namn: DC79046F-0B4A-42E2-980C-CE1D04365F2B.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 353,7 KB
ID: 2414033

              Klicka på bilden för större version

Namn: EB46A77E-10AD-4388-961F-52FE27E5F80A.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 424,9 KB
ID: 2414029

              Klicka på bilden för större version

Namn: EB46A77E-10AD-4388-961F-52FE27E5F80A.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 424,9 KB
ID: 2414034

              Klicka på bilden för större version

Namn: E81FF03F-1D93-4958-9475-B5551F53F952.jpeg
Visningar: 165
Storlek: 406,6 KB
ID: 2414030

              Klicka på bilden för större version

Namn: A53F932D-43A1-4C79-926C-964EE167FA48.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 448,5 KB
ID: 2414031
              Klicka på bilden för större version

Namn: 6AF09178-BB5C-4FDE-8F8C-695AD7ACDA73.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 451,7 KB
ID: 2414032

              Klicka på bilden för större version

Namn: DC79046F-0B4A-42E2-980C-CE1D04365F2B.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 353,7 KB
ID: 2414035

              Klicka på bilden för större version

Namn: DC79046F-0B4A-42E2-980C-CE1D04365F2B.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 353,7 KB
ID: 2414036
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Coola fiskar!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Sten coola och tusengånger vackrare än på mina usla foton.

                  Flytten av de stora diskusarna är klar, nu är det tetrorna och corydorasen som skall fångas. Mycket pyssel är det.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Tack för foto, trevligt att få ta del. Som vanligt i Ekenberg anda...fullt upp med pyssel

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Fasen vad gôtt att se, Thomas!
                      Dom börjar så sakteliga att få lite färg, och jag måste säga att dessa adoketor ser mycket bra ut redan - feta och fina. Topp!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Får väl erkänna att jag längtar lite efter att ha inredda kar som jag är nöjd med på rätt plats med rätt fisk och bara njuta . Men den dagen kommer väl.......

                        nu är alla tetror och corydoras också flyttade, av nio dolkstickstetra var två kvar...... av drygt 20 kerrytetra var 12 kvar och av ett 20 tal corydoras var ett drygt 20 tal kvar. Vad har alla andra tagit vägen.......

                        Och av tio stor diskus är det bara nio kvar....

                        Leopold har varit hängig ett par dagar. Inte så att det oroat mig nämnvärt har mest tänkt att det är stress....jag vet inte om jag berättade det men Johans 720 över mitt 600 började läcka, vilket har inneburit mycket stohej samt att mitt diskuskar fick Tanganyika vatten i sig. Vet inte hur mycket det spelar roll men som sagt, mina stordiskusar skall hem i ett helt rengjort kar och sedan blir det en ny tre veckors behandling av alla karen hemma bara för säkerhet skull.
                        Nå, vad der var som fick Leopold att lämna in vet jag inte men idag låg han på botten när jag kom, fortfarande andades han men när jag sedan skulle flytta dem var han död...

                        Jag passade på att mäta fisken när jag flyttade dem och den minsta, Bridget är 15 cm de två största är Big Boy och RT är drygt 21 cm. Sedan ligger de andra på 18-20 så det är rätt stor fiskar.

                        Avslutar för nu med ett foto på en död fisk, Leopold, brukar ju inte göra det men så får det bli. Han var runt 18 cm inte den vackraste i formen men ändå en kär vän.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: A4BC4B82-ABFC-4103-98A1-5B1CFB715A48.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 960,8 KB
ID: 2414044

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Fasen vad gôtt att se, Thomas!
                          Dom börjar så sakteliga att få lite färg, och jag måste säga att dessa adoketor ser mycket bra ut redan - feta och fina. Topp!
                          Ja, nu är de framme och äter mycket. Men färgen är ännu rätt brun. Min hane hade ju betydligt mer färg hos mig, men är betydligt aktivare nu.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Lämnat lokalen för idag. Stordiskusarna står fortfarande och trycker i det nya karet, men de känns ändå rätt lugna. Ett par har börjat att utforska lite. Men som sagt de behöver lite tid på sig.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: F723E5D2-2D90-412E-943B-EEF90148802C.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 830,3 KB
ID: 2414053

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 4B42B542-04F0-465B-8FCC-043D4B6CDEB0.jpeg
Visningar: 131
Storlek: 298,3 KB
ID: 2414054


                            Klicka på bilden för större version

Namn: F98D25C6-C495-4DC8-A082-4C389037BD12.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 365,2 KB
ID: 2414055

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Två av fem diskuskar är ju spikade.

                              sedan är det då ytterligare 37 diskus då
                              som är fördelade 13 bruna, 10 röda, 10 blå, och 4 gröna. Alla i ungefär samma storlek som då skall delas i två 540 och ett 450.....
                              En ekvation jag ännu inte riktigt löst
                              Middagen klar, vi kör gemensamma middagar på söndagarna, idag var det Asadullah som hade middagen , potatis spagetti och köttfärssås ( vegetarisk ) tillagad i tryck kokare, heter säkert något spännande på persiska men jag lånar det därhän.... smakar bra och nu sitter jag här med ett glas rödvin och lite fin kumin ost. ( livet skall njutas av så ofta som möjligt) nå, jag har ju funderat vidare på mina tre återstående akvarium.

                              jag kommer hålla kvar vid ursprunglig tanke. Mitt 450 i lokalen ( som skall inredas av Pia) kommer att bli viljat för de lekpar jag har i lokalen. Det kommer finnas sex lekkuber som mest så mer än sex par kommer ju inte leka samtidigt, men jag tror inte det kommer vara lek i kuberna samtidigt utan troligen blir det ett par par i taget. Så att ha fjorton diskus par i lokalen behöver ju inte innebära att det går mer än tio individer i vilo karet. Jag har nu paret med yngel, en Curilenquer och en San Merah. Sedan har jag två par San Merah . Hemma har jag ytterligare ett vackert San Merah par, samt ett Blue Diamond par, ett Cobalt Blue par, vilket skulle bli sex par. Önskvärt är att få dit ett rent par curilenquer också. Sedan är det möjligt att något par flyttas hem igen om de inte blir något av leken. Så 450 kommer ha både bruna, röda och blå diskus. Desutom ett trettiotal citrontetra .

                              då är det bara två 540 kvar hemma. Här är jag fortfarande inte riktigt klar. En idé är ju att ha kvarvarande 23 diskus fördelade jämn i de olika karen för att man skall få intrycket av att det är ett kar. Men eftersom det är olika tetror faller ju detta synintryck lite. Det andra alternativet är att köra de kvarvarande fem blue diamond med de fyra redspotted green tillsammans med ett jätte gäng kardinaltetra.
                              när de tre Redspotted green i lokalen växt till sig skulle de också kunna flytta in. Mina vildfångade bolivianer får gå kvar i detta kar om inte Mats tror att de skulle kunna funka med adoketa paren...... de hade ju passat i det karet och då hade de kunnat vara fjärilciklider i detta kar..... ( en tanke som slog mig nu) I det sista 540 skulle då de kvarvarande Curilenquer och San Merah gå i detta med rödmunstetror , vinkeltetror och nyckelhål.....

                              Ost slut, rödvin slut kanske räcker detta för idag. Jag får helt enkelt sova på saken .
                              kram på er

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Jag läser och följer alla dina inlägg, men numera kommenterar jag inte så mycket eftersom jag inte har någon kunskap som inte du har.
                                Men det är en sak jag funderar på, vad är det för glädje att ha 40 Diskus istället för 8 fina?

                                Hösten 2018 skrev jag en kommentar att du förmodligen kommer att hamna i en roll som diskus grossist och med sex lekkuber lutar det åt det hållet. Men det är ju helt ok om det är det du vill...
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...