550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av smajlet
    Vilken go klimp
    En riktig gullklimp

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Vilken fin kille!

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ursprungligen postat av Ekenberg

        Visst är han, jag har nästan ont i hjärtat av kärlek till denna lilla kille.
        Förstår det fullständigt! Vi har vårt tvååriga barnbarn hos oss idag. Han gör farfar och farmor så varma om hjärtat, en gåva att få vara så nära dessa fina små personer .
        // Annicka

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Helg.....äntligen.

          Jag har bara jobbat en vecka efter jullovet och är helt slut. Har jag blivit äldre? Är det årstiden? Eller sover jag för lite? Jag känner mig ju alltid trött. Nå väl, det är väl detta som är livet, jobbet tio timmar ledig 14 men då skall man även sova.... äh nog klagat nu är det helg, och det är inget annat planerat än fiskpyssel.

          Sista veckan på lovet ägnade jag ju helt åt lokalen och det har gett resultat. De små diskusarna har växt bra med matning flera gånger om dagen och vattenbyte varje dag, även i alla andra kar ser allt jättebra ut, fyra diskuspar är kvar, tre har lekt men inget sprattel ännu. Duke och Dukeface har inte kommit igång mer och de kommer också snart få flytta tillbaka till 600, det var faktiskt inga som helst problem med att flytta tillbaks Snake och Lady de intog sina platser direkt. Man ser visserligen inte dem tillsamman så mycket nu, de behöver nog tid för sig själva.
          Men som sagt vad, allt funkar bra.

          Såg igår att Nolciklid hobby hade fått in ett gäng Ivanacara Adoketa och att Pia var intresserad, spännande om vi blir mer på forumet med denna spännande fisk. Jag hade tur, Patric har en hona som jag kan få, så när mitt 540 är klart kommer minst ett par flytta in. Patric har beställt hem tio till så förhoppningsvis lyckas vi plocka ut ännu ett par, får se om Mats också gör slag i saken. Förutom diskus ( ja och papegojciklid) har nog ingen ciklid haft så mycket personlighet som dessa Adoketa. Eller det är kanske inte sant, jag har nog inte givit alla mina olika fiskar samma chans.....

          Annars ja, januari är en fattig månad. Jag som många andra får försöka hålla in på utgifterna , men i februari blir det lite ny investering. En eheim pump att använda vid vattenbyten. Jag har ju sagt att det får ta tid, men ärligt talat......det vore inte dumt om bytet kunde gå snabbare. Att ha ett kar tio centimeter över golvet gör ju att det tar tid med vattenbyte när man förlitar sig på häverts principen. Kommer knycka Malawi Fevers system nästan rakt av, öka på pump kapacitet lite mer bara..... får inse att jag måste effektivisera hobbyn.

          För övrigt är planen för dagen att ge hantlarnas kar lite kärlek och försöka få till lite inredning och inte bara hullerombuller.....
          Hemma funderar jag på om mitt blue Diamond par skall få en chans i lekkub , men det grunnar jag på lite till.....

          Bäst att sätta igång, annars har snart hela helgen gått

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Sitter och njuter, lördagskväll i lokalen. Fortfarande lite vattenbyten kvar hos diskusarna. Skall ta hantlar imorgon. Öppnade en öl, det slog mig plötsligt att det inte är så konstigt att jag är singel när alla lördagskvällar tillbringas i en källare.....

            sedan gälparasiten bekämpades och mina yngel dog har jag ju verkligen haft ett skönt lunk, visst lusten tog slut och jag fick backa lite men efter en vecka med bara fiskpyssel är jag tillbaka igen med lust och idéer , men denna gång skall det få ta tid. Allt funkar ju fint nu. Nästan allt, i malawikaret är det en av hanarna som mobbar en annan hane. Jag har funderat på att hitta ett nytt hem åt den mobbade. Men då är ju risken stor att någon annan blir mobbad. Jag avvaktar och håller koll får vi se. Men för övrigt är allt frid och fröjd.

            Njuter helt enkelt av en kall öl i ett tropiskt klimat med spännande vänner, kan ju inte bli bättre en lördagskväll.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Sitter och njuter, lördagskväll i lokalen. Fortfarande lite vattenbyten kvar hos diskusarna. Skall ta hantlar imorgon. Öppnade en öl, det slog mig plötsligt att det inte är så konstigt att jag är singel när alla lördagskvällar tillbringas i en källare.....

              sedan gälparasiten bekämpades och mina yngel dog har jag ju verkligen haft ett skönt lunk, visst lusten tog slut och jag fick backa lite men efter en vecka med bara fiskpyssel är jag tillbaka igen med lust och idéer , men denna gång skall det få ta tid. Allt funkar ju fint nu. Nästan allt, i malawikaret är det en av hanarna som mobbar en annan hane. Jag har funderat på att hitta ett nytt hem åt den mobbade. Men då är ju risken stor att någon annan blir mobbad. Jag avvaktar och håller koll får vi se. Men för övrigt är allt frid och fröjd.

              Njuter helt enkelt av en kall öl i ett tropiskt klimat med spännande vänner, kan ju inte bli bättre en lördagskväll.
              Fan, vad gôtt!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Riktigt skönt men skall ändå effektivisera vattenbyten, för det tar tid.....Det funkar när man inte har annat att göra men snart kommer våren igen och då vill man ju göra annat än att hänga i en fuktig källare

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Thomas - härligt att du har fått tillbaka lusten och att det mesta flyter på fint! Du har ju en rolig helg framför dig också om jag har förstått planeringen i Mats tråd rätt! Glöm inte att dokumentera och förklara det ni gör också. Tror vi är många som önskar att vi vore med på riktigt men som, i brist på det, i varje fall vill ta del av magin i bilder och beskrivningar

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Thomas - härligt att du har fått tillbaka lusten och att det mesta flyter på fint! Du har ju en rolig helg framför dig också om jag har förstått planeringen i Mats tråd rätt! Glöm inte att dokumentera och förklara det ni gör också. Tror vi är många som önskar att vi vore med på riktigt men som, i brist på det, i varje fall vill ta del av magin i bilder och beskrivningar
                    Jag lovar att göra mitt bästa, ser verkligen fram mot helgen

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Låter bra!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Thomas! Vad tror du om lördag 25:e jan som en dag i inredningens tecken?

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Thomas! Vad tror du om lördag 25:e jan som en dag i inredningens tecken?
                          Funkar perfekt, när skall jag hämta upp dig?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Funkar perfekt, när skall jag hämta upp dig?
                            Vi skulle kunna dra igång vid 11-tiden, om det är ok för din del.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Vi skulle kunna dra igång vid 11-tiden, om det är ok för din del.
                              Perfekt.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Fredag, äntligen
                                Idag är det dessutom jubileum, den 24 januari 2018 köpte jag mina första diskus. Det var inte dagen de kom hem men väl dagen då jag valde ut mitt lilla gäng, två leopard, två kobolt och fyra snakeskin, snoken kom med på köpet.
                                Idag två år sedan, tänk vad tiden går, utav dessa nio finns idag bara fem kvar hos mig.
                                Men vilken glädje dessa ändå har givit, då åtta till tio cm idag arton till tjugo.....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 67DDE5DE-EB76-4B65-89B0-4AA99D19D669.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 714,1 KB
ID: 2412880

                                Klicka på bilden för större version

Namn: E5DE6317-1659-49DA-9A35-104DDFAEAF0D.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 634,5 KB
ID: 2412881

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 8FF7940D-AA68-48CB-BDA0-C8B3A9AB8D86.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 623,5 KB
ID: 2412882

                                Kommentar

                                Arbetssätt...