550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Visst är det värt att fira, så det blir några öl här i lokalen i samband med vattenbytet. Nyss var lokalen full, eller ja vi som delar den var här men nu är det bara jag kvar, det härliga lugnet lägrar sig. Nedvarvningen efter en hektisk vecka. Fiskarna fick faktiskt klara sig utan mig två kvällar, men det verkar inte gott någon nöd på dem. Men ingen rom dock.
    Tänker inte ge upp riktigt än......
    Men annars inget nytt, laddar för morgon dagen .......

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Låter som du haft en härlig kväll! Grattis till två år som discusägare! Hoppas ni får en bra dag imorgon, du och Mats, och att inredningslustan är på topp . Jag kommer titta in på Zoopet löpande under dagen i hopp om uppdateringar från er. Kan tänka mig att fler lär göra detsamma.

      Trevlig kväll!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Nu har vi bökat runt några timmar, och jag måste säga att karet blev riktigt lyckat.
        Vi hade ju tänkt oss en något längre inredningsprocess men karet inredde sig självt - som vanligt.
        I Thomas kar har jag arbetat med inredningsmaterial som jag haft i egna olika kar sedan tidigare och då blir det ganska naturligt att vissa delar hamnar på de ställen i karet där man vet att de fungerar - och Thomas hade ju en önskning om att denna inredning i någon mån skulle likna den som jag hade i 960-karet för cirka tio år sedan. Ja, så fick det bli.
        Inredningen är inte på något vis klar, det finns gott om utrymme för Thomas, och kanske jag själv, att ändra och bygga vidare på denna grundplåt eller skiss.









        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0050.jpg
Visningar: 164
Storlek: 437,6 KB
ID: 2412919

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Tack!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Äntligen! Som jag har väntat! Kul att ni filmar och beskriver det som ska ske också . Jag är med! Ös på!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368
              Tack!
              Ursprungligen postat av Nando
              Äntligen! Som jag har väntat! Kul att ni filmar och beskriver det som ska ske också . Jag är med! Ös på!
              Det här är ett första utkast. Nu får inredningen liksom sätta sig något dygn eller två.
              Thomas får sätta sig framför burken och känna in det som finns där i nuläget. Sedan gäller det att visualisera var växter o.dyl. skall placeras.
              I detta läge måste man läsa in att inredningen inte är satt i sten utan kan ändras så att man känner att det rockar på rätt sätt.
              Det viktigaste för mig idag har varit att tillgodose de önskemål Thomas har haft på detta kar, och jag tycker vi har kommit en bra bit på väg.
              Ett önskemål är att göra en "ytinredning" liknande den jag haft i 540-baljan hos mig.
              Vi skall kombinera massor av fler grenar i ytskiktet och även väva in flytormbunke. Detta bidrar till en mer dämpad belysning - bra för adoketorna - och dessutom blir det perfekt för de Bilbukar Thomas planerar att addera senare.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                En toppen dag helt enkelt. Jag har lärt mig massor av att bara titta och lyssna. Vilken mästare du är Mats. Riktigt kul som sagt, längtar liksom att åka dit igen, men det får vänta tills imorgon. Nu får jag helt enkelt känna in karet så det rockar, ja eller hur nu Mats utryckte det.... kanske jag tillför ett par anubis imorgon. Sedan tänkte jag lägga lite energi på hantelkaret och kanske även stordiskusarna . Jag har ju fått massor av råd. Nåväl vi får väl se... kul dag var det iallafall.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 7A44B794-286E-4F7F-983C-6E7F50298C0B.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 573,8 KB
ID: 2412956

                Klicka på bilden för större version

Namn: EA48AEB1-F897-4E96-BC9B-955B8A8092E0.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 479,0 KB
ID: 2412957

                Klicka på bilden för större version

Namn: A9AE9958-5D53-45A7-B647-ACCD0E8C5450.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 397,2 KB
ID: 2412958

                Klicka på bilden för större version

Namn: A48FEABC-B3FA-4BF2-A856-4447773061C7.jpeg
Visningar: 178
Storlek: 447,7 KB
ID: 2412959

                Klicka på bilden för större version

Namn: 856C2B96-3E3E-4A9A-91AB-3CC6BAB97F68.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 424,4 KB
ID: 2412960

                Klicka på bilden för större version

Namn: 9EABFD7B-B61A-455D-BBAE-EBB5F5C0A1E4.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 462,8 KB
ID: 2412961

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Härligt! En mästare in action!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Underbart kul att få vara med

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Det är ju jäkligt bra att ha en tvåmeters Mats när man ska inreda ett 540 på ställning en bit upp
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Japp, jag erbjud honom vår special byggda pall men den behövde inte Mats

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Haha!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Detta kar skall nu bli så optimalt som möjligt för Ivanacara Adoketa. Förutom rötter och löv kommer även torv läggas i karet eftersom pH skall ner under sju gärna ner under sex också. Ingen värmare kommer behövas eftersom temperaturen skall ligga på 26-28 och det är ju vad våran lokal ligger på. I detta kar kommer det bara vara luftdrivet filter eftersom vattnet skall vara stillastående men ändå syrerikt. Förutom Adoketa , två eller eventuellt tre par, kommer golstripen få bo i karet. Sedan har jag inte riktigt bestämt mig, kanske blir det bilbuk , kanske smyckestetra, kanske glödkolstetra. Kanske två olika sorter ja eller rent av alla tre.... Det kommer bli mycket flytväxter, tror jag kör vidare med flytormbunke, kanske ett par anubis, kanske javaorbunke......kanske sötvattens tångt, Ja vem vet. Det skall få mogna fram lite långsamt, medans nu vattnet surnar lite.
                            Detta blir spännande

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Riktigt roligt att se, det ska bli roligt att följa den här utvecklingen

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ny dag nya möjligheter.....
                                Det blev ingen lugn natt dock, drömde mardrömmar om att säkringen i lokalen gick och allt bara var katastrof...
                                så det blev ingen lugn morgon inte med kaffe framför hemma karen, nä en snabb kopp och hundpromenad sedan direkt hit. Men allt är frid och fröjd, ingen säkring hade gott....

                                karet Mats jobbade med igår har klarnat lite, de grenar som monterades hängande har lagt sig lite mer på utan men de får helt enkelt ligga så. Tycker fortfarande resultatet är kanonfint.

                                Det som stör mig är dock svampfilter och slangen till det, själva filtret är bra gömt men plaströret och slangen syns alldeles för tydligt. Jag skall se om jag kan dölja det med en anubis eller kanske med någon rot. Möjligtvis tillför jag lite mer växter idag. Men annars får det helt enkelt bara stå till sig så att säga.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 7236BE80-D8D4-45D0-AC31-76447FEE0FF8.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 363,3 KB
ID: 2412996

                                Kommentar

                                Arbetssätt...