550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Mm. Just detta paret har ju fungerat även där, de fick ju gå med sina yngel i nästan ett halvt år. Utan lek eller bråk. Sedan har de gott ensamma men inte lekt alls förrän ph sänkningen föra veckan då de lekte och fick yngel. Just nu är allt frid och fröjd i karet. Hanen simmar för sig själv och honan står med ynglen. Jag kommer bara låta det vara nu. Vänta och se. Det är nog mellan 40 och 50 yngel kvar. Precis en lagom kull. Bara att se vad som är kvar imorgon .

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Mm. Just detta paret har ju fungerat även där, de fick ju gå med sina yngel i nästan ett halvt år. Utan lek eller bråk. Sedan har de gott ensamma men inte lekt alls förrän ph sänkningen föra veckan då de lekte och fick yngel. Just nu är allt frid och fröjd i karet. Hanen simmar för sig själv och honan står med ynglen. Jag kommer bara låta det vara nu. Vänta och se. Det är nog mellan 40 och 50 yngel kvar. Precis en lagom kull. Bara att se vad som är kvar imorgon .

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Just nu, de senaste två timmarna fungerar det perfekt. När hanen simmar runt ett tag , käkat lite på botten( de har fått bra med mat nu för att ge ynglen en chans) simmade han tillbaka till honan och tog över alla yngel medans honan simmade iväg, just nu har hanen alla och honan simmar runt och käkar .så nu ser det hoppfullt ut. Det är nog femtio yngel kvar, igår var det gissningsvis 150..... så vad som tog åt dem kan man ju fråga sig.
        just nu känns det bra.

        Ja annars har hantlarna fått lite mer grenar i sitt kar. Naturligtvis inte med samma stil och finnes som Mats . Men bättre än förut. Lite växter kommer så småningom....

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          En fråga som jag inte har ett skit att göra med, men som jag funderar på. Hur klarar sig vovven under alla dessa timmar du är i lokalen?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av c90368
            En fråga som jag inte har ett skit att göra med, men som jag funderar på. Hur klarar sig vovven under alla dessa timmar du är i lokalen?
            Vi är ju fyra i hemmet , så hon är aldrig hemma ensam länge . Men med tanke på att hon snart fyller tretton så klarar hon allt några timmar själv. Problemet är inte lokalen dit hon får följa med om det kniper det är snarare de tio timmarna jag är borta på jobbet. Men som sagt. Oftas är någon hemma

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Vi är ju fyra i hemmet , så hon är aldrig hemma ensam länge . Men med tanke på att hon snart fyller tretton så klarar hon allt några timmar själv. Problemet är inte lokalen dit hon får följa med om det kniper det är snarare de tio timmarna jag är borta på jobbet. Men som sagt. Oftas är någon hemma
              Ok, jag trodde du var singel, men återigen inget jag har att göra med
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av c90368

                Ok, jag trodde du var singel, men återigen inget jag har att göra med
                Japp jag är fortfarande singel ( sedan tre år) och mina fyra söner har flyttat hemifrån. Men jag hyr ut tre av rummen till studenter så här är ofta rätt gott om folk, nikki älskar människor och även jag mår mycket bättre i ett hus med mycket energi och liv. Sedan ger det ju faktiskt också lite extra inkomst

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Då förstår jag, fick inte ihop det riktigt. Smart lösning, promenad med vovve ingår i hyran
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Då förstår jag, fick inte ihop det riktigt. Smart lösning, promenad med vovve ingår i hyran
                    Precis. Och nu är ju min vovve gammal, blir tretton om ett par dagar. Kommer ju inte leva för evigt, så nästa gång någon ny student skall flytta in kommer jag välja någon med hund. Kanon att få hund men inte ta hela ansvaret själv

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Söndagsförmiddag. Min extra lugna stund med kaffe och akvarium, hunden ligger också här brevid. Idag har vi solsken från klarblå himmel här i Göteborg, det var längesedan. Nästan alla diskusar står och tittar mot solen. Det är två som som bäst håller på att putsa sin rot. Men de tjugo övriga ser precis ut som vi när vi vill njuta av vårsolen......står liksom och kisar mot skenet.

                      Det är spännande med diskus, när man har många kan man ju jämföra dem mot varandra hela tiden. I både färg, form, sätt, och storlek. Just det paret som San Merah som står och putsar roten är de två som är absolut vackrast i formen, så runda man kan få en diskus. De är tjocka över pannan och när de simmar runt i karet känns det liksom som de vet att de är snygga om ni förstår vad jag menar. Men dessa två är de som är minst röda, mer ljusbruna än röda faktiskt . De som är rödas är inte alls lika fina i form, har liksom plattare panna och längre nos....så man förstår det här med urvals odling. Ännu så länge har ju inte jag satt i hop par utan de har ju själva valt partner. Och det är förvisso också jättespännande att se, eftersom det också varierar väldigt.

                      i det karet jag hade blandade san Merah med curilenquer , ja där blev ju alla paren blandade. Varje par bestod av en curilenquer och en san Merah . I karet med bara curilenquer blev det inga par alls. När de senare fick flytta in i det andra karet, då blev det plötsligt par mellan invånarna från de olika karen. Så på något sätt dög liksom inte de man kände utan man ville ha nya att välja mellan.

                      När jag sedan i senaste karet blandade både bruna , röda och blå. Ja där parade de ju ut helt olika. Ett rött par, ett blå diamond par och ett cobalt blå par, här valde de helt den som var mest lik. Alla redspotted snakeskin jag har har partners som är leopard. De rödturkosa verkar lika gärna välja rödturkos som blå dock. Och sedan har vi ju fortfarande bridget , koboltblå honan som försökt med snart sagt alla hanar efter det att indy dog men ännu inte lyckats bilda par med någon annan. Nu är hon dock väldigt mycket med Big Boy så det går ingen nöd på henne.....

                      Nå väl , vart ville jag komma med dessa fåtölj funderingar, ingen vart alls...... det är bara sådant mitt huvud väljer att fundera på.

                      en halvtimmes fåttöljsittande kvar sedan långpromenad och därefter lokalen där ännu ett 720 skall lyftas in idag. Det börjar bli fullt nu.

                      ha en riktigt skön söndag, och ni som har sol gå ut och njut av den

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Låter som du har det bra! Härligt!

                        Knepigt med ynglen men bra att det verkar ha lugnat ned sig nu.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Sådär ja. Hemma igen, snart dax för söndagsmiddagen, vi försöker ju äta tillsammans när det är helg. Idag är det Viktor som står för maten och då blir det mat med besked, inga genvägar inte. En hare puttrar på spisen tillsammans med surad kål, potatis och morötter, bröd är bakat samt sylt kokad och till detta hemma brygd mjöd. Viktor lever i en annan tidsålder helt enkelt men underbart gott blir det alltid.

                          I lokalen såg allt bra ut. Ynglen är kvar och det är nog faktiskt mer än femtiotalet kvar, en lagom kull. Duke och Duckface har lagt en stor romkaka och även ett av de röda paren. Smådiskusarna är inne i en riktig växt period och färgar mer för varje dag. Och mina små kolglödstetror verkar trivas i Mats 540 . Iblan ser man inte en enda och ibland är hela karet fullt. Upptäckte idag att två av dessa små tetror är av annat slag, får väl se vad de växer upp till för att försöka fånga dessa låter sig inte göras....

                          hemma är också allt riktigt bra i karen. Mina bolivianska fjärilar är dock lite färglösa, de brukar vara väldigt färgstarka annars, tänkte först bara att de tar det lungt mellan lekperioderna.... men nu börjar jag fundera på om de börjar bli gamla..... men så kan det väl inte vara..... annars som sagt går allt som på räls nu, kanske skulle jag ta en kväll med modelljärnvägen idag

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Yummy!
                            Det blev ju en alldeles formidabel söndag både mat- och akvariemässigt, låter det som!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Så är det, en kanonhelg på alla vis. Vilket underbart väder dessutom.
                              Sitter i soffan , tv är på ser en gammal terminator film samtidigt som jag sneglar på fiskarna . De har nyss fått mat och nu simmade nyckelhålcikliderna tillsammans med Adoketa hanen och åt rester på en rot, ett underbart kort.... ja om de inte hade sänkt sig ner i de gröna växterna när jag närmade mig. Adoketan hänger en del med nyckelhålen nu sedan han blev ensam. Känns bra att han inte är helt själv, hoppas på att kunna hämta hans nya hona nästa vecka......

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Halloj Thomas!
                                Bara som en liten söndagsgrej kom jag att tänka på det vi snackade om förut; det där om att discusföräldrar blir mörka vid yngelvård för att ynglen skall hitta ”hem”.
                                I fallet vi ser på filmerna handlar det om ett par Stendker ”White Butterfly” som gick i ett 540 som var mycket tätt inrett, mörkt, murrigt och fyllt med yngelsnatschande tetror och annat.
                                De klarade skivan fint trots detta.
                                Kanske utgjorde deras vita kroppar en helt motsatt kontrast..?





                                Kommentar

                                Arbetssätt...