550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ja annars är det en dag i lokalen som ligger framför mig, dels är det min städhelg här, sedan måste jag se om jag kan få lite fason på hantel och jordätar karet, vi plockade ju en del material ut det igår så det ser lite naket ut. Annars blir det bara att njuta......

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8A05C6B4-70CE-472D-A178-F5ED2936254F.jpeg
Visningar: 184
Storlek: 249,7 KB
ID: 2412998

    Klicka på bilden för större version

Namn: 42B206FE-D34D-4F4B-958C-0DBB889A4A9D.jpeg
Visningar: 169
Storlek: 363,6 KB
ID: 2412999

    Klicka på bilden för större version

Namn: AFA44F6F-7638-4B52-BD54-66049BDF1A27.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 544,0 KB
ID: 2413000

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Är ju inte så mycket för det här med att testa vattenvärden men körde ren enkel sticka test på det nya karet..... det mesta var som jag trodde men ett värde förvånade mig stort....

      temperaturen ligger nu på 26,7 så det känns bra, tänker ju att detta kar skall pendla mellan 26-28 vilket torde vara rätt optimalt både för fiskarna jag skall ha och även för växterna.

      Det skall bli spännande att jämföra växterna i detta kar med växterna i de varmare karen. Är det temperaturen eller är det jag som gör att jag inte lyckas med växter.....

      Klor är noll, vi kör ju med kolfilter på vattnet, vet inte hur mycket det betyder men skönt att det visar noll.

      Nitrir noll, är ju helt nystartat så det var nog att räkna med, men nitraten ligger på tio.... det är ju alltid denna nitrat som ligger lite högre, brukar ligga på 25 vid vattenbyten , kanske inte direkt skadlig men det hade ju varit skönt att lyckas hitta en balans.

      sedan kommer ju dessa värden jag aldrig förstår. GHd mindre än 4, ppm mindre än 70
      KHd på cirka 6.....alla dessa siffror har säkert stor betydelse men jag kan dem inte, och har inte lyckat förstå dem ännu.....

      sist det som förvånade mig otroligt... pH visar på 6,8 ..... det var där jag brukade ligga när jag började detta äventyr men sedan i somras har jag haft runt 8-8,4 i vattenkranen något mindre i karen. Mycket förvånad . När jag är klar med kaffet får det bli en dropp test på pH , gissar ju att stickan visar fel.

      Men först lugn, kaffe och en ljuvlig söndag.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Kaffet kallnade här, jag blev liksom lite uppspelt när pH visade under åtta, har nu kört dropptest både i karet och i vattenkranen, det ligger på 7,2 precis där det brukade ligga..... förra veckan låg det på nästan 8,4. Så även om jag egentligen inte tänkt det blir det nu stora vattenbyten hos alla diskuskar. Det gäller ju att passa på, kanske kommer det stanna på 7,2 kanske är det snart tillbaka på 8,4....

        Nu skall jag dicka upp mitt kalla kaffe

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Göteborg liksom Linköping har ytvatten (sjö, å) i kranen och att det kan variera över årstider och framförallt nederbörd får man nog räkna med.
          Senast redigerad av c90368; 26 January 2020, 14:16.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Gäller att passa på nu då, när vattnet är rätt.
            och troligen är det som du säger, för två år sedan skaffade jag diskus vid denna tiden på året. Och möte värden ofta. För ett år sedan fick jag yngel vid denna tiden på året och mätte ofta, i år på sensommaren ville jag ha yngel och började mäta igen och fick ett helt annat värde som hållit i sid ända tills nu....
            får se hur länge dessa värden nu håller....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Jag skall ju inte grotta ner mig i värden utan bara köra på. Smådiskusarna är underbara. De är inne i en riktig växtperiod nu och känns helt återställda efter gälparasiten. Igår var det lite mörka men då hade jag glömt att sätta i värmaren efter förrgårs vattenbyte och temperaturen hade gått ner till 26 grader. Nu är vi uppe på 29 egen och då trivs de som fiskar i vattnet......

              Klicka på bilden för större version

Namn: 4EFE374F-E6E8-422B-A00B-6FFD3B31DCF5.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 374,5 KB
ID: 2413024
              Klicka på bilden för större version

Namn: BAA3D703-6344-4301-B8F7-412212D97DE0.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 503,9 KB
ID: 2413025

              Klicka på bilden för större version

Namn: A08E8D45-1D91-42EF-8699-1A520654743E.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 635,0 KB
ID: 2413026

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Som sagt, inte mycket har gjorts med 540, lagt i ett gäng alkotest, lite flyt ormbunke och en anubis framför filter och slang. Det är nog en lösning på denna slang som jag måste finna för den irriterar mig märker jag.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 6CD5194F-2846-4916-B2A2-CA8FB44195F4.jpeg
Visningar: 167
Storlek: 363,3 KB
ID: 2413029
                så som det såg ut i morse.

                Klicka på bilden för större version

Namn: CD2839AC-6F42-4891-9306-FD475A2F4ACF.jpeg
Visningar: 164
Storlek: 291,3 KB
ID: 2413028
                och nu då.....ljuset blir bättre av flyt ormbunkarna.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ser helskönt ut! Bra där, Thomas!
                  Kommer du ihåg tipset med Anubias fastbundna på enstaka pinnar som sedan bara placeras där de kan komma till nytta?
                  Tänk gavelglas!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ser helskönt ut! Bra där, Thomas!
                    Kommer du ihåg tipset med Anubias fastbundna på enstaka pinnar som sedan bara placeras där de kan komma till nytta?
                    Tänk gavelglas!
                    Jag kommer allt ihåg men nu skall det få ta tid, det blir kanske lite varje kväll..... men som sagt. Det får ta sin tid.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Jag kommer allt ihåg men nu skall det få ta tid, det blir kanske lite varje kväll..... men som sagt. Det får ta sin tid.
                      Gôtt att höra, Thomas!
                      Jag fortsätter gärna att arbeta vidare med karet tillsammans med dig i lokalen.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Gôtt att höra, Thomas!
                        Jag fortsätter gärna att arbeta vidare med karet tillsammans med dig i lokalen.
                        Its a date

                        jag kommer låta det vara relativt orört nu fram igenom, nästa helg är jag farfar istället för akvarist, men sedan kör vi när det passar dig. Får kolla öpp lite hur det går med mina beställda fiskar, kan hända att akvariumet får sina första invånare men det skall väl kunna gå att jobba vidare ändå.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ja då så...
                          alla vattenbyten gjorda. Och nu leks det i en kub och putsas i de tre övriga .....så håll tummarna

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 263A93E6-BB54-4DE0-BC1D-E7D40DA52131.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 454,4 KB
ID: 2413036

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Förövrigt har jag suttit här och funderat en hel del idag. Eller naturligtvis inte mer än vanligt...men ändå.

                            jag har börjat tänka på mitt 450, det sista karet i min del av lokalen.....har suttit och läst om olika apor, och andra dvärgciklider. Funderat på malar, tänkt på ytterligare malawi .... velat helt enkelt. Och inte känt mig helt hundra på något.

                            men så kom David , och kläcker ur sig.....
                            Gör ett riktigt 70-tals sällskapskar , där vi alla började liksom. Och det kändes helrätt

                            Så planen är back to the beginning....
                            ett kar med myck växter lite rötter och några stenar. Sedan min barndoms fiskar i karet....
                            blandade världsdelar men med samma krav på vatten , temp och mat. Det kommer bli jättekul. Guppy, svärdbärare , Molly, segelfensmolly, indianplaty, barber zebra fisk, någon tetra......ja ni förstår en riktigt härlig fisksoppa...... åsikter på det.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Han som vill ha allt Borde du inte bromsa och ta hand om det du har, eller rättare sagt det du har och håller på att skaffa.

                              Ett tomt kar, skicka ner några pansarmalar eller tetror och se vad som händer.
                              Senast redigerad av c90368; 26 January 2020, 19:28.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Han som vill ha allt Borde du inte bromsa och ta hand om det du har, eller rättare sagt det du har och håller på att skaffa.
                                Det kan man ju tycka..... men fortfarande gapar ett hål i min ställning och att hyra lokal utan att fylla sin plats är ju rena slöseriet , så eftersom jag är en sparsam man måste jag ju utnyttja det jag har. Tolv kar plus ett karantäns kar, precis där skall jag ligga. Det är ju därför dessa två sista kar skall vara så självgående det nu går att ha akvarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...