550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av smajlet
    Så fint det blivigt, måste ju bara komma förbi och titta någon dag
    Har inte set det sen ni började bygga upp lokalen.
    Är jag bara där är du alltid välkommen

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Snälla du, filma! Du vet ju numera hur du lägger upp filmer på YT
      Skall försöka filma

      Kommentar

      • ted64

        • December 2019
        • 15

        Har precis plöjt igenom din tråd kan inte mer än tacka för en underbar läsning om din resa med diskusar...känner igen mig själv i mycket av det du har skrivit, nästan så du t o m har fått mig sugen på o ha lite diskusar fortsätt gärna o uppdatera med någon film nu när du har lärt dig det....
        mvh
        Tommy

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Tack Tommy , ja har du haft diskus vet du att det kan vara en berg och dal bana, men att det också är en fisk som ger otroligt mycket tillbaka när de trivs.
          Jag skall allt försöka med lite film här under helgen . Men funkar det inte lätt och utan problem får ni nöja er med foto. Detta blir tredje gången gilt så att säga. Hatar teknik och har inget tålamod om jag inte förstår,
          en riktigt skön lördag nu.

          Kommentar

          • ted64

            • December 2019
            • 15

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Tack Tommy , ja har du haft diskus vet du att det kan vara en berg och dal bana, men att det också är en fisk som ger otroligt mycket tillbaka när de trivs.
            Jag skall allt försöka med lite film här under helgen . Men funkar det inte lätt och utan problem får ni nöja er med foto. Detta blir tredje gången gilt så att säga. Hatar teknik och har inget tålamod om jag inte förstår,
            en riktigt skön lördag nu.
            Har aldrig haft diskus har alltid tyckt de va tråkiga för där "händer" inget dom bara är där typ..... visst är dom snygga men tycker om när det händer grejor i karen. Men efter din tråd så har jag ändrat lite i uppfattning om det (tror jag )

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ursprungligen postat av ted64

              Har aldrig haft diskus har alltid tyckt de va tråkiga för där "händer" inget dom bara är där typ..... visst är dom snygga men tycker om när det händer grejor i karen. Men efter din tråd så har jag ändrat lite i uppfattning om det (tror jag )
              Detta är något jag ofta läser men aldrig upplevt under mina år med diskus. De är ständigt aktiva och visar upp sig för varandra för att bevaka sin plats i hierarkin.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Oj, missförstod dig där Tommy . Jag har också hört de som inte tycker det händer något, men precis som LoGeek har jag uppfattningen att det händer något hela tiden, bara man ger sig tid att titta. De är långsammare än Tanganyika och Malawi ciklider men väldigt beräknande . Och just det här med att de känner igen dig och att de har olika beteenden gentemot olika individer i karet gör det väldigt spännande att studera dem.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Thomas!
                  (Jag har läst ditt meddelande, och vi har ett datum inom kort).
                  Det är intressant det där med hur man upplever olika fiskar och vad man föredrar.
                  Cikliders beteende, och inredning, är ju vad som får mig att fortsätta att syssla med akvarium.
                  Jag tror att det handlar om att skaffa sig en mer djuplodad kunskap om de ciklider man väljer.
                  Discus är, för min del, en vansinnigt intressant, spännande och tillfredställande ciklid att hålla. Discusen har ju ett fantastiskt register av signaler och beteendemönster att studera och lära in - de är helt makalösa och det händer hela tiden något nytt och spännande!

                  Jag skall inte vara sämre än att erkänna att jag med det ovan skrivna har roterat en massiv murbräcka i ett litet glashus; Det finns en ciklidgrupp jag har noll intresse av, och det är Malawiciklider.

                  Se där, jag gör en grov generalisering när det gäller Malawiciklider - jag har helt enkelt inte någon djupare (eller saknar helt) kunskap om dessa ciklider.
                  Vad som är underligt att jag däremot är helt fascinerad av Tanganyikaciklider, vilka jag haft i otaliga kar under årens lopp.

                  Som sagt, det är väldigt intressant vad vi väljer för typer av ciklider och fiskar i allmänhet.
                  Det finns inga rätt och fel, och vad vi väljer är upp till var och en. Gott så!

                  Kommentar

                  • ted64

                    • December 2019
                    • 15

                    Ursprungligen postat av LoGeek

                    Detta är något jag ofta läser men aldrig upplevt under mina år med diskus. De är ständigt aktiva och visar upp sig för varandra för att bevaka sin plats i hierarkin.
                    De e just de #under mina år med diskus# som jag inte har sett innan här nere i mina krokar finns inte så många som håller på med diskus o de ggr man sett dom har varit i affärer o där studerar man inte en flock skygga fiskar som trycker i en hörna

                    Kommentar

                    • ted64

                      • December 2019
                      • 15

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Oj, missförstod dig där Tommy . Jag har också hört de som inte tycker det händer något, men precis som LoGeek har jag uppfattningen att det händer något hela tiden, bara man ger sig tid att titta. De är långsammare än Tanganyika och Malawi ciklider men väldigt beräknande . Och just det här med att de känner igen dig och att de har olika beteenden gentemot olika individer i karet gör det väldigt spännande att studera dem.
                      Tack vare din tråd här så har man fått upp ögonen lite för dom..... så vet inte om jag ska tacka dig eller förbanna dig ännu (vet hur jag brukar bli när jag hittar något roligt) har haft akvarium i över 40 år men mest kört på tanganyika o lite annat i ciklidväg + en 10 år med salt o det brukar överdrivas av mig när jag börjar med något nytt

                      Kommentar

                      • ted64

                        • December 2019
                        • 15

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Thomas!
                        (Jag har läst ditt meddelande, och vi har ett datum inom kort).
                        Det är intressant det där med hur man upplever olika fiskar och vad man föredrar.
                        Cikliders beteende, och inredning, är ju vad som får mig att fortsätta att syssla med akvarium.
                        Jag tror att det handlar om att skaffa sig en mer djuplodad kunskap om de ciklider man väljer.
                        Discus är, för min del, en vansinnigt intressant, spännande och tillfredställande ciklid att hålla. Discusen har ju ett fantastiskt register av signaler och beteendemönster att studera och lära in - de är helt makalösa och det händer hela tiden något nytt och spännande!

                        Jag skall inte vara sämre än att erkänna att jag med det ovan skrivna har roterat en massiv murbräcka i ett litet glashus; Det finns en ciklidgrupp jag har noll intresse av, och det är Malawiciklider.

                        Se där, jag gör en grov generalisering när det gäller Malawiciklider - jag har helt enkelt inte någon djupare (eller saknar helt) kunskap om dessa ciklider.
                        Vad som är underligt att jag däremot är helt fascinerad av Tanganyikaciklider, vilka jag haft i otaliga kar under årens lopp.

                        Som sagt, det är väldigt intressant vad vi väljer för typer av ciklider och fiskar i allmänhet.
                        Det finns inga rätt och fel, och vad vi väljer är upp till var och en. Gott så!
                        håller precis på o försöker plöja igenom din tråd Mats mycket roligt o läsa där oxå..... förstår inte hur jag missat detta forum innan. Det där med Malawi o Tanganyika e nog en svår fråga de men de behöver vi ju inte gå in närmare på här.... haha sorry för trådkap Thomas

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ted64
                          håller precis på o försöker plöja igenom din tråd Mats mycket roligt o läsa där oxå..... förstår inte hur jag missat detta forum innan. Det där med Malawi o Tanganyika e nog en svår fråga de men de behöver vi ju inte gå in närmare på här.... haha sorry för trådkap Thomas
                          Det är en lång tråd (och längre håller den på att bli), men det finns en hel del att kolla in - om man orkar.
                          Kul att du är här!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj Thomas!
                            (Jag har läst ditt meddelande, och vi har ett datum inom kort).
                            Det är intressant det där med hur man upplever olika fiskar och vad man föredrar.
                            Cikliders beteende, och inredning, är ju vad som får mig att fortsätta att syssla med akvarium.
                            Jag tror att det handlar om att skaffa sig en mer djuplodad kunskap om de ciklider man väljer.
                            Discus är, för min del, en vansinnigt intressant, spännande och tillfredställande ciklid att hålla. Discusen har ju ett fantastiskt register av signaler och beteendemönster att studera och lära in - de är helt makalösa och det händer hela tiden något nytt och spännande!

                            Jag skall inte vara sämre än att erkänna att jag med det ovan skrivna har roterat en massiv murbräcka i ett litet glashus; Det finns en ciklidgrupp jag har noll intresse av, och det är Malawiciklider.

                            Se där, jag gör en grov generalisering när det gäller Malawiciklider - jag har helt enkelt inte någon djupare (eller saknar helt) kunskap om dessa ciklider.
                            Vad som är underligt att jag däremot är helt fascinerad av Tanganyikaciklider, vilka jag haft i otaliga kar under årens lopp.

                            Som sagt, det är väldigt intressant vad vi väljer för typer av ciklider och fiskar i allmänhet.
                            Det finns inga rätt och fel, och vad vi väljer är upp till var och en. Gott så!
                            Spännande Mats, jag har ju haft både och och har ju defenitivt fastnat för malawi , vissa Tanganyika älskar jag dock, men det är ju de med liknade sätt som malawi, mina favoriter är de som lever i familjer, grymt fascinerande tycker jag. Men nu är det ju sydamerikanskt som skall studeras

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Spännande Mats, jag har ju haft både och och har ju defenitivt fastnat för malawi , vissa Tanganyika älskar jag dock, men det är ju de med liknade sätt som malawi, mina favoriter är de som lever i familjer, grymt fascinerande tycker jag. Men nu är det ju sydamerikanskt som skall studeras
                              Japps, nu koncentrerar vi oss på SA!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av ted64

                                Tack vare din tråd här så har man fått upp ögonen lite för dom..... så vet inte om jag ska tacka dig eller förbanna dig ännu (vet hur jag brukar bli när jag hittar något roligt) har haft akvarium i över 40 år men mest kört på tanganyika o lite annat i ciklidväg + en 10 år med salt o det brukar överdrivas av mig när jag börjar med något nytt
                                Hahahaha. Ja jag skyller mitt intresse helt på zoopet och de diskustrådar som fanns här, innan dess var det ju malawi som gällde.
                                Den 24 januari är det två år sedan jag köpte mina först diskus ( förutom de vilda jag hade för 30 år sedan och som gjorde att jag lovade att aldrig ha diskus igen) men nu två år efter har jag 53 diskus. Så jag förstår precis vad du menar med att överdriva när man börjar på nytt......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...