550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av ICC
    Lite för mycket på gång... då har jag med mig en gåva som förhoppnings kan vara till nytta och göra vattenbyten lite effektivare
    Oj då, det låter ju väldigt spännande

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Fredag igen. När man har projekt som skall göras under veckan går veckan otroligt fort. Nu är det ju fredag igen och inga av projekten har genomförts.

      nå väl helgen är lång och endast hundpromenaderna är krav, så visst skall väl detta funka. Vattenbyte hemma imorgon förmiddag, sedan skall nio diskusar flytta hem och dela kar med de jag har hemma. Visst blir karen lite överbefolkade men det är bara tillfälligt. 15 fiskar i 540 . En diskus per 36 liter, följer rekommendationen i usa och i Tyskland med i Sverige säger vi 50 liter per diskus. Men som sagt de är tillfälligt och diskusarna är inte 20 cm direkt. Ja det är iallafall vad jag sysslar med inorgon. Idag har jag öppnat rödvinet och landar lite innan kvällsmaten skall förberedas .

      En riktigt skön fredagskväll nu alla akvarister där ute

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Lördag förmiddag, kaffe och vattenbyte efter en blöt morgonpromenad. Vi har riktigt Göteborgs väder här, omöjligt med paraply och genomblöt trotts regnjaka.....vågrätt regn helt enkelt. En underbar dag för inomhus aktivitet, sa någon akvarie väder

        idag skall nio diskusar flyttas hem. Hoppas nu inte jag pajar två väl fungerade kar. Det är pirrigt. Jag har haft de nya diskusarna i egen kar en vecka, det är för lite för att kalla karantän men har inte sett någon sjuk eller konstigt beteende på någon.

        Varför då sätta ihop dessa diskusar över huvud taget, varför riskera något som går bra. Jag har ju kar så det räcker. Ja, jag har funderat fram och tillbaka. Och hur jag än kommer att göra så är ju ändå tanken att dessa diskusar kommer blandas i karen fram igenom även om jag inte bestämt hur är det ju dessa tre grupper som kommer delas up i tre olika kar. Om det blir ett kar med blå ett med bruna och ett med röda, eller om det blir något annat det vet jag inte men det kommer inte bli tre kar med allt blandat som det är nu.

        så min plan är nu att köra dessa diskusar tillsammans under tre veckor där en riktig medicinering körs på allihop, även mina stordiskus skall få genomgå kuren med förhoppningen att dessa fiskar sedan är helt parasitfria. För kör jag bara de nya är det säkert så att de gamla har något kvar. Det är iallafall min tanke.

        Så nu är stora vattenbyte på gång i båda karen.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 2BA03060-AFDE-4FF2-A5DB-C774D4B0DE23.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 413,4 KB
ID: 2413941

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Två av fem diskuskar är ju spikade. Skönt, men de är de övriga tre jag velar lite mellan.
          De två klara karen är ju 600 som inte förändras mycket. Där kommer de tolv stora få gå, plus den största av de nya så de blir tretton diskus, alla i rött och blått som passar bra ihop. Sedan blir det dolkstickstetra och kerrytetra och corydoras. Det andra blir smådiskusarna som kommer fortsätta att gå själva för att matas upp ett tag till. Så de kommer vara kvar i lokalen men få ett större kar.

          sedan är det då ytterligare 37 diskus då
          som är fördelade 13 bruna, 10 röda, 10 blå, och 4 gröna. Alla i ungefär samma storlek som då skall delas i två 540 och ett 450.....
          En ekvation jag ännu inte riktigt löst

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Fiskmatte! Det fick man inte lära sig i skolan

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Fiskmatte! Det fick man inte lära sig i skolan
              Men spännande matte är det....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ny vattnade

                Klicka på bilden för större version

Namn: 10C8ECF9-EB4C-4A40-AFA8-A930B71D5F35.jpeg
Visningar: 122
Storlek: 402,5 KB
ID: 2413958

                Klicka på bilden för större version

Namn: EA0AD793-1124-41FD-BCAF-554B43B64873.jpeg
Visningar: 107
Storlek: 516,3 KB
ID: 2413959

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Mats 540 är spännande men (som jag sagt tidigare) svårfotat. De har ju varit igång i tre veckor nu.... tror jag... visserligen har ju fisken stoppats i pö om pö men min Ivanacara Adoketa Hanne har nog varit i åtminstone två veckor och jag har ännu inte sett han. Jag vet inte om det är ett gott betyg eller inte. De unga ser man ju mer eller mindre jämt..... ja utan när man vill fota då de försvinner. Goldstripe corydoras älskar verkligen karet och känns som de är på lekhumör. Ännu har jag dock inte sett någon rom.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: F3D2249D-D1A9-43FA-BD4A-894DD4FCB5B1.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 395,5 KB
ID: 2413965

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 95B435E7-4E51-4A39-B304-03445940E601.jpeg
Visningar: 112
Storlek: 481,2 KB
ID: 2413966

                  Klicka på bilden för större version

Namn: E15FC7B8-85F5-436E-B707-CA68B9271E38.jpeg
Visningar: 112
Storlek: 342,4 KB
ID: 2413967

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    När man talar om trollen......
                    nu är min stora Adoketa framme han är mer än dubbelt så stor som de små och har absolut inte magrat av trotts att han varit försvunnen....
                    vågar knappt röra mig nu för att han inte skall försvinna igen. Jädrans vad ståtlig han är.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Nu är det riktigt spännande!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Thomas, upplever du adoketa-karet som svårfotat för att det är förhållandevis mörkt och att du får en massa reflektioner från övriga kar i frontglaset?
                        Du skulle ju kunna släcka ljuset i de kar som står i närheten en kort stund och ta några fina bilder.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Nu är det riktigt spännande!
                          Det kändes riktigt roligt, har oroat mig lite för vart han tagit vägen. Men nu har han lugnt glidigt förbi flera gånger . Man undrar ju verkligen var han har hållit hus den senaste tiden. Alldeles nyss gled han förbi med ett släptåg av tre av de övriga små Adoketorna. Jag kan verkligen inte se någon som helst agresivitet hos någon av dem. Men det verkar faktiskt som om de små inte heller har lagt märke till honom förrän nu. I karet hemma kunde han ju också vara försvunnen länge för att plötsligt dyka upp igen som om inget hade hänt. ..... men det var attans vad svårfotad han är, det får bli morgondagens uppgift nu har jag ni diskusar att fånga upp och flytta.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Det kändes riktigt roligt, har oroat mig lite för vart han tagit vägen. Men nu har han lugnt glidigt förbi flera gånger . Man undrar ju verkligen var han har hållit hus den senaste tiden. Alldeles nyss gled han förbi med ett släptåg av tre av de övriga små Adoketorna. Jag kan verkligen inte se någon som helst agresivitet hos någon av dem. Men det verkar faktiskt som om de små inte heller har lagt märke till honom förrän nu. I karet hemma kunde han ju också vara försvunnen länge för att plötsligt dyka upp igen som om inget hade hänt. ..... men det var attans vad svårfotad han är, det får bli morgondagens uppgift nu har jag ni diskusar att fånga upp och flytta.
                            Gôtt att höra!
                            Jag upplevde inte heller några stridigheter när jag hade en liten grupp adoketor i just det kar dina går i nu.
                            Det blir dock en aning tuffare när de leker och vallar yngel, men med så snårig, tät och "gömställevänlig" inredning som du har i baljan nu tror jag inte det kommer att bli några som helst problem.
                            Nu får du flytta plattfisk!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Låter bra.

                              Diskusynglen är tre veckor. De äter bra av allt, hjärta, nyckläckt artemia och cyklops. Försöker bland så mycket jag kan. Idag fick jag fiska upp två döda yngel, vet inte vad som hänt men vi får hoppas att det bara var en tillfällighet.

                              De simmar längre och längre från föräldrarna . Det är liksom som yngelmolnet runt föräldrarna blir större och större.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 41F75C55-0710-4F09-A35C-5E11CD99F973.jpeg
Visningar: 0
Storlek: 0
ID: 2413976
                              Senast redigerad av Ekenberg; 22 February 2020, 16:12.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 53939011-7F55-452E-ABDA-997C9CBCBF31.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 488,2 KB
ID: 2413978

                                Kommentar

                                Arbetssätt...