550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Men det kar du beskriver är ett kar man har i vardagsrummet som man kan snegla på när man tittar på TV. Inget som står i en ställning i en källare. Så använd karet till något kreativt, som lite odling av pansarmalar.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Men det kar du beskriver är ett kar man har i vardagsrummet som man kan snegla på när man tittar på TV. Inget som står i en ställning i en källare. Så använd karet till något kreativt, som lite odling av pansarmalar.
      Förstår din tanke och hade jag varit normal hade jag nog tänkt på samma sätt. Men nu känner jag att det är kar utan projekt jag behöver. Och vad det gäller att sitta och titta känns det som de 12-14 timmar jag tillbringar i lokalen med att titta på mina kar är mer än jag gör hemma. Vi är alla olika

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Gött Thomas!
        Jag gillar idén med ett 70-tals akvarium!
        Men jag kittar det inte åt dig det får bli silikon.
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Marten64
          Gött Thomas!
          Jag gillar idén med ett 70-tals akvarium!
          Men jag kittar det inte åt dig det får bli silikon.
          Hahahaha, silikon blir bra

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            I söndags upptäckte jag ju att pH på vattnet var nere på 7,2 igen efter att stadigt legat på 8,4 i sedan i somras. Runt pH 7 har Göteborg haft så länge jag har hållit på med akvarium. Visserligen mätte jag inte ofta när jag hade malawi eftersom de inte har något emot ett hårdare vatten så säkert har det varierat även då.

            Men på mina diskus märker jag ju en stor skillnad när pH ändras, det känns som de är väldigt känsliga mot förändringar just. Konstant ph8 är nog inga problem men just när de är vana vid sju och det blir åtta, ja hos mig blev det ju inga mer yngel av diskus. Om det beror på pH vet jag ju inte men det är den ända parametern som ändrats.

            Ja, lång utläggning i ett ämne jag inte kan. Men så i söndags var det plötsligt tillbaka på 7,2. Stora oplanerade vattenbyten i alla kar. Sedan satte faktiskt alla paren igång att leka i lekkuberna, och idag är det sprattlare hos paret som fick yngel sist. Äntligen. Spännande att se om de lyckas lika bra som förra gången

            Klicka på bilden för större version

Namn: 49F929B5-56B1-4BC3-824E-9A93C14C475F.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 310,5 KB
ID: 2413081

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Vad roligt!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                PH värdet är nog en indikator på att vattnet har ändrats på flera sätt, fräscht regnvatten i kran trivs nog fiskarna med.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Nu så!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    I söndags upptäckte jag ju att pH på vattnet var nere på 7,2 igen efter att stadigt legat på 8,4 i sedan i somras. Runt pH 7 har Göteborg haft så länge jag har hållit på med akvarium. Visserligen mätte jag inte ofta när jag hade malawi eftersom de inte har något emot ett hårdare vatten så säkert har det varierat även då.

                    Men på mina diskus märker jag ju en stor skillnad när pH ändras, det känns som de är väldigt känsliga mot förändringar just. Konstant ph8 är nog inga problem men just när de är vana vid sju och det blir åtta, ja hos mig blev det ju inga mer yngel av diskus. Om det beror på pH vet jag ju inte men det är den ända parametern som ändrats.

                    Ja, lång utläggning i ett ämne jag inte kan. Men så i söndags var det plötsligt tillbaka på 7,2. Stora oplanerade vattenbyten i alla kar. Sedan satte faktiskt alla paren igång att leka i lekkuberna, och idag är det sprattlare hos paret som fick yngel sist. Äntligen. Spännande att se om de lyckas lika bra som förra gången

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 49F929B5-56B1-4BC3-824E-9A93C14C475F.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 310,5 KB
ID: 2413081
                    Vilken toppenbild Thomas, hoppas att det blir några små gryn

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nu så!
                      Vi får väl se.
                      Har suttit mycket framför Mats540 som karet nu kallas, har väldigt svårt för att addera något . Är fantastiskt nöjd med det helt enkelt.....så det kommer nog bli orört tills du har tid nästa gång
                      skall testa med lite anubis och kanske några cryptocorina ( eller vad det nu heter) var och kollade lite fisk också, vad tror du om hundra kolglödstetror? De känns rätt små, är det risk att Adoketa äter upp kolglödstetror?

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Inger H

                        Vilken toppenbild Thomas, hoppas att det blir några små gryn

                        //Inger
                        Hej Inger

                        tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för bilden, det var Johan Mårtensson som fotade, en underbar bild.

                        jag är iallafall glad och hoppas det skall funka denna gång....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vad roligt!
                          Jättekul.....hoppas hoppas hoppas

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av c90368
                            PH värdet är nog en indikator på att vattnet har ändrats på flera sätt, fräscht regnvatten i kran trivs nog fiskarna med.
                            Som sagt..... kan inget om vattenkemi, är bara glad om jag får lite yngel igen. Det jag märker tydligt på just mina diskus är att de mår bättre när pH är lägre. Nu gäller det bara att det håller sig konstant tills ynglen har växt till sig lite.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Vi får väl se.
                              Har suttit mycket framför Mats540 som karet nu kallas, har väldigt svårt för att addera något . Är fantastiskt nöjd med det helt enkelt.....så det kommer nog bli orört tills du har tid nästa gång
                              skall testa med lite anubis och kanske några cryptocorina ( eller vad det nu heter) var och kollade lite fisk också, vad tror du om hundra kolglödstetror? De känns rätt små, är det risk att Adoketa äter upp kolglödstetror?
                              Gôtt!
                              Vi skulle kunna addera några pinnar med uppbunden Anubias vid gavelglasen.
                              Jag skall till Stockholm och spela in lite musik nästa vecka, men så fort det är klart kan vi ta en dag i lokalen.
                              Kolglödstetra blir perfekt i det karet! Adoketorna kommer inte att äta upp dom.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Brutalt stort grattis till framgången. Hoppas att ynglen får frodas.
                                Grymt bra foto av Johan.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...