550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Slutade tidigt idag, var bara tvungen att åka och titta om det blivit några frisimmare, och det har det ju..... men tyvärr alldeles för frisimmande . De är ju i hela karet och bara en liten del har hittat till föräldrarna. Flera av ynglen står och trycker vid de svarta filterpumparna, några står i hörnen, en del uppe vid ytan. Minns inte att det var så förra gången. Hoppas verkligen det skall lösa sig ändå..... ungar är det iallafall
    Frågan är om det är fel att ha dem i ett så stort kar. Flera yngel simmar ju helt ensamma långt bort....men det är klart, i det vilda lever de ju stort, undra hur de hittar då.
    Kollade för ett tag sen på wattley discus på YT och han pratade om det där med att ynglena lätt kan virra sig bort från föräldrarna om det finns grejer i karet som kan förvirra. Tex en svart pump eller mörka kanter vid akvariekanten eller svart bakgrund etc. Han fick frågan varför han hade en ljus blå bakgrund och sänkt vattennivå och svaret var att ynglena lätt skulle hitta föräldrarna mot den ljusa bakgrunden och nivån var sänkt för han hade en list runt karet som skapade mörka kanter där ynglena tidigare hade sökt sig till och legat och tryckt tills dem svalt ihjäl...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av åheim

      Kollade för ett tag sen på wattley discus på YT och han pratade om det där med att ynglena lätt kan virra sig bort från föräldrarna om det finns grejer i karet som kan förvirra. Tex en svart pump eller mörka kanter vid akvariekanten eller svart bakgrund etc. Han fick frågan varför han hade en ljus blå bakgrund och sänkt vattennivå och svaret var att ynglena lätt skulle hitta föräldrarna mot den ljusa bakgrunden och nivån var sänkt för han hade en list runt karet som skapade mörka kanter där ynglena tidigare hade sökt sig till och legat och tryckt tills dem svalt ihjäl...
      Tänkte så också. Men det visade ju sig vara föräldrarna som jagar runt ynglen och äter upp dem.....trist

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Precis som Åheim skriver i sitt inlägg, är det vanligt att ynglen kan bli förvirrade om bakgrund och viss inredning är av det mörkare slaget.
        Ynglen "hittar" liksom inte föräldrarna, som vid lek blir mörkare än annars.
        Regeln som bekräftar undantaget är ju att Discus generellt inte har några som helst problem att valla frisimmare i inredda, murriga och mörka kar.
        Ett stort antal exempel på detta finns i min stugtråd (dessa filmer har ni sett etthundratrettiofjortontusen gånger redan, så jag lägger dom inte här).
        Vad som är lite knepigt är beteendet att faktiskt jaga sina egna yngel och käka upp dom...
        Att föräldrarna gör på det viset är en liten nöt att knäcka. Jag kan inte på rak arm säga vad det beror på, men skall forska lite.
        Annars kan man ju se ett intensivt tillbakaplockande av yngel som förvirrat sig bort från yngelsvärmen och då spottas ju i regel ynglet ut direkt efter återbördandet.
        Beteendet dina discus uppvisar beror troligtvis på någon form av "oerfarenhet", ungefär som när de gång på gång käkar upp äggen som just lagts...

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Troligt är det iallafall.
          Detta är ju mitt erfarna par, en kull utan problem iallafall, och karet har ju exakt samma inredning som förra gången.
          Men något är fel uppenbart . Jag funderar på om det blivit stressade av något i lokalen, skrämda eller så. Men som sagt hoppas de finns yngel kvar och de sansat sig nu.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ny dag, nya möjligheter...

            skulle till Växjö egentligen med har drabbat av förkylning och då är man inte välkommen även om den är av den listiga sorten.

            Så nu sitter jag här med kaffet och rostat surdegsbröd med brie . Njuter av att allt funkar så bra i hemma karet. och för att vara helt ärlig njuter jag av ännu en helg med akvarium. Men först kaffet i lungn och ro sedan långpromenad i duggregnet med vovven, men sen

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Tanken är faktiskt att smyga igång 720....
              men det är liksom en flerstegsraket. Platsen där karet skall stå på upptas idag av ett stort ekskåp, där bland annat vårt finporslin står. Ekskåpet skall upp till mitt sovrum, där för tillfället en bokhylla står som skall ner i vardagsrummet...... men porslinet skall ju till köket och för att få plats med det i köket, ja då måste jag ju städa ett par lådor med blandat skräp och viktiga papper.....så det är väl i dessa lådor jag dyker i och startar det nya 720 projektet

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Troligt är det iallafall.
                Detta är ju mitt erfarna par, en kull utan problem iallafall, och karet har ju exakt samma inredning som förra gången.
                Men något är fel uppenbart . Jag funderar på om det blivit stressade av något i lokalen, skrämda eller så. Men som sagt hoppas de finns yngel kvar och de sansat sig nu.
                Ja, någon form av skrämsel eller stress är faktorer du skulle kunna ta med i beräkningen.
                Jag noterade att många av discuskaren står i knä- eller fotnivå. Är karet med detta par placerat på det viset?
                Det blir ganska mycket "ben och fötter", ställda täckglas o.s.v. framför burkarna.
                Bara en fundering...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Tanken är faktiskt att smyga igång 720....
                  men det är liksom en flerstegsraket. Platsen där karet skall stå på upptas idag av ett stort ekskåp, där bland annat vårt finporslin står. Ekskåpet skall upp till mitt sovrum, där för tillfället en bokhylla står som skall ner i vardagsrummet...... men porslinet skall ju till köket och för att få plats med det i köket, ja då måste jag ju städa ett par lådor med blandat skräp och viktiga papper.....så det är väl i dessa lådor jag dyker i och startar det nya 720 projektet
                  Logistik!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, någon form av skrämsel eller stress är faktorer du skulle kunna ta med i beräkningen.
                    Jag noterade att många av discuskaren står i knä- eller fotnivå. Är karet med detta par placerat på det viset?
                    Det blir ganska mycket "ben och fötter", ställda täckglas o.s.v. framför burkarna.
                    Bara en fundering...
                    Så är det, detta är ett av de karen. Det stod ju även så sist när de hade yngel. Men som sagt, det är inte obtimalt och även om jag är försiktig när jag rör mig är det ju inte säkert att alla som är i lokalen är det. Just om föräldrarna blivit skrämda av något och farit runt i karet kan ju förklara att ynglen var utspridda i hela karet. Skall strax till lokalen, får se hur det ser ut då...

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Sitter i lokalen nu. Har bestämt mig för att bättra på inredningen i hantelkaret. Även om jag inte bestämt mig var de kommer att hamna till slut. Men jag får väl ta ut inredningen när de skall flyttas. Men jag har inte satt igång ännu.

                      Fastnade framför diskusparet med yngel, ja det är några kvar. Förra gången de hade yngel var jag så facineras hur långsamt de rörde sig så att alla yngel hängde med, vallade dem som Mats säger. Nu simmar de så snabbt de kan liksom för att komma undan ynglen. Det är liksom ynglens uppgift att försöka hänga med istället för föräldrarnas uppgift att ta hand om. Och fortfarande äter det yngel. Fast mest hanen. Tror att han får lämna karet strax.... suck

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Nä .....fattar ingenting honan äter av ynglen på hannen och hannen äter av ynglen på honan....förstår verkligen inte beteendet.. och vet inte vem jag skall flytta på....nu är det inte många kvar. Kan det vara så att de tycker kullen är för stor. Sist var det ju runt sextio från början denna gång var det säkert minst det dubbla om inte mer. Vad är en normal kull?

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Nä....jag blir inte klokare på det här. En sak är säker . Jag fattar ingenting

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 8F5DE0CA-8F70-4039-A3A9-D85D093A7A14.jpeg
Visningar: 122
Storlek: 390,0 KB
ID: 2413184

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 98352E7E-F116-4F4F-AC99-CD20B0A681AF.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 532,8 KB
ID: 2413185

                          Klicka på bilden för större version

Namn: FA0AC181-F3F9-4C53-BE88-B822E1105831.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 430,9 KB
ID: 2413186

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 14E5A39D-C8C4-4C7F-AB7D-F914E18B0DEB.jpeg
Visningar: 122
Storlek: 476,9 KB
ID: 2413187

                          Klicka på bilden för större version

Namn: EA1AE26F-FC80-424C-BFD5-851F9B66EEDA.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 475,1 KB
ID: 2413188

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 91670439-FFAB-4B29-B7CF-9B526572D81A.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 406,3 KB
ID: 2413189

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 810359BB-8755-40E0-9531-3DEE5275208E.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 371,6 KB
ID: 2413190

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Varför inte bara låta detta par vara ifred?
                            Jag tror inte det är bra att flytta någon av parterna hit eller dit. Låt dessa gå i karet och göra sin grej trots att det i nuläget verkar vara lite knas med yngelvården.
                            De decimerar inte antalet yngel av den anledning att kullen skulle "vara för stor".
                            Föräldrarna har en mycket stark yngelvårdarinstinkt.
                            Deras beteende speglar någon störning eller missförhållande som vi får försöka utröna.
                            Ta chansen att studera deras beteende; verkar de tillfreds tillsammans, jagar de undan varandra - eller slåss?
                            Verkar de "jumpy", alltså att de simmar snabbt hit och dit i karet? Tar de över ynglen, från den ena till den andra, på en harmoniskt vis?
                            Signalerar de till varandra med huvudböjningar och små darrningar med fenorna - speciellt ryggfenan?

                            Här finns hundratals olika beteendemönster som man bör "läsa in" och hålla koll på, därför kan frågorna ovan bli många fler.
                            Undvik att gå i karet och rodda med dessa två i nuläget.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Har kommit fram till samma beslut , ingen flyttas. Egentligen är de varken jumpy eller skygga, de verkar inte heller bry sig om någon går förbi. Däremot verkar de otroligt irriterade på varandra och bråkar så gott som hela tiden. Vilket de aldrig gjort förut. Det känns lite som de vill ha ungarna själva liksom. Detta bråket såg jag inte igår. Utan det känns lite som honan vill ha ungarna hos sig och inte vill att hanen skall ha dem. Kanske för att de var han som började äta yngel igår. Just nu har honan simmat in bakom konen och har ungarna där och hanen simmar runt själv. Så lugnast är det när han inte är nära både för yngel och hona.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Har kommit fram till samma beslut , ingen flyttas. Egentligen är de varken jumpy eller skygga, de verkar inte heller bry sig om någon går förbi. Däremot verkar de otroligt irriterade på varandra och bråkar så gott som hela tiden. Vilket de aldrig gjort förut. Det känns lite som de vill ha ungarna själva liksom. Detta bråket såg jag inte igår. Utan det känns lite som honan vill ha ungarna hos sig och inte vill att hanen skall ha dem. Kanske för att de var han som började äta yngel igår. Just nu har honan simmat in bakom konen och har ungarna där och hanen simmar runt själv. Så lugnast är det när han inte är nära både för yngel och hona.
                                OK.
                                Det låter som att de inte riktigt är i fas, alltså att den ena parten är mer inriktad på yngelvård än den andra.
                                Det här kan bero på att de faktiskt leker för ofta. Paret hinner aldrig att gå lekcykeln ut fullständigt.
                                Jag vet inte om du kommer ihåg det stora, feta Stendkerparet jag hade i 70x70x70-kuben? (Finns massor av filmer och bilder på dessa i min stugtråd).
                                De lekte konstant, men fick alltid löpa linan ut och behålla sina yngel tills de helt enkelt lämnade föräldrarna helt.
                                Ibland kunde det dock hända att lekarna blev lite väl frekventa och då avlägsnade jag lek-konen några veckor så att de kunde vila sig.
                                Vid ett tillfälle var hanen nästan uppäten av ynglen och fick sår på kroppen. Jag förde över honom till ett annat kar under en tid så han fick läka sina sår.
                                När hanen var helt läkt drog de igång direkt när de fick komma tillsammans.
                                Skall man ha lekpar i ett eget kar så måste man nog fundera på att det beteende som detta framtvingar inte är naturligt för dessa djur. De måste få vila och återhämta sig med jämna mellanrum.
                                Studerar man deras beteende noga så kan man läsa dessa fantastiska ciklider hyfsat enkelt.
                                Återigen, Thomas, detta är bara funderingar från min sida och inga förhållningsregler som strikt måste följas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...